ارتقا رزومه شخصی با شرکت در دوره‌های آنلاین

برای همه پیش آمده‌است که به دلیل استفاده نکردن از فرصت‌های پیش آمده پشیمان شده باشیم. مثلاً ممکن است کلاس‌های موسیقی خود را به دلیل آماده شدن برای کنکور رها کرده باشید یا شرکت در دوره‌های آموزشی را که به نظرتان جالب و سودمند بوده‌است را به دلیل مشغله‌های دانشگاهی پیگیری نکرده باشید. و اکنون که در مرحله‌ای از زندگی‌تان هستید که پیدا کردن شغل مناسب الویت دارد، در رزومه خود چیزی جز مدرک دانشگاهی ندارید!

مطالب وبلاگ ترجمیک را از دست ندهید.

آموزش آنلاین چگونه اوج گرفت؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی نحوه یادگیری مهارت‌ها هم دستخوش تغییر شده‌است، آموزش آنلاین روش نسبتاً جدیدی برای توسعه مهارت‌های جدید، یادگیری بیش‌تر در مورد موضوع هدف و حرکت شغلی در مسیری درست است. دوره آموزشی آنلاین مناسب افرادی است که زمان و هزینه انجام کاری برای‌شان در الویت قرار دارد.

خوشبختانه، به لطف اینترنت دوره‌های آموزش آنلاین زیادی برای یادگیری انواع مهارت‌های کاربردی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند هر چیزی را که می‌خواهید به راحتی از خانه خود دنبال کنید و از همه مهم‌تر، می‌توانید آموزش آنلاین را در کنار درس، دانشگاه و مشغولیت‌های خود به طور منظم دنبال کنید. اغلب دوره‌های آنلاین، زمان آموزش‌شان کوتاه مدت است و در پایان دوره‌های منظم، گواهینامه معتبری نیز به شرکت کنندگان اعطا می‌شود.

در حالی که همه‌گیر شدن ویروس کرونا فرصت‌های زیادی را از افراد سلب کرده‌است، از طرفی برای برخی افراد از قبیل دانش‌آموزان و دانشجویان زمان اضافی زیادی را نیز به وجود آورده‌است. استفاده از دوره‌های آنلاین روشی سازنده برای پر کردن زمان اضافی در دست است. حتی زمانی که زندگی عادی از سر گرفته می‌شود، دوره‌های آنلاین هم‌چنان به کمک خود به دانش‌آموزان برای توسعه دانش و مهارت‌هایشان ادامه خواهند داد.

اهمیت وجود گواهینامه دوره‌های آنلاین در رزومه

رزومه مدرکی است که به شما این فرصت را می‌دهد تا بهترین وجهه خود را به کارفرمای احتمالی نشان دهید. مهارت‌ها و تجربیات شما را به طور خلاصه بیان می‌کند و نشان می‌دهد که شما فرد مناسبی برای این کار هستید. به دلیل انعطاف‌پذیری و ماهیت رزومه دوستی (CV-friendly nature) دوره‌ آموزشی آنلاین، اضافه کردن گواهینامه یکی از بهترین روش‌ها برای بالابردن جذابیت رزومه و افزایش اثربخشی آن در مقابل کارفرما است. چندین دلیل وجود دارد که چرا باید مدرک دوره‌ آموزشی آنلاین را به رزومه خود اضافه کنید:

پیشرفت شما را نشان می‌دهد:

شرکت در دوره‌های آنلاین با هدف توسعه حرفه‌ای، باعث می‌شود که مهارت‌های بیشتری کسب کنید و مهارت‌های کنونی خود را توسعه دهید. وجود تعداد زیاد دوره‌ آموزشی آنلاین در رزومه کاری، یکی از بهترین روش‌های کسب شغل است زیرا علاقه شما را به رشد مهارت‌ها و دانش به کارفرما نشان می‌دهد.

 برخی گواهینامه‌ها به کارفرما نشان می‌دهند که شما می‌توانید وظایف این نقش را به طور موثری انجام دهید، بنابراین ضروری است که مرتبط‌ترین دوره‌ها را برای شغلی که مصاحبه می‌کنید، گذرانده باشید.

خلأ شغلی را پر می‌کند:

 اگر در رزومه خود فاقد تجربه شغلی باشید، فهرست کردن دوره‌های آنلاین نشان می‌دهد که در طی آن زمان شما بیکار ننشسته‌اید و فعال بوده‌اید. به کارفرماها نشان می‌دهد در عین حال که در جستجوی شغل جدید بوده‌اید، برای پیشبرد مهارت‌ها و رقابتی ماندن تلاش کرده‌اید.

شما را از سایر متقاضیات متمایز می‌سازد:

در مقایسه با سایر متقاضیان مدرک آموزش آنلاین شما نمایانگر آن است که شما داوطلبی کاربلد و پیشرفته هستید. ممکن است قادر به نشان دادن شرایطی در شما باشد که دیگران قادر به انجام آن نیستند.

به متناسب کردن رزومه شما کمک می‌کند:

 یک رزومه مناسب، کلماتی کلیدی از شرح شغلی موردنظر ایجاد می‌کند. برخی از کارفرمایان به گواهینامه‌ها و نیازمندی‌های آموزشی توجه ویژه‌ای دارند، بنابراین داشتن بخشی اختصاصی برای آموزش آنلاین می‌تواند این کار را برای شما آسان‌تر کند تا با آن کلمات کلیدی از سیستم‌های شناسایی متقاضی بالقوه به راحتی عبور کنید.

انعطاف‌پذیری شما را نشان می‌دهند:

حتی اگر دوره‌ای که می‌گذرانید به طور مستقیم با برنامه‌های شغلی شما مرتبط نباشد، نشان می‌دهد که شما به یادگیری مهارت جدید علاقه مندید و می‌تواند برخی از کارفرمایان را تحت‌تاثیر قرار ‌دهد.

گواهینامه دوره‌های آنلاین را به چه صورت در رزومه قرار دهیم؟

همان‌طور که اشاره شد، آموزش آنلاین، یکی از انواع روش‌های یادگیری و کسب مهارت است؛ اما سوالی که در این‌جا پیش می‌آید این است که چون دوره‌های آموزش آنلاین روش نسبتاً جدیدی هستند، بهتر است به چه صورت در رزومه قرار داده‌شوند؟

دوره‌های قابل اعتماد را انتخاب کنید.

اولین نکته در استفاده از دوره‌های آنلاین در CV این است که معتبر باشند. شما می‌توانید برای بالا بردن توانایی‌های عمومی خود در دوره‌ آموزشی آنلاینی که به صورت رایگان برگزار می‌شوند هم شرکت کنید؛ اما ممکن است در این دوره‌ها گواهینامه‌ معتبری به شما تعلق نگیرد.

داشتن گواهینامه دارای تأییدیه مهم است. حتماً از دوره‌هایی بهره ببرید که تأیید شده و با مجوز باشند.

دوره‌ها را از نظر استراتژیکی در رزومه قرار دهید.

 دوره‌های آنلاین تا حدودی ضعف کسانی را که تجربه کمی در زمینه شغلی موردنظر دارند می‌پوشاند. برای افراد با تجربه کاری نیز، دوره‌ها پلی بین آموزش رسمی قبلی و تجربه کاری کنونی‌شان است. مهم نیست جزو کدام دسته افراد هستید، هرگز آموزش آنلاین را در مرکز رزومه خود قرار ندهید، برای‌شان فهرست کوتاهی تنظیم کنید و در قسمت کوچکی از رزومه خود قرار دهید. اگر رزومه خود را به صورت دستی تهیه می‌کنید، می‌توانید برای دوره‌های آنلاین بخش خاصی با عنوان «توسعه حرفه‌ای» ایجاد کنید.

بهتر است که این بخش زیر «تجربه کاری» قرار داده‌شود (زیرا اولین و مهم‌ترین بخشی است که مصاحبه‌کننده توجه دارد). کار کلیدی دوره‌های آنلاین این است که ارزش لازم را ایجاد کنند اما توجه زیادی هم به خود جلب نکنند. کسانی که فاقد تجربه شغلی هستند می‌توانند در قسمت «آموزش» قرار دهند، یا در معرفی نامه خود ذکر کنند.

شامل دوره‌های مرتبط باشد.

استخدام کنندگان و کارفرمایان به تخصص و مهارت‌هایی که به موقعیت موجود، ارزش اضافه می‌کنند، علاقه‌مند هستند. بنابراین، بسته به شغل مورد تقاضا بهتر است که تنها دوره‌های آنلاین مرتبط با موقعیت را قرار دهید. برای مثال اگر به عنوان مترجم برای شرکت دارالترجمه درخواست کار می‌دهید، در کنار مدارک زبان خود می‌توانید گواهینامه‌های آنلاین معتبری را هم قرار دهید.

دوره‌های مقدماتی را حذف کنید

 زمانی که دوره‌های آنلاین را در رزومه خود فهرست می‌کنید، می‌خواهید خودتان را به عنوان متخصص برای این کار معرفی کنید. دوره‌های مقدماتی را در بخش دستاوردهای خود قرار ندهید. وجود کلاس‌های مقدماتی زیر بخش آموزش می‌تواند این طور به نظر برسد که فرد کم‌تر واجد شرایط است. اما اگر آن‌ها بخشی از برنامه آموزشی کاملی هستند که طی کرده‌اید، می‌توانید کلاس‌های آنلاین مقدماتی را در رزومه خود بگنجانید.

کیفیت مهم‌تر از کمیت است

 اگر واقعاً می‌خواهید رزومه ارزشمندی داشته باشید، فهرست کردن گواهینامه‌های مرتبط با شغل کافی نیست، یادگیری و اجرای عملی مهارت کسب شده، ملاک کارفرما است. مهم است چیزی را که یاد گرفته‌اید نشان دهید.

 بنابراین؛ اطلاعات مهمی که از هر دوره آموزشی آنلاین یاد گرفته‌اید و دستاوردهای حرفه‌ای خود را برجسته کنید، این کار برای استخدام‌کننده‌ها ارزشمندتر است و به راحتی متوجه تعهد شما در کار می‌شوند. هم‌چنین به نوعی آگاهی شما از بازار فعلی و روندهای یادگیری الکترونیکی را نشان می‌دهد.

کلام آخر

دوره آموزشی آنلاین که یکی از انواع روش‌های یادگیری است، شیوه نسبتاً نوینی برای توسعه مهارت‌ها است. دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند در تعطیلات بین دو ترم یا تعطیلات تابستانی در دوره‌های آنلاین شرکت کنند. به دلیل شیوع همه گیری کرونا چون افراد زمان بیشتری را در منزل سپری می‌کنند، محبوبیت دوره‌های آنلاین زیاد شده‌است. افراد با شرکت در آموزش‌های آنلاین موسسه‌های معتبر می‌توانند شانس استخدامی خود را بالا ببرند.

امروزه صرف داشتن مدرک دانشگاهی برای احراز یک جایگاه شغلی کافی نیست و کارفرمایان در کنار تجربه کاری به مهارت‌های عملی متقاضیان توجه ویژه‌ای دارند.

ترجمیک با هدف بهبود کیفیت رزومه شما و رسیدن به بازار کار، دوره‌های کاربردی و مهارت‌آموزی برای شما تدوین کرده است. برای آشنایی با این کارگاه‌ها به دبستان ترجمیک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.