عنوان‌نویسی

۷ روش عنوان‌نویسی جذاب در تولید محتوا

نوشتن عنوان جذاب یکی از رازهای موفقیت در تولید محتوای با‌کیفیت می باشد. از آنجایی که کیفیت یک مطلب با توجه به میزان بازخورد آن در شبکه‌های اجتماعی و همچنین فضای مجازی سنجیده می شود هرگز نمی‌توان به طور قطع مطمئن بود که محتوای تولیدی تا چه حد موفق خواهد بود.

با این حال داشتن عنوان جذاب و کنجکاو کننده می تواند باعث دیده شدن هر چه بیشتر محتوا در فضای مجازی شود.

چرا عنوان‌نویسی در تولید محتوا مهم است

ممکن است این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که مطلبی را بنویسید که محتوای خیلی خوبی داشته باشد اما بازدید و بازخورد مورد انتظار را از آن مطلب نگیرید. در این مقاله سعی داریم شما را با راه‌های نوین و موثر تولید محتوای جذاب و حرفه‌ای؛ و عنوان نویسی آشنا کنیم.  

برای نوشتن محتوای جذاب ابتدا باید بدانیم مخاطب ما چه کسی است و چه دغدغه هایی دارد. شناسایی مخاطب و نیازهای او می تواند به ما این نوید را دهد که می‌توانیم محتوایی تولید کنیم که در ساعات ابتدایی انتشار مخاطبین بالایی را به خود جذب کند. در این صورت می توانیم امید داشته باشیم که پست ما در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد و به طبع آن بتوانیم مشتری‌هایی جذب کنیم.

نکته دومی که باید در نظر داشته باشیم، هدف ما از تولید محتوا است. هدفی که ممکن است داشته باشیم می‌تواند جذب مشتری جدید، ‌حفظ مشتری دائمی، آشنا شدن افراد زیاد با محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید، ‌یا حتی برندسازی بوده باشد. در نهایت اینکه در ذهن داشته باشیم چه اهدافی داریم می‌تواند در تهیه سریع و بالا رفتن جذابیت محتوا به ما کمک کند.

فروش‌های اینترنتی و سایت‌های فروشگاهی از ملزومات زندگی کنونی به شمار می‌روند. با ظهور و بروز کرونا بازار خیلی وسیعی در زمینه خرید و فروش های اینترنتی به راه افتاده است. نمی توان از این قافله عقب ماند پس باید به سرعت و با دقت به جذب مشتری‌های هدف در این بازار رو به رشد در کشورمان بپردازیم.

در این لینک بخوانید چگونه در دوران قرنطینه و محتوا تولید محتوا کنیم.

اگر شما مطلبی را الان تولید نکنید و آن را به تعویق بیندازید، در آینده شخص دیگری آن محتوا را تولید خواهد کرد و مطلب شما دست دوم می‌شود.

رازهای عنوان جذاب

یکی از موارد شناخته شده که در سئو داخلی وجود دارد نوشتن عنوان یا عناوین سئو است. عنوان سئو به عنوانی گفته می شود که از ترکیب کلمات کلیدی مرتبط با موضوع به وجود آمده باشد.

برای عنوان نویسی رعایت نکات زیر بسیار کمک کننده است:

از کلمات کلیدی استفاده کنید

کلمات کلیدی در همه عناوین باید به کار رود. چه عنوان اصلی باشد یا عناوین زیرمجموعه همه آنها باید متشکل از کلمات کلیدی مرتبط باشند. گاهی دیده شده کلمات به کار برده شده در عناوین شامل ها، تا، ‌یا، و بوده است که این کلمات برای موتورهای جستجو ارزش چندانی نخواهند داشت پس در صورت غیر ضروری بودن می توانند حذف شوند.

از تکرار در عنوان پرهیز کنید

عنوان نباید تکراری باشد. در واقع داشتن عنوان تکراری از ارزش مطلبی که به اشتراک گذاشته‌اید می‌کاهد و به سئو سایت شما ضربه وارد می کند. برای این منظور اگر مطالب همسان هستند در زیر یک عنوان آورده شوند و اگر ادامه دار است می توانید از عبارت‌های مشابه و نکات جدیدی که به آنها اشاره کرده‌اید استفاده کنید.

از چرا و چگونه استفاده کنید

اگر محتوای تولیدی برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است از چرا و چگونه استفاده کنید. در شبکه‌های اجتماعی استفاده از کلماتی مانند چرا و چگونه می تواند مخاطب را کنجکاو کند که مطلب شما را بخواند.

با احساسات مخاطب بازی کنید

از عناوینی که باعث ایجاد نگرانی در افراد می‌شوند بهره ببرید. عناوینی که تا حدودی فرد را درگیر ترس درونی و یا شک می‌کنند می توانند باعث شوند فرد متن را تا انتها بخواند. مثلا عنوان: «آیا شما هم به پرورش میکروب در سینک آشپزخانه مشغولید؟» می تواند به مخاطب این حس را بدهد که شاید او هم نادانسته این کار را انجام می‌دهد.

از کلمه رایگان استفاده کنید

از کلمه‌ رایگان استفاده کنید. یکی از راه‌کارهای جلب توجه افراد استفاده از کلمه رایگان در عنوان است که هم در سئو سایت موثر است و هم در شبکه‌های اجتماعی توجه زیادی به خود جلب می کند. مانند این عنوان: «یک ماه استفاده رایگان از امکانات سایت». در واقع چنین عناوینی حس اعتماد را در مخاطبین هدف بالا می برد.

استفاده از آمار و اعداد را فراموش نکنید

آمار مرتبط با موضوع ارائه دهید. در ارائه آمار معتبر و درست هیچ تردیدی نداشته باشید. ولی در ارائه آمار نامعتبر کمی ملاحظه کنید. زیرا افراد به دانستن آمار علاقمند هستند. اما از اینکه بدانند بازیچه شده‌اند اصلا استقبال نخواهند کرد. پس توجه داشته باشید که در عنوان آمار و اطلاعات درست را به اشتراک بگذارید.

مستقیم اشاره کنید

برای تهیه عنوان مناسب یکی از راهکارها می‌تواند اشاره مستقیم باشد، مانند نمونه‌های زیر:

  • شیک پوشان چه کفش هایی می‌پوشند؟
  • راهکارهای موثر برای لاغری در افراد مسن
  • انواع آهنگ های جوان پسند

در بالا هفت راهکار اصلی عنوان نویسی که برای بالا بردن تعداد بازدید پست‌های اینستاگرامی یا حتی سایت‌ها می توانند مورد استفاده قرار بگیرند را ذکر کردیم. در ادامه قصد داریم به آموزش روش‌هایی که می‌توانیم از این اطلاعات استفاده کنیم می‌پردازیم.

آموزش روش‌های عنوان‌سازی

در عنوان‌سازی حرفه‌ای اصلی‌ترین نکته همانطور که قبلا هم ذکر شد شناخت مخاطب هدف، نیاز مخاطب و محصول مورد ارائه است. روش‌های عنوان سازی که در بالا ذکر شد تنها چند نمونه از ده‌ها روش موجود در ساخت عناوین جذاب بودند.

بهترین روش استفاده از روش‌هایی که در بالا ذکر شدند به صورت ترکیب دو یا سه روش موجود می باشند. یکی از نکات قابل ذکر در مورد نوشتن عناوین سوالی است. عناوین سوالی در رسانه‌های اجتماعی بسیار پر بازده هستند در حالی‌ که استفاده از عناوین سوالی به عنوان مقاله سایت‌ پیشنهاد نمی‌شود. در عوض داشتن لیست عناوین در سایت پیشنهاد می‌شود که از این طریق مخاطب با ورود به مقاله می‌داند با چه مواردی روبرو خواهد بود و با خواندن قسمت‌های مختلف متن می‌تواند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند.

نتیجه گیری

نوشتن عنوان یکی از اساسی‌ترین روش‌های جذب مخاطب است. جذاب و گیرا بودن عنوان می‌تواند تضمین کننده موفقیت یک متن و یا عدم موفقیت آن جدا از میزان کیفیت متن باشد. البته قابل ذکر است رعایت اصول متن نویسی و استفاده از کلمات کلیدی در کنار موارد ذکر شده در این مقاله می تواند بر میزان اثربخشی مقاله بیفزاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.