عوامل موثر بر سئو درون صفحه

عوامل موثر درون‌سایتی در سئو

عوامل مؤثر بر سئوی یک سایت به دو دسته درون‌ صفحه و برون‌ صفحه تقسیم بندی می‌شوند. عوامل سئوی درون صفحه‌ای یا On-page-SEO شامل تمام عواملی است که از نظر تکنیکی، فنی و محتوایی و بر اساس استانداردهای تعیین شده در صفحه وب اعمال می‌شوند و تحت کنترل مالک سایت هستند.

در واقع سئوی درون‌صفحه پیش‌نیاز سئوی برون‌ صفحه یا Off-page-SEO است که به فعالیت‌های خارج از صفحه گفته می‌شود و تا حد زیادی از کنترل مالک سایت خارج است.

در این مطلب با سایت سفارش تولید محتوا ترجمیک همراه باشید تا با هم مهم‌ترین عوامل سئوی داخل صفحه را بررسی کنیم.

مطالب مرتبط:

چک‌لیست سئو داخل صفحه برای سال ۱۴۰۲

کیفیت محتوا

تولید محتوای متنی به‌روز، جدید، اصیل و با‌کیفیت مهم‌ترین عامل جذب کاربران و بهبود سئوی یک سایت است. اگر تمام اصول سئو را در یک صفحه وب رعایت کنید ولی محتوای مناسبی تولید نکنید، هیچ موفقیتی به‌دست نخواهید آورد. بنابراین باید تلاش کنید تا محتوایی با طول بیش از ۴۰۰ کاراکتر، منحصربه‌فرد، جامع، منجسم و حاوی تصاویر و ویدئو‌های جذاب تولید کنید.

مطالب مرتبط:

۲۰ نکته جهت تولید محتوای با کیفیت برای افزایش بازدید سایت

 تگ عنوان صفحه و توضیحات متای مناسب

اولین چیزی که موتور‌های جستجو در مواجهه با یک سایت به آن توجه می‌کنند، تگ عنوان صفحه (Page title) و توضیحات متا (Meta Description) است. به همین علت شما باید در انتخاب عنوان و توضیحات متا برای صفحه خود دقت کافی داشته باشید.

توصیه می‌شود که کلمات کلیدی را به شکل طبیعی (و نه تصنعی) در ابتدای عنوان و توضیحات متای خود قرار دهید. عنوان صفحه نباید بیش از ۶۰ کاراکتر و توضیحات متا نیز نباید بیش از ۲۰۰ کاراکتر باشد. چرا که عناوین و توضیحات متای طولانی، کامل و صحیح نمایش داده نمی‌شوند.

عوامل موثر بر سئوی درون صفحه

ساختاربندی صحیح متن

ساختاربندی صحیح، یکی از مهم‌ترین اصول تولید محتوای متنی است و در عین حال، کمی پیچده به نظر می‌رسد. اما کافیست مراحل زیر را گام به گام اجرا کنید:

  • عنوان اصلی محتوا را با تگ هدینگ یک (H1) مشخص کنید. توجه داشته باشید که در یک صفحه، تنها باید یک تگ H1 (که به عنوان سر‌تیتر شناخته می‌شود) وجود داشته باشد.
  • حال سراغ متن بروید و آن را به بخش‌های مجزا تقسیم‌بندی کنید. سپس برای هر بخش یک عنوان در نظر بگیرید و این عناوین را با H2 مشخص کنید. توجه داشته باشید که تگ‌های H2 باید منسجم و در ارتباط با یکدیگر باشند. به عبارت دیگر، هر هدینگ ۲ باید هدینگ قبلی خود را تکمیل کند و مقدمه‌ای برای هدینگ بعدی باشد.
  • متنی که بعد از هر هدینگ نوشته می‌شود، نباید از ۳۰۰ کلمه طولانی‌تر باشد. بنابراین، می‌توانید تقسیم‌بندی جزئی‌تر نیز انجام دهید و مطالب هدینگ‌های ۲ را در چند زیرعنوان تقسیم کنید.
  • این زیرعنوان‌ها را با هدینگ ۳ مشخص کنید.
  • در صورت لزوم می‌توانید تقسیم‌بندی بیشتری داشته باشید و از هدینگ‌های ۴ یا ۵ نیز استفاده کنید.

بهینه‌سازی تصاویر

شکی نیست که تصاویر به جذابیت و درک بهتر مطالب یک سایت کمک زیادی می‌کنند. به همین دلیل باید تصاویر صفحات وب از نظر تعداد، اندازه، نام و تگ ALT مناسب باشند. بنابراین در صورت استفاده از تصاویر، حتما موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • در استفاده از تصاویر زیاده‌روی نکنید، زیرا سرعت لود صفحه را پایین می‌آورند.
  • اندازه تصاویر را تا حدی که کیفیت آن صدمه نبیند، کاهش دهید.
  • برای عکس‌های خود نام‌های بامعنی انتخاب کنید.
  • توضیحات تصاویر یعنی Alt و Title حکم متا برای محتوای متنی را دارند، پس با درج آن‌ها به ربات‌های گوگل اطلاع دهید که تصویر درباره چه موضوعی است.
  • اگر ناچار به استفاده از عکس های زیادی در سایت خود هستید، از سیستم CDN استفاده کنید.
عوامل موثر بر صفحه درون صفحه

مطالب مرتبط:

۱۰ نکته کاربردی برای بهبود سئو تصاویر

بهینه‌سازی URL

لینک کامل یک صفحه (که شامل نامک یا Slug هم می‌شود) آدرس منحصر‌به‌فردی است که به هر صفحه اختصاص داده می‌شود. برای بهینه‌سازی URLها موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • یک URL خوب باید کمتر از ۲۵۵ کاراکتر باشد و این کاراکترها با خط تیره (-) از هم جدا شده باشند،
  • در نوشتن URL از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • URL باید کوتاه و مختصر و در عین حال جامع باشد.
  • از‌URL‌های فارسی که موجب طولانی شدن آدرس صفحه می‌شوند استفاده نکنید. این مسئله خوشایند گوگل نیست.

لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی برای سایت شما مزایای زیادی دارد. هنگامی که خزنده موتور جستجو یا crawler به صفحه‌ای از یک سایت می‌رسد، لینک‌های آن صفحه (چه داخلی و چه خارجی) را به لیست پیمایش خود می‌افزاید و به آن صفحات نیز سرکشی می‌کند. اگر محتوا هیچ لینکی به صفحات داخلی سایت نداده باشد، خزنده موتور جستجو پس از پیمایش آن صفحه از سایت خارج می‌شود که این امر برای سئوی یک سایت اصلاً مناسب نیست.

علاوه بر این، لینک سازی داخلی باعث می‌شود که کاربر در هنگام مطالعه یک مطلب از سایت شما با سایر مطالب مرتبط نیز آشنا شود و زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند.

مطالب مرتبط:

لینک‌های داخلی چه تاثیری بر سئو دارند؟

لینک‌سازی خارجی

لینک دادن به سایت‌های معتبر و مرتبط ارزش محتوای سایت شما را بالا برده و سبب می‌شود که ربات‌های موتور‌های جستجو ارتباط و حوزه فعالیت سایت شما را بهتر درک کنند. در لینک‌دهی به سایت‌های دیگر باید توجه داشته باشید که به لینک‌های خراب یا نا‌موجود بک لینک ندهید.

مطالب مرتبط:

آموزش کامل لینک‌های خارجی و راهکارهای بهینه‌سازی آن

سرعت بارگذاری سایت

سرعت پایین لود یک صفحه وب نه تنها باعث می‌شود که کاربر از بازدید آن منصرف شود، بلکه الگوریتم‌های گوگل نیز به‌شکلی طراحی شده‌اند که سایت‌هایی که از سرعت بهتری برخوردار هستند را در جایگاه بالاتری در نتایج جستجو نشان می‌دهند.

گوگل دارای یک سرویس اختصاصی برای سنجش سرعت سایت‌ها است که می‌توانید با تغییر IP (به دلیل عدم سرویس‌دهی به IP‌های ایران)، به سرعت بارگزاری وب‌سایت خود پی ببرید.

عوامل سئوی درون صفحه

واکنش‌گرایی صفحات

در گذشته تنها راه دسترسی افراد به صفحات وب، از طریق لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی بود. اما در حال حاضر با گسترش انواع گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، تقریباً ۶۰ درصد از ترافیک اینترنت دنیا روی گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است. حال اگر وب‌سایت شما فاقد نسخه سازگار با موبایل باشد، میزان بالایی از ترافیک را از دست خواهید داد. ولی اگر طراحی سایت شما به‌صورت واکنش‌گرا یا responsive باشد، وب سایت شما در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به‌درستی نمایش داده می‌شود.

زبان وب‌سایت

یکی از اشتباهات رایج سئو، عدم اعلام زبان وب‌سایت است. با اعلام زبان وب‌سایت به موتورهای جست‌وجو، می‌توانید از سئوی بین‌المللی بهره بگیرید. علاوه بر این، با اعلام زبان وب‌سایت، موتورهای جستجو راحت‌تر می‌توانند مخاطب مناسب برای سایت شما را پیدا کنند.

نکته آخر: ابزار‌های آنالیز سئوی درون صفحه‌ای سایت‌ها

در پایان به معرفی چند ابزار تجزیه و تحلیل سئوی داخلی سایت‌ها می‌پردازیم. استفاده از این ابزارها به بهبود سئوی سایت شما کمک شایانی می‌کند.

  • Screaming Frog کل وب‌سایت را بررسی و ایرادات سئوی ساختاری را گزارش می‌کند. از مهم‌ترین مواردی که توسط این سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد، می‌توان به لینک‌های شکسته، لینک‌های نامناسب با محتوای بی‌کیفیت، حجم کلمات صفحه و … اشاره کرد.
  • WebSite Auditor هم مشابه Screaming Frog به آنالیز سئو می‌پردازد، ولی از نظر ظاهری و امکانات بسیار بهتر است. مهم‌ترین اشکال این نرم افزار، کند بودن آن برای آنالیز وب‌سایت‌های بسیار بزرگ است.
  • وب سایت‌های Moz ،Ahrefs و Woorank نیز تحلیل‌هایی را برای بهینه سازی سایت ارائه می‌کنند.

ترجمیک جامع‌ترین پلتفرم خدمات زبانی در ایران، آماده‌ی ارائه انواع خدمات تولید محتوای متنی سئومحور است. استفاده از این خدمات برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بسیار راهگشا خواهد بود.

در صورت تمایل به همکاری در حوزه ترجمه، تولید محتوا و ویراستاری و همچنین فعالیت به صورت فریلنسری، رزومه خود را به صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

یک دیدگاه در «عوامل موثر درون‌سایتی در سئو»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.