پیلار پیج چیست؟

صفحه ستون یا Pillar Page چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

درست زمانی که تصور می‌کنید مفهوم سئو را به خوبی درک کرده‌اید، تغییر می‌کند! الگوریتم‌های موتور‌های جست‌وجو با چنان سرعتی تغییر می‌کنند که بهینه‌سازی محتوای سایت بسیار دشوار شده است. بنابراین تمام افراد فعال در زمینه تولید محتوای متنی، باید همیشه در مورد نکات برتر سئو به‌روز باشند.

با تغییر الگوریتم موتور‌های جست‌وجو، رفتار کاربران نیز تغییر کرده است. امروزه کاربران تنها به کلمه یا عبارات کوتاه برای جستجو بسنده نمی‌کنند. بلکه سؤال خود را به صورت جمله کامل و حتی به شکل محاوره‌ای مطرح می‌کنند.

بنابراین استفاده از کلمات کلیدی بلند نیز دیگر بهترین روش برای کسب رتبه مطلوب محسوب نمی‌شوند. بلکه اکنون این معماری وب سایت شما است که باید تغییر کند. در این مقاله از سایت تولید محتوای متنی ترجمیک به معرفی صفحه ستون یا پیج پیلار، که می‌تواند پایه معماری جدید وب سایت شما باشد، می‌بپردازیم.

مطالب مرتبط:

پاسخ به ۲۵ سوال رایج درباره سئو و تولید محتوا

صفحه ستون یا Pillar Page چیست؟

Pillar page بخشی از یک ساختار محتوایی به نام مدل خوشه‌ای است و در تدوین استراتژی محتوا برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد. در مدل خوشه‌ای، پیلار پیج از لحاظ موضوع و محتوا به عنوان پایه‌ای برای تولید تعداد زیادی از محتوا‌ که در صفحات دیگر سایت قرار می‌گیرند، محسوب می‌شود.

پیج پیلار یک موضوع خاص را به‌طور کلی پوشش می‌دهد و سپس صفحات فرعی یعنی خوشه‌های محتوایی به شرح کامل کلمات کلیدی موجود در صفحه ستون می‌پردازند. مثلا ممکن است شما محتوایی با عنوان «بازاریابی محتوا» که عنوانی گسترده می‌باشد را در صفحه ستون قرار دهید و سپس یک مقاله با موضوع «تولید محتوا» که یک عنوان جزئی‌تر است را به عنوان خوشه و زیر مجموعه آن صفحه ستون در نظر بگیرید.

پیج پیلارها معمولاً از پست‌های بلاگ عادی، بلند‌تر هستند. چرا که آن‌ها تمام جنبه‌های یک موضوع گسترده را در بر می‌گیرند. در این صفحات به تمام موضوعاتی که در زمینه آن‌ها فعالیت دارید، پرداخته می‌شود.

شما در صفحات پیلار به تمام سؤالات کاربران پاسخ نمی‌دهید، بلکه به توضیح کلی بسنده کرده و پاسخ سؤالات را توسط لینک داخلی به خوشه‌های محتوایی محول می‌کنید.

چگونه برای پیلار پیج عنوان مناسب انتخاب کنیم؟

اولین قدم برای ایجاد یک صفحه ستون این است که از فکر کردن درباره کلمات کلیدی دست بردارید. درباره عنوان‌ها و موضوعاتی فکر کنید که تمایل دارید برای آن‌ها در نتایج اول گوگل قرار بگیرید.

انتخاب عنوان برای پیلار پیج

درباره علایق و چالش‌های مخاطبان هدف خود فکر کنید. این کار می‌تواند ایده‌های خوبی را برای پیلار پیج در اختیار شما قرار دهد.

تلاش کنید عنوانی را انتخاب کنید که نه تنها خواسته‌های مخاطبان شما را پوشش می‌دهد، بلکه به‌قدری گسترده باشد که چند مقاله در خوشه‌های آن قرار بگیرد. البته عنوان شما نباید آن قدر گسترده باشد که نتوانید آن را در یک صفحه پوشش دهید.

برای مثال، عنوان «مراقبت‌های پوستی» برای کسی که می‌خواهد درباره خدمات لیزر در مطب خود مطلب بنویسد، یک عنوان بیش از حد گسترده است. در عوض بهتر است این فرد محتوای صفحه ستون خود را با عنوان «لیزر جوانسازی پوست» تولید کند و سپس مقالاتی با عناوین «مزایای لیزر‌ فوتونا»، « لیزر آر اف فرکشنال چه کاربردی‌هایی دارد»، «مراقبت‌های پس از لیزر» و … را به عنوان زیر مجموعه آن در نظر بگیرد.

چگونه برای پیلارپیج تولید محتوا کنیم؟

هر سؤالی که در مورد موضوع اصلی به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. از وب سایت‌هایی مانند  Ahrefs و یا Google Trends استفاده کنید تا موضوعاتی که بیشترین میزان جست‌وجو در زمینه فعالیت شما دارند را  پیدا کنید و در محتوای خود به آن‌ها بپردازید.

محتوای صفحه ستون را با یک مقدمه آغاز کنید و مطالبی را که قرار است به آن‌ها بپردازید به شکل خلاصه بیان کنید.

بهتر است محتوای پیلار پیچ از ۵۰۰۰ کلمه بیشتر باشد. هر چه محتوای این صفحه بیشتر باشد، قدرت مانور بیشتری برای ایجاد مقالات زیرمجموعه یا همان خوشه‌های محتوایی خواهید داشت.

محتوای پیج پیلار، محتوای نسبتاً بلندی خواهد بود. لذا می‌توانید عناوین مطالب مختلف را در قسمت مقدمه به شکل هایپرلینک قرار دهید تا کاربر با کلیک روی عنوان مورد نظر خود، به بخش مربوط به آن در صفحه ستون هدایت شود. چرا که پیمودن یک صفحه بلند و چک کردن عناوین برای دست یافتن به عنوان و محتوای مورد نظر، کار نا‌خوشایندی برای کاربران است.

می‌توانید به جای هایپرلینک کردن عناوین در مقدمه، هر عنوان و محتوای مربوط به آن را در یک باکس قرار دهید. در صورت امکان می‌توانید آن‌ها را بر اساس حروف الفبا مرتب کنید.

گم شدن در توده انبوهی از کلمات بد‌ترین چیزی است که می‌تواند برای یک کاربر اتفاق بیفتد. بنابراین از انواع ترفند‌ها مانند استفاده از عنوان‌های فرعی و لیست بولت برای تقسیم‌بندی و شکستن متن طولانی پیلار پیج به قطعات کوچک‌تر استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که همیشه لازم نیست ستون محتوای شما یک نوشتار بسیار بلند باشد تا برای خواننده جذاب باشد. با افزودن جلوه‌های بصری و طراحی منحصر به فرد نیز می‌توانید تمام موضوعات را پوشش داده و جذابیت لازم را ایجاد کنید. وب سایت‌ Typeform نمونه بارزی از طراحی مناسب برای چنین صفحاتی است.

چگونه برای پیلار پیج تولید محتوا کنیم؟

اهمیت پیج پیلار در سئو

استفاده از پیج پیلار به سازماندهی محتوای شما کمک می‌کند. زمانی که محتوای شما به شکل منظم طبقه‌بندی و در یک مجموعه قرار داده شود، کاربران راحت‌تر می‌توانند به مطالب مورد نظر خود دست پیدا کنند. جلب رضایت کاربر هم به معنای جذب ترافیک بیشتر است.

الگوریتم گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو در حال تکامل هستند. هوش مصنوعی گوگل دیگر به دنبال کلمات کلیدی نیست، بلکه مفهوم و ارتباط کلمات با محتوا را مد نظر قرار می‌دهد. تلاش گوگل بر این است که کاربر را به تخصصی‌ترین و جامع‌ترین وب سایت در حوزه مورد نظر وی هدایت کند.

ارتباط هدفمند پیج پیلار با مقالات زیر مجموعه آن‌ها، موتور‌های جستجو را در یافتن وب سایت شما یاری می‌کند. این ارتباط سازماندهی شده به روشنی نوع و حوزه فعالیت شما را به گوگل اعلام می‌کند. در‌حالی‌که قرار دادن مطالب به طور پراکنده و بدون هیچ هسته مرکزی، موتور‌های جستجو را گیج کرده و رتبه وب سایت شما را کاهش می‌دهد.

صفحات ستونی، صفحاتی هستند که لینک‌های داخلی را برای شما می‌سازند. لینک‌های داخلی بیشتر هم به معنای افزایش رتبه وب سایت هستند.

از همه این‌ها که بگذریم، پیلار پیج‌ها به تمام موضوعات به صورت کلی و همه جانبه می‌پردازند. از این رو برای تبلیغات وب‌سایت شما بسیار مناسب هستند. به بیان ساده‌تر به جای این‌که انرژی خود را صرف تبلیغات صفحات مختلف وب سایت خود بکنید، می‌توانید تمام تمرکز خود را روی پیج پیلار قرار ‌دهید.

پس از ساخت پیلار پیج چه کار‌هایی انجام دهیم؟

  • خوشه‌های محتوایی را ایجاد کنید.
  • لینک‌های داخلی به خوشه‌های محتوا را ایجاد کنید.
  • عنوان صفحه ستون و لینک آن را هدف استراتژی تبلیغاتی خود قرار دهید.
  • صفحه ستون خود را در فروم‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های پربازدید در کامنت‌ها یا پست‌های مهمان تبلیغ کنید.
  • pillar page خود را به شکل مستمر به‌روزرسانی کنید و به طور منظم مطالب جدید به آن بیفزایید.

سخن پایانی

در این مطلب به یکی از مهم‌ترین مباحث سئو یعنی پیلار پیج‌ها پرداختیم. اگر در این زمینه سوالی دارید، حتما در کامنت‌ها بپرسید. همچنین تجربیاتی که هنگام ایجاد و سازمان‌دهی پیلارپیج پیدا کرده‌اید را نیز با ما در میان بگذارید.

اگر زمانی کافی برای تولید محتوای سئوشده و باکیفیت ندارید، می‌توانید روی کمک متخصصان سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک حساب کنید.

برای آغاز همکاری با تیم تولید محتوای ترجمیک رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

3 دیدگاه در «صفحه ستون یا Pillar Page چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟»

  1. ایا میشه در یک دسته بندی چندین محتوای ستون یا پیلار با خوشه هایش داشته باشم؟یا هر محتوای پیلار و خوشه هایش فقط در یک دسته بندی باید باشد؟

    1. سلام

      تعداد و دسته بندی محتواها به خود شما بستگی دارد و نمی توان فرمول خاصی برای آن تعیین کرد. منتهی برای هر دسته تا جایی که به هم مرتبط است و نیاز به ایجاد صفحات جداگانه جدی نیست، یک صفحه ستون کافی است.

      دقت کنید که صفحات ستون متعدد برای یک حوزه ممکن است باعث شود رقابت بین آن ها شکل گرفته و در نتیجه نهایی، بر اثر این رقابت، نتیجه مطلوب برای سایت حاصل نشود. رجوع کنید به cannibalization در سئو.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.