پارامترهای سنجش اعتبار مقالات و تشخیص اعتبار مقاله

برای نوشتن مقاله، مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستید و مقالات سایر پژوهشگران را بررسی می‌کنید؟ برای سابمیت مقاله دنبال یک مجله معتبر و به‌روز هستید؟ پس حتما سوال مهمی ذهن‌تان را مشغول کرده است: با چه معیاری اعتبار مقالات یا مجلات را بسنجیم؟

پاسخ این سوال اهمیت زیادی دارد. چراکه کیفیت و اعتبار مقاله شما تا حد زیادی به اعتبار مجله‌ای که در آن به انتشار می‌رسد بستگی دارد. از سوی دیگر هر ساله لیستی از ژورنال‌های جعلی که در لیست سیاه وزارت علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد یا سایر دانشگاه‌های دنیا قرار دارند ارائه می‌شود. بنابراین پیش از اقدام برای انتخاب مجله مورد نظر، باید درباره اعتبار آن تحقیق کنید.

شاخص‌های معینی برای ارزیابی اعتبار مجلات و تشخیص اعتبار مقاله وجود دارد. در این مطلب از سایت ترجمه تخصصی ترجمیک به بررسی این شاخص‌ها خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط:

بعد از رد شدن مقاله چه کار کنیم؟ (راهنمای نگارش ایمیل اعتراض)

Impact Factor یا ضریب تاثیر

ضریب تاثیر یک شاخص کمی است که برای رتبه بندی نشریات علمی و ژورنال‌ها در سطح ملی و بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عامل، نشان‌دهنده میزان ارجاع یا رفرنس‌دهی به مقالات یک ژورنال است. درواقع ضریب تاثیر تعداد مراجعه به یک مقاله منتشر شده را نشان می‌دهد. ایمپکت فاکتور یک ژورنال و در نتیجه یک مقاله، عاملی موثر بر مقالات بعدی است؛ بدین‌ترتیب هرچه ضریب تاثیر یک ژورنال، که بصورت عددی بیان می‌شود، بالاتر باشد، نشان‌دهنده این است که تعداد مراجعات به مقالات آن ژورنال بعنوان رفرنس بیشتر بوده، بنابراین اعتبار آن مجله و مقالات چاپ شده در آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. بیشترین ایمپکت فاکتور متعلق به مجله New England Journal of Medicine، ۵۵٫۸۷۳ است. سایت تامسون رویترز، مرجعی مناسب جهت بررسی رتبه ژورنال‌های انتخابی مربوط به رشته تخصصی شما خواهد بود.

شاخص آنی (Immediacy index)

شاخص آنی، میانگین تعداد مقالاتی را نشان می‌دهد که در طول یکسال به مقالات چاپ شده در یک مجله خاص رفرنس داده می‌شود. به بیان دیگر، نشان‌دهنده آن است که چه تعداد از مقالات در طول یکسال گذشته از مقالات چاپ شده در ژورنال مورد نظر بعنوان منبع استفاده کرده اند. بزرگتر بودن این عدد رابطه مستقیم با افزایش تاثیر آن مجله در جامعه علمی خود دارد.

SNIP) Source Normalized Impact per Paper)

این شاخص نسبت کل ارجاع به مقالات یک مجله به ارجاعاتی که در رشته مد نظر (مثلا مهندسی نرم‌افزار) انجام شده است را نشان می‌دهد. درواقع این شاخص نشان‌دهنده درجه اعتبار ژورنال مورد نظر شما در رشته تخصصی‌تان می‌باشد.

در دسترس بودن ژورنال

اعتبار یک ژورنال و در نهایت مقاله‌ای که در آن به چاپ می‌رسد به آن است که در دسترس محققین بوده و از آن بعنوان مرجع استفاده شود. امروزه که تمامی سطوح علمی در نهایت به دنیای الکترونیک و جوامع مجازی ختم می‌شوند، چاپ یک مقاله در ژورنالی که نسخه الکترونیک آن نیز در دسترس عموم قرار داشته باشد بسیار پر اهمیت است. مجلاتی که تنها نسخه چاپی از آنها در دسترس است، به سختی قابل رویت برای عموم بوده و در نهایت تعداد ارجاعات به مقاله چاپ شده در آن کم و بعضا نادر است. در دسترس بودن ژورنال باعث افزایش استفاده از مقالات بعنوان مرجع و در نهایت بالاتر رفتن ضریب تاثیر آنها خواهد شد.

آنچه در این مقاله به آن اشاره شد، بخشی از مهمترین شاخص‌هایی بود که به مقالات شما اعتبار می‌بخشد. اما لازم است توجه کنید در گام اول هنگام اقدام به نگارش مقاله رعایت اصول علمی و استفاده از ویراستاران علمی و عمومی خبره برای رفع هرچه بیشتر اشکالات موجود در مقاله شما، کمک می‌کند تا در مرحله انتخاب ژورنال معتبر با راحتی خیال و با اطمینان از سطح بالای مقاله خود اصول بیان شده در بالا را مد نظر قرار داده تا پژوهش علمی خود را با بهترین بازده به اتمام برسانید.

بدیهی است، استفاده از افراد خبره در زمینه نگارش و ویراستاری مقاله، ترجمه و سایر مراحل چاپ مقالات به شما در کوتاه‌تر شدن زمان و نیل به بهترین نتیجه کمک خواهد کرد. سایت ترجمه تخصصی ترجمیک این اطمینان را به شما می دهد که با همکاری با بهترین مترجمان در زمینه های تخصصی، مهندسی برق، شیمی، عمران، مدیریت، حقوق و سایر رشته های دانشگاهی شما را در ارائه کردن هر چه بهتر مقالات و پروژه‌هایتان کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.