شخصی‌سازی چیست و تاثیر آن در موتورهای جستجو

سال‌ها قبل با جستجوی یک کلمه یا یک عبارت، همگان نتایج یکسانی می‌دیدند، ولی امروزه در موتورهای جستجو مانند گوگل (Google) و بینگ (Bing)، نه تنها افراد مختلف نتایج متفاوت دریافت می‌کنند، بلکه یک فرد نیز ممکن است در هر بار جستجوی خود نتایج متفاوتی را مشاهده کند. به عبارت دیگر امروزه نتایج جستجوی نمایش داده برای هر فرد تا حدی شخصی شده است.

البته هنوز مشترکات زیادی در نتایج جستجوی افراد مختلف وجود دارد، یعنی افراد نتایج کاملاً متفاوتی نمی‌بینند. همگان لیست تقریباً مشابهی را مشاهده می‌کنند، ولی تفاوت‌های کوچکی با توجه به تاریخچه گشت‌و‌گذار در وب، مکان، زبان و … افراد وجود دارند، به همین دلیل عواملی که سبب تفاوت نتایج جستجو برای هر فرد می‌شوند را فاکتور رتبه بندی شخصی‌سازی شده یا Personalization ranking می‌نامند.

کشور

یکی از فاکتور‌های رتبه بندی شخصی‌سازی شده، کشوری است که کاربر در آن زندگی می‌کند. برای مثال، شخصی که در ایالات متحده زندگی می‌کند، زمانی که کلمه فوتبال (football) را در گوگل جستجو می‌کند، نتایجی را در رابطه با فوتبال آمریکایی دریافت می‌کند، ولی هنگامی که شخص دیگری در آلمان همین کلمه را سرچ می‌کند، نتایجی را درباره فوتبال معمولی مشاهده می‌کند که آمریکایی‌های به آن ساکر (soccer) می‌گویند.

اگر وب‌سایت شما از نظر موتور‌های جستجو مربوط به کشور خاصی نباشد، شانس بسیار کمی برای ظهور در نتایج شخصی‌سازی شده بر اساس کشور‌ها خواهید داشت. اگر فکر می‌کنید که بایستی به یک یا چند  کشور خاص مرتبط باشید، باید روی سئوی بین المللی خود کار کنید.

مکان

موتور‌های جستجو، شخصی‌سازی نتایج را در سطح کشور متوقف نمی‌کنند، بلکه بر اساس موقعیت کاربر، نتایج مربوط به شهر یا کلان‌شهر محل زندگی او را ارائه می‌کنند.

همانند آن‌چه که برای کشور بیان شد، اگر می‌خواهید در نتایج شخصی‌سازی شده برای یک شهر خاص نمایش داده شوید، بایستی ارتباط خود با آن شهر را در وب‌سایت خود مشخص کنید.

تاریخچه شخصی

کاربر در گذشته به دنبال چه چیز‌هایی بوده است؟ بر کدام یک از نتایج جستجوی خود کلیک کرده است؟ از چه سایت‌هایی معمولاً بازدید می‌کند؟

پاسخ چنین سؤالاتی تاریخچه جستجوی یک فرد را برای موتور‌های جستجو شکل می‌دهند. سابقه و نحوه گشت و گذار افراد در وب یکی از راه‌هایی است که هم گوگل و هم بینگ بر اساس آن نتایج جستجو را شخصی‌سازی می‌کنند.

بر خلاف کشور یا شهر، هیچ راه آسانی برای این‌که خود را با تاریخچه افراد مرتبط بسازید وجود ندارد. در عوض آن باید تلاش کنید که وفاداری افراد به برند خود را به‌دست آورید. یعنی تلاش کنید که کاربر پس از بازدید اتفاقی از وب‌سایت شما، ترغیب شود که باز هم از سایت شما دیدن کند. بایستی تجربه خوبی از سایت خود در ذهن کاربر ایجاد کنید تا در جستجو‌های بعدی نیز دوباره بر صفحه شما کلیک کند. اگر شخص در هر بار که به سایت شما وارد می‌شود تجربه دلپذیری داشته باشد و به هدف خود دست یابد، به مرور زمان به‌دنبال نام برند شما در نتایج می‌گردد و حتی ممکن است نام برند شما را به‌دنبال کلمه کلیدی مورد نظر خود قرار دهد.

برای مثال، وب‌سایت ترب قیمت اجناس مختلف را از پایین‌ترین قیمت گرفته تا بالاترین نشان می‌دهد. بنابراین بسیاری از کاربران زمانی که به‌دنبال قیمت کالایی هستند، به دلیل تجربه قبلی در نتایج جستجو به‌دنبال نام سایت ترب خواهند گشت و حتی اگر در رتبه اول جستجو هم قرار نگیرد، ولی بازهم در ابتدا از سایت آن بازدید می‌کنند و همین موضوع احتمال نمایش آن در نتایج شخصی‌سازی را افزایش می‌دهد.

ارتباط‌های اجتماعی

یکی دیگر از معیار‌های مهم و جدید در رتبه بندی شخصی‌سازی شده، ارتباطات اجتماعی است. ارتباطات اجتماعی یک فرد می‌تواند فهرست نتایجی که در گوگل یا بینگ می‌بیند را تحت تأثیر قرار دهد.

موتورهای جستجو روابط اجتماعی را به عنوان مشاوران شخصی‌سازی یک کاربر در نظر می‌گیرند. در دنیای واقعی، شما ممکن است به یک دوست اعتماد کنید و از او در مورد رستوران یا خرید لب تاپ سؤالاتی را بپرسید. در دنیای مجازی هم هنگامی که درباره موضوعی سرچ می‌کنید، موتورهای جستجو تلاش می‌کنند تا سناریوی دنیای واقعی که به آن اشاره کردیم را شبیه‌سازی کنند. بنابراین اگر کاربری به یک دوست وصل شده باشد و آن دوست از رستورانی دیدن کرده باشد یا به یک مدل خاص از لب تاپ امتیاز داده یا پستی را در مورد آن به اشتراک گذاشته باشد، آن پست در رتبه بالاتری به کاربر نشان داده خواهد شد.

برای این‌که شانس قرار گرفتن سایت خود در نتایج شخصی‌سازی شده مربوط به ارتباطات اجتماعی را افزایش دهید، بایستی تلاش کنید که افراد بیشتری سایت شما را دنبال (follow) یا مطالب آن را به اشتراک بگذارند. در این صورت سایت شما در حلقه‌ای از اعتماد قرار گرفته و اعتبار آن بالا می‌رود.

سئوی بین‌المللی و سئوی محلی برای رتبه‌بندی شخصی‌سازی شده

همان گونه که پیش از این به آن اشاره کردیم، برای نشان داده شدن در رتبه بندی شخصی‌سازی شده بایستی متناسب با حوزه فعالیت خود یکی از انواع سئوی محلی یا سئوی بین‌المللی را دنبال کنید تا بتوانید در نتایج شخصی‌سازی شده جایگاه مناسبی به‌دست آورید.

سئوی بین‌المللی

سئوی بین‌المللی به بهینه‌سازی یک سایت برای به‌دست آوردن بازار‌های بین المللی گفته می‌شود. برای سئوی بین‌المللی سایت بایستی کشور هدف خود را مشخص کنید. سپس یک ساختار URL مخصوص آن کشور را استفاده کنید. علاوه بر زبان محلی خود، بایستی محیط کاربری، محتوا، صفحه help سایت خود را به زبان کشور مورد نظر قرار داده و با فرهنگ آن کشور هماهنگ سازید. توجه داشته باشید که کاربران را به صفحه‌هایی با زبان دیگر راهنمایی نکنید.

از ccTLD یعنی دامنه سطح بالای کد کشور هدف خود استفاده کنید. این دامنه با یک کلمه دو حرفی که معمولاً معرف آن کشور است تمام می‌شود، مثل ir برای ایران، am  ارمنستان، uk انگلستان، us آمریکا، de آلمان، ca کانادا.

این فرم از دامنه چه از نظر جغرافیایی و چه از نظر سئوی بین المللی و رتبه بندی موتورهای جستجوگر در کشور مورد نظر بسیار مهم است و همچنین باعث جلب توجه و اعتماد بیشتر کاربران آن کشور به شما می‌شود.

سئوی محلی

سئوی محلی فرآیندی است که به کاربران محلی کمک می‌کند تا راحت‌تر سایت‌های فعال در اطراف خود را در نتایج جستجوی گوگل پیدا کنند.

برای بومی سازی یک سایت، اطمینان حاصل کنید که محتوای تولید شده برای مخاطبان شما مناسب باشد. استفاده از نام، زبان محلی، واحد پول، منطقه زمانی و شماره تلفن و آدرس شما می‌تواند کمک شایانی به این امر نماید.

با کمک ابزار Google My Business، می‌توانید اطلاعات کسب و کار خود مانند آدرس، شماره تلفن، آدرس وب سایت، ساعات کاری و تصاویری از محیط کار خود را در نتایج جستجوی گوگل فهرست و به کاربران نمایش دهید. در ایران به دلیل تحریم فعلاً امکان استفاده از این ابزار وجود ندارد. به جای این ابزار می‌توانید از Google Map استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.