مزایای یادگیری مهارت

نیاز دنیای امروز به مهارت جذب یادگیری

انسان همواره در حال یادگیری، تجربه و کسب مهارت‌های جدید است. برخی از این مهارت‌های زیستی را از بدو تولد و به صورت غریزی کسب کرده است و برخی را در محیط‌های آموزشی فراگرفته‌است. مغز کودکان به اسفنجی می‌ماند که اطلاعات را از محیط پیرامون خود به خوبی جذب کرده است و رفته رفته با گذشت زمان و تکرار مشاهدات خیلی از آن‌ها را حتی بدون دانستن چرایی آن فرامی‌گیرد.

 امروزه با پیشرفت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و به دلیل محدودیت‌های همه‌گیری بیماری کرونا، آموزش آنلاین رشد و توسعه بیشتری یافته است. هرچند این نوع آموزش‌ها انتقاداتی را نیز دربرداشته است؛ اما به دلیل مزایای بی‌شمار نمی‌توان آن‌ها را در نظام آموزشی به طور کلی نادیده گرفت. دوره‌های آموزشی آنلاین زیرساختی مناسب برای برقراری عدالت آموزشی و دسترسی سریع و آسان به اساتید و مطالاب علمی از هرجای کشور شمرده می‌شود.

یادگیری آنلاین

برای مطالعه مطالب مرتبط به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید. در متن‌ها پیشین این وبلاگ نیز به مزایای استفاده از آموزش آنلاین پرداخته‌ایم.

چرا نباید هیچ زمان یادگیری مهارت‌های جدید را متوقف کرد؟

دلایل زیادی وجود دارد که افراد به آموزش مهارت‌های جدید روی می‌آورند، از تفریح و سرگرمی گرفته تا یادگیری ورزشی جدید برای سلامتی یا دلایل و توجیهات شغلی و مالی. در زیر ما به چند مورد از این دلایل به صورت مختصر می‌پردازیم:

 به روز بودن

 در دورهٔ حاضر که به عصر تغییرات پیوسته معروف است، شما نمی‌توانید بدون کنجکاوی و پیگیری برای کسب مهارت‌ها و دانش جدید، مطمئن باشید که آخرین اطلاعات حوزه کاریتان اشراف دارید. به همین دلیل بسیاری از سازمان و شرکت‌ها همواره سعی می‌کنند با برگزاری دوره‌های ضمن خدمت دانش و مهارت کارکنان خود را در سطح مطلوبی نگه دارند.

افزایش درآمد

 با یادگیری مهارت‌ها و فنون جدید مطمئناً کسب و کارتان گسترده‌تر خواهد شد و حوزه‌های شغلی جدیدی برایتان باز می‌شود و درنتیجه درآمدتان افزایش خواهد یافت.

 افزایش اعتماد به نفس

وقتی شما همواره به فکر یادگیری مهارت‌های جدید در شغل یا حوزه مورد علاقه خود باشید قطعاً دانایی و تواناییتان در آن مورد از بقیه بسیار بالاتر رفته و همین موجب حس خوب نسبت خود و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

اعتماد به نفس

 رشد و شکوفایی استعداد در حوزه‌های جدید

 گاهی پیش می‌آید که شما با یادگیری مهارتی جدید استعداد نهفته خود در آن حوزه را کشف می‌کنید و موجب شکوفایی آن می‌شوید که تا پیش از این از آن توانمندی و علاقه بی‌خبر بودید. چه بسیار ورزشکاران و هنرمندانی که کاملاً به صورت اتفاقی و در سنین بالا وارد حوزهٔ حرفه‌ای شدند و در آن موفقیت چشم‌گیری کسب کردند. پس هیچ وقت برای یادگیری مهارت جدید دیر نیست!

 ایده‌های خلاقانه

 با یادگیری مهارت‌های جدید شما به رشد ذهنی خود کمک می‌کنید. با داشتن مغزی قوی‌تر ایده‌های خلاقانه و نوآورانه به ذهنتان خطور خواهد کرد که کمک زیادی به رونق کسب کار می‌کند.

خلاقیت

 افزایش توانمندی

 با یادگیری فنون جدید شما نسبت به قبل توانمندی‌های جدیدی را فراگرفته‌اید و کارهای بیشتری از دستتان برمی‌آید.

 تصمیم‌گیری در موقعیت‌های بحرانی

 تجربیات جدید حاصل از یادگیری مهارت‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا در موقعیت‌های حساس تصمیمات بهتری بگیرید و توان مدیریت بحران شما را افزایش خواهد داد.

 ارتقاء شغلی

 امروزه خیلی از سازمان‌ها و نهادها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با ایجاد مشوق‌هایی کارکنان خود را برای کسب مهارت جدید ترغیب می‌کنند. شما با یادگیری فنون جدید می‌توانید جایگاه سازمانی خود را تثبیت کنید و ارتقاء دهید. از طرف دیگر با آموزش مهارت‌های جدید به کارکنان، بازدهی آنان بیشتر می‌شود که این خود به نفع کل سازمان خواهد بود.

 گزینه‌های روی میزتان را افزایش دهید

 اگر شما یک کارمند پاره‌وقت یا فریلنسر هستید، با یادگیری مهارت جدید، در واقع امنیت شغلی خود را هرچه بیشتر تضمین می‌کنید. با افزایش مهارت‌های خود گزینه‌هایی بیشتری برای همکاری به شما پیشنهاد خواهد شد که و دستتان برای انتخاب بازتر می‌شود.

 افزایش سلامتی

 بسیاری از روانشاسان کلاسیک معتقد بودند که مغز نیز مانند سایر عضلات بدن با تمرین و ممارست قوی‌تر و فعال‌تر می‌شود. حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توان عضلات مغز را تمرین داد؟ شما با یادگیری مهارت‌های جدید اطلاعات جدیدی به مغز می‌دهید و مغز خود را برای یادگیری آنها به چالش می‌کشد که این امر موجب می‌شود مغز شما دیرترپیر شود. برخی از مهارت نیاز به فعالیت فیزیکی دارند (مثلاً یادگیری دوچرخه سواری) که این نیز به نوبه خود برای سلامت جسم شما مفید خواهد بود.

سلامتی و ورزش

افزایش انگیزه و روحیه

 یادگیری مهارتی جدید باعث می‌شود یک‌نواختی و تکراری بودن کارهای روزانه برای شما قابل تحمل‌تر شوند و نشاط، انگیزه و روحیهٔ شما را برای ادامه بالابرده و انرژیتان را افزایش می‌دهد.

افزایش توان حل مسئله

 با یادگیری مهارت‌های جدید و گوناگون علاوه بر اینکه اشراف شما به مسئله بیشتر می‌شود امکان مشاهده آن از زوایای دیگر به شما برای پیدا کردن بهترین راه حل نیز کمک خواهد کرد.

انواع روش‌ها و عادات یادگیری:

هر فردی با توجه به تجربیات و ویژگی‌های روحی، ذهنی و جسمی خود ممکن است عادات یادگیری متفاوت و منحصر به فردی داشته باشد، که الزاماً فی نفسه نه خوب است و نه بد. اساساً هیچ نوع عادت خوب یا بدی در فرایند یادگیری وجود ندارد. فقط باید بدانید که بهترین روش یادگیری برای شما همان است که شما با آن راحت‌تر اید و در آن مزیت و بازده بیشتری دارید.

 به عبارت دیگر هرکدام از ما با توجه به سبک ذهنی (Cognitive Style) خود تمایل و برتری ویژه‌ای در یک نوع روش یادگیری نسبت به روش دیگر داریم. مثلاً برخی خواندن و حفظ کردن مطالب برایشان راحت است، برخی کارهای عملی را دوست دارند و زودتر فرامی‌گیرند یا شاید بعضی دیگر در زمان‌های خاصی در شبانه روز (مثلاً صبح زود) مطالب را بهتر به حافظه می‌سپارند. لذا ابتدا باید بدانیم که سبک ذهنی ما با کدام روش بهترین عملکرد را خواهد داشت، سپس مطابق با آن برنامه‌ها و نوع فعالیت‌های مهارت آموزی را تعریف نماییم. بنجامین فرانکلین، یکی از بنیانگذاران آمریکا، در مورد نحوه آموزش می‌گوید:

یادگیری

«به من بگو، فراموشش خواهم کرد

به من آموزش بده، در یادم خواهدماند

بگذار خود انجام دهم، فراخواهم گرفت».

 در ادامه به شرح چند نمونه از سبک‌های ذهنی معروف می‌پردازیم:

درونی/ انعکاسی | Impulsive / Reflective

افراد درونی در تحلیل و بیان مسئله بسیار به تجربیات و داده‌های گذشته متکی هستند و پیش از بیان مسئله از صحت نتیجه‌گیری خود مطمئن می‌شوند، درحالی که افراد انعکاسی خیلی این وسواس و نگرانی را در حدس‌های فی‌البداهه دربارهٔ مسئله ندارند و بسیار برونگرا هستند.

وابسته/ مستقل از فضا | Field In/dependence

کسانی که به محیط و فضای مسئله وابسته‌اند نمی‌توانند مسئله را به تنهایی و با تمرکز بیشتری ببیند. به عبارتی آن‌ها تمام پدیده مورد مشاهده درا با جزئیات اطراف آن به عنوان یک کل جدایی ناپذیر با هم درنظر می‌گیرند. اما در طرف دیگر افراد مستقل از فضا این توانایی را دارند که بدون توجه به حاشیه‌ها روی موضوع بادقت بالایی تمرکز کنند. بگذارید با مثالی مسئله را روشن کنیم.

فرض کنید در یک اتاق بهم ریخته با سر و صدای زیاد، شما می‌خواهید برای آزمون فردا مطالعه کنید. مطمئناً اگر فردی وابسته باشید به هیچ وجه نمی‌توانید تمرکز کافی برای یادگیری دست یابید در حالی که یک فرد مستقل در هر شرایطی می‌تواند به راحتی بر روی موضوع خود تمرکز کرده و کمتر جزئیاتِ پیرامون توجهش را پرت می‌کند. البته همان طور که پیشتر گفته شد، هیچ کدام از این سبک‌ها به خودی خود نسبت به دیگری برتری ندارند و هرکدام کارایی بهتری در شرایط مخصوص به خود دارند.

یادگیری مغز

راست/ چپ مغزی | Right & Left Brain Dominance

افرادی که معمولاً نیم‌کره چپشان عملکرد فعال‌تری در تحلیل اطّلاعات دریافتی از محیط دارند، بیشتر افرادی هستند که ذهنشان در مسائل ریاضیاتی و منطق بسیار قوی‌تر عمل می‌کند و دارای تفکر تحلیلی‌اند. در عوض افراد راست مغز، بسیار شخصیت‌هایی عاطفی و شهودی دارند.

سبک‌های دیداری/ شنیداری و حرکتی | Visual, Auditory & kinesthetic Styles

برخی افراد با نگاه کردن به مطالب آن‌ها را بهتر فرامی‌گیرند که به عبارتی حافظه دیداری آن‌ها بسیار قوی‌تر است. برخی دیگر نیز با شنیدن یک موضوع آن را بهتر به خاطر می‌سپارند و گروه آخر نیز کسانی اند که در کارهای عملی بسیار قوی‌تر نشان می‌دهند.

جدیدترین راه‌های یادگیری

اساساً انسان همواره در حال یادگیری است و نتیجه این یادگیری تغییر رفتار و بهبود عملکرد ما در موقعیت‌های گوناگون جدید است. قطعاً به گوشتان خورده است که بسیاری از سازمان‌ها (مثلاً آموزش و پرورش یا نیرو انتظامی) به نوبه‌ای کارکنان خود را ملزم به حضور در دوره‌های ضمن خدمت می‌کند تا ضمن مرور مهارت‌های آموزش داده شده به موارد جدید در حوزه کاری خود آگاه شوند.

 همان طور که گفته شد با یادگیری مهارت‌های جدید شما فرصت‌ها و شانس‌های متنوع‌تری را در زندگی حرفه‌ای برای خود تعریف می‌کنید. در عصر جدید که یکی از ویژگی‌های اصلی آن تغییرات بی‌وقفه است، اگر بخواهید در عرصه کاری خود حرفی برای گفتن داشته باشید باید دائماً خود را با مهارت‌ها و آموزش‌های نوین به روز نگه دارید.

یادگیری هم در سال‌های اخیر، دست‌خوش تغییرات بزرگی شده است و پای یادگیری آنلاین و با استفاده از فناوری هم به میدان باز شده است. ترجمیک هم در این بین، دبستان ترجمیک را برای وصل کردن شما به بازار کار راه اندازی کرده است. دبستان ترجمیک، بسته به نیاز بازار کار و یادگیری مهارت در حوزه‌های مختلف، به برگزاری کلاس‌های آموزشی آنلاین مختلف اقدام کرده است.

برای بررسی دوره‌های مختلف، به دبستان ترجمیک مراجعه کنید. ضمناً از ۱ تا ۷ مهر ۱۴۰۰، دبستان ترجمیک به مناسبت افتتاحیه، تخفیف‌های ویژه‌ای را برای دورهای خود در نظر گرفته است.

یک دیدگاه در «نیاز دنیای امروز به مهارت جذب یادگیری»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.