زمان‌بندی از پذیرش تا چاپ مقاله ISI

تجربه‌ای که بسیاری از محققان هنگام تلاش برای نشر نتایج پژوهش و مطالعات خود دارند، می‌تواند استرس‌زا باشد. شاید بتوان بازه زمانی پذیرش و چاپ مقاله را یکی از عوامل مهم در انتخاب ژورنال به شمار آورد.

زمان برای بسیاری پژوهش‌ها به ویژه مقالات مروری عامل مهمی است و اگر بازه زمانی بررسی مقالات توسط یک ژورنال بیش از حد طولانی شود، ممکن است مقاله دیگر به‌روز نباشد و یا توسط محققین دیگری منتشر شود. با این وجود، مقیاس زمانی انتشار یک مقاله برای ژورنال‌های مختلف ثابت نیست و بسته به نوع مقاله و امکانات ژورنال می‌تواند متفاوت باشد.

این مقاله، با بررسی ژورنال‌های مهم، متوسط زمانی فرایند ارسال مقاله، پذیرش و چاپ آن برای مجلات و نشریات علمی معتبر را ارائه کرده‌است.

چقدر طول می‌کشد تا مقاله‌ام چاپ شود؟

سوالی پرتکرار در میان  بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی. در پاسخ به این سوال باید گفت نمی‌توان یک بازه زمانی قطعی برای انتشار یک مقاله تعیین کرد، زیرا مقاله‌ها و پژوهش‌ها باهم متفاوت هستند و از طرفی از جنبه‌های بسیاری روند غیر قابل پیش بینی دارند، برای مثال شاید ژورنال زمان مرور اولیه مقاله را کوتاه کند، اما دسترس بودن داور‌ها شرط مهمی است که ممکن است همیشه میسرنباشد. با این وجود می‌توان تا حدودی بازه زمانی پذیرش و چاپ مقالات در نشریات مختلف را پیش‌بینی کرد. شاید بد نباشد ابتدا با روند چاپ یک مقاله آشنا شوید تا درک بهتری ازبازه زمانی چاپ آن داشته باشید.

چرخه عمر یک مقاله

مرحله ۱: در این مرحله پژوهشگر با تکیه بر مقالات پیشین و ایده خلاقانه خود اقدام به نگارش مقاله می‌کند. در این مرحله لزوم آگاهی از نحوه صحیح ترجمه مقاله در راستای نگارش بی نقص حس می‌شود. ازدیگر نکات مهم در این مرحله، نگارش مقاله در قالب ژورنال هدف و و ویرایش نیتیو آن است.

مرحله ۲: ارسال: در این مرحله پژوهشگر اصطلاحا مقاله خود را در ژورنال انتخابی خود “سابمیت” می‌کند. این مقاله سپس توسط یک “ادیتور” (ویراستار) ارزیابی می‌شود.

اگر ویراستار تشخیص دهد که مقاله برای چاپ مناسب نیست، همراه با یک نامه رد به نویسنده بر می‌گردد. این مرحله معمولا در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. اما اگر سردبیر مقاله را برای مجله مذکور مناسب ببیند، آن را به داوران ارسال خواهد کرد. گاهی فرایند یافتن داور فرایندی زمانبر و طولانی خواهد بود.

مرحله ۳: داور (Reviewer): ویراستار مقاله را به داوران مربوط به حوزه مقاله ارسال می‌کند، آنها نیز پس از مطالعه دقیق، سوالات و نکات ویرایشی مفیدی را پیشنهاد می‌کنند. در این مرحله داوران یکی از چهار گزارش زیر را همراه با مقاله ارائه می‌کنند:

  • قبول بدون تجدید نظر که در موارد بسیار انگشت شماری رخ می‌دهد.
  • درخواست تجدید نظر جزئی (مانند بازنویسی نگارشی، تنظیم جدول و ارقام): در این مرحله ویرایش نیتیو مقاله نگارش شده کارگشا خواهد بود. سایت ترجمه مقاله ترجمیک با بهترین نرخ ترجمه مقاله و مترجمانی متخصص از برترین دانشگاه‌های کشور، ویرایش با کیفیت مقاله شما را جهت چاپ تضمین می‌کند.
  • درخواست تجدید نظر اساسی (مثل تکرار آزمایش‌ها) : در این مرحله می‌توانید با مراجعه به مقالات ISI پیشین حدود منطقی نتایج پژوهش خود را بررسی و اقدام به تصحیح آن نمایید.
  • رد کردن

مجموع مرحله ۳ و ۲ ، اصطلاحا peer review یا تحت بازبینی نامیده می‌شود.

مرحله ۴ (انتشار): پس از انجام اصلاحات خواسته شده از نویسنده، در صورت تایید داوران مقاله وارد مرحله انتشار می‌شود. این مرحله نیازمند ویرایش‌های نهایی جهت چاپ است که معمولا کاری زمانبر است.

در ادامه زمانبندی فرایند چاپ مقاله در برخی ژورنال‌های مطرح ارائه شده‌است.

زمان‌بندی فرایند چاپ مقاله ژورنال‌ها و ناشران معروف

پس از اینکه با مراجعه به پایگاه‌های استنادی نظیر اسکوپوس، ژورنال‌های مناسب خود را یافتید، نوبت به بررسی زمان‌بندی مراحل مختلف فرایند چاپ نتیجه کار پژوهشی می‌رسد تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین نشریه را برای خود برگزینید. طبیعتا هرچه تقاضا برای یک ژورنال بیشتر باشد، فرایند چاپ زمان بیشتری طول خواهد کشید.

 Springer

به نقل از Springer تعیین زمان دقیق برای نشر یک مقاله ناممکن است. با این‌حال، فرایند بازبینی و مطالعه کامل یک مقاله معمولا حدود ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. در مورد ژورنال‌های اسپرینگر می‌توان با مراجعه به صفحه اصلی Springer و یافتن نام ژورنال مد نظر، به صفحه ژورنال مربوطه مراجعه کرد. در قسمت پایین توضیحات اولیه ژورنال، بازه زمانی تقریبی مراحل پذیرش مقاله قید شده است.

Nature

ژورنال بسیار معتبر و مطرح نیچر، یکی از زمانبرترین فرایندهای چاپ را دارد. البته گرچه خود وب‌سایت این ناشر زمان ارسال مقاله را یک سال اعلام کرده‌است، اما بر اساس بررسی‌های آماری انجام شده توسط دنیل هیملشتاین، متوسط زمان ارسال تا پذیرش یک مقاله در مجله محبوب نیچر بین ۸۵ تا ۱۵۰ روز بوده است.

Elsevier

الزویر هم مانند سایر ناشران قبلی زمانبدی دقیقی ارائه نکرده، بخصوص که بسته به ژورنال انتخابی از این ناشر، این زمان تغییر می‌کند. اما به‌صورت حدودی، مرحله ارسال تا بازبینی اولیه ویراستار حدود ۱ هفته، مرحله بررسی توسط داوران حدود یک ماه، و یک هفته بعد از پذیرش، پیش‌نویس اولیه مقاله آماده می‌شود. ۴ تا ۵ هفته دیگر برای تصحیح کامل و دسترسی آنلاین آن زمان لازم است. در نهایت نسخه چاپی آن دو تا سه هفته بعد در دسترس خواهد بود.

و اما نتیجه…

همانطور که گفته شد، فرایند چاپ یک مقاله فرایند زمان‌بری است که برای همه ژورنال‌ها یکسان نیست. بر اساس بررسی‌هایی که دنیل هیملشتاین بر روی مقالات منتشر شده در پایگاه اطلاعاتی پاپ‌مد انجام داده است، زمان پذیرش مقالات با وجود افزایش تعداد رو به کاهش است. خبر خوب اینکه متوسط زمان پذیرش هرگز از ۱۵۰ روز تجاوز نکرده است.

Text Box: زمان پذیرش
متوسط زمان پذیرش در ژورنال‌های مختلف از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۳ (منبع : nature.com)

ضمنا پارامترهایی نظیر ایمپکت فاکتور هر ژورنال نقش به‌سزایی در تعیین زمان پذیرش دارند. با افزایش impact factor این زمان به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت، تا جایی که در ایمپکت ۳۰ تا ۵۰ به ۱۶۰ روز هم می‌رسد. با این‌حال، در ایمپکت‌های پایین‌تر هم، به علت بالا بودن تعداد مقالات این بازه طولانی خواهد بود.

impact factor را در این لینک وبلاگ ترجمیک مطالعه داشته باشید.

متوسط زمان پذیرش در ژورنال‌های مختلف براساس impact factor  از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۳ (منبع : nature.com)

به هرحال، مراحل نگارش و ویرایش میانی توسط خود نویسنده تاثیر زیادی در زمان فرایند چاپ مقاله دارد که برای تسریع این روند می‌توان از ویراستارهای نیتیو برای برای ویرایش مقاله انگلیسی خود کمک بگیرید.

یک دیدگاه در «زمان‌بندی از پذیرش تا چاپ مقاله ISI»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.