چگونه بورسیه دانشگاه‌های فرانسه را اخذ کنم؟

شرایط بورسیه و تحصیل در کشور فرانسه

در این مطلب ابتدا به شما انواع بورس تحصیل ، شرایط تحصیل و نحوه دریافت بورس تحصیلی و اپلای و فوند در دانشگاه‌های فرانسه را توضیح می‌دهیم.
راتبه یا بورس تحصیلی (به فرانسوی: Bourse d’étude) کمک هزینه‌ای است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی یا موسسات خیریه به دانشجویان مستعد اعطا می‌کنند.
به دریافت‌کننده بورس تحصیلی راتبه‌گیر بورسیه می‌گویند البته گاه به اشتباه به خود بورس تحصیلی نیز بورسیه گفته می‌شود. این بورس‌ها معمولاً برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) در نظر گرفته می‌شود. امروزه یکی از راه‌های تأمین نیروی انسانی در کشورهای توسعه یافته اعطای بورس تحصیلی است. یکی از مهم‌ترین این بورس‌ها، بورس تحصیلی اراسموس ماندوس است. در سال ۱۹۸۷ اتحادیه اروپا برنامه‌ای را تدوین کرد که در آن می‌بایستی دانشگاه‌های اروپایی با اعطای بورس‌های تحصیلی نیروی انسانی جوان از کشورهای غیر اروپایی جذب کنند این برنامه که برنامه اراسموس نام داشت در فناوری‌های پیشرفته شروع به جذب نیروی انسانی کرد وموفقیت آن به حدی بود که برنامه‌ای مشابه به نام SOCRATES PROGRAME نیز در سال ۱۹۹۴ دایر شد که تا سال ۱۹۹۹ ادامه یافت.
بورس تحصیلی به معنای فراهم آوردن شرایطی برای تحصیل در خارج از کشور با اعطای هزینه‌های تحصیل از سوی دانشگاه و مراکز آموزشی یا اساتید می باشد. نوع دیگری از تحصیل در خارج از کشور وجود دارد که طی مرحلی شما از یک دانشگاه خارجی اقدام کرده و یا به صورت رایگان یا فاند و یا به صورت پولی از دانشگاه‌های خارج از کشور اجازه نامه تحصیلی را دریافت می‌کنید.

در زیر مراحل کامل بورسیه و اپلای را به شما آموزش می‌دهیم.
برای گرفتن بورس تحصیلی از سوی دانشگاه باید نمره‌های  شما به حدی از کیفیت برسد تا در بورس تحصیلی بتوانید از آن استفاده کنید. اگر از سوی دانشگاه و کشور محل تولد خود بورسیه تحصیلی بگیرید می‌توانید در دانشگاه‌های داخل و یا خارج از کشور مشغول به ادامه تحصیل شوید در این شرایط شما موظف هستید بعد از اتمام تحصیل برای کشوری که از سوی آن بورس تحصیلی گرفته‌اید تا زمان مشخصی مشغول به خدمت شوید.
اما در اپلای شما قضیه فرق می‌کند.
اپلای برای فارق التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌باشد. یعنی شما پس از اتمام تحصیل در یکی از این مقاطع اقدام به گرفتن اپلای و پذیرش از سوی دانشگاه‌های خارج از کشور می‌کنید.
برای اپلای پرفتن باید با برنامه‌ریزی پیش بروید ابتدا تصمیم خود را بگیرید که می‌خواهید در کدام دانشگاه و شهر و در چه رشته‌ای تحصیل کنید. در مرحله بعد دانشگاه خود را بر اساس رشته مورد نظر انتخاب کنید.
در سایت دانشگاه یا دانشکده مورد نظر نام اساتید و ایمیل آنها را بیابید سپس نامه‌ای اداری در مورد هدف خود از تحصیل در آن کشور و ریز نمرات و کارهای که تا به حال انجام داده‌اید را ارسال کنید. با استاد مورد نظر مکاتبه داشته باشید.
اگر استاد از سطح علمی شما و هدفتان برای ادامه تحصیل در آن دانشگاه مطمئن شود با دانشگاه هماهنگ می‌کند تا شما را برای ادامه تحصیل و انجام پروژه‌های علمی  بپذیرد. شاید مجبور شوید برای چند استاد در چند دانشگاه ایمیل بفرستید تا یکی از آنها پاسخ شما را بدهند باید برای استاد مورد نظر مقلات خود را ارسال کنید برای این کار لازم است که آنها را به صورت روان ترجمه کنید این کار از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا با کوچکترین اشتباه تایپی یا نگارشی و محتوایی امکان دارد استاد مورد نظر از ادامه همکاری با شما پشیمان شود بعد از تایید استاد از نگارش مقاله شما زمان آن رسیده که مدارک دانشگاهی خود را ترجمه کنید توجه داشته باشید امکان دارد مجبور شوید مدرک خود را از آزاد کنید برای اینکار باید هزینه تحصیل خود در طی سال‌هایی‌که در دانشگاه‌های دولتی گذرانده‌اید را به دولت بپردازید اما اگر به صورت شبانه یا غیر انتفاهی بوده یا در دانشگاه‌های آزاد تحصیل کرده باشید نیازی به این کار نیست.
در مرحله بعد باید با دانشگاه در ارتباط باشید و هر چیزی اعم از مدارک تحصیلی و ریز نمرات به صورت ترجمه شده و مقاله‌های که قبلا نوشته یا در حال نوشتن هستید را ترجمه کرده و برای دانشگاه بفرستید.
در طول این مدت در یکی از آزمون‌های تافل یا ایلتس و یا …شرکت کنید. توجه داشته باشید که بعضی از دانشگاه‌های مانند دانشگاه ملی روسیه احتیاجی به اخذ این مدرک ندارد پس باید بدانید در دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید چه شرایطی برای پذیرش دانشجوی خارجی وضع کرده‌اند.
پس از تایید از سوی دانشگاه و انجام هماهنگی با استاد مورد نظر و اطلاع از زمان شروع ترم تحصیلی حال زمان آن رسیده خود را برای سفر به فرانسه آماده کنید.

برای ارسال ریز نمرات و ترجمه اینجا را کلیک کنید.

برای ارسال سفارش ترجمه فرانسه به فارسی اینجا را کلیک کنید.

یک دیدگاه در «شرایط بورسیه و تحصیل در کشور فرانسه»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.