تاثیر لینک‌دهی در سئو سایت

لینک‌ها اولین فاکتور برون‌سایتی (Off-page) مؤثر بر رتبه بندی وب‌سایت‌ها در موتور‌های جستجو به‌شمار می‌آیند. لینک‌دهی به معنای راهنمایی کاربر برای مطالعه بیشتر درباره یک مطلب به سایت دیگر با کلیک بر قسمتی از محتوا است. لینک‌سازی به فرایند واداشتن سایر وب‌سایت‌ها برای لینک زدن به وب‌سایت شما گفته می‌شود.

گوگل اولین موتور جستجویی نبود که لینک‌ها را به عنوان عامل مؤثر در رتبه بندی نتایج در نظر گرفت، ولی اولین موتور جستجویی بود که تا حد بالایی بر تجزیه و تحلیل لینک‌ها به‌عنوان روشی برای شناسایی زمینه فعالیت و ارتباط سایت‌ها با موضوع مورد جستجوی کاربران تکیه کرد.

با وجود عوامل متعدد تأثیر گذار بر سئو، به جرأت می‌توان گفت که لینک‌ها به همراه محتوا مهم‌ترین سیگنال‌های خارجی برای رتبه بندی جستجوی گوگل به‌شمار می‌آیند. البته همان‌طور که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت، برخی لینک‌ها با ارزش‌تر از برخی دیگر هستند.

کیفیت لینک

بیایید با یک مثال ساده آغاز کنیم. فرض کنید (خدایی نکرده) شما مریض شدید. در این شرایط شما به توصیه پنج پزشک اعتماد می‌کنید یا به حرف ۵۰ فرد عادی که در خیابان در حال عبور هستند؟

مطمئناً اگر شما تجربه بسیار بدی از پزشکان نداشته باشید، به توصیه پنج پزشک اعتماد خواهید کرد. با وجود این‌که نظرات افراد کمتری را دریافت می‌کنید، ولی نظرات دریافتی از افراد متخصص هستند. به عبارت دیگر کیفیت نظرات بیشتر از تعداد نظرات برای شما اهمیت دارد.

موتور‌های جستجو نیز دقیقاً همین گونه عمل می‌کنند. یعنی تعداد لینک‌هایی را که به وب‌سایت شما ارجاع داده شده‌اند را به جز آن‌هایی که با روش نوفالو (Nofollow) یا روش‌های دیگر بلاک شده‌اند را می‌شمارند، ولی تمام آن لینک‌ها را یکسان در نظر نمی‌گیرند. موتور‌های جستجو به لینک‌هایی که کیفیت بالاتری دارند، امتیاز بیشتری می‌دهند.

حال این سؤال مطرح می‌شود که یک لینک با‌کیفیت چیست؟ یک لینک از یک سایت بزرگ، معتبر و با محتوای مناسب، نسبت به لینکی که از یک کامنت در یک بلاگ حاصل شده است، کیفیت بالاتری دارد. علاوه بر این، لینکی که از وب‌سایت‌های «همسایه» که از نظر موضوعی با سایت شما مرتبط هستند، دریافت می‌شود نیز دارای ارزش بالایی است.

متن لینک/انکر تکست/Anchor text

تا به امروز سایت آمازون میلیون‌ها لینک دریافت کرده و می‌کند. این سایت برای کلمه «کتاب‌ها» رتبه خوبی را کسب کرده ولی هنوز برای واژه «قایق‌ها» رتبه‌ای دریافت نکرده است. چرا؟ چون لینک‌هایی که به سایت آمازون اشاره می‌کنند دارای کلمه کتاب در متن هایپرلینک شده هستند، در حالی‌که میزان بسیار کمی از لینک‌ها حاوی کلمه «قایق‌ها» هستند، زیرا آمازون قایقی نمی‌فروشد.

موتور‌های جستجو کلماتی را که در یک لینک به‌کار می‌روند، یعنی انکر تکست یا متن لینک را به‌عنوان معیاری برای تشخیص حوزه فعالیت سایت لینک داده شده در نظر می‌گیرند. درست مانند زندگی واقعی که اگر به کسی اشاره کنید و بگویید «کتاب‌ها» یعنی آن شخص ارتباط یا تخصصی در زمینه کتاب دارد.

شما غالباً نمی‌توانید کلماتی را که افراد در لینک خود به‌کار می‌برند، کنترل کنید ولی می‌توانید با مشخص کردن حوزه کاری خود در وب‌سایتتان شانس استفاده از کلمات مرتبط را بالا ببرید.

تعداد لینک‌ها

بسیاری از سایت‌ها دریافته‌اند که تعداد بالای لینک می‌تواند به موفقیت سئو کمک کند. البته تعداد لینک‌ها با در نظر گرفتن یک سری شرایط دیگر سنجیده می‌شوند.

برای مثال اگر تمام شرایط را یکسان در نظر بگیریم، دریافت ۱۰۰۰ لینک از یک سایت بسیار کمتر از ۱۰۰۰ لینک از ۱۰۰۰ سایت مختلف در نظر گرفته می‌شود.

در گذشته، تعداد لینک‌ها اهمیت بسیار بالاتری نسبت به کیفیت آن‌ها داشت، ولی کم کم کیفیت لینک‌ها ارزش بالاتری نسبت به تعداد آن‌ها پیدا کرد، چرا که با پیشرفته‌تر شدن موتور‌های جستجو، ارزیابی بهتر کیفیت لینک‌ها امکان پذیر شد.

تاکتیک‌هایی مانند  طعمه لینک یا Link Bait (تولید محتوایی که اختصاصاً برای دریافت بک لینک طراحی شده است)، استفاده از نشان‌ها و ابزارک‌ها می‌توانند در تأمین تعداد زیادی از لینک‌های‌ امن مؤثر باشند و حتی موتور‌های جستجو استفاده از آن‌ها را توصیه کرده‌اند.

به خاطر داشته باشید که برای به‌دست آوردن لینک، از نرم افزار‌های خودکار و فرستادن اسپم به بلاگ‌ها استفاده نکنید، چرا که ممکن است با خطر جریمه شدن از سوی گوگل مواجه شوید.

توجه داشته باشید که لینک‌دهی و لینک‌سازی با وب سایت‌های آموزشی (edu)، دولتی (gov) و سازمانی (org) از تأثیر بالاتری نسبت به سایر سایت‌ها برخوردار است.

تا اینجای کار متوجه اهمیت لینک‌دهی و بک لینک گرفتن از وب‌سایت‌های دیگر شدید. در ادامه قصد داریم درباره تأثیر لینک‌سازی داخلی بر سئو صحبت کنیم.

تأثیر لینک سازی داخلی بر سئو

لینک‌های داخلی همانند لینک‌های خارجی در موفقیت سئوی سایت شما بسیار تاثیر گذار هستند و شما می‌توانید اعتبار زیادی را از طریق این نوع لینک‌سازی به‌دست آورید.

بر خلاف لینک‌سازی خارجی که کار بسیار دشواری است، لینک سازی داخلی بسیار آسان و رایگان است. لینک‌سازی داخلی به لینک‌هایی گفته می‌شود که از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر از یک دامنه ارجاع داده می‌شوند.  به بیان بسیار ساده، زمانی که شما لینکی را در محتوای خود قرار می‌دهید که کاربر را به صفحه دیگر از وب‌سایتتان راهنمایی می‌کند، لینک سازی داخلی انجام داده‌اید.

لینک‌دهی داخلی به طور قابل توجهی می‌تواند رتبه سایت شما را در موتورهای جستجو افزایش دهد.

اهمیت لینک‌سازی داخلی برای سئو

ربات‌های گوگل از لینک‌های داخلی یک سایت برای یافتن محتواهای جدید در آن سایت استفاده می‌کنند. اگر شما یک صفحه جدید در سایت خود ایجاد کرده ولی فراموش کنید که از صفحات دیگر سایت خود به آن صفحه لینک دهید و صفحه جدید در نقشه وب‌گاه (sitemap) سایت شما نباشد و هیچ بک لینکی از سایت‌های دیگر هم دریافت نکرده باشد، گوگل متوجه وجود صفحه جدید شما نخواهد شد، چرا که خزنده‌های (crawler) گوگل با استفاده از لینک‌ها مسیر خود به صفحات مختلف را می‌سازند و در نتیجه قادر به پیدا کردن آن صفحه نخواهند بود.

بهترین ساختار لینک‌دهی داخلی

فرض کنید وب سایت شما یک هرم است که مهم‌ترین محتوا‌ها در بالای هرم و کم اهمیت‌ترین در پایین هرم قرار می‌گیرند.

اکثر وب‌سایت‌ها موضوعات مهم و رئوس مطالب را در یک صفحه در قله هرم قرار می‌دهند که آن صفحه، صفحه اصلی یا صفحه ستون سایت می‌باشد. سپس مطالب فرعی، توضیحات بیشتر درباره موضوعات اصلی، مقالات کوتاه و عناوین کم اهمیت را در صفحات دیگر قرار می‌دهند و به صفحه اصلی لینک می‌کنند. این ساختار هرم مانند را به خوشه انگور نیز تشبیه کرده‌اند و آن را خوشه محتوایی می‌نامند. خوشه محتوایی یکی از موفقیت‌ترین ساختار‌ها برای لینک‌سازی داخلی است.

در نهایت توجه داشته باشید چه در لینک‌سازی داخلی و چه در لینک‌سازی خارجی به شکل طبیعی رفتار کنید و از لینک‌های بیش از حد، نامربوط و بی‌کیفیت اجتناب کنید تا مورد توجه موتور‌های جستجو قرار بگیرید.

شما میتوانید با ارسال سفارش تولید محتوا در ترجمیک از خدمات لینک‌دهی اصولی توسط متخصصین سئو بهره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.