تاثیر کد HTML برای موفقیت در سئو

HTML یک کد بنیادین برای ایجاد صفحات وب است. موتور‌های جستجو سیگنال‌های رتبه‌بندی را از عناصر HTML دریافت می‌کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین المان‌های HTML که به موفقیت سئو منجر می‌شوند، شرح داده شده‌اند.

تگ عنوان HTML

تصور کنید که ۱۰۰ کتاب مختلف ولی با عنوان کاملاً یکسان نوشته‌اید. به نظر شما آیا کسی متوجه تفاوت کتاب‌ها خواهد شد؟ یا تصور کنید که ۱۰۰ کتاب متفاوت نوشته‌اید ولی برای عناوین هر کدام از یک یا دو کلمه استفاده کرده‌اید، در این حالت آیا کسی با نگاه به عناوین می‌تواند بفهمد که هر یک از کتاب‌ها در چه موردی است؟

عنوان HTML نیز حکم عنوان همان کتاب‌هایی را دارد که در بالا درباره آن صحبت کردیم و همیشه مهم‌ترین سیگنال HTML بوده است که موتور‌های جستجو بر اساس آن می‌فهمند که یک صفحه وب درباره چه موضوعی است. اگر عناوین HTML شما نا‌مناسب یا نا‌مفهوم باشد، گوگل آن را تغییر خواهد داد.

بنابراین فکر کنید که دوست دارید صفحه شما در رابطه با چه موضوعاتی یافت شود. شما می‌توانید برای تگ عنوان خود از کلمات کلیدی که پیش از تولید محتوا درباره آن تحقیق کرده‌اید، استفاده کنید. سپس از عناوین منحصر‌به‌فرد و توصیفی برای هر یک از صفحات خود استفاده نمایید.

تگ توضیحات متا یا Meta description tag

تگ توضیحات متا یکی از قدیمی‌ترین عناصر HTML پشتیبانی شده است که این امکان را به شما می‌دهد تا توضیح کوتاهی که تمایل دارید صفحه شما با آن در لیست جستجوی گوگل نمایش داده شود را پیشنهاد کنید. اگر عنوان HTML را معادل عنوان یک کتاب بدانیم، توضیحات متا همانند توضیحات پشت کتاب است که شرح مختصری از موضوع کتاب را ارائه می‌کنند.

متخصصان سئو اعتقاد دارند که تگ توضیحات متا مستقیماً تأثیری بر رتبه بندی یک سایت ندارد، بلکه عاملی است که به شما کمک می‌کند تا اگر تحت عوامل دیگر در نتایج برتر قرار گرفتید، بازدید بیشتری داشته باشید.

از نظر فنی عقیده این متخصصان درست است و به همین تگ توضیحات متا را به جای «عامل رتبه بندی»، «عامل موفقیت» در رتبه بندی قلمداد می‌کنند.

توضیحات متایی که دارای کلمات کلیدی (به شکل پر‌رنگ) هستند، می‌توانند نظر کاربر را به خود جلب کنند. اگر توضیحات متا به‌صورت حرفه‌ای نوشته شوند، می‌توانند مخاطب را برای کلیک روی نتیجه نمایش داده شده و ورود به سایت ترغیب کنند. به همین دلیل توضیحات متا به عنوان عامل موفقیت در سئو محسوب می‌شوند.

با این حال باید توجه داشته باشید که تگ توضیحات متا تضمین کننده آن نیست که توضیحات شما حتماً توسط موتور‌های جستجو مورد استفاده قرار بگیرد. به این علت که معمولاً موتور‌های جستجو، توضیحاتی که از نظر خود بیشتر به موضوع مورد جستجوی کاربر نزدیک است را نمایش می‌دهند.

چه موتور‌های جستجو از توضیحات متای شما استفاده کنند و چه نکنند، توصیه می‌شود که از تگ توضیحات متا استفاده نمایید، چرا که نوشتن آن کار بسیار آسانی بوده و همان طور که پیش از این به آن اشاره شده می‌تواند تأثیر مثبتی بر سئوی سایت شما داشته باشد.

یکی از خدماتی که در ترجمیک ارائه می‌شود، خدمات ترجمه وبسایت‌ها به زبان‌های مختلف است. این خدمات تخصصی برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که فعالیت‌های بین المللی دارند و باید محصولات یا خدمات خود را در کشورهای دیگر ارائه نمایند.

داده‌های سازمان یافته یا Structured data

شما چگونه با «زبان» موتور‌های جستجو به آن‌ها می‌گویید که موضوع محتوایتان در چه موردی است؟ پاسخ این سؤال این است که در پشت صحنه، هر سایتی دارای برچسب (کد‌های) خاصی است که سبب می‌شود موتور‌های جستجو راحت‌تر به جزئیات ساختار و محتوای پیج پی ببرند.

استفاده از داده‌های سازمان یافته در زبان موتور‌های جستجو به‌معنای «اسنیپت غنی» یا «rich snippet» است. اسنیپت در واقع همان توضیحاتی است که در زیر عنوان هر نتیجه یافت شده در موتور‌های جستجو نمایش داده می‌شود و معمولاً شامل عنوان، نشانی وب و توضیحات آن است.

گوگل یک اسنیپت غنی را به دلیل این‌که نظر کاربران را بیشتر به خود جلب می‌کند، مورد توجه قرار می‌دهد. اگر شما می‌خواهید اسنیپتی داشته باشید که بتواند چشم کاربران را بگیرد، توصیه می‌شود از قرار دادن نظرات/ رتبه بندی در آن استفاده کنید، چرا که تأثیر زیادی بر کاربران دارد.

استفاده از داده‌های سازمان یافته به‌عنوان یک عامل رنکینگ سایت محسوب نمی‌شود، ولی به‌شکل واضحی یک عامل موفقیت است. سایتی که از فهرستی با یک اسنیپت قوی استفاده کند، از سایتی که فاقد آن است، کلیک بیشتری دریافت می‌کند.

تگ‌های هدر یا Header tags

در پشت صحنه یک سایت، از کد HTML برای ایجاد تگ عنوان یا Header tag استفاده می‌شود که برای عنوان اصلی، از تگ H1 بهره می‌برند.

برای عناوین فرعی سایت نیز از تگ هدر استفاده می‌شود که در اینجا باید تگ H2 را به کار ببرند.

تگ‌های هدر یک روش اصولی برای شناساندن بخش‌های کلیدی یک صفحه وب به‌شمار می‌آیند. موتور‌های جستجو مدت‌ها است که از تگ‌های هدر به‌عنوان سرنخی برای پی بردن به موضوع سایت استفاده می‌کنند. اگر شما کلماتی که می‌خواهید برای آن‌ها در موتور‌های جستجو پیدا شوید را در تگ‌های هدر قرار دهید، شانس این‌که برای آن کلمات در نتایج جستجو یافت شوید را افزایش می‌دهید.

این موضوع باعث شد که برخی افراد در این کار زیاده‌روی کنند و کل پاراگراف‌ها را در تگ‌های هدر قرار دهند، ولی این کار نتایج مثبتی در پی ندارد. در واقع تگ‌های هدر بیشتر از آن‌که برای موتور‌های جستجو باشد، برای مطالعه راحت‌تر محتوا توسط مخاطبان هستند.

تگ‌های هدر زمانی مفید هستند که ساختار یا طرح کلی یک پیج را نمایش دهند. اگر شما یک عنوان اصلی دارید بایستی آن را با تگ H1 نمایش دهید و برای عنوان‌های فرعی مرتبط از تگ H2 استفاده کنید. در صورتی که عناوین فرعی بیشتر یا کم اهمیت‌تری دارید می‌توانید از تگ‌های H3 تا H6 بهره ببرید.

همواره به یاد داشته باشید که تا حد عقلانی و منطقی از هدر‌ها استفاده کنید تا بر عوامل رتبه بندی تأثیر مثبت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.