جستجو مقاله، پیدا کردن مقاله

جستجوی مقالات علمی + بهترین موتورهای جستجوی دانشگاهی

دسترسی به مقالات علمی یکی از دغدغه های دانشجویان در تمام مقاطع به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. آن‌ها همیشه با چالش انتخاب موضوع درگیر هستند و یکی از منابع کمک کننده اطلاعاتی، سایت مقالات علمی است. با مراجعه به این مقالات به راحتی در تمام زمینه‌های مورد علاقه می‌توانیم موضوع انتخاب کنیم و از آن‌ها ایده بگیریم. اما از آن جایی که کشور ما در تحریم به سر می‌برد، امکان پرداخت هزینه آنلاین و دانلود مطالب وجود ندارد. تنها از طریق روش‌های خاصی می‌توان این موانع را دور زد، که با وجود غیرقانونی بودن چاره دیگری برای دسترسی نداریم. چه بسا کسانی هستند که کلا روش جستجو را نمی‌دانند و متاسفانه در هیچ درسی آموزش داده نمی‌شود. در این قسمت، ترجمیک شما را با روش‌های جستجوی مقالات آشنا می‌کند.

(گوگل اسکالر) Google Scholar سریع‌ترین موتور جستجوی علمی گوگل

گوگل برای توسعه جستجوی مقالات علمی خدمتی به نام گوگل اسکالر را ارائه داده است. با این روش به آسانی و با سرعت قابل توجهی می‌توان مطالب را در زمان کوتاهی پیدا کرد. گوگل اسکالر به صورت کاملا منظم مطالب علمی – پژوهشی را براساس موضوعات، موسسات، نویسندگان، مجله، تاریخ انتشار و عنوان طبقه‌بندی کرده. در جستجوی آکادمیک ( گوگل اسکالر) مقالات براساس تعداد ارجاعات در لینک نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند که با کمک فیلتر‌های زمانی قابل تغییر  هستند.

به خاطر وجود سیستم یکپارچه و هماهنگ بین گوگل و گوگل اسکالر می‌توان با ورود از طریق حساب کاربری مطالب را نشانه گذاری (BOOKMARK) کرد یا برای دریافت مقالات جدید در سرویس ایمیل آن را در حالت اعلان (Alert) فعال کرد. با این روش‌ها به راحتی می‌توان موضوعات علمی را جستجو کرد.

( اسکوپوس) Scopus  قدرتمند‌ترین موتور جستجو

اسکوپوس به عنوان بزرگ‌‌ترین پایگاه استناد و چکیده‌نویسی، مقالات و مجلات علمی را به صورت ویرایش و دسته‌بندی شده در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پایگاه نتایج پژوهش‌ها را در زمینه‌های فناوری، پزشکی، علوم انسانی و هنر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و در بازه‌های آماری و نمودار‌های بصری به نمایش در می‌آورد. مطالب پژوهشی منتشر شده در اسکوپوس به قدری متنوع و زیاد است که به راحتی می‌توان به آن استناد کرد و به خاطر به روز بودن هیچ مسئله تحقیقاتی جا نمی‌ماند. هم‌چنین به راحتی می‌توان به بهترین مقالات در زمینه مورد نظر دست یافت.

اسکوپوس با ایجاد جستجوی پیشرفته امکان انتخاب را براساس نام نویسنده، کد‌های موضوعی و … به ترتیب الفبایی فراهم کرده است. هم‌چنین با استفاده از قابلیت اعلان به آسانی می‌توان از موضوعات مرتبط با موضوع خودمان در این موتور جستجو مطلع شد و یا با نشانه‌گذاری در هر زمان امکان دسترسی آسان برای تحلیل و مرور مطالب وجود داشته باشد.

امکان مشاهده مقالات رفرنس داده شده، مقالات منتشر شده شهری خاص و ابزارهای تحلیل آماری مقالات، امکان مقایسه ژورنال‌های مختلف، ماژولی تخصصی برای ازریابی مقالات، نمایه‌ای از تمامی مستندات علمی و بین‌المللی از قابلیت‌های قابل توجه اسکوپوس است.

اما مهم‌ترین ضعف این موتور جستجو مربوط به حق اشتراک و پرداخت هزینه توسط مراکز تحقیقاتی و آکادمیک است و نمی‌توان رایگان استفاده کرد. دانشگاه‌های ایران نیز بخاطر مشکلات و موانع ارزی امکان تهیه حق اشتراک ندارند. پس بهتر است افراد برای دست یابی به این مور جستجوی قدرتمند به دنبال راه‌های میانبر برای تهیه حساب کاربری باشند.

آکادمیک سرچ (Academic Search) رقیبی از مایکروسافت

سرویس آکادمیک سرچ با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته جستجو (Object-level Vertical Search) و براساس اطلاعات کتاب شناختی فراداده امکان جستجوی مقالات را فراهم کرده است و در تلاش است تا آن را به اولین دستیار پژوهشی کاربران تبدیل کند. مقالات در این موتور جستجو براساس موسسات، نویسندگان، زمان انتشار و کلید واژه ، تعداد ارجاعات دسته بندی می‌شوند. یکی از مزیت‌های این سرویس که مایکروسافت در رقابت با گوگل آن را توسعه داده است استفاده رایگان از امکانات این سرویس است.

ترجمه مقاله در ترجمیک

ترجمه تخصصی ترجمیک با همکاری جامعه بزرگی از مترجمان متخصص و با تجربه در زمینه‌های مختلف دانشگاهی آماده‌ی ارائه‌ی انواع خدمات ترجمه مقاله علمی، ترجمه کتاب‌های تخصصی به مشتریان عزیز است. در صورت وجود هرگونه سوال با ارسال تیکت و یا تماس با تلفن پشتیبانی، سوالات خود را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.