راه‌کارها و چالش‌های آموزش در دوره‌های آنلاین

با گسترش زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی تقریباً در تمامی بخش‌های زندگی بشر امروزی و محدودیت بیماری کرونا، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی به صورت آنلاین امری اجتناب ناپذیر و مطلوب شده‌است. هرچند بر هیچ کس پوشیده نیست که کلاس‌ها و دوره‌های حضوری به دلیل وجود تعامل نزدیک بین شرکت‌کنندگان و نظارت بیشتر مربیان از نتیجه و بازده بالاتری برخوردار است اما به دلیل ملاحظات ذکر شده امروزه دیگر نمی‌توان ضرورت کلاس‌های آنلاین را انکار کرد، حال باید ببنیم برای تضمین کیفیت آموزشی این دوره‌ها چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

لازمه برگزاری هرچه بهتر این نوع کلاس‌ها، تأمین بسترهای فنی لازم است که معمولاً در حوزه وظایف دولت‌هاست. به عبارت دیگر پیش از برگزاری دوره‌های آنلاین باید از دسترسی مربیان و مهارت‌آموزان به سخت افزارها و نرم افزارهای لازم و اینترنت، برق و … پرسرعت اطمینان حاصل کرد.

وبلاگ ترجمیک، جایی برای یادگیری مطالب مفید در حوزه خدمات زبانی.

مزایای برگزاری دوره‌های آنلاین

همان‌طور که گفته شد، اکثر روانشناسان آموزشی اتفاق نظر دارند که حضور در کلاس و در بین افراد علاوه بر افزایش توان یادگیری باعث رشد شخصیتی و تمرین مهارت‌های زندگی نیز می‌شود. اما در شرایطی دوره‌های آنلاین به حضوری ترجیح داده می‌شوند. در زیر ما به چند نمونه از مزیت‌های دوره‌های آنلاین می‌پردازیم:

کاهش هزینه‌ها

برگزاری این دوره‌ها نسبت به حضوری، هزینه کمتری دارد. به عبارتی کلاس‌های غیرحضوری انرژی و زمان کمتری را از ما می‌گیرد و در هر جا و مکانی که باشیم فقط با دسترسی به اینترنت امکان حضور در کلاس را خواهیم داشت در واقع نسبت به کلاس‌های حضوری قابلیت انعطاف بیشتری دارد. هم‌چنین به دلیل نیاز نداشتن به رفت و آمد به آموزشگاه زمان و انرژی کمتری نیز صرف می‌شود. از طرف دیگر برگزاری چنین دوره‌هایی برای آموزشگاه‌ها نیز به صرفه‌تر است؛ چرا که نیاز به ابزارهای کمک آموزشی و فضاهای آموزشی بسیار کمتر است.

تحقق عدالت آموزشی

با برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین افراد از دورترین نقاط نیز می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند و ناعدالتی آموزشی یا تبعیض به دلیل دوری از مرکز عملاً معنای خود را از دست می‌دهد و همه علاقه‌مندان به محتوا و اساتید برجسته به راحتی دسترسی خواهند داشت.

مناسب برای درون‌گراها

اغلب افراد درونگرا در ابراز احساسات و حالات درونی خود در جمع دچار مشکل هستند و همین مسئله در کلاس‌های آموزشی حضوری باعث می‌شود که این نوع افراد با ایجاد مانعی ذهنی در مقابل خود نتوانند قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را به خوبی ارائه دهند و درنتیجه احتمالاً عملکرد و نمره پایین‌تر از حد انتظارشان کسب می‌کنند.

اما برخلاف کلاس‌های حضوری، در آموزش آنلاین این افراد احساس امنیت و راحتی بیشتری می‌کنند و مشارکت بالاتری در مباحث کلاسی دارند و به مرور مهارت تعامل اجتماعی و ابراز وجود در جمع را پیدا خواهند کرد.

برگزاری کلاس با حداکثر تعداد

در کلاس‌های آنلاین برخلاف حضوری، محدودیت خاصی برای تعداد شرکت‌کنندگان وجود ندارد و تعداد افراد بیشتری می‌توانند از این دوره‌ها استفاده کنند.

امکان برگزاری سریع و دقیق آزمون‌ها

با استفاده از بسترها و قابلیت‌های موجود در این نوع کلاس‌ها برگزاری آزمون بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر و هم‌چنین با هزینه کمتری انجام خواهد گرفت.

معایب دوره‌های آنلاین

همان طور که می‌دانید هر روشی به نوبهٔ خود مزایا و معایبی دارد که با توجه به شرایط موجود ما آن را انتخاب می‌کنیم. آموزش آنلاین نیز از این اصل مستثنا نیست و باوجود دارا بودن مزیت‌های زیاد اما معایبی نیز دارد که با دانستن آن‌ها می‌توان از بروز آن تا حدی جلوگیری کرد که در زیر به برخی از آن‌ها به طور خلاصه اشاره می‌کنیم:

حضور به جای فرد دیگر در کلاس مجازی

عدم توجه کافی دانشجو به مطالب مطرح شده در کلاس

کاهش میزان فعالیت کلاسی در بین دانشجویان

عدم امکان نظارت کافی مربیان بر فعالیت دانشجویان در حین برگزاری کلاس

نداشتن مهارت کافی برخی از معلمان یا دانشجویان در استفاده از ابزارهای اینترنتی

پشتیبانی ضعیف از زیرساخت‌های فناوری اطلاعاتی

کاهش چشم‌گیر رقابت تحصیلی بین دانشجویان و نشاط کلاسی

۵ راه برای افزایش نتایج یادگیری در آموزش آنلاین

دراین بخش به بررسی راه‌کارهای افزایش نتایج یادگیری می‌پردازیم.

تعریف هدف و ابزارهای دوره

قبل از هرچیز باید هدف از برگزاری دوره را برای شرکت‌کنندگان مشخص کنیم و اساساً شرح دهیم که این دوره برای چه گروهی مناسب است و قرار است پس از برگزاری دوره افراد چه مهارت‌هایی کسب کنند.

 انتخاب محتوای جذاب آموزشی

با انتخاب محتوای جذاب و مبتنی بر آخرین یافته‌ها دانش‌آموزان علاقه مضاعفی به ادامه دوره از خود نشان خواهند داد و مطالب آموزشی را با جدیت و انگیزهٔ بیشتری دنبال خواهند کرد.

 استفاده از ابزارهای کمک آموزشی آنلاین

با استفاده از این ابزارها به دانش‌آموزان کمک می‌کنیم تا مطالب را بهتر و بیشتر یاد بگیرند. مثلاً با امکان ضبط جلسات برگزار شده هر مهارت‌آموز با مراجعه به پروفایل خود می‌توانند فایل کلاس‌ها را به دفعات ببیند و احیاناً مطالب آن را مرور کند.

ارائه مدرک پایان دوره معتبر

در صورتی که دانش‌آموزان بدانند پس از طی دوره با نمره قبولی به آن‌ها یک مدرک معتبر و قابل استعلام داده می‌شود که می‌تواند موجب افزایش شانس در کاریابی یا ارتقاء شغلی شود، با انگیزه و توان بیشتر نسبت به فراگیری مطالب آموزشی اقدام می‌کنند.

چالش‌های آموزش آنلاین در محیط واقعی

یکی از دلایل استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی در فرایند تدریس، نقش حواس در یادگیری است. تحقیقات نشان داده است که قسمت اعظم یادگیری انسان که ۸۵ درصد است، حاصل دو حس بینایی و شنوایی است.

چون در فناوری‌های نوین آموزشی از جمله دوره‌های آنلاین از هر دو حس بینایی و شنوایی تواماً استفاده می‌شود؛ یادگیری عمیق‌تری در دانش آموزان انجام می‌شود. محققان علوم تربیتی بر این نکته تاکید دارند که افراد هر چه قدر خود در امر یادگیری درگیر باشند، بهتر می‌آموزند.

تحقیقات نشان داده است که فناوری‌های آموزشی به تنهایی نمی‌توانند باعث پیشرفت یادگیری فراگیران شود. آموزش مجازی تاثیر بزرگی روی دنیای مهارت آموزی و یادگیری گذاشته است. می‌تواند تأثیر به سزایی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشد.

دبستان ترجمیک یکی از خدمات جدید ترجمیک در حوزه آموزش است. دبستان ترجمیک در پی چندین ماه تلاش و تحقیق تأسیس شده است و جدیدترین و بهترین ویژگی‌ها را در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دهد. برای بررسی دوره‌های و آشنایی با امکانات این مجموعه، به دبستان ترجمیک سر بزنید.

3 دیدگاه در «راه‌کارها و چالش‌های آموزش در دوره‌های آنلاین»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.