دست‌یابی به کلیدهای موفقیت در موتورهای جستجو

موفقیت در موتور‌های جستجو به معنای کسب رتبه بالا در نتایج جستجوی کلمات کلیدی مشخص است. مفهوم سئو یا بهینه سازی موتور‌های جستجو نیز به‌دنبال این نیاز ایجاد شد. عوامل زیادی در موفقیت سئوی یک سایت دخیل هستند که در سه دسته کلی عوامل درون سایتی، برون سایتی و تخلفات و زیر مجموعه‌های آن‌ها قرار می‌گیرند.

عواملی که در سه دسته بالا قرار می‌گیرند، همانند عناصر در علم شیمی در یک جدول تناوبی قرار داده شده‌اند و حرف اول آن‌ها به اختصار در هر خانه به نمایش درآمده‌اند که به آن جدول تناوبی سئو گفته می‌شود. هدف از ایجاد این جدول، ارائه یک راهنمای بصری برای سئوکاران است تا بتوانند با سهولت بیشتری عوامل مختلف را در نظر بگیرند. در این جدول رنگ آبی عوامل درون سایتی، رنگ سبز عوامل برون سایتی و رنگ قرمز تخلفات را نشان می‌دهند. هر چه رنگ مربوطه پر‌رنگ‌تر باشد، وزن آن عامل در سئو بیشتر است.

عوامل سئو در ترکیب با‌هم مؤثر واقع می‌شوند.

پیش از پرداختن به عوامل کلیدی موفقیت در بهینه سازی موتور‌های جستجو لازم است که خاطر نشان کنیم که هیچ عامل سئویی به‌تنهایی نمی‌تواند کسب رتبه برتر در موتور‌های جستجو را تضمین کند. برای مثال اگر یک عنوان عالی انتخاب کرده باشید ولی محتوا بی‌کیفیت باشد، هیچ کمکی به سایت شما نخواهد کرد یا داشتن تعداد زیادی لینک فاقد کیفیت هیچ اثر مثبتی ندارد. بنابراین داشتن چند عامل مثبت و عدم وجود عوامل منفی منجر به موفقیت سئو می‌گردد.

عوامل درون سایتی یا On-the-page

عوامل درون سایتی یا on-page به عوامل مؤثر بر رتبه بندی سایت در نتایج جستجو گفته می‌شود که تحت کنترل ناشر محتوا هستند. نوع محتوا، کلمات کلیدی، معماری سایت و … جزو عوامل درون سایتی محسوب می‌شوند.

عوامل موفقیت برون سایتی یا Off-the-page

عوامل برون سایتی یا off-page، به عواملی گفته می‌شود که مستقیما ًتوسط ناشر کنترل نمی‌شوند. دلیل استفاده موتورهای جستجو از این عوامل این است که موتورهای جستجو آموخته‌اند که تنها با تکیه بر سیگنال‌های تحت کنترل ناشر نمی‌توانند بهترین نتایج را به کاربران نمایش دهند. برای مثال ممکن است بعضی ناشران خود را بیشتر از واقعیت با موضوعی مرتبط نشان ‌دهند. از این‌رو استفاده در نظر گرفتن عوامل برون سایتی اجتناب ناپذیر است.

عوامل برون سایتی شامل ایجاد لینک، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی کامنتی و … است.

تخلف‌ها در سئو و جریمه آن

تخلف در سئو به معنی فریب دادن یا دستکاری درک موتور جستجو از ارتباط و اعتبار سایت است.

اشتباه نکنید! موتورهای جستجو از شما می‌خواهند که سایت خود را سئو کنید. سئوی سایت به موتور‌های جستجو برای ارائه مرتبط‌ترین نتایج به کاربران کمک بزرگی می‌کند. به همین دلیل معمولاً موتورهای جستجو راهنماهایی را در زمینه سئو در قالب پست وبلاگ، ویدئو و فروم‌ها برای تشویق به استفاده از تکنیک‌های مشخص سئو ارائه می‌کنند.

با این حال برخی از تکنیک‌ها از نظر موتورهای جستجو “اسپم” یا “سئوی کلاه سیاه ” هستند که می‌تواند منجر به تنبیه وب سایت شما یا حتی بدتر از آن منجر به حذف سایت شما از نتایج جستجو برای همیشه شود.

تخلف‌ها شامل لینک سازی جعلی، پست مهمان اسپم و … هستند.

۷ کلید موفقیت در موتور‌های جستجو

حال که تا حدی با عوامل مؤثر بر موفقیت در موتور‌های جستجو آشنا شدید، نوبت آن است که ۹ کلید طلایی که در‌های قلب موتور‌های جستجو را به سوی سایت شما می‌گشایند را در دستانتان قرار دهیم.

۱- محتوای تعاملی، منحصر‌به فرد و تعاملی برگ برنده است.

اولین، دومین، سومین، چهارمین و پنجمین عامل مهم در سئوی یک سایت، کیفیت محتوای آن است. محتوای داستانی که سبب شود خوانندگان آن را به اشتراک بگذارند، به آن لینک دهند یا درباره آن بنویسند ارگانیک‌ترین مسیر ممکن برای سئوی سایت است.

تولید محتوای سمعی و بصری نیز تأثیر بسیار زیادی در جلب نظر مثبت موتور‌های جستجو و کاربران دارد و نباید از آن غافل شد.

۲- کلمات کلیدی هنوز هم اهمیت زیادی دارند.

با وجود اینکه الگوریتم‌های موتور‌های جستجو روز‌به‌‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند و کلمات کلیدی دیگر مانند گذشته عامل تعیین کننده سئو نیستند، ولی با این حال هنوز هم از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

تلاش کنید با پیش بینی جستجوی کاربران، تعامل و نظر سنجی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی، الگو گرفتن از رقبا و استفاده از نرم افزار‌هایی مانند Google Keyword Planner و Bing Keyword Tool کلمات کلیدی مناسب برای محتوای خود انتخاب کنید.

۳- عنوان مناسب برای محتوای خود انتخاب کنید.

عناوین خسته کننده و تکراری همانند سمی برای سئوی سایت شما هستند. عناوین جلف، با‌مزه و گمراه کننده می‌توانند بازدید زیادی را به‌ دنبال داشته باشند، ولی تنها برای مدت زمان بسیار بسیار کوتاهی! و در طولانی مدت به اعتبار و سئوی سایت شما ضربه می‌زنند.

یک عنوان مناسب که بر مبنای اصول انتخاب عنوان ایجاد شده است، می‌تواند برای مدت زمان طولانی، بازدید و رتبه سایت را افزایش دهد.

۴- سئوی محلی یا Local  SEO را در نظر داشته باشید.

امروزه کارشناسان بازاریابی اینترنتی معتقدند که بهتر است پیش از گسترش مخاطبین خود، ابتدا بر مخاطبین محلی تمرکز کنید. گوگل نیز تأکید کرده است که بازاریاب‌های دیجیتال بهتر است موقعیت مکانی خود را با استفاده از سئوی محلی اعلام کنند.

۵- سرعت بارگزاری صفحه وب خود را به بالاترین حد ممکن برسانید.

سرعت لود وب سایت در بهبود سئو تأثیر زیادی دارد. اگر تمام عوامل موفقیت در سئو را مو به مو رعایت کرده ولی سرعت بارگزاری صفحه شما پایین باشد با شکست مواجه خواهید شد، چرا که دنیای دیجیتال دنیای سرعت است و جایی برای صبر و تحمل در آن وجود ندارد.

 گوگل ابزار رایگانی برای تحلیل سرعت صفحه وب سایت برای کاربران فراهم کرده است. با استفاده از این ابزار به راحتی می توانید URL وب سایت خود را وارد کرده و بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارند را مشاهده کنید.

۶-محتوای طولانی‌تر، سئوی بهتر

تحقیقات نشان داده است که در بازاریابی محتوا، مقالات طولانی سودمندتر از مقالات کوتاه هستند و ترافیک بیشتری را برای وب سایت جذب می‌کنند.

باید توجه داشت که از دادن شاخ و برگ بی‌هدف به محتوا و قرار دادن مطالب غیر مفید و غیر مرتبط با عنوان تنها با هدف طولانی کردن آن بپرهیزید و از تقسیم کردن محتوا از طریق عناوین فرعی، نقاط بولت و تصاویر جذاب برای ارائه مقالات طولانی استفاده کنید.

۷- هر وب سایت بایستی یک نسخه موبایل پسند (mobile-friendly) داشته باشد.

با افزایش رو به رشد استفاده کاربران از تلفن همراه و دسترسی به اینترنت از طریق تلفن همراه در هر مکان، ایجاد نسخه موبایل پسند را اجتناب نا‌پذیر ساخته است.

 در صورتی که یک وب سایت دارای نسخه موبایل پسند باشد، در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل برای داشتن نسخه موبایل پسند علامت خورده و راحت‌تر پیدا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.