معرفی ۹ نرم‌افزار و سایت بازنویسی متون تخصصی

ممکن است بار‌ها به‌ عنوان یک دانشجو یا پژوهشگر، کلمه پارافریز را شنیده باشید، ولی با مفهوم آن آشنا نباشید. حتی احتمالا خودتان متنی را پارافریز کرده باشید اما ندانید به کاری که انجام داده‌اید، پارافریز می‌گویند.

پارافریز، یکی از مهارت‌هایی ضروری تمام محققان، دانشجویان، تولید‌کنندگان محتوا و به طور کلی افرادی که به‌نوعی به کار نویسندگی مشغول هستند، می‌باشد. چرا‌که پارافریز نکردن متون، ممکن است به سرقت علمی و ادبی منجر شود.

در این مطلب سرقت ادبی، پیامدهای آن و پارافریز را به تفصیل بررسی خواهیم کرد. همچنین با نرم‌افزارهایی که برای جلوگیری از سرقت ادبی استفاده می‌شوند، آشنا خواهیم شد.

با پارافریز تخصصی ترجمیک نگران مشکلاتی مانند سرقت علمی و ادبی، درصد مشابهت بالا و ردشدن مقاله‌تان نباشید. پارافریز مقاله در ترجمیک توسط افراد مجرب برای زبان‌های فارسی و انگلیسی انجام می‌شود. با توجه به همکاری ترجمیک با بیش از ۱۸ هزار مترجم و ویراستار، خدمات پارافریز یا بازنویسی برای رشته‌ها و زمینه‌های مختلف ارائه می‌شود.

مطالب مرتبط:

بایدها و نبایدهای سرقت ادبی

سرقت ادبی یا سرقت علمی (Plagiarism) چیست؟

سرقت ادبی، سرقت علمی یا پلاجریزم به‌معنای کپی‌برداری از ایده‌ها و نوشته‌های دیگران، بدون ذکر منبع است. به بیان دیگر، اگر شما حاصل فکر و اندیشه دیگران را سهواً یا عمداً به نام خود بازنشر کنید، مرتکب سرقت ادبی شده‌اید.

سرقت ادبی چیست؟ سرقت ادبی در متن‌های علمی
سرقت ادبی یکی از بزرگترین خطاها و اشتباهات در دنیای علم محسوب می‌شود؟

سرقت ادبی انواع مختلفی دارد، اما عمده سرقت‌های ادبی در رابطه با آثار نوشتاری به‌ویژه آثار علمی صورت می‌گیرد. سرقت ادبی در آثار علمی نیز حالات و انواع متفاوتی دارد که به شرح زیر هستند.

انواع سرقت ادبی

  • کپی کردن پنج واژه یا بیشتر از یک منبع بدون به‌کارگیری علائم نقل‌قول
  • خریداری کل یا بخشی از یک مطلب
  • استفاده از نظرات دیگران بدون درج منبع
  • کپی‌برداری از آثار علمی خود (خود‌سرقتی)
  • چاپ یک اثر به دو یا چند زبان مختلف با ادعای تفاوت داشتن

سرقت ادبی چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

سرقت ادبی آثار علمی تنها وجه علمی شما را زیر سؤال نمی‌برد. بلکه ممکن است موجب رد شدن مقالات علمی و پایان‌نامه یا حتی اخراج از کار ‌شود. چراکه امروزه اغلب مجلات و مؤسسات تحقیقاتی، حساسیت بالایی به سرقت ادبی نشان می‌دهند.

برای جلوگیری از سرقت ادبی، متن موردنظرتان را با استفاده از نرم‌افزار‌های تشخیص سرقت ادبی بررسی کنید. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به iThenticate ، Turnitin و Plagiarism Checker X اشاره کرد. این نرم‌افزارها، گزارشی از درصد تشابه متن شما با سایر منابع آماده می‌کنند. با توجه به گزارش این نرم‌افزارها، جملاتی که تشابه بالایی دارند را تغییر دهید یا به اصطلاح پارافریز کنید.

برای پارافریز کردن هر متنی، باید با نحوه استناددهی، نحوه نقل‌قول کردن و بازنویسی متن آشنا باشید. به عبارت دیگر، به مجموعه این اعمال پارافریز گفته می‌شود.

شیوه نقل قول از نویسندگان در مقاله و پایان نامه

پارافریز (Plagiarisming) چیست؟

پارافریز در لغت به معنای بازنویسی است. در واقع زمانی که ایده‌ها و اطلاعات منابع دیگر را از زبان خودتان بیان کنید، پارافریز انجام داده‌اید. در پارافریز، نویسنده با استفاده از کلمات و شیوه بیان مخصوص به خود، مطالب را به طرز دیگری بیان می‌کند.

پارافریز چیست؟ چگونه پارافریز کنیم؟
در پارافریز شما مطالب را با بیانی دیگر بازنویسی می‌کنید

نمونه پارافریز متن فارسی و انگلیسی

پارافریز به معنی دوباره نوشتن یک متن به‌وسیله واژگانی متفاوت از نوشته اصلی است.

به بازنویسی یک متن با واژگان جدید، پارافریز گفته می‌شود.

paraphrasing is presenting ideas and information in your own words.

Transferring thoughts and ‎knowledge in your personal words is paraphrasing.

نمونه‌ای از پارافریز فارسی و انگلیسی

پارافریز به چه منظور انجام می‌شود؟

پارافریز نه تنها عمل ناپسندی نیست، بلکه از ملزومات نگارش مقالات، کتاب‌ها و سایر آثار علمی است. برای نمونه در مقالات علمی، پژوهشگر باید برای معرفی تحقیق خود و تفسیر نتایج به‌دست‌آمده، در بخش مقدمه و بحث از اطلاعات یافته‌ها و نتایج محققان دیگر استفاده کند. در غیر این صورت، مقاله فرد پذیرفته نمی‌شود. پارافریز آثار غیر‌علمی مانند محتوای وب‌سایت‌های مختلف نیز اهمیت دارد. پارافریز نکردن پست‌های وبلاگی، به کاهش ارزش اثر و سقوط رتبه سایت منجر می‌شود.

تفاوت پارافریز متون انگلیسی با فارسی

هر فردی با تسلط بر زبان مادری خود، می‌تواند یک جمله را به چند روش متفاوت بیان کند. بنابراین، پارافریز متون انگلیسی برای فارسی‌زبانان، کاری چالش‌برانگیز است. چرا‌که فارسی‌زبانان معمولاً تنها با اشکال اولیه و محدود جمله‌سازی آشنایی دارند. در نتیجه تغییر جملات، طوری که معنی آن‌ها آسیب نبیند، کار ساده‌ای نیست.

البته پارافریز متون فارسی نیز خالی از پیچیدگی نیست. شاید تغییر ساختار و لحن بیان جملات فارسی برای فارسی‌زبانان کاری ساده باشد. اما وقتی پای قواعد نگارشی، نشانه‌گذاری‌ها، یکدست‌نویسی املای کلمات و فاصله‌گذاری به میان می‌آید، موضوع فرق می‌کند.

زبان انگلیسی، رسم‌الخط تقریبا ثابتی دارد و چندشکل‌نویسی کلمات به‌ندرت و تنها در خصوص برخی کلمات دیده می‌شود. این در حالی‌ است که در زبان فارسی، نه تنها تعداد قابل‌توجهی از کلمات از نظر املایی به دو صورت نوشته می‌شوند، بلکه شیوه نگارش کلمات مرکب، اسامی جمع، افعال مضارع و ماضی نقلی، پسوند و پیشوند‌ها نیز به چند شکل صورت می‌گیرد.

نرم‌افزارهای پارافریز
نرم‌افزارهای معتبر و مفیدی برای پارافریز وجود دارد

با توجه به آنچه بیان شد، صرف نظر از زبان، پارافریز هر متنی چالش‌های مخصوص به خود را دارد. استفاده از نرم‌افزار‌های پارافریز، یکی از راهکار‌های غلبه بر این چالش‌ها است.

نرم‌افزار‌های پارافریز متون انگلیسی

نرم‌افزار‌های مختلفی برای پارافریز متون انگلیسی وجود دارند که برخی رایگان و برخی دیگر پولی هستند. دسته‌ای از این نرم‌افزار‌ها نیز تنها برخی از خدمات خود را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند. برای دسترسی به خدمات ویژه این نرم‌افزارها باید حق اشتراک پرداخت کنید.

در ادامه به معرفی برترین نرم‌افزار‌های پارافریز متون انگلیسی خواهیم پرداخت که در فرآیند بازنویسی می‌توانند به شما کمک کنند. اما به خاطر داشته باشید که استفاده از این نرم‌افزار‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند به نتیجه مطلوب منجر شود. چراکه در پارافریز متون، هوش فردی و تسلط به زبان انگلیسی حرف اول را می‌زند.

نرم‌افزار گرامرلی (Grammerly)

گرامرلی عمدتاً یک ابزار تصحیح آنلاین غلط‌های املایی و دستور زبان است. این نرم‌افزار به شما کمک کند تمام خطاهای موجود در متن مقاله خود را پیدا کنید.

نرم‌افزار گرامرلی برای پارافریز متون علمی
بعضی از امکانات گرامرلی رایگان هستند

تشخیص سرقت ادبی، پیشنهاد کلمات بهتر، اصلاح جملات و پیشنهاد جملات مناسب‌تر، از دیگر قابلیت‌های گرامرلی است. این امکانات باعث شده تا گرامرلی، زیرمجموعه نرم‌افزارهای پارافریز قرار بگیرد.

گرامرلی، به‌صورت یک نرم‌افزار مجزا در سیستم‌عامل مک‌اینتاش قابل استفاده است. همچنین می‌توانید افزونه گرامرلی را روی نرم‌افزار ماکروسافت ورد در سیستم‌عامل ویندوز نصب کنید.

این نرم‌افزار هم در نسخه رایگان و هم در نسخه ممتاز پولی موجود است. نسخه رایگان گرامرلی، بررسی دستور زبان و املای کلمات را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهد. با این حال، نسخه پولی امکانات متنوع‌تری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی سرقت ادبی
  • پیشنهاد کلمات و جملات مناسب‌تر
  • مشاهده معانی و مترادف‌ها از طریق دبل کلیک
  • امکان افزودن کلمات به فرهنگ لغت شخصی
  • توضیح قوانین گرامری
  • دریافت آمار عملکرد از طریق ایمیل

خبر خوب درباره گرامرلی این است که سایت‌های ایرانی ، نسخه پولی گرامرلی را با هزینه‌ای ناچیز برای شما فعال می‌کنند.

نرم‌افزار کویل‌بات (QuillBot)

کویل‌بات، یکی دیگر از نرم‌افزارهای قدرتمند پارافریز است. با استفاده از این نرم‌افزار، تنها با یک کلیک ساده، می‌توانید جملات متن را تغییر دهید.

نرم‌افزار کویل‌بات، کاربری ساده‌ای دارد. تنها کافیست متن موردنظر خود را در کادر، جایگذاری کنید. سپس برای پارافریز، روی دکمه «Quill It» کلیک کنید. به‌طور پیش‌فرض، کویل‌بات از حالت استاندارد برای بازنویسی جملات متن شما استفاده می‌کند. در حالت استاندارد، تعادل میان تغییر متن و حفظ معنی حفظ می‌شود.

نرم‌افزار کویل‌بات برای پارافریز انگلیسی متون علمی
کویل‌بات یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند پارافریز است

کویل‌بات نیز مانند گرامرلی در دو نسخه رایگان و پولی ارائه می‌شود که برخی قابلیت‌های ممتاز فقط در نسخه پولی ارائه می‌شود .در نسخه پولی کویل‌بات می‌توانید از گزینه‌های «Grammar» و «Creative» نیز استفاده کنید. دو گزینه دیگر «Concision» و «Suggestion» نیز وجود دارد. استفاده از این گزینه‌ها بهینه‌سازی طول جملات و اصلاح بیشتر متن را برای شما ممکن می‌سازد.

نرم‌افزار جینجر سنتنس ریفریزر (Ginger Sentence Rephraser)

جینجر سنتس ریفریزر یک نرم‌افزار با‌کیفیت برای سیستم عامل‌های ویندوز، اندروید و آی‌او‌اس است. این نرم‌افزار، با پیشنهاد مترادف‌ها، اصطلاحات و عبارات بهتر به شما کمک می‌کند تا متن خود را به جذاب‌ترین شکل ممکن بازنویسی کنید.

نرم‌افزار جینجر تنها ابزاری برای پارافریز متون انگلیسی نیست. بلکه دارای قابلیت تصحیح و ترجمه متون و همچنین تبدیل متن به گفتار نیز است. جینجر همچنین می‌تواند به‌عنوان افزونه روی مرورگر‌های کروم (Chrome) و سافاری (Safari) نصب شود.

استفاده از جینجر کار سختی نیست. کافیست نرم‌افزار را به‌صورت آنلاین بارگیری و یک حساب کاربری ایجاد کنید. سپس متن خود را در ویرایشگر جینجر تایپ کنید و یک جمله یا کل متن را انتخاب کنید. در مرحله بعد روی دکمه Rephrase  کلیک کنید تا کلمات بهتری را برای جایگزینی در متن اصلی برای شما پیدا کند.

Ginger Sentence Rephraser نرم‌افزار کاربردی برای پارافریز متون مختلف
Ginger Sentence Rephraser از بیش از ۶۰ زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کند

برخی از قابلیت‌های جینجر رایگان و برخی دیگر نیازمند به پرداخت حق اشتراک نیاز دارند. جینجر همچنین یک نرم‌افزار مترجم است که بیش از ۶۰ زبان دنیا را پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار دارای یک دیکشنری داخلی است که معنی کلمات همراه با مترادف‌های آن‌ها را نشان می‌دهد.

نرم‌افزار اِسی ریرایتر

نرم‌افزار اسی ریرایتر کاملاً رایگان است. شرکت سازنده این نرم‌افزار ادعا می‌کند که اسی ریرایتر برای تمامی افراد، از دانش‌آموزان گرفته تا روزنامه‌نگاران، قابل استفاده است. این نرم‌افزار می‌تواند سرقت ادبی را تشخیص دهد و برای جلوگیری از پلاجیاریسم و ارتقای متن نوشته‌شده پیشنهاداتی را به نویسندگان ارائه ‌دهد.

اسی ریرایتر دارای دو حالت دستی و خودکار است. در حالت دستی، نرم‌افزار مترادف کلمات یا جملات را پیشنهاد می‌دهد و نویسنده به انتخاب خود از آن‌ها استفاده می‌کند. همچنین در این حالت، نویسنده می‌تواند تنظیماتی را برای اعمال روی کل متن تعریف کند.

در حالت خودکار، نرم‌افزار با استفاده از الگو‌های پیش‌فرض خود، نوشته اصلی را با کلمات و ساختار جدید تغییر می‌دهد. با استفاده از حالت خودکار، در عرض چند ثانیه متن پارافریز‌شده، آماده می‌گردد.

از معایب این نرم‌افزار، می‌توان به نیاز به اتصال پایدار به اینترنت، نادیده گرفتن برخی از خطاهای دستوری و عدم ضمانت پارافریز صحیح متن اشاره کرد. البته در اغلب نرم‌افزار‌های پارافریز چنین محدودیت‌هایی وجود دارند.

نرم‌افزار plagiarismdetector

 نرم افزار plagiarismdetector خدمات کاملا رایگانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یک برنامه دقیق که به بررسی اطلاعات و مقالات می‌پردازد. با کمک این برنامه می‌توانید از میزان اصالت متنی که گرد‌آوری کرده‌اید مطلع شوید.

مطالب مرتبط:

تشخیص سرقت ادبی با نرم افزار Plagiarism Checker X

نرم‌افزارsmallseotools

smallsetools برنامه‌ای کاملا رایگان است. به کمک این برنامه، می‌توانید بیلیون‌ها سند را جستجو و موارد مشابه را شناسایی کنید

smallsetools نرم‌افزار رایگان پارافریز متون
smallsetools کاملا رایگان است

سایت‌های پارافریز متون انگلیسی

علاوه بر نرم‌افزارهایی که در بخش پیشین به شما معرفی شدند، سایت‌هایی نیز وجود دارند که به‌صورت آنلاین و بدون نصب هیچ برنامه‌ای، عمل پارافریز را انجام می‌دهند. برخی از این سایت‌ها رایگان و برخی دیگر پولی هستند. ناگفته پیداست که سایت‌های پولی دقت بالا‌تر و خدمات ارزنده‌تری ارائه می‌کنند.

نحوه استفاده از سایت‌های پارافریز مشابه یکدیگر است. کافیست جمله یا کل متن خود را در کادر مشخص‌شده وارد نمایید و دکمه پارافریز را فشار دهید. سپس متن تغییریافته با کلمات و جملات جدید برای شما آماده می‌شود. از برترین سایت‌های پارافریز می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

سایت سئومگنیفایر (Seomagnifier)

سایت سئومگنیفایر کاملاً رایگان است و هفت زبان انگلیسی، هلندی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، ترکی و اندونزیایی را پوشش می‌دهد. این سایت پس از پارافریز متون، کلمات تغییر‌یافته را با رنگ‌های مختلف مشخص می‌کند. با کلیک روی این کلمات می‌توانید کلمه اصلی را بازگردانید.

لازم به ذکر است که این سایت به‌صورت جداگانه ابزار کنترل پلاجیاریسم را هم به شما ارائه می‌کند. ارائه کلمات مترادف، از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

سایت پارافریز آنلاین (Paraphrase-online)

سایت پارافریز آنلاین از جمله سایت‌های رایگان پارافریز متون انگلیسی است. پس از انجام پارافریز متن، با کلیک روی هر کلمه، مترادف‌های آن نمایش داده می‌شوند. شما می‌توانید بسته به نظر شخصی، از آن‌ها استفاده کنید. این سایت در مقایسه با سایت سئومگنیفایر تغییر کمتری در متن ایجاد می‌کند، اما خطای کمتری دارد.

سایت دوپلی‌چکر (Duplichecker)

دوپلی‌چکر نسبت به دو سایت قبلی سرعت پایین‌تری دارد. البته این سرعت پایین‌، به‌دلیل تغییرات بیشتری است که هم در کلمات و هم در جملات ایجاد می‌شود. محدودیت وارد کردن تعداد کلمات در کادر پارافریز، یکی از معایب این نرم‌‌افزار است. شما هر بار می‌توانید تنها ۱۰۰۰ کلمه را پارافریز کنید. از مزایای این سایت نیز می‌توان به قابلیت برآورد درصد شباهت و بررسی اشتباهات گرامری در متن اشاره کرد.

دوپلی‌چکر برای تعیین مشابهت متن/ چگونه بفهمیم یک متن کپی است یا نه؟
دوپلی‌چکر قابلیت تعیین درصد شباهت را هم دارد

سایت گرامرلی (Grammarly)

سایت گرامرلی، همانند نرم‌افزار و افزونه آن، بیشتر یک سایت ویراستاری است. اما از آنجایی‌که گرامرلی توانایی زیادی در بهبود کیفیت متن دارد و درصد سرقت ادبی را نشان می‌دهد، در فهرست سایت‌های پارافریز قرار می‌گیرد. این سایت، همانند افزونه خود دارای دو نسخه رایگان و پولی است.

از دیگر سایت‌های معتبر پارافریز می‌توان به CleverSpinner، SpinRewriter  و WordAi  اشاره کرد. دسترسی به این سایت‌ها برای ایرانیان بسیار دشوار است.

نرم‌افزار پارافریز فارسی

تاکنون چندین نرم‌افزار پارافریز فارسی طراحی شده‌ است ولی متاسفانه اغلب این نرم‌افزار‌ها خطای بالایی داشتند و قابل استفاده نبودند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که به‌جای استفاده از نرم‌افزار‌های پارافریز فارسی، از نرم‌افزار‌های ویرایش مانند ویراستیار و پاک‌نویس خود استفاده کنید.

سخن نهایی

در این نوشتار، با اهمیت سرقت ادبی، پارافریز و بهترین ابزارهای پارافریز آشنا شدیم. البته توجه داشته باشید که استفاده از این ابزارها بیشتر برای افرادی که تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارند، مناسب است. بنابراین چنانچه آشنایی خوبی با زبان انگلیسی ندارید، پارافریز متون را به افراد متخصص واگذار کنید.

پارافریز تخصصی، یکی از خدمات ترجمیک است که توسط افراد متخصص و مسلط به زبان انگلیسی انجام می‌شود. برای استفاده از خدمات پارافریز تخصصی ترجمیک کلیک کنید.

اگر در زمینه پارافریز مهارت دارید و دوست دارید از این مهارت کسب درآمد کنید، به جمع ویراستاران ترجمیک بپیوندید. برای شروع کار، کافیست به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید.

9 دیدگاه در «معرفی ۹ نرم‌افزار و سایت بازنویسی متون تخصصی»

  1. سلام و عرض ادب
    ممنون از اطلاعات خوبی که ارائا دادید.
    یک جمله از متن بالا را در مورد نرم افزار گرامرلی نقل قول می کنم :
    ” خبر خوب درباره گرامرلی این است که برخی افراد و مؤسسات در ایران با هزینه‌ای نازل، نسخه ممتاز پولی را برای شما فعال می‌کنند و شما می‌توانید از تمام قابلیت‌های این نرم‌افزار بی‌نظیر استفاده نمایید.”
    آیا شما موسسه معتبری رو در ایران می شناسید که این کار را انجام دهد و بتوانیم نسخه پریمیوم و یا بیزینس این نرم افزار را خریداری کنیم؟ اگر بله امکان معرفی هست؟
    ممنون

  2. یکی از سایتهای بسیار خوب که ذکر نکردید و رایگان هم هست بیشتر ویژگی هاش سایت wordtune.com می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.