ترفندهای جستجوی موفق

فارغ از اینکه در دنیای وب و به دنبال چه موضوعی می‌گردید و جستجوی شما تخصصی است یا عمومی است، دانستن چند ترفند ساده اما مهم، به آسان‌تر شدن روند جستجویتان کمک کرده و در نهایت شما را به یک فرد حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد که به آسانی و در کمترین زمان ممکن به هدف خود که یافتن موضوع مورد نظر است دست خواهید یافت. یادتان باشد، جستجو در دنیای وب نیز به مانند هر آنچه شما در زندگی با آن سروکار دارید امری است که با دانش هرچه بیشتر درباره آن، وقت و آسایش بیشتری برای خود ذخیره خواهید کرد. موتورهای جستجوی مختلفی در دنیای وب وجود دارند، اما ما در این مقاله، شما را با ترفندهای مناسب، ساده و کاربردی آشنا خواهیم کرد که توسط آن به موفق‌ترین جستجو از طریق موتور جستجوی “گوگل”، که عمومی‌ترین و پرکاربردترین موتور جستجو در ایران است، دست خواهید یافت.

املای کلمات

سیستم گوگل، مجهز به غلط گیر املا بوده که بصورت خودکار کلمات (به هر زبانی) را تصحیح کرده و رایج‌ترین کلمه را نشان می‌دهد.

جستجوی عبارات خاص

هنگامی که به دنبال جمله ای از یک کتاب، سریال، فیلم، نمایش‌نامه، ترانه و.. هستید، آن را درون علامت نقل قول “عبارت مورد نظر” قرار دهید. البته لازم به ذکر است استفاده از این ترفند منجر به یافتن عین همان عبارت خواهد شد و ترکیبات مشابه آن را از موتور جستجو حذف خواهد کرد. برای مثال در جستجوی “ستون‌های پرسپولیس” یافتن عبارت “ستون‌های سترگ پرسپولیس” یافت نمی‌شود.

فیلتر کردن نتایج

استفاده از علامت‌های + و حروف اضافه ای مانند &  منجر به مستقیم‌تر شدن مسیر به سمت هدف و حذف جستجوهای اضافه و غیر مرتبط خواهد شد. برای مثال IELTS Cambridge –voice files باعث می‌شود که تنها به فایل‌های نوشتاری دسترسی یابید.

استفاده از کلمات رایج و آشنا در وب

عبارات را تا حد امکان کوتاه و مستقیم بنویسید و از نوشتن جملات بلند، دستوری، پرسشی و.. خودداری کنید. برای مثال، فروشگاه معتبر فرش به جای از کجا نفیس‌ترین فرش‌ها را بخرم؟

کوتاه کردن کلمات و عبارات

تا حد امکان کلمات و عبارات را کوتاه نوشته و نتایج بهتری بدست آورید. در صورت نیاز به جزئیات بیشتر واژه های بیشتری بیافزایید.

نادیده گرفتن حروف بزرگ انگلیسی

بیشتر موتورهای جستجو از جمله گوگل، بین نوشتن کلمات انگلیسی به حروف بزرگ (Capitalization) یا کوچک نوشتن آن تمایزی قائل نمی‌شوند. بنابراین به جز زمانی که جستجوی شما در حقیقت وابسته به حروف بزرگ یا کوچک نباشد (برای مثال هنگامی که مخفف برخی عبارات یکسان بوده و تمایز در کوچک‌نویسی یا بزرگ‌نویسی باشد)، نیازی به استفاده از این کلید روی صفحه کلیدتان نیست.

یافتن ساده‌تر مقالات

استفاده از کلمه Article در انتهای نام کامل مقاله یا موضوع آن، منجر به یافتن سریع‌تر و فیلتر کردن صفحات احتمالی می‌شود که مرتبط با موضوع جستجوی ما نباشد.

جستجو براساس نوع فایل

با استفاده از عبارت :filetype (نوشتن نوع فایل مد نظر مانند PDF,MKV,MP3 و…)، جستجوی خود را اختصاصی تر کنید. همچنین در تیتر قبل می‌توانید با نوشتن :PDF پس از نام مقاله، مستقیما فرمت مورد نظر را درصورت وجود بیابید.

یافتن معنی کلمات

موتور جستجوی گوگل امکان استفاده بعنوان دیکشنری آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهد. با تایپ دستورالعمل زیر به سادگی معنی واژگان را بیابید.

Define: your word

Define: content

جستجوی پیشرفته گوگل

در انتها می‌توان با استفاده از ابزار جستجوی پیشرفته در گوگل (advanced search tools) به تنظیم موارد دلخواه در جستجوی خود پرداخته و بصورت کاملا حرفه ای به هدف خود دست یابید.

همانطور که مشاهده کردید، چنانچه شکیبا بوده و از تکنیک‌های مناسب با هدف خود بهره‌گیری کنید، جستجو در صفحات وب آسان بوده و در کوتاه‌ترین زمان بهترین نتیجه را به شما خواهد داد. می توانید سایت ترجمه تخصصی ترجمیک را در گوگل جستجو کنید و از خدمات متنوع آن بهره مند شوید. سایت ترجمه تخصصی ترجمیک در زمینه‌های مختلف به ارائه خدمات تخصصی ترجمه می‌پردازد. ترجمه مقاله، ترجمه متون تخصصی، ترجمه فارسی به انگلیسی مقاله برای چاپ در ژورنال‌های معتبر و ترجمه کتاب از جمله خدمات سایت ترجمه تخصصی ترجمیک است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.