تایپ نیم فاصله با موبایل

مزیت‌های صفحه‌کلید گوگل برای ترجمه

صفحه‌کلید گوگل که با نام Google keyboard یا اصطلاحاً Gboard شناخته می‌شود، یک صفحه‌کلید مجازی است که به کاربر امکان جستجو، ترجمه، استفاده از شکلک، تبدیل گفتار به متن و غیره را می‌دهد. صفحه‌کلید گوگل، یک نرم‌افزار تایپ مجازی است که برای سیستم‌عامل‌های اندروید و ios ارائه شده است. اگرچه صفحه‌کلید به‌صورت پیش‌فرض در تمام دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل اندروید و ios موجود است، کاربر می‌تواند این صفحه‌کلید را نیز بر روی دستگاه خود نصب کند. صفحه‌کلید گوگل، صفحه‌کلید مدرن گوشی موبایل را با ویژگی‌های سرگرم‌کننده و همچنین یاری‌رسان گوگل ترکیب کرده است.

در این مطلب، شما را با نحوه تایپ نیم‌فاصله در گوشی هوشمند، با استفاده از صفحه‌کلید گوگل برای تولید محتوا و ترجمه تخصصی آشنا می کنیم. برای آشنایی با نرم افزار های مرتبط، به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

صفحه کلید گوگل از کجا آمد؟

صفحه‌کلید گوگل مجهز به ده ها ویژگی منحصربه‌فرد است که برقراری ارتباط با صفحه‌نمایش گوشی تلفن همراه، با استفاده از یک صفحه‌کلید کوچک‌تر را تسهیل می‌کند. این نرم‌افزار دارای ابزارهای استانداردی مانند Google Search و موتور پیش‌بینی تایپ است و بیش از ۹۰۰ زبان است و از صفحه‌کلید شناور نیز پشتیبانی می‌کند.

در طی سال‌های متمادی، به‌روزرسانی‌های مختلف توانستند قابلیت‌های صفحه‌کلید گوگل را از Google Translate و offline voice recognition تا voice dictation و glide typing توسعه دهند و بدین ترتیب پیام کوتاه از قالب متنی خارج‌شده و امکان ارسال پیام صوتی نیز فراهم شد.

بدون شک، صفحه‌کلید گوگل یکی از قدرتمندترین و بهترین اپلیکیشن‌های موجود ، به‌ویژه برای سیستم‌عامل اندروید است.

** پیش از هر چیز، بد نیست بدانید که قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که برای صفحه‌کلید گوگل در این مقاله ذکرشده است، فقط برای نسخه اندروید در دسترس است و هنوز در نسخه ios این قابلیت‌ها در دسترس نیست.

نحوه نصب صفحه‌کلید گوگل یا Gboard بر روی گوشی موبایل؟

نیم فاصله در صفحه کلید

 صفحه‌کلید گوگل برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و ios ارائه شده است. اگرچه در بیشتر گوشی‌های اندروید صفحه کلید گوگل به صورت پیش فرض نصب شده است، کاربران سیستم‌عامل android از طریق Google Play Store می‌توانند آن را نصب کنند. کاربران سیستم‌عامل ios از طریق  App Store می‌توانند این برنامه را بر روی تلفن همراه خود دانلود و نصب کنند.

صفحه‌کلید گوگل چه مزایا و قابلیت‌هایی برای تسهیل ترجمه و تولید محتوا دارد؟

Gboard را می‌توان نسل جدید صفحه‌کلید گوگل دانست که قابلیت‌های ویژه‌ای را به کاربر ارائه می‌دهد. درواقع این نسخه جدید، همانند صفحه‌کلید قدیمی گوگل، سبک و سریع است؛ اما با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و جدید. در ادامه با ۱۰ ویژگی جدید این صفحه‌کلید گوگل آشنا خواهید شد که مطمئناً نظر شما را جلب خواهد کرد.

امکان جستجوی گوگل با استفاده از یک کلید

در این نسخه از صفحه‌کلید گوگل، کلید‌ی برای جستجوی گوگل تعبیه شده است. کاربر پس از فشردن کلید G، می‌تواند جستجوی گوگل انجام دهد بدون آنکه هیچ برنامه دیگری باز شود.

 در پاسخ به سؤال کاربر، پاسخ‌های فوری نمایش داده می‌شود و درصورتی‌که پاسخ مناسب موجود نباشد، لینکی به نتیجه مناسب نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید درباره آخرین اخبار درزمینه آب‌وهوا، مسائل روز و یا درباره مکان موردنظر خود جستجو کرده و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

همچنین، می‌توانید با کلیک بر روی کلید G سه کلید دسترسی سریع را مشاهده کنید. این کلید‌ها به شما امکان تعویض سریع طراحی صفحه‌کلید، دسترسی به تنظیمات صفحه‌کلید و استفاده از حالت یک دستی را می‌دهد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

کنترل مکان‌نما با استفاده از کلید فاصله

حتماً برای شما هم پیش‌آمده که در هنگام تایپ محتوای موردنظر، برای اصلاح اشتباه تایپی بخواهید مکان نمای کوچک را در مکان مناسب قرار دهید. صفحه‌کلید گوگل در به‌روزرسانی جدید خود این مشکل را حل کرده و می‌توانید به‌راحتی با استفاده از کلید فاصله مکان‌نما را در جهت موردنظر تغییر دهید. کافی است انگشت خود را روی نوار فاصله به سمت چپ یا راست بکشید.

متأسفانه این امکان برای تغییر مکان‌نما در جهت بالا و پایین فراهم نشده و همچنان باید به روش قدیمی و با ضربه زدن مکان‌نما را بین خطوط جابجا کنید و در هر مکانی که دوست دارید قرار دهید.

حذف سریع بیشتر از یک کلمه

اگر در هنگام ترجمه یا نوشتن محتوا، بخواهید یک یا چندین کلمه را حذف کنید، می‌توانید روی امکانات فوق‌العاده صفحه‌کلید گوگل حساب کنید. با ضربه بر روی کلید backspace می‌توانید حرف موردنظر خود را سریعاً حذف کنید؛ اما برای حذف یک جمله کامل، استفاده از این کلید حدود ۱ تا ۲ ثانیه زمان می‌برد. در نسخه جدید صفحه‌کلید گوگل، شما می‌توانید تنها با یک حرکت چندین کلمه را حذف کنید:

پس زمینه صفحه کلید گوگل
  • کلید backspace را به سمت چپ بکشید. تمام کلمات هایلایت خواهند شد.
  • وقتی‌که کلمات موردنظر هایلایت شدند، انگشت خود را از روی صفحه بردارید. تمام این کلمات حذف خواهند شد! اگر می‌خواهید تعداد کلمات بیشتری را حذف کنید، به‌سرعت چندین بار این عمل را تکرار کنید.

امکان جستجوی ایموجی‌ها و فایل‌های GIF

درصورتی‌که قصد دارید یک ایموجی یا فایل گیف را به متن خود اضافه کنید، می‌توانید به‌سرعت مورد نظر خود را با استفاده از صفحه‌کلید گوگل بیابید. برای دسترسی به این شکلک‌ها، در گوشه پایینی در سمت راست، بر روی کلید Emojis ضربه بزنید. درنتیجه یک نوار جستجو را در بالا می‌بینید که می‌توانید با ضربه بر روی آن نوع شکلک موردنیاز خود را وارد کنید.

امکان تایپ چند‌زبانه در صفحه کلید گوگل

گاهی کاربر تمایل دارد برای تولید محتوا با استفاده از گوشی خود، از چند زبان استفاده کند. صفحه‌کلید گوگل امکان تایپ چندزبانه را برای کاربران خود فراهم کرده است.

 کافی است زبان‌های مورداستفاده خود را مشخص کنید تا صفحه‌کلید گوگل به‌صورت خودکار آن‌ها را ردیابی کرده و کلمات پیش‌بینی‌شده را با توجه به زبان مورداستفاده، شناسایی کند. برای مثال اگر می‌خواهید در متن تولید محتوای خود از زبان انگلیسی و اسپانیایی استفاده کنید، اگر در حین تایپ به زبان انگلیسی کلمه‌ای را به زبان اسپانیایی تایپ کنید، صفحه‌کلید به‌صورت خودکار کلمه اسپانیایی را پیش‌بینی می‌کند.

 توجه داشته باشید درصورتی‌که زبان ثانویه تفاوت زیادی با زبان اولیه داشته باشد (مانند زبان انگلیسی و زبان فارسی)، برای تغییر زبان باید به‌صورت دستی صفحه‌کلید را بین دو زبان جابه‌جا کنید.

زبان‌هایی که می‌خواهید در تایپ محتوای موردنظر خود استفاده کنید را می‌توانید به‌صورت زیر مشخص کنید:

  • بر روی کلید G کلیک کرده و بروی آیکون چرخ دنده ضربه بزنید تا به تنظیمات صفحه‌کلید گوگل دسترسی بیابید.
  • در این قسمت بر روی گزینه Languages ضربه بزنید و تمام زبان‌هایی را که صفحه‌کلید پشتیبانی می‌کند (بیشتر از ۱۲۰ زبان) را مشاهده کنید.
  • سپس بر روی کلید next ضربه بزنید تا زبان‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید را فعال کنید.
  • به این ترتیب، زبان‌های موردنظر دانلود شده و بر روی صفحه‌کلید گوگل به‌صورت خودکار در دسترس خواهد بود.
تغییر زبان در صفحه کلید گوگل

امکان تایپ سریع (glide typing)

اگر کاربر قصد استفاده از گوشی تلفن همراه خود برای تایپ ترجمه یا متن تولید محتوا را داشته باشد، می‌تواند از ویژگی تایپ سریع صفحه‌کلید گوگل بهره‌مند شود. البته این‌یک ویژگی نوینی به‌حساب نمی‌آید و همیشه امکان تایپ با لمس صفحه در صفحه‌کلید گوگل امکان‌پذیر بوده است. بااین‌حال در به‌روزرسانی جدید این صفحه‌کلید، این ویژگی ارتقا یافته است.

یکی از امکانات تایپ سریع که برای تایپ متون فارسی بسیار حائز اهمیت است، قابلیت تایپ سریع فاصله و تایپ نیم‌فاصله است. وقتی‌که کاربر صفحه‌کلید گوگل خود را بر روی زبان فارسی تنظیم می‌کند، کلید نیم فاصله روی صفحه کلید نمایان می‌شود. پس هر زمان که تایپ فاصله یا نیم‌فاصله در تایپ متن ترجمه یا تولید محتوا نیاز باشد، به‌راحتی می‌توان با لمس این کلید، آن را در متن خود اضافه کرد.

امکان افزودن نواری برای تایپ سریع اعداد

اگرچه پیش‌تر این ویژگی، توسط سایر اپلیکیشن های صفحه‌کلید ارائه شده بود، گوگل نیز بالاخره این قابلیت را در صفحه‌کلید اندروید خود افزوده است. شما می‌توانید یک نوار دائمی اعداد را در بالای صفحه‌کلید خود اضافه کنید تا بتوانید در کمترین زمان ممکن اعداد را در متن خود اضافه کنید.

برای فعال‌سازی این قابلیت:

  • پس از ضربه بر روی کلید G، به Settings رفته و بر روی Preferences ضربه بزنید.
    • حال گزینه Number Row را فعال کنید.

بدین ترتیب، نوار اعداد را در بالای صفحه‌کلید گوگل خود مشاهده خواهید کرد.

استفاده از حالت تک دست

درصورتی‌که گوشی تلفن همراه شما صفحه نمایش بزرگی داشته باشد، تایپ یک دستی برای شما کار دشواری خواهد بود. اگر گوشی اندروید شما صفحه‌نمایش بزرگی دارد یا دستان شما نسبت به ابعاد صفحه‌نمایش کوچک است، می‌توانید از حالت یک دست (One Hand mode) موجود در صفحه‌کلید گوگل برای تایپ سریع و آسان بهره بگیرید.

 با فعال‌سازی حالت یک دست صفحه‌کلید گوگل، در گوشه (چپ/راست) صفحه‌نمایش قرار می‌گیرد، درنتیجه می‌توانید به‌راحتی به تمام کلیدهای موجود در صفحه‌کلید دسترسی داشته باشید و متن موردنظر خود را تایپ کنید.

نحوه فعال سازی One Hand Mode یا حالت یک دستی در صفحه کلید گوگل:

  • پس از ضربه بر روی کلید G،  بر روی حالت One Hand در قسمت میانی کلیک کنید.
    • بدین ترتیب حالت تک دست فعال می شود . هم چنین می توانید، برای بازگشت به حالت عادی بر روی کلید expand در کنار آن ضربه بزنید.

کلمات را به‌راحتی با حروف بزرگ بنویسید

اغلب در تایپ متن ترجمه یا تولید محتوا، مثلاً در زبان انگلیسی لازم است تا با استفاده از کلید shift، یک یا تعدادی حروف را به‌صورت حروف بزرگ نوشته بنویسید. در صفحه‌کلید گوگل، به‌راحتی می‌توانید بر روی کلید shift ضربه بزنید و حرف موردنظر را به شکل حرف بزرگ (capital form) تایپ کنید.

علامت‌ها را به‌سرعت وارد کنید

مشابه با حالت قبلی، شما می‌توانید با کشیدن انگشت خود از کلید ?۱۲۳ علامت‌های موردنظر را تایپ کنید.

به‌سادگی بر روی کلید ?۱۲۳ ضربه زده و به سمت بالا بکشید، این صفحه به صفحه علائم تغییر خواهد کرد.

حال انگشت خود را بر روی علامتی که می‌خواهید به کار ببرید حرکت داده و می‌بینید که علامت موردنظر وارد می‌شود. سپس به‌صورت خودکار به صفحه‌کلید اصلی بازخواهید گشت.

روش ذکرشده، روش بسیار سریعی برای ورود علامت‌های موردنظر با استفاده از صفحه کلید گوگل است.

سایر مزایا و قابلیت‌های صفحه‌کلید گوگل، قابلیت سفارشی کردن طراحی صفحه‌کلید است. شما می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات صفحه‌کلید، در قسمت Layout، گزینه‌های برای تغییر اندازه ارتفاع و همچنین تغییر طراحی زمینه صفحه‌کلید خود را مشاهده کنید.

صفحه‌کلید گوگل به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا از تصاویر موجود در گالری تصاویر خود به‌عنوان پس‌زمینه صفحه‌کلید خود استفاده کنند.

آیا صفحه‌کلید گوگل برای تایپ متون محرمانه امنیت دارد؟

اگرچه صفحه‌کلید گوگل اطلاعات تایپی  را جمع‌آوری می‌کند، با توجه به اطلاعات حریم خصوصی که در سایت پشتیبانی گوگل قابل‌دسترسی است، به‌طورکلی صفحه‌کلید گوگل ایمن است زیرا داده‌های ذخیره‌شده توسط هیچ‌یک از برنامه‌های گوگل قابل‌دسترسی نیستند.

 صفحه‌کلید گوگل در نسخه‌های اندروید و ios، تا حد زیادی قابل‌اطمینان است. در تحقیقی بر روی امنیت صفحه‌کلید گوگل مشاهده‌شده که تمامی عملکردهای این صفحه‌کلید مجازی در صورت قطع بودن ارتباط اینترنت مختل نخواهد شد.

چگونه در استفاده از صفحه‌کلید گوگل امنیت بیشتری داشته باشیم؟

با استفاده از مراحل زیر می‌توانید دسترسی صفحه‌کلید گوگل را محدود کنید:

  1. به تنظیمات گوشی تلفن همراه خود بروید و گزینه مربوط به صفحه‌کلید را پیدا کنید. پس از انتخاب گزینه موردنظر، بر روی Gboard کلیک کنید.
  2. در مرحله بعدی بر روی گزینه advanced کلیک کنید.
  3. لیست دیگری را مشاهده می‌کنید. در این لیست دو گزینه زیر را غیرفعال کنید:
    1. Share usage Statics
    1. Share snippets

پس از اتمام این مراحل، دیگر اپلیکیشن مربوطه نمی‌تواند آمار استفاده از صفحه‌کلید را به سرور گوگل ارسال کند. همچنین، می‌توانید مجوز استفاده از صفحه‌کلید گوگل را برای برنامه‌های موردنظر خود محدود کنید.

ترجمیک یک شرکت ارائه خدمات زبانی است که در زمینه‌های ترجمه تخصصی، ویرایش، تولید محتوای متنی و … فعالیت می‌کند. این خدمات بر پایه بهره‌گیری از ۱۱۰۰۰ نفر از مترجمان و ویراستاران موفق کشور صورت می‌گیرد. برای ثبت سفارش، به سایت ترجمیک مراجعه کنید.

4 دیدگاه در «مزیت‌های صفحه‌کلید گوگل برای ترجمه»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.