آموزش اکسل

معرفی نرم‌افزار اکسل به همراه کاربردهای آن

مایکروسافت اکسل Excel، محبوب‌ترین نرم‌افزار ویرایش صفحه گسترده است. این نرم‌افزار توسط شرکت مایکروسافت برای ویندوز، مک، اندروید و iOS طراحی شده است. اکسل به شما اجازه می‌دهد مقادیر عددی یا داده‌ها را در ردیف‌ها یا ستون‌های صفحه گسترده وارد کنید و از این ورودی‌های عددی برای مواردی مانند محاسبات ، نمودارها و تجزیه و تحلیل آماری استفاده کنید.

صفحه گسترده یا worksheet، فایلی است که از سطرها و ستون‌هایی تشکیل شده است که به مرتب‌سازی، سازماندهی و ترتیب داده‌ها کمک زیادی می‌کند. این نوع فایل‌ها امکان انجام محاسبات ریاضی مختلف روی داده‌های عددی درج شده در سلول‌ها را فراهم می‌کنند. در ادامه با ترجمیک همراه شوید تا با این نرم‎افزار کاربردی بیشتر آشنا شویم.

نگاهی به نرم‌افزار اکسل

اکسل با وجود قابلیت های متعددی که دارد یک نرم‌افزار تخصصی نیست و تمامی افراد می‌توانند از آن برای ذخیره کردن و مدیریت اطلاعات خود استفاده کنند.

برخلاف سایر محصولات شرکت آفیس مانند (Word)، اکسل تمامی داده‌ها را داخل سطرها و ستون‌هایی سازماندهی می‌کند. تلاقی این سطرها و ستون‌ها، سلول‌ها را تشکیل خواهند داد و داده‌ها داخل این سلول‌ها قرار می‌گیرند. داده‌ها می‌توانند یک مقدار عددی یا متن یا یک فرمول ریاضی باشند.

کاربر می‌تواند هر یک از سلول‌ها را از جهات مختلف از جمله رنگ پس‌زمینه، قالب تاریخ، اندازه، فونت، طرح و… تغییر دهد یا به عبارتی شخصی‌سازی کند.

دوره آموزش کاربردی اکسل EXCEL – دبستان ترجمیک

مفاهیم مهم موجود در یک صفحه اکسل

برگه یا sheet: هر فایل اکسل می‌تواند شامل شیت‌های مختلفی باشد که در هر شیت اطلاعات مختلفی ثبت می‌شود. تعداد شیت‌های موجود در هر فایل اکسل، ۲۵۵ عدد است.

سطر و ستون: در هر شیت تعدادی سطر و ستون وجود دارد که با توجه به نیاز کاربر می‎تواند به هر تعداد دلخواهی افزایش پیدا کند.

سلول (cell): تلاقی سطرها و ستون‌ها یک سلول را تشکیل خواهد داد که داده‌ها داخل این سلول‌ها نوشته می‌شود.

آشنایی با محیط اکسل

وقتی اکسل را باز کنید در ابتدا از شما خواسته می‌شود که یک قالب برای کار خود انتخاب کنید. بعد از انتخاب قالب مدنظر، اکسل امکانات متعددی را برای انجام کارهایتان در اختیار شما می‌گذارد.

برگه یا تب ‌های یک صفحه اکسل

با دانستن اینکه در هر برگه چه گزینه‌هایی وجود دارد راحت‌تر می‌توانید از اکسل استفاده کنید یا مشکل خود را حل کنید.

برگه یا تب File: در این تب شما می‌توانید یک فایل جدید اکسل باز کنید، فایل‌های خود را با فرمت مدنظر خود ذخیره کنید، از صفحه مورد نظر خود پرینت بگیرید یا آن را فایل را به اشتراک بگذارید.

برگه Home: به کمک این تب خواهید توانست فونت متن یا سایز اعداد را تغییر دهید. چیدمان داده‌ها و سلول‌ها را تنظیم و سلول‌ها را ویرایش کنید.

برگه Insert: در این برگه می‌توانید جدول درج کنید، نمودارها پیدا کنید، تصویر اضافه کنید یا داده‌ها را فیلتر کرده و لینک اضافه کنید.

برگه page layout: تنظیمات ظاهری محیط اکسل را در این قسمت می‌توانید انجام دهید.

برگه Formulas: همانطور که از نام آن پیداست فرمول‌ها و توابع را در این قسمت می‌توانید پیدا کنید.

برگه Data:  دریافت و انتقال داده‌ها، مرتب‌سازی، فیلتر کردن و استفاده از داده‌ها در این بخش خواهد بود.

برگه Review: گزینه‌های اصلاحات، تنظیمات دسترسی، تنظیمات زبان و تفسیر داده‌ها را در این برگه می‌توانید پیدا کنید.

برگه View: تغییر مربوط به نمایش ورک‌شیت‌ها، نمایش ابزارها، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی و کار با پنجره اکسل در این صفحه خواهد بود.

از اکسل چه استفاده‌هایی می‌توانیم بکنیم؟

با توجه به ابزارهای مختلف و زیادی که در این نرم‌افزار گنجانده شده، در تمام حوزه‌هایی که به نحوی با دسته‌بندی و تحلیل داده‌ها، گزارش‌گیری یا بانک‌های اطلاعاتی سروکار دارند، می‌توانیم از اکسل استفاده کنیم. یکی از مهم‌ترین و وسیعترین کاربردهای اکسل مربوط به کنترل و مدیریت کردن سیستم‌های مالی شرکت‌ها اشاره کرد، بنابراین یکی از نرم‌افزارهای مهم و پایه‌ای برای حسابداران شرکت‌ها خواهد بود.

بعضی دیگر از کاربردهای اکسل را هم در زیر نوشته‌ایم.

  • مدیریت بودجه در خانه یا کسب و کارها
  • مدیریت برنامه‌های ورزشی شما
  • پیگیری پروژه‌ها، فروشنده‌ها و مشتری‌ها و سوابق سلامت مشتری‌ها یا کارمندان
  • درست کردن چک لیست
  • مدیریت برنامه‌ها، ایجاد تقویم و مدیریت آن
  • محاسبات مالی، وام، بدهی اشخاص

در شرکت ها هم بیشتر از اکسل برای وارد کردن و دسته‌بندی داده‌ها، رسم نمودار، انجام محاسبات مختلف ریاضی و حسابداری شرکت استفاده می‌کنند.

نرم‌افزارهایی که کارکرد مشابه با اکسل دارند.

Google sheets: یکی از ابزارهای بسیار مناسب برای جایگزینی اکسل است. این برنامه مناسب کاربرانی است که همزمان از ویندوز و لینوکس استفاده می‌کنند. در این برنامه تمامی اطلاعات در فضای ابری ذخیره می‌شوند بنابراین در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOs هم می‌توان از آن استفاده کرد. بنابراین یک جایگزین مناسب و کاملی برای اکسل به حساب می‌آید.

iWork Numbers: این نرم‌افزار بهترین جایگزین اکسل برای کاربران اپل است.

LibreOffice Calc: برنامه‌ای برای مدیریت فایل‌ها در ویندوز، لینوکس و مک است. این برنامه متن‌باز است اما رابط کاربری جذابی ندارد. امکان شخصی‌سازی در این برنامه موجود است بنابراین می‌توانید گزینه‌هایی را در دسترس داشته باشید که همیشه از آن‌ها استفاده می‌کنید.

سخن پایانی

اکسل دروازه ورود به دنیای حسابداری شخصی وکاری است و با توجه قابلیت‌های متعدد، کاربردهای مختلفی را برای شما خواهد داشت. هرچه خلاقیت بیشتری در بکارگیری قابلیت‌ها و ابزارهای آن داشته باشید کاربردهای بیشتری از آن را مشاهده خواهید کرد. در اینجا هم می‌توانید آموزش‌های بیشتری از ورد را بخوانید.

لطفا نظرات خود را درباره این نوشته در بخش نظرات با ما و مخاطبان ترجمیک در میان بگذارید.

نویسنده: سعیده بیات

یک دیدگاه در «معرفی نرم‌افزار اکسل به همراه کاربردهای آن»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.