در باب پروژه کسر خدمت سربازی

بنابر دستور رهبر معظم «نخبگانی که از سوی بنیاد ملی نخبگان معرفی می شوند با انجام یک پروژه تحقیقاتی و تأیید آن از سوی هیئت داوران و طی دوره آموزش نظامی کارت پایان خدمت دریافت نمایند«.

تا سال ۱۳۹۲، این طرح تنها شامل نخبگان شده اما از سال ۹۴، همه افراد می توانند با توجه به رشته پروژه خود از طرح کسر خدمت تا ۲۱ ماه استفاده کنند. همچنین، پیش از این، طرح کسر خدمت تنها شامل دانشجویان و فارغ التحصیلان دارای مدرک فوق لیسانس می شد، اما در حال حاضر تمامی دانشجویان با مدرک لیسانس و بالاتر می توانند به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح مراجعه و پروژه تحقیقاتی خود را دریافت کنند. پس از این مرحله، با توجه به نوع پروژه، کسر از خدمت به آن تعلق خواهد گرفت.

از طرفی، برخی افراد فارغ التحصیل که پیش از شروع این طرح و یا بدون اطلاع از آن وارد دوره خدمت سربازی شده و در حین خدمت از آن آگاه می شوند، امکان بهره مندی از مزایای این طرح را دارا می باشند. این افراد تنها امکان این را دارند که پروژه خود را از یگان اصلی محل خدمت خود اخذ نمایند و امکان همکاری با سایر سازمان ها برای دریافت طرح مربوط به کسر خدمت وجود ندارد. دیگر افراد، می توانند به تمام یگان ها و سازمان های تحت نظر نیروهای مسلح مراجعه کرده اما پس از اخذ طرح پروژه از یک سازمان بخصوص، برای گذراندن دوره خدمت خود تنها به همان سازمان اعزام خواهند شد.

بدیهی است اخذ این پروژه از بنیاد ملی نخبگان نیروهای مسلح، مانند سایر امور، نیازمند صرف وقت و فرآیندهای اداری مربوطه می باشد. پس از انتخاب یک سازمان مورد تایید بنیاد و دریافت پروپوزال پروژه از آنان، مراحل مربوط به تایید طرح در بنیاد ملی نخبگان به انجام می رسد. پیش از آن نیز می بایست برای تحویل مدارک، رزومه و تشکیل پرونده، به بنیاد ملی نخبگان مراجعه کنید.

در این طرح، دو نوع کسر از خدمت وجود دارد، کمتر از شش ماه و بیشتر از شش ماه.

پروژه هایی با بیشتر از شش ماه کسری خدمت، مربوط به طرح های سازندگی و پروژه های دارای توجیه اقتصادی بالا شده و می بایست هر سه ماه یکبار برای گزارش کار و دفاع از روند پروژه به انجام رسیده در حضور اساتید راهنما و داوران بنیاد حضور پیدا کرد. در کسری های کمتر از شش ماه، تنها ارائه گزارشی کتبی و کوتاه از عملکرد انجام پروژه و گه گاه پاره ای از توضیحات به داوران بنیاد کافی خواهد بود.

در پایان می بایست این مطلب را عنوان کرد که دانشجویان محصل در دانشگاه هایی نظیر امام حسین (ع) و مالک اشتر، می توانند از پایان نامه های تحصیلی خود بعنوان پروژه های کسر از خدمت استفاده کنند. برای مثال در دانشگاه امام حسین (ع)، نخبگانی که می توانند از این طرح استفاده کنند می بایست دارای شرایط احراز نخبگی از بنیاد ملی نخبگان باشند. همچنین، همکاران تحقیقاتی نیز که دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده و توان به انجام رساندن طرح های تحقیقاتی را دارا هستند، می توانند از این طرح بهره مند شوند.

در ادامه برای انجام پروژه های کسری خدمت خود می توانید از سایت ترجمه تخصصی ترجمیک بهره ببرید. سایت ترجمه تخصصی ترجمیک معتبرترین برند در زمینه‌ی خدمات ترجمه و ویراستاری تخصصی آماده‌ی ارائه خدمات به دانشجویان، اساتید و شرکت‌های بین‌المللی است. از جمله مهمترین خدمات ترجمیک می‌توان به ترجمه مقاله، ترجمه کتاب، ترجمه متون تخصصی و ویراستاری تخصصی متن اشاره نمود.

 

6 دیدگاه در «در باب پروژه کسر خدمت سربازی»

  1. سلام. من کارشناسی مترجمی زبان دارم و در حال خدمت هستم. برای دریافت کسری فقط از خود پادگان می تونم پروژه بگیرم(از مطالب بالا اینطور برداشت کردم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.