۱۰ نکته‌ای که برای دریافت بورس تحصیلی باید بدانید

دریافت بورس تحصیلی برای عمده دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور یکی از مهم‌ترین مراحل اخذ پذیرش تحصیلی است. دریافت بورس کار چندان آسانی نیست و دانشجویان زیادی از سراسر دنیا هر سال برای دریافت بورس‌های مختلف تحصیلی دانشگاه‌های گوناگون اقدام می‌کنند. بنابراین اطلاع از نکات مهم اقدام برای این مهم و دید روشن در مسیری که گام برمی‌دارید مسیر شما را آسان‌تر و کوتاه‌تر می‌کند. در اینجا ۱۰ نکته لازم و مفید که هنگام دریافت بورس تحصیلی باید بدانید را برای شما بیان می‌کنیم.

۱٫ از اقدام نترسید، شروع کنید

صرف نظر از اینکه برای چه دانشگاهی اقدام به پذیرش تحصیلی کرده‌اید، میزان بورس و مراحل و مدارک مربوط به آن متفاوت است. اما نترسید. کافی است تمامی مدارک خود را تکمیل کرده و اقدامات کافی مکاتبه‌ای را برای دریافت این کمک هزینه‌ها انجام دهید. برای ترجمه رسمی مدارک خود می‌توانید از خدمات ترجمه رسمی آنلاین ترجمیک بهره ببرید.

۲٫ زمان را از دست ندهید

مهلت زمان دریافت بورس در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. آگاه باشید ۶ ماه تا ۱ سال قبل از شروع سال تحصیلی درخواست دریافت بورس خود را ارسال کرده باشید و یا با توجه به مهلت نهایی تعیین شده در منابع اطلاع رسانی دانشگاه یا مرکزی که قصد اخذ بورس تحصیلی از آن را دارید، اقدام کرده و دائما برای اطلاع از زمان شروع ارسال مدارک سایت‌های مقصد را چک کنید. عمده بورس‌های تحصیلی هر دانشگاه یا سازمان ارائه دهنده بصورت سالیانه تکرار می‌شود اما گه‌گاه پیش می‌آید بودجه کافی در سال بعد برای ارائه بورس وجود ندارد، بنابراین همیشه از فرصت خود برای درخواست در سال اول می‌بایست بهره‌مند شد.

۳٫ از قوانین دانشگاه و رشته خود آگاه شوید

دریافت بورس تحصیلی از کشور تا دانشگاه، رشته و حتی استادی که شما مایل به کار کردن با او هستید متفاوت است. لازم است تمامی اطلاعات را در سایت دانشگاهی که اقدام به پذیرش در آن کرده‌اید به دقت مطالعه کنید تا با انواع بورس‌های قابل پذیرش در کشور و دانشگاه آشنا شوید. در پاره‌ای از مواقع، عمدتا در مقطع دکتری و بالاتر، در برخی کشورها، اساتید راهنمایی که قصد همکاری با آن‌ها دارید خود پیشنهاد بورس شخصی خود را با شما مطرح می‌کنند که در این صورت راهی هموارتر و سریع‌تر به هدف مورد نظر خواهید داشت.

۴٫ درخواست خود را شفاف بنویسید

اکثر ارائه‌دهندگان بورس، فرمی از پیش تعیین شده داشته که لازم است شما آن را تکمیل و همراه با مدارک خود ارسال کنید. اما چنانچه از طرف سازمان مربوطه اشاره‌ای به فرم نشده باشد، درخواست می‌بایست شخصا از طرف شما نوشته شده و مواردی همچون سوابق و شایستگی شما برای دریافت بورس، هدف از تحصیل (گاهی ارائه پروپوزال تایید شده از طرف استاد مربوطه)، برنامه‌های مربوطه به روند تحصیل شما و چشم‌انداز طولانی مدت شما از اقامت در کشور مربوطه، در آن بیان شود. استفاده از متخصصان امر در نوشتن این بخش از درخواست به شما کمک می‌کند تا از چارچوب صحیح و منطقی جهت سریع‌تر شدن مراحل کار استفاده کنید.

۵٫ نمره زبان

دریافت بورسیه تحصیلی در بسیاری از کشورها، بخصوص در کشورهای انگلیسی زبان، مشروط به دریافت نمره قابل قبول در آزمون های زبان است. می‌توان گفت داشتن دانش قوی زبان کشور مورد نظر یا زبان بین‌المللی، به معنای تسلط شما به برقراری ارتباط و هموار شدن بخش مهمی از مسیر شما در کشور مقصد است. بنابراین تقریبا تمامی دانشگاه‌ها و مراکز ارائه دهنده بورس در دنیا، مدرک زبان یا مصاحبه آنلاین برای اطمینان از تسلط شما به برقراری ارتباط را بخش مهمی از مدارک مربوط به شامل شدن شما در بورس تحصیلی می دانند.

۶٫ اصل مدارک تحصیلی

ارائه اصل دانشنامه، ریز نمرات و نامه رسمی دانشگاه مبنی بر تایید مدارک و نمرات شما الزامی می‌باشد.

۷٫ رزومه مناسب

ارائه رزومه برای دریافت بورس تحصیلی در بسیاری از مراکز الزامی است. رزومه خود را به زبان انگلیسی و زبان کشور مقصد و با توجه به سیاست‌گذاری‌های خاص هر کشور تهیه کرده و از گنجاندن موارد اضافه‌ای که ممکن است در فرهنگ رسمی هر کشور نمادی متفاوت از کشور شما بوده و دریافت بورس را برای شما با مشکل مواجه کند خودداری کنید. مشورت با متخصصین امر در این مورد به شما برای نوشتن یک رزومه استاندارد کمک می‌کند.

۸٫ توصیه‌نامه‌های تحصیلی

ارائه توصیه‌نامه تحصیلی از طرف اساتید شما در ایران به همراه مدارک تحصیلی، تاثیر زیادی در مسیر پذیرش و دریافت بورس دارد. توصیه‌نامه تحصیلی علاوه بر تایید سوابق ارائه شده توسط شما، تصدیق کننده توان شما در برقراری ارتباط با گروه‌های مختلف دانشگاهی و اجتماعی، تمایل به ادامه تحصیل و علاقه شما به پژوهش در حوزه مورد نظر است.

۹٫ اشتیاق مهم‌تر از نیاز مالی

در فرم، معرفی‌نامه یا مصاحبه‌های آنلاین سازمان ارائه دهنده بورس، هرگز به نیاز مالی خود برای دریافت بورسیه تحصیلی اشاره نکنید (مگر اینکه سازمان ارائه دهنده افراد را بر حسب درآمد سالیانه در کشورشان تقسیم بندی کند، مانند بورسیه‌های استانی کشور ایتالیا). نوشتن دلایل شما جهت انتخاب دانشگاه مقصد، اشتیاق جهت ادامه تحصیل در آن کشور، علاقه به زمینه تحقیقاتی استاد مربوطه، تمایل به پیشرفت در کشور مورد نظر در مدت اقامت و مواردی از این دست، تاثیر مثبتی در جلب اعتماد سازمان ارائه‌دهنده بورس به شما دارد.

۱۰٫ اراده، پشتکار و پیگیری

در نهایت، تلاش فراوان و خستگی‌ناپذیری در تمامی مراحل جستجو، تهیه مدارک، ارائه درخواست و انتظار جهت دریافت نتیجه، از موارد مهم برای رسیدن به نتیجه دلخواه است. افق روشنی برای خود ترسیم کرده و تا رسیدن به آن از هیچ تلاشی دریغ نکنید.

در تمامی این مراحل نباید از داشتن مقاله معتبر غافل شوید. برای ترجمه کردن مقاله‌های خود با مراجعه به سایت  ترجمه تخصصی ترجمیک و تعیین سطح کیفیت ترجمه‌تان، می‌توانید سفارش خود را ثبت کرده و ترجمه نهایی خود را در سطح نشریه‌های معتبر تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.