فضاهای ابری

آموزش استفاده از فضاهای ابری مانند دراپ باکس

فضای ابری، اصطلاحی است که ممکن است بارها از زبان کاربران اینترنت شنیده باشید و یا از خدمات آنها بدون آن که خود بدانید تا به حال استفاده کرده باشید. در این مقاله کوتاه سعی می‌کنیم با آشنایی بیشتر شما با فضای ابری، همچنین در مورد مزیت‌های استفاده از این خدمات و یا حتی لزوم استفاده از آن برای برخی افراد مثل مترجمین، توضیحی مختصر ارائه دهیم.

حفظ اطلاعات توسط مترجم‌ها ضروری است

اگر شغل شما مترجمی است، چه به صورت پاره وقت و چه به صورت دائمی و منبع درآمد شما یا بخشی از آن ازطریق ترجمه حاصل می شود، مطمئنا هر روز با فایل های متنی متنوعی سروکار دارید، متن‌هایی در زبان مبدا که قرار است به متونی در زبان مقصد تبدیل شود، یا متون ترجمه شده بازنگری شود، ویرایش نهایی صورت بگیرد و به دست مشتری برسد.

حفظ این فایل‌ها برای فواصل زمانی کوتاه مدت در حین ترجمه آنها و طولانی مدت برای کارهای حجیم و یا در صورت لزوم، بازنگری متن ترجمه شده و ارسال مجدد آن به مشتری از وظایف مترجم می‌باشد.

حفظ اطلاعات به صورت فیزیکی بسیار پر ریسک است

حفظ اطلاعات و انتقال اطلاعات به کمک حافظه کامپیوتر، لپ تاپ، انواع حافظه خارجی مثل فلش مموری‌ها جزء روش‌های ابتدایی و در عین حال معمول برای اکثر افراد است.

همه ما می‌دانیم، حفظ اطلاعات به صورت فیزیکی با ریسک و خطر زیادی همراه است. به سرقت رفتن، گم شدن یا خرابی دستگاه به هر دلیلی، خطری جدی برای تمام اطلاعات موجود در دستگاه است.

مترجمی را در نظر بگیرید که چند هفته یا ماه، وقت و انرژی خود را صرف ترجمه کتاب یا بخشی از کتاب کرده است و اینک با هر کدام از اتفاقات ذکر شده، تمام اطلاعات خود را از دست داده می‌بیند. از طرفی تمام زحمات خودش هدر رفته و از طرف دیگر باید جوابگوی سوالات و شکایات مشتری ناراحت خود باشد.

از طرف دیگر دسترسی به این اطلاعات فقط از طریق فیزیکی صورت می‌گیرد و شما هر کاری با این اطلاعات داشته باشید، باید دستگاه مربوطه در اختیارتان باشد تا بتوانید آن را انجام دهید مثلا ترجمه پروژه‌ای را ادامه دهید، یا در صورت نیاز مشتری، بخواهید برای او ارسال کنید. پس محدودیت دیگر حفظ و نگهداری اطلاعات به صورت فیزیکی، این است که همیشه و همه جا به اطلاعات دسترسی ندارید.

در این لحظه که این متن را می‌خوانید، در اوج قله پیشرفت بشر در زمینه فناوری اطلاعات به سر می‌بریم و استفاده از ابزار‌ها و امکانات موجود در این حوزه می‌تواند تمام محدودیت‌ها و نگرانی افراد در زمینه حفظ اطلاعات را از بین برد.

فضای ذخیره‌سازی ابری چیست؟

فضای ذخیره‌سازی ابری، حداقل شامل یک سرور است که کاربر از طریق اینترنت به آن متصل می شود. کاربر، فایل‌ها و اطلاعات خود را به‌صورت دستی یا به‌صورت خودکار از طریق اینترنت به سرور ارسال می کند و این اطاعات در آنجا ذخیره می‌شوند که می‌تواند سرورهای متعدد دیگری فرستاده ‌شود.

سپس داده‌های ذخیره شده از طریق یک رابط مبتنی بر وب در هر جایی قابل دسترسی هستند. بعضی افراد حتی ایمیل را هم نوعی فضای ابری می‌دانند چون فایل‌ها در آنجا ذخیره می‌شوند و برای مدت طولانی می‌تواند نگهداری شوند و در هر جایی فقط با دسترسی به اینترنت می توانید به آنها دست پیدا کنید.

انواع فضای ذخیره‌سازی ابری

چهار نوع ذخیره‌سازی ابری وجود دارد: ذخیره‌سازی ابری شخصی، ذخیره‌سازی ابری خصوصی، ذخیره‌سازی ابری عمومی و ذخیره‌سازی ابری ترکیبی.

فضای ذخیره‌سازی ابری شخصی

فضای ذخیره‌سازی ابری شخصی توسط دستگاه متصل به شبکه فعال می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد انواع مختلف داده‌های شخصی را ذخیره کنند. نمونه‌هایی از ذخیره‌سازی ابری شامل متن، گرافیک، عکس، فیلم و موسیقی است. کاربر، مالک و کنترل کننده آن است و می‌تواند از هرجای دیگر از طریق اینترنت به آن دسترسی داشته باشد. این دستگاه در واقع یک درایو ابری شخصی است.

فضای ذخیره‌سازی ابری خصوصی

فضای ذخیره‌سازی ابری خصوصی از سرورهای ذخیره‌سازی داخلی استفاده می‌کند که تحت کنترل شرکت صاحب آنها هستند. ابرهای خصوصی معمولا توسط موسساتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که خواهان انعطاف‌پذیری و مقیاس پذیری ذخیره‌سازی ابری هستند، البته تحت کنترل و مدیریت مستقیم صاحبان شرکت قرار دارد.

فضای ذخیره‌سازی ابری عمومی

فضای ذخیره‌سازی ابری عمومی، از طرف شخص ثالثی به عنوان سرویس‌دهنده در دسترس است. فضای ذخیره سازی ابری آمازون AWS، ذخیره ابری Microsoft Azure، و ذخیره‌سازی ابری گوگل در میان شرکت‌ها محبوب این مجموعه است.

فضای ذخیره‌سازی ابری عمومی، که ذخیره‌سازی به عنوان سرویس یا ذخیره‌سازی آنلاین نیز نامیده می‌شود، یک مدل خدماتی است که ذخیره‌سازی داده‌ها را به صورت پرداخت به ازای هر بار استفاده انجام می‌دهد، مشابه روش ارائه خدمات عمومی مانند برق یا گاز، مشتری باید متناسب با میزان استفاده از این خدمات، هزینه‌ای بپردازد.

فضای ذخیره‌سازی هیبریدی

همانطور که از نامش پیداست از ترکیب چند نوع فضای ذخیره‌سازی ابری شکل می‌گیرد که شامل فضای ذخیره‌سازی ابری خصوصی و عمومی است. ذخیره‌سازی ابری هیبریدی روشی برای مدیریت فضای ذخیره‌سازی ابری است که هم از منابع محلی و هم از منابع خارج از سایت استفاده می‌کند.

با یک جست و جوی ساده در اینترنت متوجه می‌شوید که صدها شرکت ارائه دهنده فضای ذخیره‌سازی ابری وجود دارد که ۱۰ مورد از آنها از لحاظ محبوبیت، بیشترین استفاده و عمومیت در بین کاربران در زیر لیست شده اند:

۱- Icedrive:  بهترین سرویس ذخیره سازی ابری موبایل

۲- pCloud: بهترین سرویس ذخیره سازی ابری با دسترسی مادام العمر

۳-Zoolz: بهترین حالت برای ذخیره سازی ابری با حجم زیاد و طولانی مدت

۴-iDrive: بهترین سرویس ذخیره سازی ابری برای پشتیبان گیری

۵- Sync: بهترین برای صنایع به شدت تنظیم شده

۶- LiveDrive: بهترین برای همکاری تیمی از راه دور

۷- Google Drive: بهترین سرویس ذخیره سازی ابری رایگان

۸- Microsoft OneDrive: بهترین سرویس ذخیره سازی ابری برای کاربران PC

۹- Apple’s iCloud: بهترین سرویس ذخیره سازی ابری برای کاربران اپل

۱۰- DropBox: محبوب ترین سرویس ذخیره سازی ابری

در ادامه به معرفی ۳ ارائه کننده محبوب و برتر فضای ذخیره‌سازی ابری یعنی DropBox، Google Drive و Microsoft OneDrive پرداخته می شود.

فضای ذخیره سازی ابری DropBox:

Dropbox یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری است که امروزه هنوز بسیار پرکاربرد است.

  • Dropbox یک سرویس ذخیره‌سازی ابری است که به شما امکان می‌دهد پرونده‌ها و اطلاعات خود را به صورت آنلاین ذخیره کرده و با دیگر دستگاه‌های خود در هر جای دیگر، همگام‌سازی کنید که قابل مقایسه با Microsoft OneDrive و Google Drive است.
  • برای فرستادن فایل‌ها و اطلاعات خود نیازی نیست که حجم زیادی اطلاعات را به پیام خود ضمیمه کنید، بلکه فقط با استفاده از لینک‌های Dropbox می‌توانید فایل‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • Dropbox یک طرح رایگان ارائه می‌دهد که شامل ۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی است. جهت افزایش حجم ذخیره‌سازی تا ۳ ترابایت باید مبلغی پرداخت شود.
DropBox ابزاری برای حفظ و اشتراک گذاری اطلاعات

هنگامی که در Dropbox مشترک می شوید ، مقدار مشخصی از فضای ذخیره سازی را در یک سرور آنلاین به شما اختصاص می دهند که به “ابر” معروف است.

پس از نصب برنامه Dropbox بر روی رایانه شخصی ، تلفن همراه یا هر دو ، هر فایلی که به صورت محلی در Dropbox ذخیره می کنید نیز در سرور Dropbox کپی می شود.

اگر در هر یک از دستگاه‌های خود  تغییراتی روی فایل ها ایجاد کنید ، به‌روزرسانی‌ها به طور خودکار در همه جا منعکس می‌شوند. با همگام سازی فایل های Dropbox به صورت محلی و آنلاین، می‌توانید به راحتی به این فایل‌ها در هر مکانی دسترسی پیدا کرده و با سهولت بیشتری آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

برای استفاده از آن تنها کافیست برنامه آن را دانلود و در دستگاه های خود نصب کنید.

فضای ذخیره‌سازی ابری Google Drive

  • Google Drive یک راه حل ذخیره سازی مبتنی بر «ابر» است که به شما امکان می دهد فایل‌ها را به‌صورت آنلاین ذخیره کنید و از هر تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه به آنها دسترسی داشته باشید.
  • برای بارگذاری امن پرونده ها و ویرایش آنلاین آن‌ها می توانید از درایو در رایانه یا دستگاه همراه خود استفاده کنید.
  • درایو همچنین ویرایش و همکاری در پرونده ها را برای دیگران آسان می کند.
رابط کاربری  Driveبسیار ساده است

برای استفاده از این ابزار تنها کافیست یک اکانت گوگل داشته باشید و به آدرس زیر مراجعه کنید:

Driver.google.com

با این کار می‌توانید به رابط وب درایو دسترسی پیدا کنید که کار کردن با آن بسیار ساده است.

فضای ذخیره سازی Microsoft OneDrive

  • OneDrive راه حل ذخیره‌سازی ابری مایکروسافت است که می‌توانید از آن به صورت رایگان یا با اشتراک در Microsoft 365 استفاده کنید.
  • برای شروع کار با OneDrive، باید با استفاده از اعتبار حساب مایکروسافت خود وارد برنامه دسک‌تاپ شوید و دستورالعمل‌ها را برای شروع همگام‌سازی فایل‌ها دنبال کنید.
  • با OneDrive می‌توانید از طریق حساب مایکروسافت مرتبط خود از پرونده‌های ذخیره شده در سرویس ابری پشتیبان‌گیری، همگام‌سازی یا به اشتراک بگذارید.

OneDrive، راه حل مایکروسافت برای حفظ اطلاعات و اشتراک گذاری آن با دیگران

OneDrive یک پلتفرم ذخیره‌سازی مبتنی بر اینترنت است و فضای قابل توجهی را که مایکروسافت به هر کسی که دارای حساب مایکروسافت است، به صورت رایگان ارائه می‌دهد. تصور کنید که این یک دیسک سخت در فضای ابری است که می‌توانید با چند مزیت اضافی به اشتراک بگذارید. یکی از این مزیت‌ها این است که شما در هر رایانه ای با ورود به حساب مایکروسافت خود به اطلاعات OneDrive خود دسترسی دارید.

با توضیح مختصری که در مورد این فضاهای ذخیره اطلاعات ابری داده شد، به راحتی می‌توان متوجه شد که این ابزارها چه توانمندی‌ها و قابلیت‌های مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

همانطور که گفته شد مترجمان همیشه با فایل‌های متنی مختلفی که مربوط به پروژه‌های متعدد ترجمه می‌باشد سر و کار دارند.

از آنجا که ممکن است در هر جایی برای ادامه ترجمه خود مشغول فعالیت شوند، دسترسی به فایل‌ها در هر جایی و هر لحظه‌ای، گزینه‌ای است که فقط با استفاده از این فضای ابری ذخیره‌سازی مقدور است.

همچنین استفاده از فضای ابری تمام خطرات و ریسک‌های ناشی از حفظ اطلاعات به صورت فیزیکی را از بین می‌برد.

مترجمی را در نظر بگیرید که در حین مسافرت، یکی از مشتری‌هایش درخواست کرده که فایل ترجمه شده را برای او بفرستد. در این صورت تنها دستیابی به اینترنت لازم است که مترجم فایل‌ها را به سادگی و سرعت هر چه تمام‌تر به مشتری خود برساند، یا برای استفاده از وقت آزاد خود در هر لحظه یا هر جایی بتواند به ادامه روند ترجمه فایل‌های خود بپردازد.

سخن آخر

پیشرف تکنولوژی در زمینه‌های مختلف، آسایش و راحتی زیادی را برای بشر به ارمغان آورده است، منطقی است که هر فرد یا سازمانی با توجه به مشکلات و یا نیازهای خود، نهایت استفاده از این ابزارها را جهت بهبود کیفیت شغلی از آن‌ها داشته باشد. حفظ صحیح و طولانی مدت فایل‌های مختلف توسط مترجمان و لزوم دسترسی به این فایل‌ها در هر جایی و هر زمانی، استفاده از ذخیره‌سازی فضای ابری را ضروری می‌سازد. لذا پیشنهاد می‌شود مترجمان گرامی، این امکانات و ابزارها را برای راحتی در کار خود و جلوگیری از بروز بسیاری مشکلات به کار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.