استخراج و تبدیل پایان‌نامه به مقاله ISI

در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا نکاتی مهم را برای کمک به محققین در خصوص تبدیل رساله و پایان‌نامه به مقاله ژورنالی ISI بیان کنیم. امیدواریم این نکات بتواند راهگشا و سبب ارتقای علمی و آکادمیک جامعه محققین کشور شود و در آینده شاهد افزایش کمی و کیفی مقالات منتشر‌شده از سوی محققین ایرانی در نشریات و مجامع بین المللی باشیم.

پیش از هر چیز باید گفت که از هر کار علمی–تحقیقاتی، چه پایان‌نامه ارشد یا رساله دکتری و تحقیقات فوق‌دکتری باشد و چه پروژه علمی-تحقیقاتی حرفه‌ای و کاری، می‌توان مقاله استخراج کرد. در حقیقت استخراج مقاله یک هنر ظریف است و در صورتی که آن را به خوبی بیآموزیم، می‌توانیم چندین مقاله از کارهای تحقیقاتی خود استخراج و در طیف وسیعی از مجلات منتشر کنیم.

از سوی دیگر، باید اشاره کنیم که وقتی صحبت از مقاله به میان می‌آید، مقالات انواع مختلفی دارند که به شرح زیر هستند:

  1. مقالات کنفرانسی که در مجامع مختلف علمی از سطوح محلی، منطقه‌ای و ملی تا بین‌المللی منتشر می‌شوند و هر کدام درجه‌ای از اعتبار دارند. نباید فراموش کنیم که برخی از کنفرانس‌های بین‌المللی از اعتبار بالای ISI برخوردارند و کلیه مقالات آنها بعد از کنفرانس، در یک کتاب ویژه (Proceedings) منتشر می‌شود. مثلا کنفرانس‌های زیرنظر دو اتحادیه Institute of Electrical and Electronics Engineers  (IEEE) و یا American Geophysical Union (AGU) و موارد مشابه آنها از این قبیل هستند. انتشار مقاله در کتاب کنفرانس این مجامع ارزش بالایی دارد و بسیاری از محققین دکتری و کارشناسی ارشد و حتی فوق‌دکتری و اساتید خبره همه ساله مقالات معتبری را در این مجامع ارائه می‌کنند.
  2. مقالات ژورنالی که بر اساس رتبه‌بندی ضریب تاثیر (Impact Factor) آنها سنجیده می‌شوند و هرچه ضریب تاثیر بالاتر ژورنال باشد، اعتبار مقاله منتشر شده برای نویسنده بیشتر است و رزومه کاری وی را معتبرتر می‌سازد. آنچه که ما در این متن به دنبال آن هستیم، بیان نکاتی برای تبدیل پایان‌نامه ارشد یا رساله دکتری به یک یا چند مقاله معتبر ژورنالی با ضریب تاثیر بالاست. چیزی که ارزش‌آفرینی بسیار بالایی برای نویسندگان مقاله به همراه دارد.

اصول تبدیل پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به مقالات ژورنالی

همواره بر روی محققان جوان، فشار زیادی به منظور انتشار مقاله از کارهای تحقیقاتی‌شان وجود دارد. برای اثبات اعتبار و سابقه این افراد در جامعه علمی، لازم است که محققان فوق‌دکتری حداقل نزدیک به ده مقاله معتبر به نام خود داشته باشند و از محققین دکتری نیز انتشار دو تا سه مقاله ژورنالی معتبر کمترین چیزی است که انتظار می‌رود.

اگرچه یک محقق کارشناسی ارشد کمتر زیر چنین فشاری است ولی انتشار مقاله در ژورنال‌های معتبر، تسهیل‌گر و راه‌گشای آینده شغلی و تحصیلی آن‌ها خواهد بود و شانس پذیرش آن‌ها را در مقطع دکتری و همچنین شانس گرفتن بورسیه‌های تحصیلی دکتری را به شدت افزایش می‌دهد.

لذا، اکثر محققان تازه‌کار دلهره آن را دارند که مقالاتی را برای انتشار بنویسند و غالباً در جستجوی یک سؤال برای تحقیق تلاش می‌کنند. یک راه خوب و ساده برای شروع به چاپ مقاله ژورنالی پس از پایان کار تحقیق دکتری یا کارشناسی ارشد، تجدید نظر در مطالبی است که در طول تحقیقات جمع‌آوری کرده‌اید.

چرا مقالات ژورنالی را از پایان‌نامه خود استخراج کنیم؟

فارغ از اینکه انتشار دستاوردهای پایان‌نامه ساده‌ترین و منطقی‌ترین قدم به سمت انتشار نخستین مقالات معتبر شماست، ایجاد مقالات ژورنالی از پایان‌نامه شما فواید بسیاری دارد که شامل موارد زیر هستند:

پیشرفت شغلی: انجام تحقیقات بنیادین مدت زمان زیادی طول می‌کشد. ولی تبدیل پایان‌نامه به مقاله ژورنالی نسبتاً سریع‌تر انجام می‌شود و علاوه بر این برای رزومه علمی-تحصیلی شما بسیار عالی خواهد ‌بود. علاوه بر این، اغلب می‌توانید بیش از یک مقاله را بر اساس پایان‌نامه خود استخراج کنید. بنابراین روی کاغذ، هر دانشجوی دکتری که کار تحقیقاتی اصیلی انجام داده‌است، می‌تواند حداقل ۲ تا ۳ مقاله تحقیقاتی اصیل را منتشر کند. این امر یک شروع خوب برای کار در حرفه تخصصی شما است.

دسترسی گسترده‌تر: به طور کلی، پایان‌نامه‌ها در داخل دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها نگهداری می‌شوند و خوانش گسترده‌ای ندارند. این در حالی است که نشریات ژورنالی دسترسی گسترده‌تری برای عموم محققین در سراسر جهان فراهم می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند تا به طور چشمگیری در این زمینه نقش داشته‌باشید.

رضایت شخصی: کارهایی که برای پایان‌نامه خود انجام داده‌اید بسیار ارزشمند است. اگر بتوانید آن را به خوانندگان منتقل کنید و شناختی که شایسته آن است را در سطح بین‌المللی ایجاد کنید، رضایت عظیمی برای شما به همراه خواهدداشت.

آیا استخراج مقاله از پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری یک کار اخلاقی است؟

برخی از نویسندگان نگران این هستند که ژورنال‌ها ممکن است مطالبی را که قبلاً به عنوان پایان‌نامه یا رساله چاپ شده ‌باشند، نپذیرند؛ یا اینکه ارسال چنین مقاله‌هایی به ژورنال ممکن است نوعی سرقت علمی یا ادبی از خود و یا ارائه مجدد نتایج یک تحقیق تلقی ‌شود یا مسایل حق چاپ را به دنبال داشته‌ باشد.

در حالی که این موضوع و موردی خاص است، به طور کلی ژورنال‌های ISI مخالف انتشار مقالاتی که به عنوان پایان‌نامه یا رساله در یک دانشگاه چاپ شده‌اند، نیستند. چندین دلیل برای این امر وجود دارد:

  1. پایان‌نامه‌ها و رسالات انتشارات رسمی محسوب نمی‌شوند: دلیل اصلی عدم پذیرش بیشتر ویراستاران این‌گونه مقاله‌ها این است که بیشتر ژورنال‌های معتبر، پایان‌نامه‌ها یا رسالات را به عنوان انتشارات رسمی در نظر نمی‌گیرند. این امر به این دلیل است که پایان‌نامه‌های ارشد یا رسالات دکتری به طور سنتی توسط یک دانشگاه منتشر می‌شوند و تعداد چند نسخه محدود از آنها برای چاپ داخلی منتشر می‌شود. از آنجایی که این موارد به طور گسترده منتشر‌نشده‌است، انتشار مقاله ژورنالی از نتایج آنها روش خوبی برای دسترسی به این پژوهش در جامعه علمی بین‌المللی است. با این وجود، استثناهایی وجود دارد که پایان‌نامه توسط ناشر دانشگاهی منتشر و به صورت آنلاین در اختیار همگان قرار می‌گیرد. که ممکن است برخی از مجلات را با چنان تفسیری روبرو کند. اگر نسخه متنی مقاله مبتنی بر پایان‌نامه یا رساله شماست، همیشه بهتر است به ویراستار ژورنال اطلاع دهید و در صورت دسترسی آنلاین، آن را در مقاله خود ذکر کنید و به آن ارجاع دهید. شفاف بودن، شما را از خطر انجام ناخواسته کاری که اخلاقی نیست و ممکن است سرقت علمی و ادبی محسوب شود، مصون می‌دارد.
  2. حق چاپ نیز مشکلی ندارد: ثانیا، برخلاف مقالات ژورنالی که نویسندگان را ملزم به انتقال حق چاپ به ژورنال قبل از انتشار آن می‌کنند، حق چاپ برای یک پایان‌نامه یا رساله معمولاً نزد نویسنده اصلی محفوظ می‌ماند. بنابراین، نویسندگان از نظر فنی می‌توانند از مطالب مربوط به یک پایان‌نامه یا رساله استفاده مجدد کنند و موضوع نقض کپی رایت رد می‌شود. البته، باید اطمینان حاصل کنید که یک صفحه کپی‌رایت را در پایان‌نامه خود گنجانده و حق چاپ خود را ثبت کرده ‌باشید.
  3. از تکثیر و سرقت علمی و ادبی می‌توان جلوگیری کرد: علاوه براین، پایان‌نامه و مقاله ژورنالی از نظر رویکرد و قالب کلی کاملاً متفاوت هستند. برای تبدیل یک پایان‌نامه به مقاله ژورنالی، باید آن را بازنویسی و تصحیح کرد. بیشتر اوقات، مقاله ژورنالی بر اساس گزیده‌ای از پایان‌نامه یا رساله یا یک فصل از آنها تهیه و تدوین می‌شود و بعضی اوقات، می‌توان چندین مقاله را بر اساس فصل‌های مختلف پایان‌نامه و رساله تهیه و منتشر کرد. مقاله ژورنال در طول بررسی همتا، بازنگری‌های بیشتری را پشت سر می‌گذارند، که باعث می‌شود تفاوت معناداری با پایان‌نامه وجود‌داشته‌باشد؛ بنابراین مشکلات چاپ را تاحدودی رفع می‌کند. اتهامات سرقت علمی و ادبی را می‌توان با استناد به پایان‌نامه یا رساله در مقاله ژورنالی و استفاده از نقل‌قول‌های ارائه‌شده در هر کجا که مطالب عینا کپی شده‌است، رفع کرد.

از همه مهم‌تر، شما باید در هنگام ارسال مقاله به ویراستار اطلاع دهید که مقاله شما براساس پایان‌نامه شما تدوین شده‌است و به زمان و مکان چاپ آن اشاره کنید و تمایل خود را برای در اختیار قراردادن نسخه اصلی در صورت لزوم بیان کنید. باز و صادق بودن با سردبیر همیشه یک مزیت است زیرا او می‌تواند شما را راهنمایی کند و راه‌هایی را برای جلوگیری از هرگونه نگاه غیراخلاقی که ممکن است از آن بی‌اطلاع باشید، پیشنهاد کند.

بسیاری از نویسندگان بخشی یا تمام تحقیقات انجام شده خود را در قالب بخشی از رساله دکتری یا حتی پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود به عنوان پایه‌ای برای مقاله ژورنالی استفاده می‌کنند. در حالی که این یک مرحله منطقی است، الزامات تدوین پایان‌نامه و رساله با روش‌های معمول برای تدوین مقالاتی که در مجلات آکادمیک ISI مورد استفاده قرارمی‌گیرند، متفاوت است. آشنایی و عدم آشنایی با این موارد می‌تواند سبب پذیرش و یا رد مقاله شود.

چگونه می توانم پایان‌نامه یا رساله خود را به مقاله ژورنالی تبدیل کنم؟

در بسیاری از موارد، انتشار پایان‌نامه یا رساله غالباً یکی از الزامات دانشجویان برای فارغ‌التحصیلی و اتمام برنامه دانشگاهی است. انتشار یافته‌های تحقیق یکی از مهم‌ترین راه‌های به اشتراک‌گذاری داده‌های تحقیق با جامعه علمی است. با این حال، ساختار یک پایان‌نامه یا رساله با ساختار یک مقاله ژورنالی تفاوت‌های ظریفی دارد که عدم توجه به آنها می‌تواند به راحتی سبب رد مقاله شود.

تبدیل پایان نامه به مقاله

انجام یک پایان‌نامه یا رساله خوب به کارهای دقیق زیادی احتیاج دارد. اغلب شرایط لازم برای نوشتن پایان‌نامه یا رساله توسط دانشگاه شما به دیکته می‌شود. فارغ از این، هر پایان‌نامه یا رساله باید یک متد روش‌شناختی محکم را برای پاسخ به یک پرسش تحقیق شرح دهد و از آن دفاع نماید.

هنگام انتشار مقاله بر اساس پایان‌نامه یا رساله، استناد به پایان‌نامه یا رساله یک عمل بسیار حرفه‌ای است. تعریف پایان‌نامه یا رساله بستگی به دانشگاه شما دارد. در اروپا، یک رساله به طور معمول با تحقیقات دکتری مرتبط است و تحقیقات اصیل را توصیف می‌کند. در حالی که، پایان‌نامه بخشی از یک پروژه تحقیقاتی تحصیلات تکمیلی است که معمولاً برای مقطع کارشناسی ارشد انجام می‌شود.

در ایالات متحده آمریکا، پایان‌نامه با مدرک کارشناسی ارشد همراه است در حالی که یک رساله به عنوان بخشی از الزامات اخذ مدرک دکتری نوشته‌ می‌شود. در هر صورت، هر دو اسناد برای نشان دادن درک منطقه تحقیقاتی انتخاب شده شما، نیاز به یک رویکرد متمایز دارند.

نوشتن پایان‌نامه به طور کلی به نویسنده نیاز دارد تا بخش‌های انتزاعی، روش‌ها و نتایج را در بر بگیرد. چکیده، خلاصه‌ای از مسئله تحقیق، روش‌ها و یافته‌های کلیدی شماست. در بخش روش‌ها باید جزئیات کافی وجود داشته‌باشد تا محقق دیگری در زمینه شما بتواند یافته‌های شما را بازتولید کند.

در بخش روش‌ها باید طراحی مطالعه، اندازه نمونه، مواد یا ابزارها، تکنیک‌های جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ا و موارد دیگر توضیح داده‌شوند. بخش نتایج و بحث باید یافته‌های کلیدی و اهمیت آنها را توصیف کند. همچنین باید درباره جدید بودن یافته‌های خود بحث کنید.

چگونه پایان نامه را به مقاله تبدیل کنیم

در حالی که هر دو (پایان‌نامه/رساله و مقاله) بخش‌های مشابهی دارند، شما به راحتی نمی‌توانید پایان‌نامه و رساله خود را به عنوان مقاله تحقیق منتشر کنید. تبدیل آن‌ها به مقاله ژورنالی مراحل بسیاری دارد و به قول معروف باید این مواد خام پخته شوند. این مهم است که تشخیص دهیم که یک مقاله بسیار کوتاه‌تر از پایان‌نامه است. با این حال، تبدیل پایان‌نامه یا رساله به مقاله ژورنالی، موضوع ساده‌ای نیست که با کپی کردن انجام‌شود. شما باید از داده‌های موجود در پایان‌نامه یا رساله به عنوان نقطه شروع برای نوشتن مقاله خود استفاده کنید.

بین پایان‌نامه/رساله و مقاله تحقیق تفاوت‌های زیادی وجود دارد:

۱٫ چکیده مقاله معمولاً بسیار کوتاه‌تر از چکیده یک پایان‌نامه یا رساله است.

۲٫ مقدمه در پایان‌نامه استفاده می‌شود تا نشان ‌دهد شما با ادبیات تحقیق زمینه انتخابی خود آشنا هستید. در یک مقاله تحقیقی، مقدمه بسیار کوتاه‌تر است زیرا فرض می‌شود مخاطب هدف شما با ادبیات لازم برای درک کار شما آشنا است. بنابراین مقدمه مقاله شما بیشتر روی مرحله چگونگی جمع‌آوری داده‌ها و روش تحقیقاتی که می‌خواهید ارائه‌دهید تمرکز خواهد‌کرد.

۳٫ بخش نتایج در یک پایان‌نامه شامل تمام یافته‌های شما خواهد ‌بود. در یک مقاله، داده‌های موجود در این بخش فقط باید برای پشتیبانی از مسئله تحقیق یا فرضیه شما بیان شوند. غالباً، نتایج یک پایان‌نامه یا رساله ممکن است در دو یا سه مقاله متفاوت ارائه‌شوند.

۴- بخش بحث در مقاله شما بسیار بیشتر از پایان‌نامه اهمیت دارد. این بخش پیرو نتایج ارائه‌شده در مقاله مطرح می‌شود. همچنین، تنها استنادهایی به مقالاتی که در متن مقاله شما ذکر‌شده‌است، در بخش منابع ارائه می‌شود.

چگونه از پایان‌نامه یا رساله خود مقاله ISI بنویسم؟

به عنوان یک محقق، شما باید کارهای تحقیقاتی خود را منتشر کنید تا در حرفه خود پیشرفت کرده و در تحقیقات علمی مشارکت کنید. اکنون که اختلافات میان پایان‌نامه/رساله و مقاله بیان شده‌است، می‌خواهیم به این بپردازیم که چگونه می‌توانید مقاله‌ای را از روی نتایج پایان‌نامه یا رساله خود بنویسید؟

  • می‌توانید این کار را با انتخاب ژورنال شروع کنید. به لیست مراجع پایان‌نامه یا رساله خود نگاه کنید. حداقل برخی از مقالاتی که شما می‌خوانید در مجلات منتشر‌شده‌اند که با تحقیقات شما مطابقت دارند. انتخاب ژورنال همچنین به شما امکان می‌دهد تا متناسب با نیازهای خاص آن مجله، مقاله را تنظیم کنید.
  • به منظور کوتاه کردن متن، داده‌هایی را که فقط به یک سوال تحقیق پاسخ می‌دهد استخراج کنید. این داده‌ها باید به اطلاعات متمرکزتری نسبت به پایان‌نامه یا رساله شما اشاره کنند. در مورد نتایج متناسب با بیان مسئله صحبت کنید.
  • زبان و ساختار خوب بسیار مهم است، اگرچه اگر درک اطلاعات دشوار باشد، ممکن است مقاله شما رد شود. از داده‌های خود برای گفتن داستان منسجمی استفاده کنید و از نتیجه‌گیری‌هایی استفاده کنید که داده‌های شما از آنها پشتیبانی کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که عنوان مقاله شما با مطالب متن مقاله مطابقت دارد.

در طی مراحل نوشتن مقاله از پایان‌نامه یا رساله و پیش از شروع کار، چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

Marissa Rollnick، برنده جایزه مطرح NARST در آموزش علوم، توصیه‌هایی را برای تبدیل پایان‌نامه به مقاله ISI به شرح زیر بیان کرده‌است که توجه به آنها راهگشای محققین جوان خواهدبود:

  • تبدیل پایان‌نامه یا رساله به مقاله نشانه شروع کارهای انتشار برای محققین جوان است. انتشار مقاله در مقطع دکتری کار بسیار مهمی است زیرا این امر باعث می‌شود تحقیقات شما در دسترس همگان قرار‌گیرد.
  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته ‌باشید این است که نوشتن مقاله از روی نتایج یک پایان‌نامه یا رساله صرفاً کپی کردن نیست. هدف و قالب پایان‌نامه یا رساله با هدف و قالب مقاله ژورنالی یا فصل کتاب بسیار متفاوت است. مخاطب اصلی برای پایان‌نامه، اساتید شما هستند و دانشجو باید متقاضی را متقاعد ‌کند که آن‌ها بر تکنیک‌های تحقیق تسلط داشته و استدلال‌هایی را که ارائه می‌دهند درک می‌کنند. این می‌تواند بخش‌های پایان‌نامه یا رساله را تکراری و مملو از جزئیات کند. اما مخاطبان مقاله یا فصل کتاب می‌خواهند درباره استدلال یا یافته‌ها بدانند و در عین حال متقاعد شوند که این یافته‌ها معتبر و قابل اعتماد هستند.
  • انتخاب مقالات از پایان‌نامه یا رساله تا حد زیادی به خود کار تحقیق بستگی دارد. ممکن است تئوری‌ها، روش‌ها یا یافته‌های جدیدی وجود‌داشته‌باشند که ارزش به اشتراک‌گذاری داشته‌باشد و نقش ناظر این است که به دانشجو در تدوین اهداف مقاله کمک کند. لذا به طور کلی باید گام‌های زیر برداشته‌شوند:
  • تصمیم‌گیری در مورد نوشتن مقاله
  • برنامه‌ریزی کارهای تدوین مقاله
  • انتخاب ژورنال هدف
  • نوشتن مقاله بر اساس ساختار مورد تائید ژورنال
  • بررسی مقاله قبل از ارسال
  • تصمیم‌گیری در مورد نویسندگان مقاله
  • هر کسی که به عنوان نویسنده مقاله ژورنال نامش گنجانده شده‌است، باید سهم به‌سزایی در آن تهیه و تدوین نسخه متنی داشته‌ باشد. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که آیا این کار، استاد شما را شامل می‌شود یا اینکه ترتیب نام نویسندگان را قبول دارید یا خیر. رشته‌های مختلف دارای شیوه‌های مختلف برای اسامی نویسندگان هستند، اما در علوم انسانی ابتدا به نام نویسنده اصلی اشاره می‌شود.
  • برنامه‌ریزی کارهای تدوین مقاله

یک مقاله ژورنالی باید حاوی یک پیام اصلی باشد که می‌خواهید بیان کنید. این می‌تواند یک جنبه جدید از روش‌شناسی باشد که شما در مطالعه دکتری خود از آن استفاده کرده‌اید، یک نظریه جدید یا یک تغییر جالب در تئوری یا مجموعه جدیدی از یافته‌ها که استفاده‌شده‌است. تصمیم بگیرید که این تمرکز اصلی شما بر روی چیست؟ سپس یک طرح کلی روی کاغذ ایجاد کنید و این موارد را باید در نظر داشته باشید:

  • اندازه مقاله را مشخص کنید.
  • یک داستان / استدلال منسجم ایجاد کنید.
  • استدلال را خود ایستا کنید.
  • مخاطبان مجله را هدف قرار دهید.
  • قراردادهای نوشتن را از آنچه در پایان‌نامه  استفاده شده است تغییر دهید.
  • انتخاب ژورنال هدف

انتخاب ژورنال یک گام بسیار مهم در برنامه‌ریزی مقاله است. مجله‌ای که شما انتخاب می‌کنید باید مخاطبان متناسب را هدف قرار‌داده، معتبر شود و در دسترس محققین همکار در حوزه تخصصی شما باشد. با طرح سؤالات زیر از خودتان شروع کنید:

  • به لیست مراجع پایان‌نامه یا رساله خود نگاه کنید. از کدام مجلات استفاده کرده‌اید؟
  • خط مشی‌های تحریریه ژورنال‌های مربوطه را مطالعه کنید. برخی محدودتر از سایرین هستند (به‌عنوان مثال محتوا، الگوی تحقیق، طول مقاله و…)
  • ویرایش‌های گذشته را اسکن کنید. آیا مقالات مشابهی وجود دارد؟
  • آیا این یک ژورنال قابل اعتماد است؟ چندین نشانه از کیفیت و قابلیت اطمینان بودن برای جستجو در یک مجله وجوددارد و افراد ممکن است درباره توانایی شما در انتخاب ژورنال‌های مناسب برای ارسال به آنها قضاوت کنند. فکر کنید. بررسی کنید. و نهایتا ارسال کنید. اغلب ناشران بزرگ و معتبر، ابزارهایی را برای کمک به شما در ارزیابی اینکه آیا ژورنالی که قصد دارید اثر خود را برای آن ارسال کنید قابل اطمینان است، فراهم آورده‌اند.

نحوه نوشتن یک مقاله ISI را دراینجا بخوانید.

  • نوشتن مقاله بر اساس ساختار مورد تائید ژورنال

هنگام نوشتن مقاله، گزینه‌های «چارچوب نظری» و «لحن بیان» را در نظر بگیرید. مشخص کنید که مقاله شما در مورد چه چیزی است و تلاش می‌کند چه کاری انجام دهد. سرانجام از استاد و راهنمای خود بخواهید مقاله را با در نظر گرفتن موارد زیر کنترل کند:

  • از معیارهایی که داوران مدنظر قرار خواهند داد، استفاده کنید.
  • از یک دوست همکار و همچنین استاد و راهنمای خود بخواهید آن را بخواند و ویرایش کند.
  • از یک همکار یا دوست دیگری که متفاوت فکر می‌کند بخواهید آن را بخواند.
  • از کسی کمک بگیرید تا آن را از نظر ساختار فنی زبانی ویرایش کند. بسیاری از نویسندگان از ویراستاران حرفه‌ای کمک می‌گیرند. این نشانه ضعف نیست زیرا ویراستار از مقاله فاصله دارد. این امر به ویژه در صورتی که زبان مقاله، زبان مادری شما نیست بسیار اهمیت دارد.

ترجمیک برای ویراستاری مقاله شما پلن‌های متفاوتی را پیشنهاد می‌دهد، شما می‌توانید سفارش مقاله خود را تحت عنوان ویراستاری نیتیو ثبت کنید که توسط شخص نیتیو یعنی فردی که زبان مادریش زبان انگلیسی‌ است ویراستاری و انجام شود.

این یک نیاز علمی است که شما داده های خود را به نفع جامعه علمی بین‌المللی منتشر کنید. ساختار مقاله برای انتشار در یک ژورنال با ساختار یک پایان‌نامه یا رساله تفاوت‌های ظریفی دارد. بنابراین، برای انتشار مقاله خود در یک ژورنال به کارهای بیشتری احتیاج دارید اما این کار نهایتا می‌تواند شما را به عنوان یک نویسنده مطرح تبدیل کند!

توصیه‌های آکادمی محققان Elsevier برای تبدیل پایان‌نامه و رساله به مقاله ژورنالی

آکادمی محققان Elsevier سابقا وبیناری را مبنی بر تبدیل پایان‌نامه دکتری به مقاله ژورنالی ارائه کرد. در این وبینار، دکتر آدولفو کووا استادیار دانشگاه تافتز، دکتر سیسیلی بتز سردبیر ژورنال پرستاری کودکان، و داون نهلن ناشر Elsevier، نکاتی طلایی را برای کمک به محققین در خصوص تبدیل پایان‌نامه یا رساله به مقاله بیان کردند. بر اساس این وبینار، در تدوین یک مقاله تحقیقاتی برای انتشار در یک ژورنال معتبر باید به این نکات و تفاوت‌ها توجه کرد:

تفاوت میان پایان‌نامه/رساله و مقاله مانند تفاوت میان سیب و گلابی است!

برخی از تفاوت‌های بین مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها کاملاً واضح است – محدودیت‌های کلمات و میزان جزئیاتی را که باید در تحقیق خود استفاده کنید در نظر بگیرید. با این حال، موارد دیگری هم هست که شاید بسیار کمتر به چشم بیآیند. به عنوان مثال، افعال مورد استفاده در یک پایان‌نامه غالبا در زمان آینده «من تحقیق خواهم کرد» و یا در گذشته «من تحقیق کردم» سیر می‌کنند. اما در مقالات ژورنالی، نویسندگان تمایل دارند مطالعه‌ای را که قبلاً انجام شده‌است توصیف کنند و بنابراین زمان‌ها بسیار مشخص‌تر هستند و اشاره به نتایج حاصل‌شده دارند.

برخی دیگر از تفاوتهای اصلی که در این وبینار ذکرشده‌است به شرح زیر است:

نکته ۱٫ ژورنال هدف مناسب را مشخص کنید.

حتماً اهداف ژورنال‌های مورد نظر خود را به دقت مطالعه کنید و مطمئن شوید که مقاله شما در محدوده اهداف ژورنال قرار می‌گیرد. اگر تحقیقات شما خارج از اهداف و محدوده‌های مجله مورد نظر است، بهتر است به دنبال مجله‌ای مناسب‌تر برای مقاله خود باشید – زیرا ارسال بیهوده آن اتلاف وقت خواهد بود. ساختار و سبک مراجع توصیه شده هر ژورنال را که معمولاً در «راهنمای نویسندگان» درج شده اند، بررسی کنید تا مطمئن شوید که مقاله شما روی میز مردودی‌ها قرارنمی‌گیرد. ممکن است هنگام تلاش برای شناسایی ژورنال متناسب با مقاله خود به ابزارهای آنلاین ناشران بزرگ و معتبر مراجعه کنید.

برای راحتی شما سه وبسایت مهم در خصوص یافتن محل مناسب برای چاپ مقاله را در ادامه آورده‌ایم:

نکته ۲٫ طول پایان‌نامه یا رساله خود را کوتاه کنید.

مقالات ژورنال معمولاً بسیار کوتاه‌تر از پایان‌نامه یا رساله هستند (حد مجاز دقیق کلمات به طور معمول در راهنما برای نویسندگان بیان می شود)، بنابراین حتما از یک چارچوب محکم‌تر و یک سبک کم‌حجم‌تر استفاده کنید. این کار به این معنی است:

  • پایان‌نامه یا رساله خود را به عنوان یک کار اصیل و جدید ارائه دهید.
  • در صورت نیاز از پارافریز‌کردن برای بیان ایده مشابه به روش‌های مختلف را استفاده کنید.
  • انتخاب قسمت‌هایی از پایان‌نامه یا رساله برای انتشار مقاله (نه همه آن) و تمرکز روی نکات اصلی که می‌خواهید خواننده بفهمد.

نکته ۳٫ مقدمه پایان‌نامه یا رساله را به عنوان چکیده مقاله تغییر دهید.

نوشتن چکیده می تواند دشوار باشد. خوشبختانه، شما نقطه خوبی برای شروع دارید. در حالی که خلاصه مقالات ژورنالی معمولاً بسیار کوتاه‌تر از مقدمه پایان‌نامه است، هر دوی آنها نکات مشترکی دارند: هر دو باید شامل همه عناصر اصلی باشند تا توجه خواننده را به خود جلب کنند و آنها را ترغیب به مطالعه بیشتر کنند. استفاده از مقدمه و بخشی از بحث شما به عنوان مبنایی برای چکیده مقاله می‌تواند یک نقطه شروع خوب باشد.

نکته ۴٫ بخش معرفی را اصلاح کنید.

پایان‌نامه یا رساله شما ممکن است بیش از یک سؤال تحقیق یا فرضیه داشته باشد، که همه برای مقاله شما مرتبط نیستند. در نظر بگیرید سوالات تحقیق خود را با هم ترکیب کنید و بر روی مقاله متمرکز شوید. مگر در مواردی که پیشنهاد دیگری شده، سعی کنید مقدمه را کوتاه و قابل ذکر نگه دارید. استفاده از مقالات چاپ شده قبلی در مجله هدف همچنین می‌تواند بسیار مفید باشد. سعی کنید با فرم معمول برای مقالات در ژورنال مورد نظر متناسب باشید.

شما می‌توانید با ثبت سفارش ترجمه مقاله خود از مترجمان متخصص ترجمیک که کار ترجمه مقاله را به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند در این رابطه مشاوره بگیرید.

نکته ۵٫ بخش روش‌ها را مستحکم تر کنید.

غالباً نیازی به نوشتن بیش از حد بخش روش‌های توصیفی نیست. در حالی که نگرانی‌های مربوط به تولید کارهای مشابه زیاد است، اهمیت زیادی پیدا می‌کند که بخواهید بخش روش‌ها را به طور خلاصه حفظ کنید و مخاطبان خود را به موضوع توجه دهید: محققین دیگر در رشته شما احتمالاً به همه جزئیات روش‌های آزمایش‌شده احتیاج ندارند. توصیف طولانی روش‌ها در پایان‌نامه یا رساله ممکن است یک الزام از طرف دانشگاه، موسسه تحقیقاتی یا سازمان تأمین بودجه کار تحقیقاتی شما باشد، و هنگام استقرار روش‌های نوآورانه، حتماً ضروری است. برای فهم بهتر، ایده خوبی است که از مقالاتی که قبلاً در ژورنال هدف چاپ شده بودند به عنوان نمونه استفاده کنید.

نکته ۶٫ یافته های اصلی را در نتایج گزارش کنید.

قبل از بخش بحث، حتماً تمام یافته‌های مرتبط با سؤال (های) تحقیق خود را در بخش نتایج ارائه دهید. اگر شما یک تحلیل اکتشافی انجام داده‌اید، حتماً در مورد یافته‌ها حداقل چند جمله مختصر ارائه دهید. متاسفانه اغلب محققین تفاوت دقیق بخش‌های «نتایج تحقیق»، «بحث» و «نتیجه‌گیری» را نمی‌دانند و مقاله نهایی آ‌ن‌ها ملغمه‌ای از مطالب مختلف است که سبب رد مقاله خواهد شد. سعی کنید در این باره بیشتر تحقیق کنید و مقالات معتبر رو به دقت مرور کنید و تفاوت این بخش‌ها را درک کنید.

نکته ۷٫ اطمینان حاصل کنید که بحث واضح و مختصر است.

یک نقطه شروع خوب برای یک بخش بحث، تفسیری از نتایج شماست: خواننده از تحقیقات شما چه چیزی فرا خواهد گرفت؟ نتایج خود را در بخش بحث تکرار نکنید، در عوض موارد زیر را انجام دهید:

  • یافته های خود را به ادبیات تحقیق اضافه کنید.
  • در مورد چگونگی گسترش یافته‌های خود چشم انداز روشنی را به بحث بگذارید.
  • به طور خلاصه روش‌هایی را ارائه‌دهید که از طریق آنها می‌توان مطالعات آینده را تحت تأثیر کار خود قرار داد و به محدودیت‌های مطالعه رسیدگی کرد.

نکته ۸٫ تعداد ارجاعات را محدود کنید.

برخلاف پایان‌نامه یا رساله، تعداد منابعی که ممکن است چیزی از آنها آموخته باشید و می‌خواهید به آنها استناد کنید، اغلب محدود است. به همین دلیل، مهم است که اطمینان حاصل کنید:

  • مهمترین مراجع را انتخاب و به درستی و حرفه‌ای از آنها در متن نقل‌قول کرده‌اید.
  • نقل‌قول‌ها در متن به درستی قالب‌بندی شده‌اند و از فرمت ژورنال تبعیت می‌کنند.

نکته حرفه‌ای: برای آسان‌تر کردن زندگی خود از یک سیستم مدیریت مراجع (به عنوان مثال مندلی یا اندنوت) در نظر بگیرید.

نکته پایانی: دانشجویان باید بدانند که نوشتن مقاله از نتایج و دستاوردهای یک پایان‌نامه یا رساله معمولاً دشوارتر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شود؛ اما استفاده از راهکارهای مورد بحث در این مقاله بیشتر بر مدیریت کلی کار تاکید دارد. علاوه بر این، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ممکن است مایل باشند گزینه‌هایی را همچون مقالات منتشر‌شده قبل از دفاع پایان‌نامه یا رساله در نظر بگیرند و یا اینکه دانشجویان را ملزم به نوشتن مقاله به عنوان بخشی از فعالیت‌های دوره آموزشی خود کنند.

6 دیدگاه در «استخراج و تبدیل پایان‌نامه به مقاله ISI»

  1. با تقدیم سلام و احترامات! میخواهم از پایان نامه تحصیلی ماستری مقاله علمی استخراج کنم به رهنمایی اشد ضروروت دارم؟ چه کار کنم تا معلومات کامیاب به دست بیاورم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.