راهنمایی برای یافتن مجلات معتبر برای ارسال و چاپ مقاله

لیستی کامل از ژورنال‌های معتبر برای ارسال مقالات (انواع نشریات علمی، پژوهشی و معتبرترین مجلات ISI, ISC, SCOPUS و نشریات نظام JCR )

تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی از دغدغه‌های چاپ مقاله باخبر‌ هستند. از نظر بسیاری از آن‌ها چاپ مقاله، یکی از چالش‌برانگیزترین تجربیات دوران تحصیل است. چراکه یک مقاله­‌ی علمی حاصل زحمات و تلاش­‌های چندین ساله­ محققین است و حتی تصور رد شدن آن نیز دلهره‌آور است.

اما خیلی جای نگرانی نیست! چراکه ترجمه صحیح مقاله و انتخاب یک ژورنال علمی معتبر، شانس قبول شدن مقاله را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. از این رو، در این مطلب به معرفی ژورنال‌های علمی معتبر برای ارسال مقاله خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

معرفی سایت‌های دانلود مقالات داخلی و خارجی

چرا چاپ مقاله در یک ژورنال‌ معتبر علمی تا این اندازه مهم است؟

پیش از هر چیز باید به سوالی مهم پاسخ دهیم: اهمیت چاپ مقاله در ژورنال‌های خارجی در چیست؟ پاسخ این سوال بسیار مفصل است، اما به طور خلاصه می‌توان این‌طور گفت: از نقطه ‌­نظر فردی، مقاله در واقع یک هدف بسیار مهم دارد. این هدف بی‌بدیل، معرفی شما به جامعه‌­ علمی است. ساده بگویم، مقاله ویترینی از فعالیت‌های علمی شماست.

اهمیت چاپ مقاله در مجلات و ژورنال‌های معتبر
بدون چاپ مقاله‌های معتبر، شما اعتبار زیادی در جامعه علمی کسب نخواهید کرد

چاپ مقاله در ژورنال­‌های علمی معتبر، مسیر ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌­ها و مراکز تحقیقاتی دنیا را هموار می‌کند. از این طریق، فرصت‌های زیادی برای همکاری با افرادی که علایق علمی مشترکی با شما دارند خواهید داشت.

چطور ژورنال‌­های علمی معتبر برای ارسال مقاله را پیدا کنم؟

تا اینجا با دلیل چاپ مقاله آشنا شدیم. حال نوبت به یکی از مهم‌ترین مراحل فرآیند چاپ مقاله یعنی انتخاب ژورنال علمی معتبر می‌­رسد.

شاید فکر کنید این مرحله خیلی هم آسان است! چراکه در فضای علمی امروز، هزاران ژورنال تخصصی وجود دارد. بنابراین انتخاب یکی از این ژورنال‌ها و ارسال مقاله به آن، نباید آن چنان دشوار باشد. اما واقعیت این‌طور نیست. در حال حاضر تقریبا بیش از ۳۰ هزار ژورنال علمی معتبر در سرتاسر دنیا وجود دارد. بنابراین، انتخاب یک ژورنال معتبر مناسب خسته­‌کننده و شاید گاهی گیج­‌کننده باشد.

امروزه انتشار مقالات علمی صرفاً یک موضوع علمی نیست، بلکه به یک صنعت با گردش مالی بالا مبدل شده است! حتما شنیده­‌اید که هرجا پول باشد، متقلبین هم همان­جا هستند. صنعت بزرگ چاپ و انتشار مقاله نیز از این قاعده مستثنی نیست. ژورنال‌­های علمی نامعتبر و فاقد اصالت، تهدیدی برای جامعه‌ی علمی به حساب می­‌آیند. پس اگر به این فکر می‌کنید که مقاله‌­‌تان را در کدام ژورنال سابمیت کنید؟ پیش از هر چیز به از اعتبار و اصالت ژورنال دقت کنید.

بررسی پایگاه‌های اطلاعاتی داده؛ راهی برای سنجش اعتبار یک ژورنال

تقریبا همه دانشجویان با پایگاه‌های اطلاعاتی مثل ISI، ISC  و Scopus  آشنا هستند. حتما شما هم حداقل یک بار از زبان استاد راهنما شنیده‌اید که مقاله را حتماً در ژورنال­‌های ISI سابمیت کن!

اسکوپوس، پایگاه جست و جو و دانلود مقاله
اسکوپوس یکی از جامع‌ترین پایگاه‌های جست و جوی مقاله است

پایگاه­‌های اطلاعاتی، انتشارات علمی معتبر را پوشش داده و آن‌­ها را به شکل آنلاین در اختیار محققین قرار می­دهند نکته حائز اهمیت این است که این پایگاه‌ها برای تحت پوشش قرار دادن هر انتشارات، سخت‌گیری خاصی به خرج می‌دهند. یعنی ابتدا از اعتبار و اصالت آن‌ها مطمئن می‌­شوند و سپس آن‌­ها را تحت پوشش قرار می‌­دهند.

مطالب مرتبط:

منابع اولیه و ثانویه و آشنایی با تفاوت آن‌ها

بنابراین، اولین و بهترین راه برای سنجش اعتبار یک ژورنال سر زدن به پایگاه­‌های اطلاعاتی معتبر است.

به عنوان مثال، فرض کنید پایگاه­ اطلاعاتی آمریکاییِ ISI، یک انتشارات علمی را تأیید می‌کند و مقالاتش را به نمایش درمی‌­آورد. همین موضوع، اصالت و اعتبارش آن انتشارات را تایید می‌کند. چراکه پایگاه ISI با بیش از ۶۰ سال قدمت، هیچ‌گاه اعتبار خود را با پوشش دادن یک انتشارات نامعتبر خدشه‌­دار نمی‌کند.

اهمیت استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر برای جست و جو و دانلود مقالات
هر چه پایگاه اطلاعاتی معتبرتر باشد، احتمالا وجود مقاله‌های اشتباه یا نامناسب در آن کمتر است

Scopus 

از دیگر پایگاه­‌های اطلاعاتی، می‌­توانیم به پایگاه­ اطلاعاتی Scopus اشاره کنیم. Scopus در سال ۲۰۰۴ و توسط کشور هلند تأسیس شد و در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار ناشر را تحت پوشش دارد. فعالیت این پایگاه نیز دقیقاً مثل پایگاه ISI است.

تقریباً هیچ کشور یا نهادی را پیدا نمی­‌کنید که اعتبار این دو پایگاه را زیر سؤال ببرد. بنابراین اگر ژورنال مورد نظرتان توسط انتشاراتی چاپ می­شود که تحت پوشش این دو پایگاه است، خیالتان از اعتبار و اصالت آن راحت باشد.

ISC

اخیراً یک پایگاه اطلاعاتی دیگر نیز به نام ISC ایجاد شده است. نام این پایگاه از حروف اول عبارت  “Islamic World Science Citation Center” گرفته شده است.

ISC و افزایش اعتبار علم در کشورهای مسلمان - پایگاه جست و جو و دانلود مقاله
ISC برای افزایش اعتبار تولید علم در کشورهای مسلمان راه‌اندازی شده است

اعتبار این پایگاه به اندازه دو پایگاه ISI  و  Scopus نیست، اما این انتشارات علمی، بیش از ۵۰ کشور غالباً مسلمان را پوشش می­‌دهد. ISC به نوعی در راستای افزایش اعتبار تولید علم در کشورهای مسلمان راه‌اندازی شده است.

مقالات علمی پژوهشی را به کدام ژورنال بفرستم؟

کشورهای مختلف، گاه علاوه بر اتکا به پایگاه‌­های اطلاعاتی جهان­‌شمول، سیستم‌­های محلی نیز برای خود وضع می‌کنند. این سیستم­‌ها به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی اجازه می‌­دهد تا با طی فرآیندهای خاص و کسب مجوز، اقدام به انتشار مقالات علمی معتبر کنند.

به عنوان مثال، شاید به ژورنالی در کشور خودمان بربخورید و نام آن در لیست پایگاه­‌هایISI ، Scopus و ISC پیدا نکنید. آیا این بدان معنی است که چاپ مقاله در این ژورنال بی‌­فایده است؟ قطعاً خیر! چون این ژورنال یک ژورنال داخلی بوده و توسط سیستم دانشگاهی کشور ما مورد تأیید قرار گرفته است. با این حال، اعتبار آن به اندازه مقالات پایگاه­‌های اطلاعاتی جهانی نیست.

فرض کنید شما در رزومه تحقیقاتی خود سابقه چاپ ۵ مقاله، که ۳ تا از آن­‌ها جزء پایگاه­ ISI و۲ تا از آن­‌ها جزء مقالات علمی­-پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم ایران است را دارید. در این صورت اصلاً جای نگرانی نیست.

یک محقق خارجی نیز درک خواهد کرد که هر کشوری ممکن است سیستم ارزیابی داخلی معتبری نیز داشته باشد. در کشور ما تعداد انگشت­‌شماری از ژورنال­‌ها در پایگاه‌­های اطلاعاتی بین‌­المللی نمایه شده­‌اند. برای اطلاع از این ژورنال‌­ها کلیک کنید.

چگونه به لیست ژورنال­‌های معتبر دسترسی پیدا کنیم؟

سایماگو، یکی از معتبرترین و بروزترین پایگاه­های اطلاعاتی جهت دسترسی به ژورنال­‌های معتبر است.

این رتبه­‌بندی ضریب اِچ (H Index) و SJR (مخفف عبارت (SCImago Journal Rank را در نظر گرفته و بر مبنای آن تمامی ژورنال­‌های معتبر را لیست­‌بندی می‌­­کند.

علاوه بر این سایماگو ژورنال‌ها را بر اساس معیارهایی هم­چون کشور، موضوع، ناشر و هم­چنین نوع انتشارات لیست‌­بندی کنید.

مطالب مرتبط:

راهنمای جامع چاپ مقاله علمی در مجلات معتبر بین‌المللی

ضریب اِچ (H Index) چیست؟

پیش از هر چیز توجه کنید که که ضریب اِچ هم برای محققین و هم برای ژورنا‌‌‌‌‌ل­‌ها قابل اندازه‌گیری است. اما این ضریب به چه معناست؟

فرض کنید ضریب اِچ یک محقق برابر با ۱۰ است. این بدان معناست که این محقق در رزومه‌­ خود حداقل ۱۰ مقاله دارد که ۱۰ بار به آن­‌ها ارجاع داده شده است. در چه شرایطی این ضریب به عدد ۱۱ خواهد رسید؟ وقتی این محقق در رزومه‌­ی خود حداقل ۱۱ مقاله که ۱۱ بار به آن‌­ها ارجاع شده است، داشته باشد.

اهمیت ضریب اچ یا H Index برای محققان، دانشجویان و پژوهشگران
ضریب اچ یا H Index برای پژوهشگران، دانشجویان و محققان بسیار مهم است

همان­طور که اشاره کردیم، ضریب اِچ علاوه بر محققین، ژورنال­‌های معتبر علمی را نیز رتبه­‌بندی خواهد کرد. در واقع ضریب H Index در مؤسسه­‌ی سایماگو به معنای n تعداد مقاله­­‌ی منتشر شده در یک ژورنال خاص است که n بار توسط مقالات دیگر ارجاع داده شده است.

به این مثال توجه کنید. بر اساس آخرین آمار منتشرشده توسط مؤسسه سایماگو، ضریب اِچِ ژورنال معتبر Nature ۱۰۹۶ است. این رقم فوق­‌العاده به چه معناست؟ این عدد نشان می‌­دهد از زمانی که ژورنال Nature شروع به پذیرش و چاپ مقالات کرده است (یعنی سال ۱۸۶۹ میلادی)، از میان ۲۸۳۱ مقاله‌­ی منتشرشده، تعداد ۱۰۹۶ مقاله، ۱۰۹۶ بار توسط دیگر مقالات ارجاع داده شده است.

خلاصه آنکه یکی از مهم‌­ترین معیارهایی که مؤسسه­‌ سایماگو در لیست­‌بندی ژورنال­‌های معتبر علمی را دنیا در نظر می­‌گیرد، ضریب اِچ است. البته خودمان هم می­‌توانیم ضریب اِچ ژورنال­‌های معتبر را با یکدیگر مقایسه کرده و بر اساس نیاز و توقعی که داریم یکی را جهت ارسال و پذیرش احتمالی مقاله­‌مان انتخاب کنیم.

SJR چیست؟

SJR در واقع نشانگرِ تأثیر علمی ژورنال‌هاست و دو عامل مهم را جهت رتبه‌بندی آن‌ها در نظر می‌گیرد. این دو عامل شامل موارد زیر می‌شود:

  • تعداد دفعاتی که به یک ژورنال ارجاع داده می‌­شود.
  • اهمیت و جایگاه علمی ژورنال‌­هایی که به یک مقاله‌­ی خاص ارجاع می‌­دهند.

برای مثال، فرض کنید ۱۰ مقاله که در ژورنال‌های سطح پایین چاپ شده‌اند، به مقاله‌­ی X ارجاع داده باشند. از سوی دیگر، تنها ۲ مقاله که در ژورنال‌های معتبر به چاپ رسیده‌اند، به ارجاع داده‌اند. در مقایسه این دو مقاله، باید هم به تعداد ارجاعات و هم اهمیت ژورنال‌­های که به آن ارجاع داده‌اند، توجه داشته باشیم.

ایمپکت فکتور (Impact Factor) چیست؟

وقتی بالاخره یک ژورنال معتبر مناسب برای چاپ مقاله خود پیدا می­‌کنیم، اولین سؤالی که استاد راهنما می‌پرسد این است که «ایمپکت فاکتور » ژورنال چند است؟ اما این عبارت به چه معناست؟

ایمپکت فاکتور، یک شاخص است و میانگین تعداد دفعاتی که به مقالات منتشرشده در یک ژورنال خاص استناد می‌­شود را نشان می‌دهد.

طبیعی است هرچقدر ایمپکت فاکتور بالاتر باشد، کیفیت ژورنال و مقالات منتشرشده در آن بالاتر خواهد بود.

مثلاً تصور کنید ایمپکت فاکتور ژورنالی ۱۵ باشد. این بدان معنی است که مقاله چاپ­‌شده در این ژورنال، حداقل ۱۵ بار توسط دیگر مقالات استناد خواهد شد. این شاخص همه‌ ­ساله توسط یک کمپانی به نام کلاریوِت آنالیتیکس (Clarivate Analytics) اندازه­‌گیری می‌­شود. گزارش این شاخص، به اصطلاح گزارشات استناد ژورنال یا Journal Citation Reports یا به اختصار JCR نامیده می‌­شود.

تفاوت SJR با Impact Factor در چیست؟

گاه پیش می­‌آید که در بررسی لیست ژورنال‌­های معتبر علمی دچار مشکل می‌­شویم. بخشی از این مشکل ناشی از عدم تمایز میان معیارهای متفاوتی است که در رتبه‌بندی ژورنال‌­های علمی در نظر گرفته می‌­شود. در ادامه تفاوت میان معیار SJR و Impact Factor یا اصطلاحاً ضریب تأثیر را بیان می‌کنیم.

 

Impact Factor یا ضریب تأثیر

SJR

تعریف

تعداد استنادات به مقالات منتشرشده از دو سال قبل تقسیم به کل مقالات دارای پتانسیل استنادهی طی دو سال اخیر

تعداد میانگین استنادات وزن‌دارشده در هر سال توسط مقالات منتشر شده در یک ژورنال طی سه سال گذشته

منبع

JCR یا همان گزارشات استناددهی ژورنال برگرفته از Web of Science

اسکوپوس (Scopus)

مورد ارزیابی

اثرگذاری استناددهی

اعتبار

دسترس‌پذیری

دسترسی به اشتراک از طریق JCR

به صورت رایگان از طریق SCImago Website در دسترس است.

تعداد ژورنال‌های پوشش داده

بیش از ۱۱۵۰۰ عدد

بیش از ۳۴۰۰۰ عدد

نحوه محاسبه

تعداد استنادات مقالات منتشرشده در یک ژورنال موردنظر طی دو سال پشت‌سرهم تقسیم بر تعداد آیتم‌های منتشرشده در آن ژورنال طی همان دو سال

فرآیندی تکرارشونده مبتنی بر انتقال اعتبار از یک ژورنال به دیگری، با استفاده از تعداد استنادات سال جاری به آیتم­‌های منبع منتشر­شده در همان ژورنال طی سه سال اخیر

استنادات مورد قبول

تمامی انواع سندهای علمی (شامل موارد مرتبط با سردبیر)

مقالات کامل و کنفرانسی و همچنین مقالات مروری

سندهای مورد قبول

مقالات و مقالات مروری

مقالات کامل و کنفرانسی و همچنین مقالات مروری

مقایسات میان‌‌رشته‌‌ای

این معیار نمی‌تواند ژورنال‌ها با زمینه‌های تحقیقاتی متفاوت را با هم مقایسه کند. ضریب تأثیر تنها جهت مقایسه‌ی ژورنال‌هایی با حوزه‌ی تحقیقاتی یکسان کاربرد دارد.

این معیار جهت مقایسه ژورنال‌ها با زمینه‌های تحقیقاتی مختلف نرمالایز شده است.

نقاط قوت

پوشش‌دهی نزدیک به ۱۱۵۰۰ ژورنال تحقیقاتی و تکنیکی و هم­چنین مقالات کنفرانسی‌ توانمند در حذف خوداستناددهی (self-citations) مشتمل بر ۲۳۶ سابجکت یا موضوع تحقیقاتی متفاوت

تخصیص ارقام بالاتر به استنادهایی که از ژورنال­های معتبر می‌آیند. جبران تفاوت‌های رشته‌ای، نوعی و سنیِ ژورنال‌های علمی در محاسبات

نقاط ضعف

الزاما بازتاب‌کننده‌ی کیفیت مقالات نیست محدود به ژورنال‌های Web of Scienceعدم توانایی مقایسه ژورنال‌ها وقتی حوزه تحقیقاتی‌شان متفاوت باشد.

اختصاص ارقام پایین به محققان و ایجاد حس ناخوشایند در آن‌ها اعتبارسنجی آن بسیار مشکل و پیچیده است بدون داشتن ایده‌ای در خصوص تعداد کلی استنادها

اطلاعات بیشتر

The clarivate Analytics Impact Factor

About SJR

کلام آخر

نکته‌­ای که باید در انتها به آن اشاره شود، این است که کیفیت مقاله شما حرف اول و آخر را خواهد زد. هرچقدر مقاله­ شما جدیدتر و جامع‌­تر باشد، دست شما برای انتخاب ژورنال‌های معتبر بازتر است. سطح انگلیسی متن مقاله، از مهم‌ترین معیارها برای سنجش کیفیت مقاله است. تا جایی که حتی مقالات بدیع و نوآورانه نیز، می‌توانند به دلیل پایین بودن سطح زبانی متن، ریجکت شوند.

با آرزوی موفقیت روزافزون شما!

ترجمه تخصصی مقاله از فارسی به انگلیسی یکی از خدمات ترجمیک است. این خدمات توسط متخصصان رشته‌های مختلف انجام می‌شود و شانس پذیرش مقاله شما را دوچندان می‌کنید. برای استفاده از خدمات ترجمه تخصصی ترجمیک کلیک کنید.

بسیاری از ژورنال‌های معتبر پیش از پذیرش مقاله، درخواست گواهی ویرایش نیتیو می‌کنند. جالب است بدانید که بسیاری از ژورنال‌های معتبر، ترجمیک را برای صدور این گواهی پیشنهاد می‌کنند. برای ثبت سفارش ویرایش نیتیو انگلیسی کلیک کنید.

21 دیدگاه در «لیستی کامل از ژورنال‌های معتبر برای ارسال مقالات (انواع نشریات علمی، پژوهشی و معتبرترین مجلات ISI, ISC, SCOPUS و نشریات نظام JCR )»

  1. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کاربر عزیز
    لیست مشخصی از ژورنال های داخلی و خارجی در زمینه کارآفرینی می خواستم لطفا راهنمایی فرمایید

  2. سلام واحترام مقاله ام تحت عنوان بررسی عوامل اجتماعی بیکاری فارغ التحصیلان است لطفاٌ لیست ژورنالهای داخلی وخارجی خود را ارسال فرمایید تشکر

  3. سلام موضوع مقاله م مقایسه محتوای رؤیا، ذهن آگاهی و امید به آینده در بیماران مبتلا به ام اس و افراد عادی شهر اراک میباشد لطفا لیست ژورنال ها رو برای ارسال مقاله برام بفرستید ممنون؟

  4. با سلام‌مقاله م در باب هنر اسلامی است، لطفا لیست مجلات معتبر را ارسال کنید، با تشکر

      1. با سلام و احترام
        لطفاٌ لیست ژورنالهای خارجی مورد تایید خود را در رشته مدیریت بازاریابی ارسال فرمایید . ممنونم

      2. سلام محضر شما
        چطور می‌توانم به یکی از این ژورنال‌ها دسترسی پیدا کنم و مقاله‌ام را بفرستم. اگر امکانش است رهنمایی نماید.
        سپاس فراوان

    1. سلام من یازده سال پیش مقاله ام رو به انگلیسی نوشتم موضوعم کاملا جدید و به روز بود طوری که رفرنس اینقدر براش کم بود که با مشقت نوشتم اما هر ژورنال جی سیر آر یا همون آی اس آی سابق میفرستادم با ای اف پایین میفرستادم رد میشد بدون مطرح کردن دلیل در حالیکه همان سال مقاله ای از کشوری دیگری پذیرفته شده بود که ضعیفتر از کار من بود من میخوام به توصیه استادم بفرستم ژورنال داخلی که فقط انگلیسی هست و هیچ پایگاهی عضو نیست نگرانی من بابت این هست من میخواهم مقاله ام با جستجوی پژوهشگران خارجی در گوگل هم نشان داده شود آیا صرف انگلیسی بودن باعث نشان دادن مقاله ام میشود؟ من چون خیلی زحمت کشیدم و تمام این سالها دانشجوها از کار من استفاده کردند بدون ذکر نام از من چون مقاله ام هیچ جا چاپ نشد خواهشا راهنمایی کنید

  5. سلام. یه پایگاهی هست به اسم journal finder واردش بشید و چکیده مقالات رو هم به فارسی هم به انگلیسی ازتون میخواد . بعد با توجه به موضوع شما مناسبترین ژورنال ( البته خارجی) رو معرفی میکند

  6. سلام موضوع مقاله من تعیین رابطه بین حرفه ای گرایی و بلوغ سازمانی است ، لطفاً لیست مجلات معتبر را ارسال کنید تشکر.

  7. سلام موضوع مقاله من تاثیر انرژی های تجدید پذیر بر رشد اقتصادی لطفا لیست مجلات معتبر ارسال کنید

  8. سلام من برای چاپ دو تا مقاله در زمینه کسب و کار نیازمند زورنال های معتبر بین المللی هستم لطفت راهنمایی کنید ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.