تأثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو

تمام فعالیت‌هایی که خارج از پنل مدیریتی یک وب‌سایت انجام می‌شود را سئوی خارجی وب‌سایت می‌نامند که عمدتاً لینک‌سازی خارجی را شامل می‌شود. استفاده از لینک‌ها به عنوان یک فاکتور برون‌سایتی، یک جهش رو به جلو برای موتور‌های جستجو بود. ولی با گذشت زمان، به دلایلی لینک‌ها مقداری از ارزش خود را از دست دادند.

برخی از سایت‌ها در زمینه لینک‌دهی خسیس بودند. برخی لینک‌ها را بلاک می‌کردند تا با اسپم‌ها بجنگند. برخی نیز به خرید و فروش لینک پرداختند. همه این کار‌ها باعث شد که لینک‌ها به اندازه سابق قابل اعتماد نباشند.

اگر لینک‌ها راهی بودند که افراد از طریق آن‌ها به یک سایت رای می‌دادند، امروزه به اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه‌های اجتماعی نیز به منزله رای به یک سایت است.

امروزه سیگنال‌های اجتماعی به عنوان فاکتور‌های رتبه بندی بالقوه به‌شمار می‌آیند، زیرا موتور‌های جستجو چگونگی بهره‌گیری از تعاملات و رفتار‌های اجتماعی را آموخته‌اند.

البته گوگل مکرراً اعلام کرده است که از شبکه‌های اجتماعی مشهور مانند فیس بوک (Facebook) و توییتر (Twitter) برای رتبه بندی پیج‌ها استفاده نمی‌کند. با این حال بسیاری از سئوکاران اعتقاد دارند که شبکه‌های اجتماعی عامل غیر مستقیم برای رده بندی هستند.

محتوا‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، لینک‌هایی را ایجاد نموده یا تعاملاتی را به‌وجود می‌آورند که همان طور که در مقالات دیگر به آن اشاره شد، لینک و تعامل از فاکتور‌های مستقیم رتبه بندی محسوب می‌شوند. بنابراین توجه به رسانه‌های اجتماعی برای موفقیت در سئو اهمیت دارد.

اعتبار اجتماعی

همان طور که موتور‌های جستجو به تمام لینک‌ها به‌طور یکسانی نگاه نمی‌کنند، همان گونه هم ارزش یکسانی برای حساب‌های کاربری (Account) اجتماعی قائل نیستند.

این رفتار موتور‌های جستجو منطقی است، چرا که هر کس به‌راحتی می‌تواند یک یا حتی صدها حساب کاربری در یک شبکه اجتماعی ایجاد کند. به همین دلیل موتور‌های جستجو بایستی توانایی تشخیص حساب‌های کاربری جعلی را داشته باشند.

تشخیص حساب‌های کاربری واقعی از جعلی بسیار دشوار است. ولی معمولاً اکانت‌های جعلی تعداد محدودی دوست دارند و محتوای محدودی تولید می‌کنند. به همین علت موتور‌های جستجو برای حساب‌های کاربری با فالوور و دوستان بیشتر و همچنین با به اشتراک گذاشتن محتوای با‌کیفیت و گسترده ارزش بیشتری قائل هستند.

بنابراین اگر می‌خواهید حساب کاربری شما مورد توجه موتور‌های جستجو قرار بگیرد، باید تلاش کنید که شهرت بالایی در شبکه‌های اجتماعی به‌دست آورید. بهترین کار برای کسب شهرت اجتماعی استفاده از پلتفرم‌های مرتبط با فعالیت شما و تولید مطالب جذاب است.

به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی

همانند لینک‌ها، به اشتراک گذاشته شدن مطالب، برند یا وب‌سایت شما در شبکه‌های اجتماعی تأثیر مثبتی بر رتبه بندی موتور‌های جستجو دارد. البته هر چه کیفیت به اشتراک گذاشتن بالاتر باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت.

با توجه به آنچه که گفته شد، عضویت در شبکه‌های اجتماعی که مطالب مختلف در آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، برای صاحبان وب‌سایت‌ها حیاتی است. اگر شما در فیس‌بوک، توییتر یا گوگل پلاس حساب کاربری ندارید، باید بدانید که شبکه‌ای کارآمد و رایگان که محتوا، سایت و برند شما را منتشر کند از دست داده‌اید.

رهنمود‌هایی برای فعالیت در رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی بستری مفید و مناسب برای نزدیک شدن به اقشار مختلف مردم در اجتماع می‌باشند. قدرت رسانه‌های اجتماعی روز به روز در حال افزایش است و اگر شما بتوانید محتوای جذابی در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید، حتی افرادی که به حوزه فعالیت شما علاقه ندارند یا مرتبط نیستند، نیز ممکن است به‌سمت شما بیایند و مطالب شما را با دیگران به اشتراک بگذارند.

برای مثال یک انیمیشن خلاقانه درباره ترمز اتومبیل می‌تواند حتی توسط کاربرانی که اتومبیل ندارند به اشتراک گذاشته شود و برند شما در طی چند روز در کل دنیا مشهور شود.

ولی فعالیت در رسانه‌های اجتماعی نیز همانند فعالیت در وب‌سایت‌ها اصول خاص خود را دارد که اگر این اصول را رعایت کنید می‌توانید به موفقیت دست یابید.

همان طور که پیش از این اشاره کردیم برای فعالیت در سوشال مدیا بایستی یک حساب کاربری در رسانه‌های مختلف بسازید و در مورد کسب و کار، فعالیت و محصولات خود محتوا و تصاویر جذاب تولید کنید. به طور خلاصه می‌توانید از روش‌های زیر برای توسعه شبکه اجتماعی خود استفاده کنید:

  • از هشتگ‌ها غافل نشوید، چرا که بسیاری از کابران توسط هشتگ‌ها به دنبال هدف خود می‌گردند.
  • سعی کنید تصاویری با‌کیفیت، حجم مناسب و با رنگ‌بندی خیره کننده ارائه کنید.
  • تخفیف‌های داغ و کمپین‌های تبلیغاتی جذاب، برای مخاطبان خود راه اندازی کنید.
  • به دنبال کنندگان خود برای معرفی محصولات یا پیج شما به دیگران جوایزی اهدا کنید.
  • مسابقاتی را برگزار و جوایزی را به برندگان اهدا نمایید.
  • ترجیحاً در یک زمان در صفحاتی با تعداد فالور حقیقی بالا (بیش از ۵۰ هزار فالور) تبلیغات انجام دهید.
  • فعالیت موازی روی وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی خود داشته باشید. (وب‌سایت شما همواره در اولویت است.)
  • از بازاریاب‌های اینترنتی برای تبلیغ غیرمستقیم فعالیت شما در بخش کامنت‌ها کمک بگیرید.
  • از موضوعات داغ اجتماعی در کنار فعالیت خود غافل نشوید. برای مثال اگر تولید کننده کفش هستید، در زمان شیوع یک بیماری جدی مانند کرونا، پستی در رابطه با راه‌های جلوگیری از آن منتشر کنید.
  • از انتشار محتواهایی که ممکن است بار سیاسی، نژادپرستانه یا جنسیتی داشته باشد، پرهیز کنید.

بر کدام یک از رسانه‌های اجتماعی تمرکز داشته باشیم؟

امروزه رسانه‌های اجتماعی زیادی در حال فعالیت هستند که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند و امکان فعالیت همزمان در تمام آن‌ها بسیار دشوار است. به همین دلیل بهتر است که رسانه‌هایی که کاربران بیشتر و تأثیر بالاتری دارند را انتخاب نمایید.

بهترین رسانه‌های اجتماعی برای سئوی وب‌سایت لزوماً قدیمی‌ترین آ‌ن‌ها نیستند. فیس‌بوک جزو قدیمی‌ترین‌ها می‌باشد و در دوره‌ای بسیار خوش درخشید، ولی در حال حاضر تا حدی افت کرده است که مدیران آن تصمیم گرفتند نام آن را در کنار اینستاگرام که جدیداً موفقیت چشمگیری کسب کرده است، درج کنند تا کاربران دوباره به این مدیا اعتماد کنند. پس قدمت یک مدیا نمی‌تواند فاکتور مناسبی برای انتخاب آن باشد.

اینستاگرام و تلگرام در حال حاضر از بهترین رسانه‌ها برای فعالیت هستند. البته در ایران به دلیل فیلترینگ تلگرام جایگاه خود را از دست داده است، ولی هنوز هم مکان مناسبی برای فعالیت می‌باشد. در رده‌های بعدی فیسبوک، توییتر، لینکدین و گوگل پلاس قرار دارند که بستر‌های مناسبی برای لینک‌سازی و تبلیغات می‌باشند.

در سال‌های اخیر وب‌سایت‌های ویدئو محور جزو بهترین بستر برای لینک‌سازی خارجی محسوب می‌شوند. وب‌سایت‌های یوتیوب (YouTube) و آپارات در حال حاضر انتخاب‌های مناسبی برای فعالیت‌های ویدئو محور شما می‌باشند.

شما می‌توانید از تبلیغاتی که پیش از نمایش یا داخل ویدئو‌ها به کاربران نمایش داده می‌شوند نیز استفاده کنید.

آینده رسانه‌های اجتماعی

بر اساس آخرین آمار سایت معتبر Hootsuite، در هر ثانیه ۱۱ نفر در شبکه‌های اجتماعی ثبت نام می‌کنند و این یعنی تعداد افرادی که وارد این رسانه‌ها می‌شوند ثانیه به ثانیه بیشتر می‌شود. به همین دلیل در نهایت گوگل مجبور است یک الگوریتم انحصاری برای سنجش رسانه‌های اجتماعی طراحی کند. بنابراین همین امروز فعالیت خود را در سوشال مدیا آغاز کنید تا فردا از گوگل امتیاز بالایی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.