کاگاه آموزشی

هر آنچه که باید درباره یک دوره آنلاین مناسب بدانید

تاثیری که امروزه فضای مجازی در زندگی افراد گذاشته شده است را نمی‌توان نادیده گرفت. با توجه به شرایط کنونی در سراسر جهان، آموزش و تدریس بیشترین تاثیر را از فضای مجازی می‌گیرد. یکی از ابعاد این تاثیرپذیری را در آموزش آنلاین مشاهده می‌کنیم.

در واقع بهره‌مندی از یک کلاس آنلاین موجب دسترسی مخاطبان به آموزش‌های گوناگون، بدون هیچ‌گونه محدودیت زمانی و مکانی می‌شود. اما یک دوره آموزش آنلاین مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ این سوالی است که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد. امیدواریم تا پایان همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: نیاز دنیای امروز به مهارت جذب یادگیری

ویژگی‌های طلایی یک دوره آموزشی آنلاین مناسب

قبل از هرچیزی باید گفت که یک دوره آموزشی آنلاین مناسب بایستی در افراد یادگیرنده شور و اشتیاق ایجاد کرده و آن‌ها را به طور فعال درگیر کند. افزون بر این لازم است که از بهترین روش‌های آموزش و توسعه استفاده کند. یک دوره آموزشی آنلاین مناسب از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • دانش‌پذیر و مدرس با یکدیگر تعامل دو طرفه دارند: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک دوره آموزشی آنلاین مناسب، وجود تعامل دو طرفه بین فراگیران و مدرسان است. مسلما همه ما تجربه کلاس حضوری را داشته‌ایم، کلاسی که در آن معلم و یا استاد بدون هیچ گونه تعاملی به تدریس می‌پرداخت و ما به ناچار باید ساعاتی را به همین منوال می‌گذراندیم.

حتما این کلاس‌ها برای شما هم خسته کننده بوده است. حال فرض کنید که همین شرایط در یک دوره آموزشی آنلاین حاکم باشد. حتی تصور آن هم سخت است چرا که در آموزش مجازی این شرایط خسته کننده‌تر خواهد بود. بنابراین جهت تحقق هدف اصلی تدریس که همان یادگیری است بایستی فراگیران و مدرسان و حتی فراگیران با یکدیگر تعامل داشته باشند. در این صورت می‌توان دوره‌های آموزشی را مناسب دانست.

  • اهداف یادگیری آن شفاف است و بین ساختار آن هماهنگی وجود دارد: یک دوره آموزشی آنلاین مناسب هدف روشن و شفافی از یادگیری دارد. به طوری‌که با توجه به آزمون‌ها و فعالیت‌های در نظر گرفته شده برای دوره آموزشی، فراگیران به هدف مورد نظر خود می‌رسند. علاوه بر این یک دوره آموزش آنلاین باید هماهنگی داشته باشد.

به طوری‌که هیچ بخش اضافه و به دور از هدف نداشته نباشد. به این معنا که هر بخش از یک دوره آموزش آنلاین بایستی در جهت کلیت دوره باشد. از این رو لازم است هر فعالیتی در خلال یک روش منطقی به مرحله بعد برسد.

  • از ابزارهای گوناگونِ یادگیری، جهت آموزش استفاده می‌کند: یکی دیگر از ویژگی‌های دوره آموزش آنلاین مناسب این است که از ترکیبی از ابزارهای یادگیری همچون اسلایدهای آموزشی، تصاویر، نمودار، دیاگرام و غیره استفاده می‌کند.

در واقع این روش یک راهکار میانی بین آموزش سنتی و آموزش مجازی به شمار می‌آید. استفاده از این روش سبب جذابیت هرچه بیشتر آموزش آنلاین و افزایش تعامل بین فراگیران و مدرسان می‌شود. مزایای این روش عبارتند از: صرفه‌جویی در زمان، انعطاف‌پذیری و غیره.

  • سرگرم کننده است: یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم یک دوره آموزشی آنلاین مناسب سرگرم کننده بودن آن است. به طوری‌که آموزش برای فراگیران جذاب بوده و چالش برانگیز باشد. وجود ویژگی‌های مذکور در یک دوره آموزشی آنلاین، فراگیران را تشویق به مشارکت و همکاری می‌کند. این مسئله حتی  تمرکز و توجه آن‌ها را به مباحثی که آموزش داده می‌شود را افزایش می‌دهد و خستگی را از آن‌ها دور می‌کند.

در واقع یک دوره آموزش آنلاین که به اندازۀ کافی جذاب است می‌تواند لذت یادگیری را افزایش دهد. علاوه بر این دانش‌پذیران به تقویت مهارت، دانش و توانایی‌های خود می‌پردازند. برای این‌که هدف مذکور تحقق پیدا کند لازم است مدرس گرم و صمیمی باشد.

  • از ابزارهای مخصوص کلاس آنلاین استفاده می‌کند: چنانچه در یک دوره آموزش آنلاین از ابزارهای مخصوص کلاس آنلاین همچون وب‌کم، قلم دیجیتال، میکروفون، قلم نوری و نرم افزارهای متعدد استفاده شود، کیفیت دوره آموزشی بالاتر می‌رود.

همین امر فراگیران را متوجه این موضوع می‌کند که در یک دوره آموزشیِ کاملا جدی و باکیفیت به فراگیری دانش مشغول هستند. بنابراین لازم است یک دوره آموزشی آنلاین مناسب، متناسب با نیاز خود ابزارهای مخصوص را در اختیار داشته و از آن‌ها استفاده کند.

  • مدرس با یک صدای مثبت و فن بیان قوی مطالب را ارائه می‌دهد: یکی دیگر از اصول مهم دوره آموزشی آنلاین مناسب، شیوه ارائه خوب است. در واقع فن بیان قوی مدرس به جذاب‌تر و مفیدتر شدن آموزش آنلاین کمک می‌کند. افزون بر این داشتن لحنی خوب باعث می‌شود تا آموزش آنلاین با زبانی گرم و صمیمی سبب تفهیم واقعی مطالب شود. در این صورت فراگیران احساس علاقه‌مندی و رضایت خواهند کرد.

محتوای آموزشی متمرکز و ساده دارد: در یک آموزش آنلاین، مطالب زیادی برای ارائه وجود دارد که به احتمال زیاد هریک از این مطالب در جای خود مهم هستند. مسلما بیان همه این مطالب، فراگیران را دچار اضطراب و سر درگمی می‌کند.

اما یک دوره آموزشی آنلاین مناسب، مطالب را اولویت‌بندی می‌کند و به ترتیب اهمیتی که دارند آن‌ها را ارائه می‌دهد. افزون بر این سعی می‌کند تا مطالب را در دوره‌های مشخصی همچون آموزش رهبری، آموزش قوانین جدید و غیره که برای فراگیران قابل درک هستند تقسیم کند و تا جایی که امکان دارد در توضیح کارها به تعیین روش‌ها و خط مشی‌ها بپردازد.

تا این‌جا با چند ویژگی مهم یک دوره آموزش آنلاین مناسب آشنا شدید. خودِ شما هم می‌توانید مواردی را به لیست بالا اضافه کنید. در ادامه با انواع روش‌های یادگیری در دوره‌های آموزشی آنلاین آشنا خواهید شد.

انواع دوره‌های آموزشی آنلاین

دسته‌بندی دوره‌های آموزشی آنلاین

در اغلب دوره‌های آموزش آنلاین دو دسته از افراد شامل فراگیران و مدرسان حضور دارند. از این نظر دوره آنلاین به دو دسته، دوره آنلاین بدون نظارت و دوره آنلاین با نظارت تقسیم می‌شود. در حقیقت نحوه یادگیری مهارت در یک دوره آنلاین بدین صورت است که با حضور یک یا چند مدرس و یا بدون هیچ مدرسی انجام می‌شود.

  • دوره آنلاین بدون نظارت یا ویدئو محور: برای تشکیل یک کلاس آنلاین همیشه حضور یک معلم که ناظر بر فعالیت‌های فراگیران باشد، ضرورت ندارد. در این دوره‌ها فراگیران بدون هیچ مدرسی فرآیند یادگیری را آغاز می‌کنند. بدین صورت که مطالب آموزشی در قالب یک ویدئو و یا پاورپوینت در اختیار دانش‌پذیران قرار داده می‌شود. در واقع این روش یک دوره آموزشی الکترونیک خصوصی به شمار می‌رود که می‌تواند آزمون‌های آنلاین اتوماتیک هم داشته باشد.

در این دست از دوره‌های آموزشی، مدرس فقط میزان یادگیری دانش‌پذیران را بررسی و ارزیابی می‌کند و در برخی مواقع هم اصلا هیچ مدرسی وجود ندارد.

  • دوره آنلاین با نظارت یا کلاس زنده: دوره آنلاین با نظارت به کلاس سنتی نزدیک‌تر است. چرا که در این نوع از دوره‌های آموزشی آنلاین، مطالب آموزشی در یک زمان خاص با حضور و نظارت یک مدرس به صورت آنلاین ارائه می‌شود و فراگیران به کمک یک برنامه ویدئو کنفرانس در کلاس حاضر می‌شوند. در دوره آنلاین با نظارت، فراگیران و مدرسان  واقعا با یکدیگر تعامل دارند.

مزایای دوره آموزشی آنلاین

مزایای دوره آموزشی آنلاین عبارتند از:

  • استفاده از دوره‌های آموزشی آنلاین موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه فراگیران می‌شود.
  • در دوره‌های آموزشی آنلاین ابزارهای گوناگونی برای آموزش استفاده می‌‌شود. همین مسئله سبب سرگرم کننده بودن این دوره‌ها شده و فراگیران در آن احساس خستگی نمی‌کنند.
  • امکان دسترسی به دوره‌های آموزشی بدون محدودیت مکانی فراهم است.
  • میزان انعطاف‌پذیری در دوره‌های آموزشی آنلاین بالاست. چرا که فراگیران می‌توانند برای دیگر فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند.
  • امکان اشتراک‌گذاری ویدئوهای آموزشی، اسلایدهای آموزشی و غیره به صورت همزمان وجود دارد.
  • در آموزش آنلاین، فراگیران اعتماد به نفس بیشتری برای برقراری ارتباط با یکدیگر و با اساتید دارند.
  • دوره‌های آموزش آنلاین برای افراد شاغل و یا افراد پرمشغله بسیار مناسب و ایده‌آل است. چرا که این کلاس‌ها ضبط می‌شوند. از این رو این افراد در هر زمان قادر به دانلود این ویدئوها هستند.

معایب دوره‌ آموزشی آنلاین

از معایب دوره‌های آموزش آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تعامل چهره به چهره با اساتید و دیگر هم‌کلاسی‌ها وجود ندارد. این مسئله برای افراد علاقه‌مند به حضور در کلاس‌های فیزیکی  چندان خوشایند نخواهد بود.
  • این دوره‌ها سبب کاهش انگیزه و رقابت در دانش‌پذیران می‌شود. چرا که فقط خودِ فرد حضور دارد و کسی برای رقابت نیست.
  • کسانی‌که از امکانات سخت افزاری مناسب و همچنین اینترنت پرسرعت برخوردار نیستند امکان دارد برای شرکت در این دوره‌های آموزشی با مشکل مواجه شوند.
  • ممکن است تعدادی از دانش‌پذیران استفاده از این دوره‌ها را تنها برای افرادی مناسب بدانند که با سیستم آموزش آنلاین و فناوری اطلاعات به طور کامل آشنا هستند. همین امر موجب شرکت نکردن این افراد در دوره‌های آموزش آنلاین می‌شود.
  • و غیره.

برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب دوره‌های آموزشی آنلاین این‌جا کلیک کنید.

کلام آخر

امروزه تشکیل دوره‌های آموزشی آنلاین ضرورت پیدا کرده است. دلیل این امر را می‌توان در خسته‌کننده بودن کلاس‌های حضوری دانست. از این رو لازم است به فکر بهبود آموزش دوره‌های آنلاین و ارائه آموزش‌های کاربردی افتاد. دبستان ترجمیک که با هدف‌های مذکور ایجاد شده است می‌تواند در این زمینه شما را یاری کند. گفتنی است که برخی از دانشگاه‌ها هم کارآگاه ترجمه آنلاین برگزار می‌کنند که با حضور در این کارآگاه‌ها می‌توانید با اصول ترجمه آشنایی پیدا کنید.

یک دیدگاه در «هر آنچه که باید درباره یک دوره آنلاین مناسب بدانید»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.