آشنایی با نرم‌افزار مدیریت مقالات

نوشتن یک مقاله علمی کاری اصولی و تخصصی است. مشابه تمامی تخصص‌های دیگر، آشنایی با روش‌های نوین مدیریت حوزه مورد نظر، منجر به بهبود عملکرد و سرعت بخشیدن به کار همراه با بازده نهایی حرفه‌ای خواهد شد. نوشتن یک مقاله اصولی مراحل مختلفی اعلم از جمع‌آوری داده‌ها، سازمان‌دهی آن‌ها، تحلیل و آنالیز داده‌ها توسط نرم‌افزارهای مربوط به رشته تخصصی، جمع‌آوری منابع و غیره دارد. در این بین، یکی از سخت‌ترین و وقت‌گیرترین مراحل در زمان نوشتن مقاله، تکمیل قسمت منابع و ماخذ است. بدیهی است نوشتن این مرحله بصورت دستی و بررسی دوباره و چندباره برای تصحیح اطلاعات وارده، زمان‌بر بوده و در دنیای مدرن امروزه که زمان حرف اول را در انجام امور روزمره می‌زند، عملا امکان‌پذیر نیست. بنابراین، نیاز به یک سیستم قوی مدیریتی که اطلاعات ورودی ما را بصورت حرفه‌ای طبقه بندی کرده و خروجی قابل قبولی ارائه دهد، احساس می‌شود. امروزه، نرم‌افزارهای مدیریت رفرنس ‌دهی (Citation Management Software)، برای انجام این روند مهم و زمان‌بر طراحی شده، تا در کمترین زمان، کامل‌ترین و بهترین بازده را به ما ارائه دهد. در اینجا قصد داریم دو مورد از این روش‌ها و نرم‌افزارها که بیشترین استفاده را داشته و بعنوان قدرتمندترین‌های حوزه مدیریت رفرنس دهی کاربرد دارند را بطور اجمالی معرفی کنیم.

برطبق بررسی‌های انجام شده، آنچه منجر به انتخاب این نرم‌افزارها شده و آن‌ها را دربین محبوب‌ترین‌ها طبقه بندی می‌کند، قابلیت اجرا در محیط ویندوز و سازگار بودن آن‌ها با نسخه‌های مختلف ویندوز و روی دستگاه‌های گوناگون کاربران، امکان ارتباط با نرم‌افزار مایکروسافت آفیس، قیمت مناسب یا رایگان بودن، کاربری آسان و سهولت در استفاده، امکان استفاده بدون نیاز به اینترنت و مواردی از این قبیل می‌باشد که به تمامی کاربران با سطوح مختلف شناخت از تکنولوژی‌های مرتبط، امکان استفاده را بدهد.

قبل از شروع کار با این نرم‌افزارها دقت کنید یکی از آن‌ها که ویژگی‌هایی مناسب با نیاز شما داشته انتخاب کنید تا در اواسط کار با آن نیاز به تغییر به یک نرم‌افزار دیگر نداشته باشید، زیرا امکان نیاز به تکرار دوباره تمام یا بخش اعظمی از کار بعد از این تغییر وجود خواهد داشت.

نرم افزار مندلی (Mendeley)

معروف‌ترین و محبوب‌ترین نرم‌افزار مدیریت رفرنس‌دهی در بین دانشجویان، اساتید و سایر کاربران مرتبط می‌باشد. این نرم‌افزار با قیمت رایگان در استفاده‌های معمولی و قابل دریافت  از فضای آنلاین، رتبه اول در بین کاربران را به خود اختصاص داده است. مندلی را به راحتی می‌توان بر روی پلتفرم‌های مختلف Windows, OSX, Linux, iOS, Android اجرا کرده و بدین‌ترتیب علاوه بر مدیریت و سازماندهی منابع تحقیقاتی خود، با به اشتراک گذاری مقاله خود با دیگر کاربران، رفرنس‌ها را تکمیل کنید. سازگاری کامل با Windows Word 2003, 2007, 2010، Mac Word 2008, 2011، OpenOffice 3.2 و BibTeX باعث سهولت بیشتر در استفاده می‌شود. با استفاده از این نرم‌افزار بیش از ۱۶۰۰ نوع استایل رفرنس‌دهی را برای مقاله خود می‌توانید انتخاب کرده و علاوه‌ بر این، امکان استخراج اطلاعات از فرمت PDF را نیز بطور مستقیم دارا می‌باشید.

نرم‌افزار زوترو (Zotero)

که آن را رقیب مندلی می‌نامند، در سال‌های اخیر توجه‌های زیادی را به سمت خود جلب کرده است. ویژگی‌هایی در این نرم‌افزار وجود دارد که آن را از سایرین متمایز و کاربری آن را آسان کرده است. یکی از این موارد امکان اتصال به مرورگرهای Chrome و Firefox است. این امکان فوق‌العاده باعث شده امکان استخراج منابع در هر محیطی به سادگی و با چند کلیک ساده وجود داشته باشد. محیط کاربری زوترو آسان بوده و نسبت به سایرین محدودیت کمتری در ارائه امکانات دسترسی دارد.

باید اضافه کرد که هر دو این نرم‌افزارهای قدرتمند، امکان اتصال به فضای آنلاین و به روز کردن و sync کردن اطلاعات و گرفتن backup از اطلاعات درج شده را دارا می‌باشند. همچنین ویژگی مشترک در این دو، امکان قابلیت اتصال به صدها کتابخانه آنلاین جهت دانلود مقالات و موتورهای جستجوی مختلف است؛ نظیر PubMed, Cambridge University Press, Google Scholar و غیره.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، تعداد زیادی از این دست نرم‌افزارها وجود دارند که ما در اینجا به معرفی دو تا از معروف‌ترین آن‌ها که آسان‌ترین کاربرد را دارند بسنده کردیم. شما می‌بایست با توجه به نیاز خود، بهترین را انتخاب و پس از اطلاع از چگونگی استفاده، مقالات خود را به خوبی مدیریت کنید. سایت ترجمه تخصصی ترجمیک در ترجمه تخخصی مقاله و قالب بندی مقالات برای ژورنال های بین المللی با رعایت تمام موارد استاندارد، کیفیت بی نظیری از این خدمات را برای شما فراهم می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.