به روز رسانی محتوای سایت

چرا و چگونه محتوای خود را به‌روز‌رسانی کنیم؟

تولید محتوا امری است که در بقای سایت شما اهمیت زیادی دارد. بدون تولید محتوا، شما توان خودتان در رقابت سئو را از دست می‌دهید و در نتیجه با از دست رفتن جایگاه دچار افت فروش، کاهش ترافیک و در نهایت شکست کسب و کارتان می‌شوید.

اما مشکل جدی در پس زمینه تولید محتوا وجود دارد. پس از مدتی که از تولید محتوا بگذرد، متوجه می‌شوید که کلمات کلیدی مؤثر شما به انتها رسیده است و تقریباً برخی از محتواهایی که تولید کرده‌اید، مشابه با دیگر موارد قبلی در آمده است. همچنین می‌شود برخی از محتواها را نیز با هم ادغام کرد و مطلب بهتری را به مخاطب ارائه کرد. دراینجاست که موضوع «به روز رسانی محتوا» خودش را نشان می‌دهد.

در این مقاله قصد داریم که به بررسی راهکارهایی بپردازیم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در عین تولید محتوای مفید، جایگاه خودتان را نیز حفظ کنید.

درک درستی از مفهوم تولید محتوا

اولین نکته‌ای که لازم است به آن بپردازیم، رسیدن به یک درک درست از مفهوم تولید محتواست. هدف از تولید محتوا، ایجاد ارزش برای مخاطب و مشتری است. صرفاً این که شما کالا، خدمات و یا راه کاری را برای یک مشتری و مخاطب ارائه کنید، به معنای موفقیت در کسب و کار نیست. در کنار این کالاها و خدمات مشتری نیازمند درک ارزش‌هایی است که می‌تواند با استفاده از خرید شما به آن برسد.

بسیاری از کسب و کارها اقدام به ایجاد وبلاگ‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، سایت و یا حتی مطبوعات چاپی می‌کنند تا بتوانند مخاطبین خودشان را نسبت به ارزش‌های کالا و خدماتشان آگاه کنند.

Refresh icon reload perforated paper

بر همین اساس، موتورهای جستجو دائماً به دنبال محتواهایی هستند که بتواند بیشترین ارزش (در قالب، راه کار، نوشته، انواع رسانه و یا حتی ارتباطات مکانی و تلفنی) را به مخاطبان بدهد.

اصل اول: اساس تولید محتوا خلق ارزش است و اساس کار موتورهای جستجو رصد و پالایش و ارائه این فعالیت‌ها به مخاطبان جستجو کننده است.

یکی از مشکلاتی که در این میان به وجود می‌آید، آن است که بعد از مدتی شما با انبوهی از محتواهای ساخته شده و متناسب با عبارت‌های کلیدی خودتان قرار می‌گیرید. در این میان به نظر می‌رسد که کمی مدیریت در تولید محتوا بسیار خوب و سازنده باشد و لذا به پدیده‌ای به نام «به روز رسانی محتوا یا آپدیت محتوا» روبرو می‌شوید.

 در این فرایند، شما باید سعی کنید که کیفیت محتواهای خودتان را با راهکارهایی که در ادامه می‌گویم دوباره‌سازی کنید و آن‌ها را افزایش دهید.

اصل دوم: محتوای تولید شده، بعد از مدتی ارزش خود را از دست می‌دهد، به روز رسانی محتوا راه کاری است که برای بقای یک محتوا در رقابت‌های بازاریابی و ارائه ارزش‌های بیشتر به مخاطب انجام می‌شود.

 اصل سوم: نوشتن محتوا و به روز رسانی دائمی آن یکی از اصول حفظ جایگاه شما در رتبه بندی موتورهای جستجو است. در واقع این دو موضوع دو روی یک سکه هستند.

راه کارهایی برای به روز رسانی محتوا

در ادامه راه کارهایی را به شما ارائه می‌کنیم که می‌تواند به بهتر شدن فرایند به روز رسانی محتوای شما کمک کند. دقت کنید که به روز رسانی محتوا باید به صورت دوره‌ای انجام گیرد، که بر حسب تجربه بین سه تا شش ماه بهترین بازه زمانی است.

نکته مهم در قبل از به روز رسانی محتوا

یکی از نکاتی که بسیاری از افراد به آن اشاره می‌کنند T این است که به روز رسانی محتوا می‌تواند سبب کاهش رتبه شود. این تا حدودی درست؛ اما محتوایی که به خوبی به روز رسانی شده باشد، سئو بهتری داشته باشد، به زودی جایگاه بهتر و مستحکم‌تری را به دست می‌آورد.

 در عین حال به روز رسانی نکردن محتوا سبب تأثیر عامل زمان بر روی محتوای شما شده و چون گوگل فکر می‌کند که محتوای شما قدیمی است، محتوای شما را با محتوای جدیدتر رقبایتان جایگزین می‌کند.

به روز رسانی محتوا با ویراستاری

یکی از راه کارهای به روز رسانی محتوا ویراستاری متن است. بسیاری از اوقات در زمان انتشار کلام به درستی منعقد نمی‌شود، برخی از جملات هنوز جای گسترش دارند و برخی دیگر نیز باید حذف شوند. افزودن علائم سجاوندی نیز می‌تواند غنای نوشته را بیشتر کند. پس یک بار به دقت متن را ویراستاری کنید.

به روز رسانی تولید محتوا

یک نکته درباره ویراستاری آن است که متن نباید لحنش را از دست بدهد. در زمانی که یک متن ویراستاری می‌شود، لحن محتوا را تغییر ندهید، بلکه کمک کنید که متن بهتر خودش را نشان دهد. اگر متن شما دوستانه است، آن را رسمی نکنید و بر عکس خوانندگان شما به خاطر همین لحن است که به متن شما علاقه مند هستند.

گسترش و بسط دادن محتوا

دومین اقدام برای به روز رسانی محتوا آن است که کمی مطلب به متن خودتان بیفزائید. در بسیاری از مواقع اضافه کردن مطالب به محتوا می‌تواند هم به بهتر شدن محتوای شما کمک کند و هم دید بهتری را به مخاطب ارائه دهد. این کار بسیار به بهتر شدن کیفیت محتوای شما کمک می‌کند.

مراقب دام «حشو و حجم زائد» باشید. درست است که محتوای شما می‌تواند با اضافه شدن برخی از جملات و یا پاراگراف‌ها کمی کامل‌تر شود، اما اقدام به اضافه کردن جملات و کلمات اضافه منجر به بدتر شدن وضعیت محتوا می‌شود. اگر می‌دانید که متن شما از لحاظ متنی جای گسترش ندارد به سراغ رسانه‌های دیگر بروید. در ادامه این موضوع را شرح می‌دهیم.

توزیع محتوا

سومین اقدام برای آپدیت محتوا آن است که متن‌های جدیدی از محتوای قدیمی ایجاد کنید. بسیاری از محتواهای شما این امکان را دارند که به چند قسمت تقسیم شوند. این موضوع به خصوص در آموزش‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. در عین حال با لینک‌سازی داخلی می‌توانید رتبه‌های خوبی را نیز به دست بیاورید.

یکی از موضوعاتی که به شما نشان می‌دهد متن شما آماده زایش متن جدید است، کامنت‌ها و یادداشت‌هایی است که در زیر محتوا برای شما نگاشته می‌شود. با بهره‌گیری از این کامنت‌ها می‌توانید نحوه توزیع محتوا و تکثیر آن را مشخص کنید.

از رسانه‌های دیگر استفاده کنید

اگر محتوای شما محتوای متنی است و شما بر اساس متن کارتان را جلو برده‌اید، اضافه کردن چند تصویر، یک فایل صوتی، یک فایل PDF، یک اینفوگراف و یا حتی یک فایل ویدئویی می‌تواند به ارتقای کار محتوای شما کمک بسیار زیادی بکند.

شبکه های اجتماعی برای به روز رسانی محتوا

 بسیاری از دوستان در زمان نوشتن محتوا فرصت افزودن این رسانه‌ها را ندارند و برای همین متن خیلی سرد می‌شود، با اضافه کردن رسانه‌ها می‌توانید کمی نور و گرما به متن خودتان اضافه کنید.

از پرسش‌های مخاطبان استفاد کنید

بسیاری از مخاطبان بعد از آن که اقدام به مطالعه متن شما کردند، پرسش‌هایی مطرح می‌کنند. این پرسش‌ها منبع بسیاری خوبی برای به روز رسانی محتواست. حتماً این پرسش‌ها را پاسخ دهید و یا حداقل پاسخ پرسش‌ها را به متن اصلی اضافه کنید. این کار سبب می‌شود که بدون زحمت زیاد به یک متن کامل و قوی دست پیدا کنید.

ادغام محتوا

بسیاری از محتواهایی که نوشته‌اید این امکان را دارند که با هم ترکیب شوند و یک متن کامل‌تر را به شما بدهند. پیشنهاد ما این است که یک متن قوی با پوشش مناسب در یک و یا چند کلمه کلیدی، بهتر از چند متن ضعیف در چند کلمه کلیدی است.

سعی کنید که محتواهای ضعیف را با هم دیگر ترکیب کنید و نتیجه درستی را ایجاد کنید. برای این کار می‌توانید ببینید که گوگل چه ترافیکی را به چه کلمه‌های کلیدی در چه صفحاتی فرستاده است. اغلب اوقات متوجه وجود صفحات ضعیف خواهید شد.

صفحات ضعیف را حذف کنید

یکی از شیوه‌های سنتی سئو ساختن یک صفحه برای هر کلمه کلیدی است. در این جا با انبوهی از صفحات کلیدی با محتوای نسبتاً یکسان روبرو می‌شویم، که نه آن قدر قدرتمند هستند که به صفحه اول بیایند و نه آن قدر ناتوان که حذف شوند. با حذف کردن این موارد، بهترین صفحه‌ها را حفظ کنید.

لینک‌ها را بهبود دهید

لینک‌های داخلی یکی از مواردی است که بسیار راحت فراموش می‌شوند. شما در ابتدا با تعداد محتواهای کمی بر روی سایت خودتان روبرو هستید، اما با گسترش محتواها، روی بسیاری از عبارت‌های کلیدی خودتان تولید محتوا کرده‌اید.

لینک سازی برای به روز رسانی محتوا

 به یاد داشته باشید که با ایجاد لینک‌های محتوا در محتواهای قدیمی‌تر، هم ارزش بیشتری را به محتوای جدید‌تر می‌دهید و هم می‌توانید کاربران را به محتواهای دیگر کارتان هدایت کنید. بهتر است که هر ماه نسبت به لینک‌سازی‌های جدید اقدام کنید تا محتوا در زاویه‌های مخفی سایت خودتان نماند.

آپدیت‌های فنی انجام دهید

گرچه این موضوع زیاد به موضوع نوشتن محتوا و یا به روز رسانی محتواها مرتبط نیست، اما می‌تواند بر روی دیده شدن محتوای شما توسط گوگل یا سایر موتورهای جستجو تاثیرگذار باشد.

برای این منظور بهتر است که حتماً خطاهای فنی و یا مشکلات فنی در ساختار کد، بانک داده، سلامت سیستم‌های امنیتی و نیز کامنت گذاری را چک کنید. بسیاری از اوقات یک صفحه شما به خاطر یک مشکل فنی حل نشده از نتایج حذف شده‌اند و شما متوجه آن نشده‌اید. اگرچه این بخش مستقیم به نوشتن محتوا مرتبط نیست، بر روی نتیجه کار تأثیر گذار است.

کلام آخر

به روز رسانی محتوا بخشی از فرانید تولید محتوا برای سایت است. برای این که بتوانید محتوایی مخاطب پسند داشته باشید، باید به صورت دائمی با توجه به بازخوردهایی که به دست می‌آورید، متن محتوایی خودتان را گسترش دهید. بهترین بازه برای این کار بین سه تا شش ماه است. این مسئله به موضوع رقابت شما و محتوایتان بستگی دارد.

ویراستاری، گسترش متن، افزودن رسانه‌ها، توزیع محتوا، حذف محتوای اضافه، ادغام محتوا و در نهایت بر طرف کردن ایرادات فنی می‌تواند به بهبود به روز رسانی محتوای شما کمک کند.

در هنگام به روز رسانی محتوا لینک‌سازی داخلی را فراموش نکنید، این کار به دیده شدن تمام محتواها و نتایج بهتر سئو کمک فراوانی می‌کند.

اگر برای بهبود کسب و کار خود نیاز به محتوا نویس دارید یا محتوای شما بی اثر واقع شده و نیاز به به روز رسانی دارد، آسان‌ترین و مطمئن‌ترین راه،‌ مراجعه به سایت ترجمیک و رفتن به بخش ثبت سفارش تولید محتوا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.