راهنمای نگارش مقدمه‌ای جذاب برای تاثیرگذاری بیشتر مقاله

یک مقاله علمی استاندارد از چهار بخش مقدمه، روش‌ها، نتایج و بحث تشکیل شده است که نگارش هر یک از این بخش‌ها اصول و قوانین خاص خود را دارد. مقدمه مقاله بخش آغازین یک مقاله به‌شمار می‌رود و به همین دلیل نقش مؤثری در جذب خواننده ایفا می‌کند. جذب خواننده اهمیت زیادی دارد، چرا‌که صنعت نشر مجله یک تجارت است و سردبیران مجلات مقاله شما را قبول نمی‌کنند، مگر اینکه مطمئن باشند که آن مقاله می‌تواند توجه خوانندگان را به خود جلب کند. پس برای آشنایی با نکات و اصول نگارش یک مقدمه قوی علمی با ما همراه باشید.

هدف بخش مقدمه چیست؟

مقدمه مقاله، این فرصت را به شما می‌دهد که با ارائه پیشینه کار خود، خوانندگان را با موضوع مقاله و اهمیت آن آشنا سازید. در مقدمه باید سطح فعلی دانش در زمینه کار خود، سؤالات و فرضیه‌های مطرح‌شده در آن زمینه، اهمیت موضوع، چگونگی پاسخ به سؤالات مطرح‌شده (روش‌ها) و یافته‌های اصلی خود را بیان کنید. به‌طور کلی می‌توان گفت که بخش مقدمه با بیان اهمیت و ضرورت کار انجام‌شده، خوانندگان را به ادامه خواندن مقاله ترغیب می‌نماید.

فرمول نوشتن مقدمه

یک مقدمه استاندارد و قابل‌فهم زمانی ایجاد می‌شود که اطلاعات ارائه‌شده در آن، ترتیب مشخصی را دنبال کنند. مجلات معتبر فرمولی را برای نگارش مقدمه پیشنهاد کرده‌اند که به ترتیب از ۴ بخش: پیش‌زمینه عمومی، پیش‌زمینه تخصصی، شکاف علمی و روش‌ها و اهداف تشکیل شده است.

پیش‌زمینه عمومی: این بخش به معرفی حوزه علمی‌ای که پروژه شما در آن انجام گرفته است، می‌پردازد و سطح دانش فعلی در آن حوزه را بیان می‌کند.

پیش‌زمینه تخصصی: در این بخش با نگاه تخصصی‌تری به پیشینه پروژه پرداخته می‌شود و کار‌های انجام‌شده و یافته‌های موجود در راستای موضوع پژوهش شما مورد بررسی قرار می‌گیرند. به این بخش و بخش قبلی به‌اختصار بخش «مرور بر مقالات» یا «مرور ادبیات مقاله» نیز گفته می‌شود.

نکته: در این بخش باید به‌جای نشان دادن وسعت اطلاعات خود در زمینه پژوهش انجام‌شده، اطلاعات فنی لازم را به مخاطبان مقاله ارائه کنید. یعنی باید ابزار‌ها و مفاهیم لازم برای درک پژوهش انجام‌شده و نتایج حاصله را در اختیار خوانندگان قرار دهید.

شکاف علمی: پس از بحث در مورد آنچه می‌دانید‌، باید آنچه را نمی‌دانید، بیان کنید. به‌ویژه باید روی سؤالی که انگیزه انجام پروژه را در شما ایجاد کرده است، تمرکز کنید. در واقع دو بخش قبلی پیش‌زمینه عمومی و تخصصی مقدمه‌ای برای طرح این سؤال هستند که چرا شما تصمیم به انجام این تحقیق گرفتید. شما در این قسمت باید فرضیاتی را برای پاسخ به سؤالات مطرح‌شده ارائه کنید.

روش‌ها و اهداف: در پایان مقدمه باید به‌صورت خلاصه به روش‌ انجام کار و اهداف مورد‌نظر خود از انجام پژوهش بپردازید. شما می‌توانید این بخش را با یک یا دو جمله درباره نوآوری کار خود و تأثیر آن بر پیشرفت علم در حوزه مربوطه به پایان ببرید. البته الزامی به این کار وجود ندارد و شما می‌توانید به‌صورت مفصل در بخش نتایج و بحث به این موارد بپردازید.

مقدمه را چه زمانی بنویسیم؟

معمولاً پیش‌نویس مقدمه مقاله را پس از نگارش پیش‌نویس بخش نتایج و بحث می‌نویسند تا بر موضوع احاطه پیدا کرده و مشخص شود که نتایج حاصل به چه تعداد از سؤالات مطرح‌شده پاسخ داده‌اند و چه موارد جدیدی از خلال نتایج حاصل به‌دست آمده‌اند. البته می‌توان مقدمه را در دو مرحله نوشت. یعنی ابتدا ساختار کلی آن را مشخص کرد و اطلاعات موجود را به ترتیب مذکور درج نمود و سپس پس از نگارش بخش‌های دیگر مقاله به تکمیل قسمت‌های ناقص مقدمه پرداخت. به‌طور کلی ترتیب زیر برای نگارش مقاله توصیه می‌شود:

  1. نتایج
  2. بحث
  3. روش‌ها
  4. مقدمه
  5. چکیده

نکات مهم برای نگارش یک مقدمه خوب

۱٫ از ارائه اطلاعات غیر‌ضروری بپرهیزید.

در بخش مرور منابع و مقالات باید تنها به ارائه اطلاعات ضروری بپرهیزید و از پرداختن به حاشیه و موارد غیر‌ضروری اجتناب کنید. شما باید تنها اطلاعاتی را بیان کنید که اهمیت کار شما را به خواننده نشان می‌دهد.

۲٫ مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

باید مقدمه را به شیوه‌ای بنویسید که برای افراد غیر‌متخصص هم قابل‌فهم باشد. یعنی از استفاده از کلمات بسیار تخصصی بپرهیزید یا به نحوی آن‌ها را برای مخاطب تعریف کنید تا طیف وسیع‌تری از خوانندگان جذب مقاله شما شوند. همچنین به‌خاطر داشته باشید که هر چقدر از مقالات به‌روز‌تری در بخش مقدمه استفاده کنید، ارزش کار شما بیشتر شده و کشش بیشتری را در خوانندگان ایجاد می‌کند.

۳٫ اطلاعات را به‌صورت طبقه‌بندی شده ارائه کنید.

تلاش کنید اطلاعات را در دسته‌های زمانی یا بر اساس حوزه علمی به خواننده ارائه کنید. با این کار، مقدمه شما از نظم و جذابیت بیشتری برخوردار خواهد شد. برای انجام این کار می‌توانید از عبارت‌های زیر یا عبارت‌های مشابه بهره ببرید.

عبارت‌های مناسب برای قرار دادن اطلاعات در یک دسته زمانی:

فارسی انگلیسی
اخیراً recently
در ۱۰ سال گذشته during the past 10 years
از زمان کشف … since the discovery of…

عبارت‌های مناسب برای بیان حوزه علمی اطلاعات:

فارسی انگلیسی
در حوزه زیست‌پزشکی … in the biomedical field …
پلیمر‌های رسانا توجه زیادی را به‌ خود جلب کرده‌اند، زیرا…conducting polymers have received much attention because…

۴٫ مشکل موجود و راه‌حل پیشنهادی را به‌صورت واضح بیان کنید.

برای بیان اهمیت کار خود باید مشکلات موجود در حوزه کاری خود را به‌همراه راه‌حل‌های پیشنهادی به‌صورت شفاف بیان کنید. بدین منظور باید با بحث درباره وضعیت موجود شروع کنید و سپس بیان کنید که می‌خواهید چه چیزی را به‌دست آورید، تغییر دهید یا مورد مطالعه قرار دهید. شما می‌توانید از کلمات زیر برای بیان آنچه می‌خواهید انجام دهید، استفاده کنید.

فارسی انگلیسی
برای برطرف کردن این مشکل to tackle this problem
برای حل این مشکل to solve this problem
برای غلبه بر این مشکل to overcome this problem

۵٫ اهداف پژوهش را به‌شکل جذاب بیان کنید.

یک روش مؤثر برای بیان اهداف مطالعه، ترکیب مشکل موجود با راه‌کارهایی است که قصد انجام آن‌ها را دارید. به‌بیان ساده‌تر، شما باید مشکل موجود و راه‌کار پیشنهادی خود را در یک جمله واحد بیان کنید. شما می‌توانید از افعال زیر برای بیان هدف مطالعه استفاده کنید.

فارسی انگلیسی
تحقیق کردن investigate
مطالعه کردن study
اندازه‌گیری کردن measure
طراحی کردن design
تجزیه و تحلیل کردن analyze
ایجاد کردن develop
مدل‌سازی کردن model

یک مثال از پاراگراف پایانی مقدمه با استفاده از نکات بیان‌شده:

Material A has received much attention in recent years because of its optical properties. However, its low stability has limited its widespread use. To tackle this problem, we designed a …

۶٫ در مورد ساختار مقاله توضیح دهید.

شما می‌توانید در پایان مقدمه توضیح مختصری درباره ساختار کلی مقاله بدهید و یک دیدگاه کلی را در ذهن خواننده نسبت به موضوعات پوشش داده شده در مقاله ایجاد کنید. ذکر این مطلب الزامی نیست و به نظر نویسنده بستگی دارد. جملات زیر می‌توانند برای توضیح ساختار مقاله به‌کار روند.

فارسی انگلیسی
در این مقاله به اهمیت … پرداخته خواهد شد. This article discusses the importance of…
نتایج تحقیقات ما روی … به‌صورت خلاصه در این مقاله بیان شده‌اند. This manuscript summarizes our result on…
این مقاله کوتاه، به شرح مکانیسمی می‌پردازد که توسط آن … This communication describes the mechanism by which…
این مقاله در مورد …. است. This paper reports on…

۷٫ از لحن و زمان مناسب استفاده کنید.

برای نگارش مقدمه باید از لحن رسمی استفاده کرده و ترجیحاً از اول‌شخص مفرد استفاده نکنید. هنگامی‌که در مورد حقایق پذیرفته‌شده صحبت می‌کنید یا یک وضعیت پایدار را شرح می‌دهید، می‌توانید از زمان «حال ساده» یا همان مضارع استفاده کنید.

فارسی انگلیسی
طلا یک فلز گرانبها استGold is a noble metal…

زمانی‌که یک نتیجه خاص یا یک وضعیت موقت را توصیف می‌کنید، بهتر است از زمان «گذشته ساده» استفاده کنید و در کنار آن به مرجع مربوطه استناد کنید.

فارسی انگلیسی
در آن مطالعه (۱)، طلا واکنش را کاتالیز کرد … In that study,[۱] gold catalyzed the reaction…

زمانی‌که به مشکلاتی اشاره می‌کنید که در گذشته حل شده‌اند یا پیش از مسئله دیگری رخ داده‌اند، بهتر است از زمان «حال کامل» یا همان ماضی نقلی استفاده کنید.

فارسی انگلیسی
اگرچه ویژگی‌های این ماده به‌خوبی شناخته شده‌اند، اما توجه کمی به … شده است. Although the properties of the material are well known, little attention has been paid to…
مکانیسم دقیق قبل از … گزارش نشده است. The exact mechanism has not been reported before…

نکته آخر

ارجاع درون‌متنی صحیح را برای اطلاعاتی که در بخش مقدمه ارائه می‌کنید، فراموش نکنید. هرچقدر مقالات بیشتری را مطالعه کنید، بر نحوه نگارش مقدمه تسلط بیشتری پیدا خواهید کرد. نکات نوشتن مقدمه در زبان انگلیسی مشابه زبان فارسی است، اما اگر در ترجمه مقاله خود مشکل دارید، جایی برای نگرانی وجود ندارد، چرا‌که تیم ترجمیک در کنار شما ایستاده است. ترجمیک یک سایت تخصصی ترجمه و ویرایش حرفه‌ای مقالات علمی و عمومی است که آماده خدمت‌رسانی به دانشجویان و پژوهشگران گرامی در زمینه نگارش، ترجمه و آماده‌سازی مقالات علمی می‌باشد.

برای سفارش ترجمه مقاله یا اطلاع از قیمت ترجمه مقاله تخصصی و سایر متون تخصصی می‌توانید به وب‌سایت ترجمیک مراجعه کرده یا همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۲۱ با شماره تلفن‌های ۶۶۰۹۲۳۸۹ (۰۲۱) و ۹۱۰۱۵۲۱۶ (۰۲۱) تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.