برای بیشترین اثر مثبت، کلمات کلیدی را چه جاهایی استفاده کنم؟

قبلا به مراحل اصلی و اصول تولید محتوا برای وبسایت اشاره کردیم. پس از این که کلید واژه‌های اصلی را برای مبحث سئو انتخاب کردید، سوال دیگری مطرح می‌شود که چطور می‌توان متن را برای این کلمات کلیدی بهینه کرد تا بیشترین اثر را داشته باشد.

انتخاب روش‌های مناسب، قطعا موجب ثمربخشی دوچندان تکنیک‌های تولید محتوا خواهد بود. پس در این مطلب با ما در تیم تولید محتوای ترجمیک باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

مسلما یک روش اساسی برای بهینه‌سازی صفحات برای موتورهای جستجو، تکرار کلمات کلیدی است. اما از سوی دیگر، تکرار بی‌رویه کلمات کلیدی، علاوه بر این که متن را از حالت طبیعی خارج می‌کند موجب خواهد شد که گوگل هم شما را عنوان متقلب شناسایی کند و در نتیجه رتبه خود را از دست بدهید.

بنابراین انتخاب جاهایی که برای تکرار کلمات کلیدی بیشترین اثر را دارند، بسیار مهم است. مهمترین جاهایی که باید از کلمات کلیدی در آن‌ها استفاده کنید تا تاثیر مثبت در سئو دریافت کنید عبارتند از:

برچسب تیتر

مسلما موتورهای جستجو و مخاطبان شما، عنوان اصلی صفحه را در همان ابتدا در نظر می‌گیرند.

منظور از برچسب تیتر، عبارتی است که در بالای سربرگ مربوط به صفحه محتوای شما در مرورگر مشاهده می‌کنید. این عبارت همان چیزی است که در کد html شما داخل عبارت‌های <title> و </title> نوشته می‌شود. با توجه به اهمیت بالای این تگ و محدودیت طول آن (حدود ۶۰ کاراکتر مطلوب است) باید تنها از اصلی‌ترین کلمات کلیدی که برای شما هم هستند در اینجا استفاده کنید.

این تیتر یک اهمیت دیگر هم دارد؛ عبارتی که در صفحه جستجوی گوگل برای مطلب شما درج می‌شود، همین تیتر است. در نتیجه به فرض این که در رتبه‌های بالای جستجوی گوگل قرار گرفته باشید، باز هم این عبارت نقش تعیین کننده‌ای در جذب مخاطب بالقوه شما و اقناع او نسبت به کلیک کردن ایفا می‌کند.

گفتیم که گوگل و سایر موتورهای جستجو معمولا ۶۰ کاراکتر اول تیتر را نشان می‌دهند. پس اگر طول تیتر شما بیشتر از این میزان بود چه باید کرد؟ در این حالت بهتر است اصلی‌ترین کلمات کلیدی را در ۶۰ کاراکتر اولیه قرار دهید تا هم اثرگذاری بیشتری روی مخاطب داشته باشد و هم به گوگل در رتبه‌بندی بهتر صفحه شما کمک کند.

عناوین داخلی

در هر صفحه html می‌توان از عنوان‌های مختلفی استفاده کرد که با h1 تا h6 مشخص می‌شوند. این عنوان‌ها به مخاطب کمک می‌کنند که ساختار اصلی متن را به خوبی درک کند و به موتورهای جستجو نیز به تشخیص محتوای اصلی صفحه کمک می‌کند. بنابراین دقت کنید کلمات کلیدی خود را در این عناوین به کار ببرید.

اهمیت این عناوین نیز با افزایش شماره تیتر کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه اهمیت h1 و h2 را به هیچ وجه دست کم نگیرید.

پاراگراف نخست

شما به عنوان یک انسان، وقتی می‌خواهید موضوع متنی را بدانید چه می‌کنید؟ معمولا عناوین اصلی و بخش‌های اولیه متن را می‌خوانیم و در مورد موضوع کلی متن تصمیم می‌گیریم.

گوگل نیز الگوریتم مشابهی دارد. هرچه کلمات کلیدی در بخش‌های ابتدایی متن تکرار شود، ارزش بیشتری خواهد داشت. بنابراین بهتر است در همان ابتدای متن کلمات کلیدی خود را به اندازه مناسب تکرار کنید. از یاد نبرید که شما محتوا را برای انسان تولید می‌کنید پس از تکرار بی‌رویه بپرهیزید.

تکرار کلمات کلیدی در سراسر متن به طور یکنواخت

قطعا از هر تولیدکننده محتوا انتظار می‌رود که پیش از آغاز نوشتن مطلب، به این که چگونه کلمات کلیدی را در متن استفاده کند، بیندیشد. اما حتما یک نویسنده موفق به این نکته توجه دارد که کلیدواژه‌ها تمام تمرکز متن نیستند.

آدرس اینترنتی

آدرس اینترنتی (URL) به موتورهای جست‌وجو برای شناسایی پست‌ها کمک می‌کند. ازآنجایی‌که که هر پستی آدرس اینترنتی مخصوص به خودش را دارد، می‌توانید با بهینه‌سازی این آدرس و افزودن  کلیدواژه‌هایتان به آن شانس بیشتری برای شکار بازدیدکننده پیدا کنید.

توضیح متا

در ابتدای هر صفحه html تگ‌های توضیحی عمومی قرار دارند که توضیحاتی در خصوص کلیت صفحه ارائه می‌کنند. به این تگ‌ها meta گفته می‌شود. یکی از این تگ‌های که هنوز هم اهمیت خود را از دست نداده است، تگ meta description است.

این تگ شامل حدود ۱۶۰ حرف بوده و خلاصه‌ای از محتوای صفحه را در خود دارد. اگر کلیدواژه‌های خود را در این بخش تکرار کنید، به سئوی بهتر کمک می‌کند. به احتمال زیاد، این بخش از صفحه همان چیزی است که با فونت کوچکتر در زیر نتیجه مربوط به صفحه شما در صفحه سرچ گوگل ذکر می‌شود.

البته برای برخی کلمات کلیدی، ممکن است گوگل به صورت هوشمندانه بخشی از صفحه را جایگزین این متن کند و در صفحه سرچ خود نمایش دهد.

عناوین و متون جایگزین تصاویر

در کدهای html این قابلیت وجود دارد که برای تصاویر عنوان (Caption) یا متن جایگزین (Alt text) قرار داده شود. بسیاری از افراد این موضوع را فراموش می‌کنند و این دو فیلد را خالی رها می‌کنند. کاربرد اصلی این دو فیلد برای وقتی است که مرورگر به دلیلی نمی‌توان تصویر را دریافت کند.

اما در سئو نیز نقش به سزایی دارند. بنابراین اگر در مطالبی که نوشته‌اید، از تصاویر استفاده شده است، فراموش نکنید که فیلدهای مربوطه را با کلمات کلیدی مناسب پر کنید.

اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا و … استفاده می‌کند، قبل از درج هر تصویر در متن، به شما این امکان داده می‌شود که فیلدهای مربوطه با پر نمایید.

به صورت لیست درون متن اصلی

گوگل و بقیه موتورهای جستجو به بخش‌هایی از متن که به صورت لیست شماره دارد یا بالت‌دار هستند، توجه زیادی می‌کنند. این مسئله دقیقا در مورد مخاطب واقعی شما نیز درست است.

ما انسان‌ها معمولا وقتی متوجه می‌شویم لیستی در متن وجود دارد، فورا آن را می‌خوانیم تا از کلیت محتوا باخبر شویم. بنابراین بهتر است ساختار نوشتن محتوای خود را به صورتی دربیاورید که نکات کلیدی را به صورت لیست یا جدول درآورید و کلمات کلیدی مناسبی را در این لیست‌ها تکرار کنید.

هرچند نکات فوق به تولید محتوای بهینه برای موتورهای جستجو کمک می‌کند، اما همواره در نظر داشته باشید که بهترین کار برای سئو، تولید محتوای ارزشمند با در نظر گرفتن مخاطب است.

شما با مراجعه به ترجمیک و با بهره‌گیری از پلن‌های استراتژی محتوا می‌توانید، برنامه مناسب خود را انتخاب نمایید.

10 دیدگاه در «برای بیشترین اثر مثبت، کلمات کلیدی را چه جاهایی استفاده کنم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.