زبان بدن (body language) چیست؟

آیا تا به حال شده برای رساندن مقصود به کسی به جای استفاده از کلمات از حرکات دست‌ یا حالت های مختلف صورت و بدن استفاده کنید؟

اگر این کار را انجام داده اید شما از زبان بدن استفاده کرده اید.

شما برای ارتباط با دیگران حرف نزده اید بلکه با حرکات بدن خود مفهوم را به او رسانده‌اید. مثلا وقتی از حرف زدن با شخصی خسته شده‌اید با این پا و آن پا کردن، با نگاه کردن به ساعت بدون هیچ کلمه‌ای یا جمله‌ای به او فهمانده‌اید که دیرتان شده. در استفاده از این روش ارتباطی باید مراقب باشید این روش ارتباطی بین اشخاص تاثیر زیادی دارد و تا مدت‌ها در ذهن طرف مقابل می‌ماند. در زبان بدن شما به جای استفاده از کلمات یا صوت از رفتارهای فیزیکی صورت، دست‌ها و … استفاده می‌کنید.

زبان بدن یک زبان جهانی و شناخته شده است.

 

زبان بدن یک ارتباط غیر کلامی است.

در استفاده از زبان بدن مقصود رساندن پیام و رسیدن به هدف مورد نظر است. در زبان بدن با حرکات و ژست سر و کار داریم نه اصوات. در ارتباطات غیر کلامی مانند زبان اشاره یا زبان بدن به جای رد و بدل کردن واژه‌ها از حرکات و ژست‌های بدن استفاده می‌کنند مانند زبان اشاره که تنها با استفاده از دست‌ها ارتباط صورت می‌گیرد. در زبان بدن هم همینطور است یعنی علاوه بر دست از ژست‌ها و حرکات بدن نیز استفاده می‌شود.

ذهن انسان قادر است حرکات فرد مقابل آنالیز کرده و مقصود را درک کند. این قدرت از طریق حواس پنج گانه به دست می‌آید در استفاده از تکنیک زبان بدن یا ارتباط غیر کلامی، ذهن از روی حرکات و تنها با استفاده از حس بینایی یا شنوایی مقصود را درک می‌کند.

به عنوان مثال ذهن قادر است لبخند واقعی را از لبخند غیر واقعی تشخیص دهد در لبخند واقعی علاوه بر لب‌ها حالت چشم نیز تغییر می کند این تغییر هم در اندازه مردمک چشم و هم در حالت چشم‌ها به وجود می آید. این در حالی است که تشخیص عصبانیت واقعی از عصبانیت غیر واقعی کمی دشوار است زیرا ذهن خود دچار یک فرآیند تنش‌زا شده و کارایی آن پایین می‌آید.

چند نمونه از زبان بدن در ارتباطات روزانه افراد

دست دادن 

این حرکت یعنی دست دادن افراد با یکدیگر از مهمترین موارد زبان بدن است.

باید دقت داشته باشید نوع ایستادن شما نحوه سلام و نوع برخورد و حتی میزان فشار دست ها همگی موثر هستند.

اگر شانه ها را پایین بکشید و مستقیم در صورت فرد مقابل نگاه نکنید و یا در هنگام فشار دست به اصطلاح شل دست دهید این مفهموم به فرد القا می‌شود که شما تمایلی برای ایجاد ارتباط بیشتر با او را ندارید.

اما اگر محکم باستید و شانه را عقب کشیده به صورت و چشم‌های فرد مقابل نگاه کنید و در حین حال شما زودتر دست‌ها به سمت او دراز کنید و محکم فشار دهید این مفهوم به ذهن فرد القا می‌شود که شما از ارتباط با اون خرسند هستید و قصد همکاری و ادامه ارتباط با او را دارید.

حرکات پا

در زمان نشستن در یک جلسه یا سر کلاس یا در مصاحبه کاری باید دقت  داشته باشید که چگونه می‌نشینید زیرا نحوه نشستن شما برای فردی که در جلسه است و قصد ارتباط برقرار کردن با شما را دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

به طور مثال اگر روی صندلی لم دهید نشان دهنده این است که هیج اهمیتی برای فرد مقابل قادر نیستید و منتظر تمام شدن مذاکره هستید برعکس اگر صاف روی صندلی بنشینید و کمی صورت را جلو بکشید و به چشمان فرد نگاه کنید یا اینکه با خودکار نکات مهم صحبت‌های او را بنویسید گاهی کمی به جلو خم شوید دست‌ها را زیر چانه بگذارید تا نشان دهید به به حرف‌های او فکر می‌کنید و برای شما اهمیت دارد. این یعنی زبان بدن شما در حال صحبت کردن است.

طرز ایستادن

اگر ایستاده با فردی در حال گفتگو هستید یا اینکه تنها شنونده ی صحبت های او هستید باید بدانید که نحوه ایستادن شما حرف‌های زیادی می‌زند. در گفتگوهای روزمره یا صحبت‌های کاری یا حتی در مشاجره‌ها و بگومگو های عمومی طرز ایستادن شما از اهمیتی بالایی برخوردار است. به عنوان مثال اگر با همکار خود در حال گفتگو هستید باید به این نکته توجه کنید که فرد مقابل تمام حرکات شما را زیر نظر دارد اگر می‌خواید به او بفهمانید که دیرتان شده کافی است به ساعت نگاه کنید گاهی برگردید پشت سرتان را نگاه کنید و وانمود کنید کسی منتظر شما است. برعکس اگر از هم صبحتی با او و گوش دادن به صحبت‌های او راضی هستید با تکان دادن سر به علامت تایید حرف های او می‌توانید زمان گفتگو را به نفع خودتان افزایش دهید. اگر حرف‌های فرد شما را خسته کرده یا حرف‌های او را تاییدی نمی‌کنید و فکر می‌کنید اشتباه می‌کند کافی است دست‌ها را روی کمر قرار دهید و با ابروهای و حالت‌های صورت مانند لبخندهای ریز به او نشان دهید صحبت‌هایش اشتباه است.

خوب است بدانید نحوه ارتباط غیر کلامی از مکانی به مکان دیگر و از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است. در جلسات مهم کاری نوع رفتار بدن شما از اهمیت بالایی برخوردار است پس باید مراقب باشید اشتباه نکنید.

در قرار‌های مهم کاری و یا در مصاحبه‌های کاری از انجام این رفتارهای غیر کلامی خود داری کنید

۱-با انگشتان خود ور نروید اگر نمیتوانید خودتان را کنترل کنید یک خودکار را لای انگشتان قرار دهید و هرزگاهی با آن چند کلمه بنویسید مراقب باشید مصاحبه کنندگان استاد زبان بدن هستند و تمام رفتارهای شما را زیر نظر دارند.

۲- روی صندلی لم ندهید سعی نکنید راحت بنشینید شانه‌ها را عقب بکشید گردن را صاف کنید پاها را روی هم بگذارید و اگر صندلی دسته دار است یک دست یا هر دو دست را روی دسته صندلی قرار دهید اگر روبروی شما میز قرار دارد خود را به میز نزدیک کنید و دست را را روی میز تا آرنج بکشید آنگاه هر دو دست‌ها در هم مشت کرده و صاف بنشینید.

اگر از شما خواستند بایستید و چیزی را توضیح دهید سعی کنید تعلل نکنید سریع از جای خود بلند شوید کمی خود را مرتب کنید و آرام به سمت محل سخنرانی بروید. طرز ایستادن شما نشان دهنده‌ی این است که تا چه میزان بر موضوع تسلط دارید پس دقت داشته باشید زبان بدن شما در مورد شما چه می‌گوید.

استفاده از حرکات دست برای بازگویی و توضیح یک مطلب

در زمان سخنرانی با توجه نوع و اهمیت موضوع می‌توانید از دست‌ها کمک بگیرید این امر موجب می‌شود خودتان تسلط بیشتری بر موضوع داشته باشید و شنوندگان نیز جلب رفتار شما حین سخنرانی می شوند سعی کنید جدی باشید و روی موضوع تسلط داشته باشید فقط مراقب باشید در استفاده از دست‌ها افراط نکنید.

 

 

چگونه از حالت‌های صورت و بدن کسی بفهمیم وی دروغ می‌گوید؟

تشخیص این امر کار دشواری است و نیاز به تخصص ویژه‌ای در این خصوص دارد زیرا بسیاری از حالاتی که یک فرد دروغ گو از خود بروز می‌دهد مانند اضطراب، استرس، عرق کردن، تغییر مردمک چشم و… را می‌توان در سایر افراد ببینیم به همین دلیل باید به زبان بدن فرد و رفتار‌های حرکتی که انجام می‌دهد توجه بکنیم در این شرایط هم نمی‌توان صد در صد بر اساس زبان بدن فرد، به دروغگو بودن فردی اذعان داشته باشیم و تنها می‌توانیم احتمال دهیم او دورغ می‌گوید و بعد به دنبال شواهد قطعی‌تری در باشیم.

حرکت مردمک چشم

کسی که دروغ می‌گوید چشمانش را جمع می‌کند به فرد مقابل نگاه نمی کند و به اصطلاح نگاهش را می‌دزد علاوه بر این اگر به چشمان او نگاه کنید عموما بالا سمت چپ یا سمت راست را نگاه می‌کنند زیاد پلک می‌زنند که البته دلیل آن اضطراب ناشی از استرس و بالا رفتن ضربان قلب است. کسی که دروغ می گوید نمی‌تواند یک جا بند شود خودش را روی صندلی جابه‌جا میکند گاهی خودش را به عقب می‌کشد تا از شما دور باشد.

کسی که دروغ می‌گوید در حرف زدن ثبات ندارد یعنی گاهی تند حرف می‌یزند گاهی آهسته و با مکث، دلیل این کار فکر کردن برای مقدمه چینی و یافتن کلماتی برای گمراه کردن شما است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.