ترجمه مقاله برای ژورنال

وقتی که احساس می‌کنم مقاله‌ام را بدون این که بخوانند رد کرده‌اند!

آیا تا کنون برایتان اتفاق افتاده است که مقاله‌ی علمی خود را برای یک مجله، ژورنال یا کنفرانس ارسال کرده باشید ولی مقاله‌تان رد شود؟ آیا از دریافت کامنت‌ها و توضیحات و دلایل بی‌ربط داوران این حس به شما دست داده است که داور حتی زحمت خواندن مقاله را به خود نداده و به احتمال زیاد به طور کلی متوجه منظور شما نشده است؟ در این موارد چه راهکاری منطقی به نظر می‌رسد؟

در این موارد، نخستین کاری که به نظر می‌رسد، این است ابتدا فرض کنید ایرادات داور درست است و شما باید کار خود را بازبینی نمایید. به این منظور یکی دو روز بعد از خواندن پیام‌های داور و مشاهده نتیجه داوری مقاله ژورنال خود، صبر کنید و روی بررسی و بهتر کردن مقاله وقت بگذارید. شاید بتوانید با بازنویسی و ویراستاری متن انگلیسی مقاله خود، تا حدی از ایرادات و سوتفاهم‌ها جلوگیری نمایید. حتی ممکن است از کسی به تسلط بیشتری به زبان و ترجمه مقاله دارد کمک بخواهید تا نوشته شما را از لحاظ تطابق با اصول علمی بررسی کند. یا نحوه بیان یافته‌های شما را بازآرایی نماید. مثلا از جداول، نمودارها و اشکال به نحو بیشتر و بهتری استفاده نماید.

اما چه کنیم وقتی که بعد از تمام این مراحل، همچنان به نظر می‌رسد که داور بیهوده و بدون یک دلیل قابل قبول، مقاله شما را رد کرده است؟ در این موارد نیز چند راهکار به نظر می‌رسد:

پاسخ مناسب و روشن به ایرادات داوران

در فرآیند داوری مقاله، شما با کسی که نمی‌شناسید و ندیده‌اید، باید تعامل کنید. در این شرایط انعطاف و آرامش بهتر از مقاومت سرسختانه است. لذا وقتی با چنین حالتی روبه‌رو می‌شوید، یک راه مناسب این است که با تسلطی که روی موضوع مقاله دارید، به روشنی و مودبانه نکات مد نظر خود را برای داوران توضیح دهید. دقت کنید که توضیحات ارائه شده از اصل مقاله پیچیده‌تر نباشد و به نحو قانع‌کننده‌ای نوشته شده باشد تا داور را برای پذیرش مقاله شما متقاعد نماید. هرچند بحث ارزیابی مقاله یک بحث علمی و دقیق به نظر می‌رسد، اما فرآیند داوری به هر حال تابع عوامل انسانی خواهد بود.

همچنین بخوانید:

هشت دلیل برای رد شدن مقالات

نحوه نوشتن Literature Review در مقالات ISI

تقاضای تعویض داور

به کیفیت نظراتی که از داوران و سردبیر مجله دریافت می‌کنید دقت کنید. اگر واقعاً کیفیت مناسبی ندارند و به نظرتان بی‌پایه می‌آیند، با یک همکار مشورت نمایید. در نهایت اگر مطمئن هستید که نظرات داوران بی‌پایه هستند، شاید مناسب باشد که از سردبیر مجله بخواهید، کار شما را برای بررسی به یک داور دیگر نیز ارجاع دهد. به ویژه زمانی که متن نوشتاری ارزیابی داور مودبانه نیست و بوی اغراض شخصی به مشامتان می‌رسد.

مقاله خود را بهتر کنید و برای یک ژورنال دیگر بفرستید

ممکن است به هر دلیل مقاله را نتوانید برای چاپ در یک ژورنال به خصوص به مرحله تایید و چاپ برسانید. نگران نباشید! مجلات علمی دیگری هستند که کار شما را چاپ خواهند کرد. کار خود را بازنویسی و روان‌تر کنید و در نهایت برای چاپ به یک مجله معتبر هم‌ارز با مجله قبلی بفرستید. تنها موضوع مهم این است که از کیفیت کار خود مطمئن باشید.

دقت کنید که رد شدن مقاله شما، می‌تواند فرصتی برای ارتقای مقاله و تولید یک مقاله بسیار با کیفیت باشد که هم به شخصیت علمی شما اعتبار ببخشد و هم ارجاعات فراوانی را به خود اختصاص دهد. پس در این مورد کمی مثبت‌تر فکر کنید.

مسئله مهم در تغییر ژورنال این است که معمولاً فرمت درخواستی هر ژورنال با ژورنال دیگر متفاوت است. اگر سرتان خیلی شلوغ است، می‌توانید کار تغییر فرمت را به سایت‌های مخصوص این کار از قبیل ترجمیک بسپارید.

زبان نوشتاری خود را بهبود دهید

لئونید ولادیمیرف از اساتید با سابقه شیمی اهل روسیه که داور بسیاری از ژورنال‌های بین‌المللی است، می‌گوید: در یکی از ژورنال‌هایی که من داور آن بودم، اگر داور مقاله‌ای را برای چاپ تایید می‌کرد، از او خواسته می‌شد، نسخه‌ای فاقد خطاهای زبانی و گرامری به مجله ارائه کند. در حالی که بسیاری از مقالات که از نظر علمی مورد تایید بودند کیفیت زبان و ویراستاری خوبی نداشتند. به همین دلیل من مجبور به رد آن می‌شدم.

همچنین بخوانید:

چند تکنیک عالی در ترجمه مقالات علمی

۸ نکته مهم برای انتشار یک مقاله ژورنال

ترجمیک با همکاری بیش از ۲۰۰۰ مترجم با سابقه در ۶۶ زمینه علمی مختلف، بهترین خدمات ترجمه تخصصی مقاله، کتاب و ترجمه همزمان و همچنین ویراستاری متون مخصوصا ویراستاری مقاله علمی شما برای رفع مشکلات گرامری و آماده‌سازی برای ژورنال (قراردادن مقاله در فرمت ژورنال) ارائه می‌کند.

شما به سادگی می‌توانید سفارش ترجمه و ویراستاری خود را ارسال کنید یا در صورت تمایل از قیمت‌های ترجمه و ویراستاری آگاه شوید.

2 دیدگاه در «وقتی که احساس می‌کنم مقاله‌ام را بدون این که بخوانند رد کرده‌اند!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.