ادبیات و کتاب‌های آلمانی

ادبیات آلمان و کتاب‌هایی که ارزش خواندن دارند

اگر اهل دنیای ادبیات آلمان باشید، با نویسندگانی چون گوته، مارتین لوتر، برتولت برشت و گونتر گراس، آشنا هستید. این نویسنده‌ها نه تنها بر روزگار زمان خود تاثیر عمیقی به جا گذاشته‌اند، بلکه آثار آن‌‌ها در دنیای مدرن نیز قابل مشاهده است.

ادبیات آلمان در از تمام وجه‌ها سخن می‌گوید؛ از مسائل اقتصادی و دینی گرفته تا واکنش یا اعتراض به تغییرات سیاسی و اجتماعی در گذشته‌ای تراژیک یا خشونت‌بار. به همین دلیل، نگاهی به این ادبیات غنی و سبک‌ها و عناصر آن، خالی از لطف نیست.

حتما می‌دانید که ترجمه تخصصی آلمانی به فارسی کار راحتی نیست. بنابراین، در حوزه ادبیات آلمان،‌ مهم است که کتاب‌‌هایی با ترجمه خوب و مناسب را مطالعه کنیم. اگر شما نیز منتظر ادامه مقاله و مطالعه درباره ادبیات آلمان هستید، در ادامه با سایت ترجمه ترجمیک،‌ همراه باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی بهترین دیکشنری‌های زبان آلمانی

ادبیات کلاسیک آلمان

ادبیات کلاسیک بیشتر بر پایه تفکر منطقی و میانه‌رو پیش می‌رود. ادبیات کلاسیک آلمان شامل سادگی و روانی متن‌هایی است که درگیر سبک‌های عجیب و اغراق‌آمیز نیستند. شخصیت‌ها اکثرا افراد برجسته طبقات بالا و نمایندگان گروهی از مردم هستند که تم ابر قهرمانی ندارند و واقع‌گرایانه به روایت می‌پردازند.

در متون ادبیات کلاسیک ابعاد و ساختار داستان کاملا مشخص و بدیهی بیان شده است. موضوعات پیچیدگی خاصی ندارند و از نظر بعد زمانی و مکانی در موقعیت مشخصی هستند که توصیف می‌شود. جریان حوادث و اتفاقات یا گره‌های داستانی به مرور با خواندن کتاب رو به جلو می‌روند و در یک سیر مشخص قابل پیش‌بینی و تشخیص هستند.

زاویه دید در این گونه داستان‌ها دانای کل است. دانای کلی که به روایت شخصیت‌ها و امور داستان در بستر واقع‌گرایی می‌پردازد و جز واقعیت موضوع دیگری را بیان نمی‌کند. گاهی اوقات دانای کل محدود به ذهن شخصیت‌های داستانی می‌شود و از نگاه آن‌ها به روایت ماجرا می‌پردازد.

اکثر موضوعات ادبیات کلاسیک آلمان در قالب رمان هستند. اکثر داستان‌های کلاسیک از هر طبقه‌ای روایت می‌شوند و یا به صورت متنوع هستند. و همیشه پایانی خوش در انتظار رویداد‌های داستان است. موضوعات این‌گونه داستان‌ها به شرح حوادث جامعه، شخصیت‌ها، خاندان‌های اشرافی یا سلطنتی می‌پردازد و از بیان درونیات فردی عاجز است. درواقع فرد‌گرایی جایگاه والایی در این‌گونه داستان‌ها ندارد و فرد در جمع معنا پیدا می‌کند.

آثار کلاسیک ادبیات آلمان

آثار ویژه‌ای از ادبیات کلاسیک آلمان که به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌اند را با هم می‌خوانیم:

  • فاوست اثر یوهان ولفگانگ گوته
  • غروب بتان اثر نیچه
  • طبل حلبی اثر گونتر گراس

ادبیات داستانی آلمان

ادبیات داستانی، پرطرفدارترین گونه ادبیات است که به مسائل زیادی اشراف دارد و تلاش می‌‌کند تا زندگی انسان‌های محروم و رنج‌‌ دیده را در مقابل انسان‌های ستمگر و ظالم نشان دهد. هدف از این روایت، نمایش تضاد‌های طبقاتی جامعه است و در تمام زمینه‌های سیاسی، احتماعی، فرهنگی، وضعیت زندگی و معیشت مردم دارای روایت‌های گوناگونی است.

برعکس ادبیات کلاسیک که به درونیات شخصیت‌ها توجه چندانی ندارد، ادبیات داستانی آلمان به کاوش در ذهن کاراکتر‌های جذاب و درونشان می‌پردازد و حوادث اصلی داستان را بین موضوعات قابل باور و موجود نشان می‌دهد. درواقع ادبیات داستانی بازنمایی تمامی اقشار جامعه با روحیات و حالات متفاوت است.

آثار داستانی ادبیات آلمان

  • عقاید یک دلقک اثر هاینرش بل
  • دریا پشت قطار ایستاده است اثر یوتا ریشتر
کتاب عقاید یک دلقک، یکی از آثار داستانی پرطرفدار آلمانی است.
کتاب عقاید یک دلقک، یکی از آثار داستانی پرطرفدار آلمانی است.

ادبیات اقتباسی آلمان

ادبیات اقتباسی آلمان به شیوه‌ای خلاقانه دست به آفرینش دوباره در مورد اثری قدیمی و کهن می‌زند. این در حالتی است که جنبه تقلیدی در آن نباشد و تنها رگه‌هایی از اثر اولیه در آن دیده ‌شود. در واقع تخیلی که نویسنده برای بازآفرینی این داستان به کار می‌گیرد، باعث خلق اثری تازه می‌شود که هویتی برای خودش دارد و مستقل از اثر اولیه محسوب می‌شود. نویسنده با به‌کارگیری تخیل می‌تواند زاویه دید و ساختار متن را به هم بریزد و اثری نو بازآفرینی کند.

آثار اقتباسی ادبیات آلمان

  • خویشاوندی‌های اختیاری اثر گوته
  • قصر اثر فرانتس کافکا

مطالب مرتبط:

پنج پادکست برای یادگیری زبان آلمانی

ادبیات تاریخی آلمان

داستان تاریخی روایت‌‌گر جریانی است که جریان‌های تاریخی در بستر ادبیات را در بردارد. این گونه کتاب‌ها منبع خاصی ندارند و اکثرا زاده تخیل و فکر نویسنده هستند. ادبیات تاریخی آلمان به روایتی کلی که در گذشته جریان داشته و در‌ بر‌گیرنده موضوعات اخلاقی و اجتماعی یک دوره خاص می‌پردازد. حقیقت‌گرایی در این گونه داستانی اهمیتی ندارد و نویسنده می‌تواند اغراق کند؛ زیرا جنبه ادبی داستان مهم‌‌تر است. داستان‌های فانتزی تاریخی نیز در این مجموعه شاهکارهای ادبی آلمان قرار می‌گیرند.

آثار تاریخی ادبیات آلمان

  • نارسیس اثر هرمان هسه
  • اینک خزان اثر اویگن روگه

ادبیات فلسفی آلمان

این گونه آثار به بررسی مسائلی مانند هستی، ماهیت زندگی، منطق و ذهن می‌پردازند. همچنین پژوهش‌هایی که در زمینه هنر، علم، سیاست و سایر حوزه‌ها انجام می‌گیرد، بخشی از فلسفه محسوب می‌شود. کتاب‌های فلسفی در دو قالب زبانی پیچیده و قابل‌ فهم نوشته می‌شوند. کتاب‌های قابل فهم مخاطب عامه را در‌ برمی‌گیرد. اما کتاب‌های پیچیده‌تر بیشتر مناسب فعالان و پژوهشگران و دانشجویان و اساتید فلسفه است.

ادبیات فلسفی به بررسی مسائلی مانند هستی، ماهیت زندگی، منطق و ذهن می‌پردازند.
ادبیات فلسفی به بررسی مسائلی مانند هستی، ماهیت زندگی، منطق و ذهن می‌پردازند.

اگر بدون شناخت بخواهیم یک کتاب فلسفی انتخاب کنیم، ممکن است که دچار تردید شویم. این کتاب‌ها کمی سخت هستند و نیازمند پرس‌و‌جو هستند. بنابراین، پیش از انتخاب یک اثر فلسفی از ادبیات آلمان، به خوبی درباره آن تحقیق کنید.

آثار فلسفی ادبیات آلمان

  • دمیان اثر هرمان هسه
  • هستی و زمان اثر هایدگر
  • در باب حکمت زندگی اثر آرتور شوپنهاور

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین آثار ادبیات آلمان و انواع آن‌ها پرداختیم. زمانی که به مطالعه این آثار شگفت‌انگیز می‌پردازیم، به قدرت و شگفتی ادبیات آلمان پی می‌بریم. علاوه بر آن، شاهکار زیادی از ادبیات آلمان به زبان مادری‌مان ترجمه شده‌اند که این موضوع بسیار امیدوارکننده است.

ترجمیک با همکاری مترجمان حرفه‌ای و با تجربه، آماده‌ی ارائه انواع خدمات ترجمه متون آلمانی، اعزام مترجم همزمان آلمانی، ترجمه کتاب‌ آلمانی و … به مشتریان عزیز است. هم‌چنین خدمات ویراستاری متون آلمانی و ترجمه اسناد و مدارک حساس حقوقی نیز ازجمله دیگر خدمات ترجمیک است. همین حالا با ما تماس بگیرید.

6 دیدگاه در «ادبیات آلمان و کتاب‌هایی که ارزش خواندن دارند»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.