۲۴ ترفند جستجو در گوگل برای تولید کنندگان محتوا

گوگل امروزه به جزء جدایی ناپذیر زندگی ما انسان­‌ها تبدیل شده که با سرچ در آن پاسخ سوالات خود را پیدا می‌کنیم. همه افراد اعم از دانش آموزان، دانشجویان، اساتید، افراد عادی، خانم‌های خانه دار و مهم‌تر از همه تولیدکنندگان محتوا همگی بدون گوگل و فضای اینترنت به هیچ چیزی دسترسی نخواهند داشت و زندگی بدون آن کاملا مختل خواهد شد.

اما جستجوی عبارات نیز به همین سادگی که گفتیم نیست بلکه باید بلد باشید چطور در گوگل سرچ کنید. سرچ حرفه­ای در گوگل نیازمند دانستن نکات و ترفند‌هایی است که قرار است در این مطلب یاد بگیرید.

مخاطب ما در این مطلب تولید کنندگان محتوا هستند چرا که یک تولیدکننده محتوا تا زمانی‌ که نتواند به درستی سرچ کنند، مطلب جامع و با کیفیتی نیز تولید نخواهند کرد و کاربران نیز قادر نخواهند بود جواب سؤالات خود را پیدا کنند. پس با ما همراه باشید.

  • از تب‌های سرچ گوگل استفاده کنید: اولین نکته در مورد جستجوی حرفه‌ای این است که از تب‌های گوگل مثل وب، تصاویر، اخبار، ویدیو و غیره استفاده نمایید تا سریع‌تر به نتیجه مدنظر برسید.

مثلا اگر به دنبال یک فیلم خاص هستید ابتدا تب ویدیو را انتخاب کرده و سپس سرچ نمایید.

  • از علامت کوتیشن استفاده نمایید: برای اینکه حدس و گمان‌های گوگل را برای پیدا کردن نتایج مرتبط کمتر کنید، عبارت یا کلمه‌ای که برایتان مهمتر است را داخل کوتیشن (“عبارت مدنظر”) بگذارید.
  • استفاده از خط پیوند یا هایفن برای حذف کلمات: گاهی اوقات شده که به کلمه یا عبارتی را سرچ کرده‌اید و گوگل معناهای مختلف آن را به شما نشان داده است. مثلا وقتی در مورد «دهبید» سرچ می‌کنید هم نتایج شهرستان دهبید در فارس نمایش داده می‌شوند و هم نتایج مربوط به سنگ دهبید. شما باید برای دیدن نتایج دقیق و مرتبط مثلا برای مورد دوم به این شکل سرچ کنید: دهبید -شهرستان. این کار را می‌توانید برای چندین کلمه هم استفاده کنید.
استفاده از هایفن برای سرچ دقیق در گوگل
  • از علامت دو نقطه (:) برای سرچ در یک سایت خاص استفاده کنید: گاهی اوقات می‌دانید که جواب سؤال شما در یک سایت خاص و معتبر جواب داده شده به همین دلیل از گوگل می‌خواهید به جای نشان دادن نتایج مختلف، فقط همان سایت را نشان دهد. در این موارد عبارت مدنظر خود را پشت site:example.com بنویسید.

مثلا می‌دانید که ژورنال sciencedirect.com در مورد سرطان همیشه مطلب می‌نویسد پس در گوگل می‌خواهید فقط نتایج این سایت به شما نمایش داده شود: cancer site:sciencedirect.com را سرچ نمایید.

  • از علامت ستاره برای کلمات یا عباراتی که نمی‌دانید استفاده کنید: یکی از مهم‌ترین و بهترین ترفندهای سرچ در گوگل برای شما تولیدکنندگان محتوای عزیز، استفاده از علامت ستاره است برای مواقعی که اطلاعات ناقصی دارید.

مثلا دقیقا نمی‌دانید که کدام سرطان باعث بیشترین میزان مرگ در بیماران می‌شود تا در مطلب خود اشاره کنید کافیست به این شکل سرچ نمایید: سرطان * بیشترین مرگ در بیماران. که جواب گوگل سرطان معده خواهد بود.

  • پیدا کردن سایت‌های مشابه: گاهی اوقات یک سایت مشخصی را خیلی قبول دارید و پس از مدتی احساس می‌کنید بهتر است که چند سایت مشابه با آن را هم پیدا کنید.

مثلا همیشه از سایت sciencedirect استفاده می‌کنید تا مطالب خود را استخراج نمایید و الان باید برای پیدا کردن وب سایت‌های مشابه به این شکل سرچ کنید: related:sciencedirect.com که با این سرچ سایت‌هایی Nature، JSTOR Home و غیره نمایش داده می‌شوند.

تولید کننده محتوا می‌تواند برای پیدا کردن سایت‌های مشابه در گوگل مطابق عکس فوق عمل کند
  • به گوگل برای سرچ کردن دستور بدهید: در موارد قبلی آموزش دادیم که چطور به گوگل دستور بدهید فقط نتایج خاص یک سایت را به شما نشان دهد اما باز هم می‌توانید دستورات بیشتری بدهید تا به نوعی نتایج بسیار زیاد آن را فیلتر کنید.

مثلا اگر می‌خواهید فقط در دامنه سایت‌های مربوط به کشور فرانسه بگردد باید بعد از عبارت مدنظر خود، عبارت site:fr را تایپ نمایید. یا مثلا برای اینکه دنبال اخبار بگردد باید پس از عبارت سرچ از دستور :source استفاده نمایید. یا مثلا برای سرچ در یک آدرس صفحه خاص از عبارت دستوری :inurl استفاده کنید. برای سرچ در عنوان سایت‌ها از عبارت دستوری :intitle استفاده نمایید.

  • کلمات ربط برای جستجو: گاهی اوقات گوگل هم می‌داند مطلبی که برای محتوای خود نیاز دارید با سرچ یک عبارت کامل نمی‌شود و کافی نیست به همین دلیل این امکان را به شما داده تا از کلمات ربطی AND و OR استفاده نمایید. کلمه AND به معنای «و» یعنی به گوگل می‌گویید برای هر دو عبارت سرچ شما جستجو کند.

مثلا: چطور در مصاحبه موفق شویم “و” چطور برای مصاحبه لباس بپوشیم. کلمه OR یعنی به گوگل می‌گویید یکی از این دو حالت برای شما نشان دهد که در سرچ باید عبارت “یا” بگذارید.

استفاده از کلماتی مثل «و» در سرچ گوگل برای نشان دادن نتایج جامع و دقیق
  • جستجوی بازه‌ای: مثلا فرض کنید در مورد اینکه کدام دانشگاه‌های جهان در بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در جهان برتر بوده‌اند مطلب می‌نویسید. به جای اینکه تک تک این سال‌ها را سرچ کنید از این ترفند جستجو در گوگل استفاده نمایید.

بعد از عبارت مدنظر خود بازه زمانی را به صورت سال..سال بنویسید. مثلا top universities 2010..2020 را سرچ کنید.

  • با گوگل عادی و خودمانی صحبت کنید: اگر با نسخه اولیه گوگل سروکار داشتید باید سؤال یا عبارت مدنظر خود را به شکل کامل سرچ می‌کردید مثلا باید تایپ می‌کردید؛ چطور گیاه سیر را بکارم و پرورش بدهم؟ اما امروزه نیاز نیست اینطور سرچ کنید تا محتوای مدنظر خود را مشاهده کنید. شما به عنوان یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای باید به این شکل سرچ کنید؛ نحوه کاشت و پرورش سیر.
  • در جستجوی خود رفته رفته اطلاعات اضافه کنید: مثلا فرض کنید قصد شما این است که برای ترفندهای نوشتن محتوا در اینستاگرام مطلبی را پست کنید. ابتدا در گوگل ترفندهای تولید محتوا را سرچ کنید و اگر نتایج کاملی به شما نشان نداد و جواب خود را نگرفتید برای دیدن نتایج دقیقتر عبارت؛ ترفندهای تولید محتوا در اینستاگرام را سرچ کنید.
  • از کلمات هم معنی استفاده کنید: گاهی اوقات به فکر پیدا کردن منابع مرتبط و قوی هستید ولی هیچ نتیجه خوبی پیدا نمی‌کنید. دلیل این اتفاق خیلی ساده است. یا مشابه با سرچ اکثر کاربران در گوگل سرچ نمی‌کنید یا اینکه در وب سایت‌ها با کلمات یا عنوان دیگری در مورد آن مطلب نوشته شده است. مثلا به جای اینکه سرچ کنید چطور درایورها را در سیستم عامل اوبونتو نصب کنیم؟ به این شکل سرچ کنید؛ رفع مشکل نصب درایورها در سیستم عامل اوبونتو.
  • پیدا کردن فایل خاص در گوگل: گاهی اوقات قصد دارید تولید محتوا به شکل فایل پاورپوینت داشته باشید و از نمونه‌های دیگر الگوبرداری کنید.

پس حتما در آخر سرچ خود از عبارت دستوری filetype:ppt استفاده نمایید. یا مثلا برای پیدا کردن یک فایل پی دی اف از filetype:pdf استفاده کنید.

  • پیدا کردن نتایج مرتبط و مشابه با عبارت اصلی: گاهی اوقات می‌خواهید دو سرچ جداگانه انجام دهید تا از مطالب مرتبط به یکدیگر به طور همزمان در نتایج سرچ گوگل استفاده نمایید در این مواقع باید از (~) استفاده نمایید.

مثلا می‌دانید بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با بازاریابی ویروسی نیز هست و می‌خواهید در رابطه با این دو، تولید محتوا انجام دهید پس در گوگل به این شکل سرچ کنید: «بازاریابی شبکه اجتماعی~ویروسی».

پیدا کردن کلمات هم معنی در گوگل توسط تولید کننده محتوا با درج ~
  • تبدیل واحد پولی: حتما به این مورد برخورد کرده‌اید که وقتی یک مطلب مهاجرتی یا اقامتی می‌نویسید، شهریه دانشگاه برحسب یورو یا دلار نوشته شده در حالی که واحد پولی ما ریال است و کسانی که مطلب ما را می‌خوانند دقیقا قصد دارند بدانند چقدر باید سرمایه داشته باشند. هر چند این کار برای مواقعی که نوسانات ارزی زیاد نباشد فایده دارد اما در کل اگر مایل باشید کافیست واحد ارزی اولیه و ثانویه را با عبارت to از یکدیگر جدا کنید. مثلا euro to Iranian Rial.
  • تبدیل واحدهای طولی، وزن، دما: وقتی قصد دارید متون علمی بنویسید یا به عنوان تولید کننده محتوا، جدیدترین مقالات علمی را در اختیار محققین داخلی یا مخاطبین قرار دهید باید واحدها را به یکدیگر تبدیل کنید.

مثلا اگر قصد دارید متنی در مورد رژیم غذایی یا برنامه‌های ورزشی در باشگاه بنویسید در متون انگلیسی اکثرا از واحد پوند استفاده می‌کنند که با سرچ عبارت pound to kg به راحتی معادل آن را پیدا می‌کنید. یا مثلا برای تبدیل واحد طول فوت به سانتیمتر کافیست به شکل foot to cm سرچ کنید

  • پیدا کردن معنی یک کلمه برای تولید کننده محتوای حرفه‌ای: کسانی که در زمینه تولید کننده محتوا بسیار حرفه‌ای باشند و بخواهند مطالب با کیفیت به دست مخاطب برسانند همیشه به دنبال ارائه اطلاعات جامع و کامل هستند.

مثلا معنی یک کلمه را که در مطلب خود استفاده کرده‌اید نمی‌دانید کافیست به این شکل سرچ کنید: define:example که به جای example کلمه مدنظر خود را بنویسید.

  • ترفند جستجوی گوگل برای مقایسه راحت و سریع: یک ترفند جستجوی عالی که در زمان شما هم صرفه جویی زیادی می کنید استفاده از عبارت vs در جستجوی گوگل می‌باشد.

مثلا فرض کنید به عنوان یک تولید کننده محتوا قصد دارید دو گوشی هواوی P30 و هواوی P30 Pro را با یکدیگر مقایسه کنید. در گوگل باید به این شکل سرچ کنید؛ Huawei P30 vs P30 Pro.

نوشتن محتواهای مقایسه‌ای با ترفند جستجوی vs بین دو عبارت
  • استفاده از تصویر برای سرچ: گاهی اوقات شده که شما برای نوشتن یک محتوا اطلاعات زیادی ندارید و شاید تنها یک عکس داشته باشید. گوگل به شما کمک می کند تا از همین عکس زیادی کسب کنید. برای اینکار کافیست بخش images گوگل را انتخاب کرده و سپس عکس خود را آپلود کنید تا کلیه نتایج و اطلاعات مربوط به آن نمایش داده شود.

قصد دارید چندین عکس مرتبط و با کیفیت در مقاله خود استفاده کنید ولی تصاویر زیادی ندارید. کافیست یک عکس مرتبط را با این روش به گوگل بدهید تا تمام تصاویر مرتبط با آن را به شما نشان دهد و به راحتی از بین آنها مناسب‌ترین را انتخاب کنید. با این کار لازم نیست کلی وقت صرف گشتن تصویر در گوگل برای مقالات و نوشته‌های خود کنید.

  • جستجوی صوتی گوگل را فراموش نکنید: اگر خاطرتان باشد در ترفند ۱۰ توضیح دادیم که چطور با ساده و عامیانه نویسی سریعتر به نتایج مدنظر خود دست پیدا کنید. خوشبختانه گوگل امکان سرچ صوتی هم فراهم کرده و کافی‌ست دکمه میکروفون را در نوار جستجو فشار دهید و عبارت مدنظر خود را بگویید.

فقط برای آن دسته از تولید کنندگان محتوا که عادت به سرچ در منابع انگلیسی دارند این نکته را بگوییم که تلفظ دقیق و درست کلمات بسیار مهم است.

  • پیدا کردن اطلاعات در مورد نویسنده: گاهی اوقات تولید کنندگان محتوا قصد دارند بیوگرافی یک نویسنده را بنویسند ولی دقیقا نمی‌دانند که تا به حال چند کتاب، با چه عناوینی توسط این فرد نوشته شده و تاریخ چاپ آن مربوط به چه سالی بوده است.

در این حالت تنها کافیست در گوگل عبارت: book by example را تایپ کنید که به جای کلمه example باید نام نویسنده را درج کنید. مثلا برای پیدا کردن لیستی از کتاب‌های توماس هاردی باید به این شکل سرچ کنید؛ book by Thomas Hardy.

پیدا کردن آثار مربوط به یک نویسنده در نوشتن محتواهای بیوگرافی با درج عبارت books by در گوگل

پیدا کردن اطلاعات در مورد یک کارگردان: دقیقا مشابه با مورد قبلی است فقط با این تفاوت که باید در گوگل ابتدا عبارت films by را بنویسید و سپس نام کارگردانی که قصد دارید در مورد آن مطلب تهیه نمایید.

اگر قصد دارید به بررسی فیلم‌های ساخته شده توسط کریستوفر نولان بپردازید کافیست به این شکل سرچ کنید: films by Christopher Nolan. موارد ۱۹ و ۲۰ نیز از جمله ترفندهای بسیار مفید برای تولید کنندگان محتوامی‌باشد که در وقت آنها صرفه جویی بسیار زیادی می‌کند.

  • ترفند جستجوی گوگل با هشتگ: اگر تا به حال کار تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی انجام داده باشید مثلا برای اینستاگرام، در انتهای برخی پست‌ها حتما یک یا چند هشتگ هم دیده‌اید. در این موارد به کمک هشتگ به کاربران کمک می‌شود تا این مطلب را مرتبط به یکسری مطالب دیگر بدانند و کلیه سلسله محتواهای مربوط به آن را به راحتی پیدا کنند.

شما نیز وقتی محتوا تولید می‌کنید برای اینکه بدانید پست شما به کدام هشتگ‌ها مرتبط است کافیست در گوگل #example را سرچ کنید. به جای عبارت example باید عبارت مدنظر خود را سرچ کنید.

فرض کنید در مورد ماندن در خانه در شرایط کرونا می‌خواهید مطلبی بنویسید و نمی‌دانید چه هشتگی برای آن بزنید که بازدید زیادی پیدا کند و آمار بازدید بالای آن قطعی شود. کافیست در گوگل #stayathome را سرچ کنید تا کلیه مطالب پیرامون آن و هشتگ‌های مرتبط را پیدا کنید. اگر به فارسی سرچ می‌کنید دقت کنید که بین کلمات را با (_) جدا می‌کنند و کلمات نیز کلا در انگلیسی و فارسی برای سرچ هشتگ به هم چسبیده هستند.

  • استفاده از Tools در صفحه جستجوی گوگل، شاه کلید تولید کننده محتوا: به خوبی می‌دانیم که گوگل و مخاطبین از محتواهای آپدیت و بروز بسیار استقبال می‌کنند و همیشه نیز در صفحه نتایج سرچ گوگل به تاریخ انتشار هر مطلب نگاه می‌کنیم و سعی داریم که جدیدترین آنها را انتخاب کنیم. برای اینکه خیلی سریعتر به نتیجه برسید پیشنهاد می‌کنیم در صفحه نتایج سرچ گوگل یا SERP، بر روی Tools کلیک کنید و سپس بر روی Any Time کلیک کرده و یکی از گزینه‌های مدنظر خود را انتخاب نمایید.

فرض کنید به جدیدترین مطالب و اخبار نوشته شده در چند ساعت گذشته یا ۲۴ ساعت یا در طی هفته گذشته نیاز دارید. به جای اینکه در بین نتایج جستجوی گوگل به تاریخ‌ همه مطالب نگاه کنید تا جدیدترین موارد را برای محتوای خود انتخاب نمایید با روش گفته شده و سپس انتخاب یکی از گزینه‌ها مثلا Past week مطالبی که در هفته اخیر در مورد آن نوشته شده را مشاهده کنید.

قابلیت Tools در گوگل به عنوان ترفند جستجوی مطالب جدید توسط تولید کننده محتوا

همانطور که مشاهده کردید یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای باید بتواند به درستی در گوگل سرچ کند تا در سریعترین زمان ممکن بهترین نتایج را برای خود به نمایش در بیاورد به همین دلیل در این مطلب تمامی نکات را برای این دسته از افراد بیان کردیم. شما نیز اگر ترفندهای بیشتری می‌دانید که تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از آنها کمک بگیرند با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.