موضوع پایان نامه ام را چه انتخاب کنم؟

اگر دانشجوی کارشناسی ارشد هستید، حتما به مشکلاتی از این دست بر خورد کرده اید:  موضوع پایان نامه ام را چه انتخاب کنم؟ شیوه جستجو کردن صحیح چیست؟ مقالات مرتبط با حوزه مورد علاقه ام را چگونه پیدا کنم؟

آرامش خودتان را حفظ کنید. باور داشته باشید شما می­ توانید با بهترین کیفیت کارتان را به پایان برسانید. مطمئن باشید اگر شما در همه حال نگران موضوعات مختلف باشید، آن مسائل حل نمی­ شوند فقط باری بر دوش خودتان می­ افزایید. اولین قدم پیدا کردن موضوع مورد علاقه ­تان که بی­ ارتباط با دغدغه ­ی موجود در صنعت نیست، است. شاید بد نباشد موضوعات مورد علاقه ­تان را در دفترچه ­ای بنویسید و هر زمان به آن ها نیم ­نگاهی داشته باشید. نگذارید درکی که در طی چند روز در موضوعات مختلف بدست آورده اید، طی یک روز مراجعه نکردن، از بین برود.

پس هر طور که می­ توانید، سعی در مشغول کردن ذهنتان با موضوعات مختلف داشته باشید. اجازه دهید ذهنتان خود، شما را به سمتی ببرد که می خواهد. ناخودآگاه شما حتی در حال خواب مسائلی که با آن ها مواجه شده اید را تحلیل می کند. پر بیراه نیست که در موضوع پایان نامه شما هم به شما کمک شایانی کند. در هر حال نگذارید یادگیری که در طی یک دوره با مطالعه بدست آورده اید، با یک روز جدا شدن، از بین برود.

نکته ­ای که به هیچ وجه نباید از آن غافل شوید این است که ایده ­آل ­گرا نباشید. منطقی فکر کنید. شما نباید در پایان نامه ارشدتان مشکلات بشریت را حل کنید. نباید به فکر نجات جان نوع بشر از رنج های کره خاکی باشید. شما قرار است یک پایان نامه ارشد بنویسید. معمولا از دانشجویان مقطع دکترا شنیده­­ می­شود: «ایده خلاقانه ­ات را برای دکترایت نگه دار. الان موضوعی را انتخاب کن که در عین نوآورانه بودن و جذابیت، عملی نیز باشد.» پس طوری موضوع پایان نامه تان را طوری انتخاب کنید که توانایی انجام آن را نیز داشته باشید.

اهمال کاری نکنید و به طور پیوسته با استاد راهنمایتان ارتباط داشته باشید. ایده ­های مختلف را با ایشان در میان بگذارید. اجازه دهید تجربیاتشان را در اختیارتان قرار دهند. در یک کلام از استادتان فرار نکنید!

توصیه می شود برای جستجوی موضوع مد نظرتان، همه منابع را به خوبی بررسی کنید. هیچ منبعی را نخوانده نگذارید. در این بین از موتور قوی جستجوی گوگل غافل نشوید. اصطلاحا، گوگل را جارو کنید! طبعا اولویت اول با مقاله هایی که است که اخیرا نوشته شده اند. در این بین مقالات «مروری» (review) را فراموش نکنید.

بنابراین علاوه بر این که باید به طور پیوسته حرکتتان را ادامه دهید، بهتر است رئوس مطالبی که فهمیده اید (کلید واژه هایی که شما را درست به سمت مباحث خوانده­ شده سوق می دهد) یادداشت کنید. لازم است یادآوری کنم، که باید به صورتی منابعتان را مدیریت کنید که در هنگام نیاز، به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید.

حتما فکر می­کنید « چگونه می­توانم منابعی که مطالعه کرده­ام را مدیریت کنم؟» من به شما راه حل ساده ­ای پیشنهاد می­کنم. نرم افزار­های مختلفی برای راحتی شما و مدیریت منابعتان طراحی شده است. خوب است حداقل کار کردن با یکی از این نرم افزار ها را خوب یاد بگیرید. با این کار تضمین می کنم هفته ها یا شاید ماه ها در وقتتان صرفه جویی کرده اید. پس از همین حالا شروع کنید.

یکی از کار­های بسیار زمان­بر، ویراستاری پایان ­نامه­ ­است که علاوه بر نیاز به صرف وقت فراوان، لازم است تخصص لازم در این زمینه را به طور کامل بدست آورید. حتما باید به قوانینی که مرتبط به دانشگاه خودتان است، تسلط کامل داشته باشید. احتمالا افرادی هستند که ترجیح می­دهند وقتشان را به کار­های مهم­تری بپردازند. یکی از بهترین سایت­­ ها در زمینه ترجمه مقاله و ویراستاری پایان­ نامه، ترجمیک است. علاوه بر استفاده از مترجمین متخصص و توانا به شما این امکان را می­ دهد میزان سختی متن و درجه اهمیت ترجمه تان را تنظیم کنید. ترجمیک به شما این امکان را می­ دهد تا با توجه به زمانی که در اختیار دارید، نوع ترجمه خود را تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.