حج؛ آوردگاه زبان‌ها و آدم‌ها

راهپیمایی اربعین و مراسم سالانه حج، در میان بزرگترین گردهم‌آیی‌های مسالمت‌آمیز جهانی هستند. هر ساله بیش از ۳ میلیون نفر در مراسم شش روزه حج حاضر می‌شوند و احتمال می‌رود با افزایش زیرساخت‌ها در شهر مکه، در سال‌های آینده بیش از ۶ میلیون نفر در این مراسم حضور یابند. جمع بزرگ حاجیان در کنار ۶۰۰ هزار حاجی عربستانی، از سراسر جهان و ده‌ها کشور خود را به مکه می‌رسانند تا مراسم حج ابراهیمی را به جا آورند. از کشورمان نیز نزدیک به ۹۰ هزار نفر در این مراسم جهانی حاضر می‌شوند.

حاجیان، در مراسم حج لباس معمول خود را از تن در می‌آورند و جامه یکسان می‌پوشند و از فقیر و غنی و آسیایی و آفریقایی و اروپایی، در کنار یکدیگر قدم می‌زنند و به فطرت انسانی باز می‌گردند؛ اما یک مسئله همچنان تفاوت خود را نشان می‌دهد و آن ده‌ها زبانی است که حجاج کشورهای مختلف به آن زبان‌ها صحبت می‌کنند.

اغلب این مسلمانان، سخن گفتن به زبان عربی نمی‌دانند و با زبان‌های اندونزیایی، فارسی، ترکی، اردو، فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی، مالایی، روسی و … صحبت می‌کنند و برگزاری صحیح مراسم، نیازمند تیمی قدرتمند از مترجمان است.

خوش‌آمدگویی به حجاج به زبان مادری آن‌ها

امسال، در فرودگاه‌های ورودی به عربستان، تیمی از خادمان حجاج، به حاجیان با زبان مادری آن‌ها خوش آمدگویی می‌کنند و راهنمایی‌های لازم را در اختیار آن‌ها می‌گذارند. این افراد، نکات و توضیحات لازم را به زبان‌های فارسی، انگلیسی، اسپانیایی، اندونزیایی، ژاپنی، اردو، فارسی و ترکی برای حاجیان بیان می‌کنند.

توزیع قرآن به ۷۵ زبان در مسجدالحرام و مسجدالنبی

بنابر اعلام مسئولان حجم عربستان، برای استفاده بهتر حجاج قرآن‌های متعددی در مسجدالحرام و مسجدالنبی توزیع شده است که ترجمه‌هایی به ۷۵ زبان (در مجلدات مختلف) در آن‌ها وجود دارد. به این ترتیب حاجیان به سادگی به ترجمه قرآن به زبان مدنظر خود دسترسی خواهند داشت.

علاوه بر این تابلوهای راهنمای این دو مسجد نیز به چند زبان از جمله فارسی ترجمه شده است.

تیم ۲۰۰ نفره مترجمان برای کمک به حجاج

علاوه بر این، چهار سال است که تیمی از مترجمان در مراکز مختلف مربوط به حج، به حاجیان در خواندن نقشه و مسائل دیگر به زبان خودشان کمک می‌کنند. این تیم خدمات خود را به صورت شبانه‌روزی در هفت روز هفته ارائه می‌نمایند.

بنابر اعلام اداره حج عربستان، ۸۰ درصد حاجیان به زبانی غیر از عربی صحبت می‌کنند و در نتیجه ارائه خدمات ترجمه شفاهی به این افراد برای اداره بهتر مراسم حج بسیار ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.