زبان انگلیسی و فرانسوی

منابع آزمون آیلتس از نظر اساتید

زبان انگلیسی به عنوان زبان جهانی در سراسر دنیا شناخته شده است. همه افراد برای انتقال مفاهیم مشترک در جهان و شرکت در آزمون‌ها و چاپ مقالات از زبان انگلیسی بهره می‌برند. تا پیش از این، زبان فرانسه به عنوان زبان مشترک و جهانی مورد استفاده بود. اما به تدریج زبان انگلیسی جایگزین آن شد.

البته خیلی خوش شانس هستیم که در این دوره از زبان انگلیسی به عنوان زبان مشترک استفاده می‌شود وگرنه مجبور بودیم زبان فرانسه را به سختی یاد بگیریم. پیچیدگی‌های زبانی برای همه زبان‌ها وجود دارد. اما با توجه به تغییراتی که در فرهنگ و زبان هر کشور اتفاق می‌افتد زبان نیز رو به آسانی می‌رود.

زبان انگلیسی بهترین زبانی است که می‌توان به راحتی آن را یاد گرفت. زبان فرانسوی و زبان آلمانی مانند زبان انگلیسی رو به آسانی نرفتند و جزئیات زبانی خود را از دوران قدیم تا حال حفظ کرده‌اند. به این خاطر است که در یادگیری این دو زبان با چالش‌های سختی رو به رو می‌شویم.

افراد زیادی در سراسر دنیا هستند که زبان مادری غیر از زبان انگلیسی دارند و تمایل به یادگیری زبان انگلیسی ندارند یا یادگیری‌شان ناقص است. نکته این جاست که چرا این موضوع به یک مسئله بغرنج تبدیل شده است. اکثر افراد از خواندن زبان انگلیسی لذت نمی‌برند و ترجیح می‌دهند از زبان خودشان استفاده کنند و در مواقع نیاز از افرادی مثل مترجمان یا موسسات دارالترجمه کمک بگیرند.

اما چه بخواهید چه نخواهید باید این زبان را یاد بگیرید چون حتما در جایی به دانستن آن احتیاج پیدا می‌کنید. معمولا بیشترین بهره گیری و استفاده افراد از زبان انگلیسی در آزمون آیلتس نمود پیدا می‌کند. افراد به هر دلیلی مجبور هستند که در یک بازه زمانی محدود از سطح مبتدی به سطح پیشرفته برسند تا نمره ۶٫۵-۷ را در آزمون آیلتس کسب کنند.

یادگیری زبان انگلیسی به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. اگر شما قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارید باید بدانید برای هر سنی آموزش‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است. توقع نداشته باشید مانند کودک ۲-۳ آموزش ببینید. کودکان به واسطه سنی که دارند از راه شنیدن با زبان انگلیسی آشنا می‌شوند. در واقع راهی جز این ندارند. یادگیری گرامر و لغات در درجه اول برای کودکان بسیار مشکل است.

کودک معمولا روند آموزش زبان انگلیسی را متفاوت‌‍‌تر طی می‌کند. او به تدریج و کم‌کم پیش می‌رود و با الفبا آشنا می‌شود. زمان زیادی طول می‌کشد تا بتواند یک متن انگلیسی را راحت و بدون غلط بخواند و بنویسید. پس انتظار نداشته باشید که مانند یک کودک زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

افراد بزرگسال توانایی یادگیری چند مرحله با هم را دارند و می‌توانند روند یادگیری را سریع‌تر طی کنند. مثلا برای شروع می‌توانید از ریدینگ و لیسنینگ آغاز کنید. هم‌چنان که در حال یادگیری هستید، ساختارهای زبانی را بررسی کنید تا نسبت به زبان مادری خودتان و زبانی که یاد می‌گیرید تسلط کافی پیدا کنید.

در ابتدا پاسخ دادن با تاخیر صورت می‌گیرد اما این فرآیند طبیعی است و بعد از مدتی رفع می‌شود. می‌توانید با استفاده از گپ‌فیلرها( می‌دونی…، به هرحال…، در آخر و…) زمان بخرید تا بتوانید فکر کنید و جواب درست بدهید. البته از شما انتظار می‌رود که در هر ۴ مهارت در سطح یک آدم دانشگاهی( ارشد و دکترا) باشید. پس با دقت نسبت به منابعی که می‌خوانید توجه کنید.

مهم‌ترین چیز برای شروع یادگیری مهارت‌های ۴گانه، برنامه ریزی دقیق مطابق با شخصیت خودتان است. شما ممکن است تحت تاثیر فردی که ساختار فکری متفاوتی با شما دارد قرار بگیرید و به خودتون قول بدهید که از فردا شروع کنید به خواندن تا توانایی نوشتن متن را بالا ببرید و هر شب تد گوش کنید.

به هر حال ما از محیط اطراف تاثیر می‌گیریم به این خاطر بهتر است که برنامه ریزی منعطفی داشته باشید. برنامه ریزی منعطف باید دو قسمت داشته باشد. بخش اول باید به انجام کارهای روتین اختصاص پیدا کند و بخش دوم باید زمانی برای تمرینات و کارهای جزئی در نظر گرفت. برای مثال اگر روزی ۷ ساعت زبان انگلیسی می‌خوانید، بهتر است ۲ ساعت از این زمان را به دیدن فیلم و سایت‌های خبری انگلیسی، خواندن کتاب و گوش دادن به تد صرف کنید اما ۵ ساعت دیگر که مهم‌ترین بخش است را به کار اصلی بپردازید.

برای راهنمایی بیشتر مصاحبه زیر با سبحان قنواتی را در خصوص منابع آزمون آیلتس بخوانید.

من اطلاعات زیادی در مورد زبان انگلیسی نداشتم و در حد دبیرستان بلد بودم. در آزمون تعیین سطح شرکت نکردم و طبق منابعی که موجود بود انتخاب کردم. برای گرامر کتاب بتی آذر جلد آخر رو تهیه کردم و برای لغت کتاب oxford word skills جلد دو رو خوندم. حدود ۳ الی ۴ ماه برای خوندن این دو کتاب برنامه ریزی کردم.

در این مطلب خواهید خواند:

Reading

من برای تمام مهارت‌ها از کتاب کالینز استفاده کردم. این کتاب برای مهارت ریدینگ کمک ویژه‌ای به من کرد. سپس سراغ کتاب improve your skills رفتم و کمبریج‌ها رو مطالعه کردم. کتاب improve رو توصیه می‌کنم حتما بخونید. مسئله‌ای که خیلی کمکم کرد خوندن کپشن‌های خارجی اینستاگرام بود که برای خواندن هر متن ۱۷ دقیقه در نظر می‌گرفتم.

Listening

برای لیسنینگ کتاب‌های آموزشی فایده چندانی ندارند. اگر زمانی برای فیلم دیدن یا پادکست گوش کردن بگذارید بهتر است. اما در حالت کلی کتاب‌های کالینز، tactics for listening، improve your skills و ۵ کمبریج آخر رو کار کردم. به طور کلی کمبریج‌ها بهتر بودن.

Speaking

برای اسپیکینگ چون به تنهایی می‌خوندم شرایط خوبی نداشتم. سراغ کتاب‌های کالینز، ایروانی و اکچوال رفتم و مهارت اسپیکینگم را تقویت کردم. کتاب اکچوال بهتر از کتاب‌های دیگر بود و ایروانی نکات خوبی داشت. چون پارتنر برای تمرین اسپیکینگ نداشتم صدامو ضبط می‌کردم و با گوش کردن ایراداتمو پیدا می‌کردم. گاهی موقع فیلم دیدن و پادکست گوش کردن جملاتو با صدای بلند تکرار می‌کردم که تاثیر بسیار خوبی داشت.

Writing

برای مهارت رایتینگ هم از کالینز شروع کردم اما انتخاب‌های بهتری هم می‌تونستم داشته باشم. من با دو کتاب improve your skills و ielts advantage کار کردم که خوب بودن اما یه سری از ساختارها و نکات رو توضیح نداده بودن. در طول یک سال دو بار رایتینگمو برای تصحیح فرستادم و دو تا آزمون ماک دادم که همه رو ۵٫۵ شدم و نمره اصلیم ۶ شد.

امیدوارم کسانی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند با برنامه ریزی منعطف و خوب بتوانند نمره عالی در آزمون آیلتس کسب کنند.

ترجمیک در زمینه ترجمه مقاله و ترجمه کتاب به زبان‌های مختلف انگلیسی، فرانسه، آلمانی و… خدمات متفاوتی به ویژه برای تصحیح رایتینگ آیلتس و تافل ارائه می‌کند که با مراجعه به وب سایت ترجمیک می‌توانید از این خدمات بهره‌مند شوید.

یک دیدگاه در «منابع آزمون آیلتس از نظر اساتید»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.