لهجه های فرانسوی

در کدام کشورها به فرانسه صحبت می‌کنند؟

بسیاری از افراد، شیفته لحن و آوای زبان فرانسه می‌شوند. زبان فرانسه به دلیل زیبایی لحن و آوا به عنوان یکی ازشاعرانه‌ترین زبان‌های جهان شناخته می‌شود.

با این حال، خود زبان از یک کشور به کشور دیگر بسیار متفاوت است. با این توصیفات،‌ بهتر است تا فرانسه‌زبانان را در کشورهای با زبان رسمی فرانسه و در مناطق دیگر بررسی کنیم.

پاریس

وبلاگ ترجمیک دانش زبانی شما را به روز می‌کند.

کشورهایی که فرانسوی زبان رسمی آن‌هاست

فرانسه‌زبانان در سراسر جهان وجود دارند. در مجموع ۲۹ کشور مستقل وجود دارد که در آن‌جا فرانسوی زبان رسمی یا غیر رسمی است. بیست مورد از این کشورها در قاره آفریقا هستند؛ به‌خاطر نقش فرانسه در فرایند «استعمار آفریقا» بین سال‌های ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰٫

فرانسوی غیر از آفریقا (و طبیعتاً خود کشور فرانسه) در کجا صحبت می‌شود؟ کانادا، موناکو، هائیتی و بسیاری از ایالت‌ها و سرزمین‌های مستقل دیگر به فرانسوی به عنوان زبان رسمی یا مشترکاً رسمی صحبت می‌کنند. در همین حال طیف وسیعی از کشورهای اروپایی وجود دارند که جمعیت قابل توجهی از آن‌ها فرانسوی را به عنوان زبان دوم و هم‌چنین زبان مادری صحبت می‌کنند. به عنوان مثال آلمان، ایتالیا و بلژیک.

در واقع ۷۷٫۲ میلیون نفر زبان فرانسه را به عنوان زبان اول خود صحبت می‌کنند- کمی بیش از ۱ درصد جمعیت کل جهان. بنابراین در رتبه‌بندی بر اساس گویشوران بومی، فرانسوی پانزدهمین زبان رایج در کره زمین محسوب می‌شود. اما وقتی که رتبه‌بندی بر اساس کل گویشوران باشد، این عدد به ۳۰۰ میلیون نفر می‌رسد و فرانسوی را پنجمین زبان رایج کره زمین می‌کند.

کجای دنیا به فرانسوی صحبت می‌کنند؟ بیایید بررسی کنیم. به طبقه‌بندی زیر توجه کنید که نمایی از کل فرانسوی زبانان جهان است، هم صحبت‌کنندگان بومی و هم آن‌هایی که زبان فرانسه زبان دوم آنهاست.

زبان رسمی فرانسه چیست؟

مشخصاً وقتی که صحبت از کشورهای فرانسوی زبان است باید با کشور فرانسه شروع کنیم. بیش از ۹۷ درصد جمعیت این کشور فرانسوی صحبت می‌کنند- تقریباً ۶۴ میلیون نفر. این رقم به این معناست که فرانسه، با بیش از ۲۰ میلیون فرانسه زبان، در صدر کشورهایی است که به فرانسوی صحبت می‌کنند.

زبان کشور کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو با بیش از ۴۳ میلیون نفر دومین جایی است که بیشترین تعداد فرانسوی‌زبان را در خود جای داده است. که این تعداد تقریباً ۵۰ درصد جمعیت جمهوری کنگو است.

کنگو

کانادایی‌ها هم فرانسوی رو دوست دارند

بالای ۱۰ میلیون نفر در کانادا، فرانسوی را به عنوان زبان اول یا دوم صحبت می‌کنند. که این تعداد تنها ۳۰ درصد جمعیت کل کشور است.

بلژیک

بیش از ۷۵ درصد مردم بلژیک می‌توانند فرانسوی صحبت کنند، حدود ۸.۶ میلیون نفر.

کامرون

فرانسوی در کامرون، در کنار انگلیسی، زبان مشترکاً رسمی است. حدود ۴۰ درصد از جمعیت کامرون به زبان فرانسه صحبت می‌کنند؛ یعنی بیش از ۱۰ میلیون نفر.

ساحل عاج

زبان فرانسوی تنها زبان رسمی در ساحل عاج است، اگرچه که هم‌چنان دیولا به عنوان زبان میانجی در آن‌جا کاربرد دارد. علی‌رغم این‌که فرانسوی تنها زبان رسمی این کشور است، فقط ۳۳ درصد مردم ساحل عاج به این زبان صحبت می‌کنند، چه به عنوان زبان بومی چه زبان دوم.

زبان مردم سوییس چیست؟

سوئیس چهار زبان رسمی دارد: آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانی. ۶۷ درصد مردم، معادل بیش از ۵٫۷ میلیون نفر فرانسوی صحبت می‌کنند.

ماداگاسکار

زبان سوییس

یکی دیگر از بزرگترین کشورهایی که مردم آن فرانسوی صحبت می‌کنند، ماداگاسکار است که پذیرای بیش از ۵٫۲ میلیون فرانسوی زبان است. این عدد تقریباً ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور است.

کشورهایی که فرانسه در آن‌ها رایج است

بعضی از بزرگ‌ترین کشورهای فرانسوی زبان در جهان (بزرگی از نظر تعداد گویش وران فرانسه) آن‌هایی هستند که فرانسه زبان اصلی آن کشور نیست. به عنوان مثال:

الجزایر

یکی از کشورهای اصلی فرانسوی زبان در آفریقا، الجزایر است که پذیرای بیش از ۲۷ میلیون فرانسوی زبان است. که این تعداد بیش از ۶۲ درصد جمعیت کل کشور است. علی رغم این که در سال ۱۹۶۳ زبان عربی به عنوان زبان رسمی این کشور جایگزین فرانسوی شد.

مراکش

مراکش با بیش از ۳۵ درصد جمعیتی که فرانسوی را به عنوان زبان اول یا دوم صحبت می‌کنند، یکی از کشورهای بزرگ فرانسوی زبان در بین کشورهای آفریقایی است. این تعداد فرانسوی‌زبان به این معناست که مراکش رتبه چهارم را در بین کشورهای فرانسوی زبان دارد.

آلمان

بسیاری از آلمانی‌ها فرانسوی را به عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند، در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون فرانسوی‌زبان در آلمان زندگی می‌کنند.

ایتالیا

ایتالیا ۱۱٫۵ میلیون فرانسوی زبان دارد- این عدد کمتر از ۲۰ درصد جمعیت کل کشور است.

ایتالیا

تونس

یکی دیگر از کشورهای فرانسوی زبان، تونس است که بیش از ۵۲ درصد مردم، چه به عنوان زبان مادری، چه به عنوان زبان دوم فرانسوی صحبت می‌کنند. این درصد معادل کمی بیش از ۶ میلیون نفر است.

هائیتی

کشور کارائیبی هائیتی بیش از ۴٫۶ میلیون فرانسوی‌زبان دارد که حدود ۴۲ درصد از کل جمعیت آن را تشکیل می‌دهند.

موریس

در جزیره معروف به بوسه خورشید موریس، بیش از ۷۲ درصد ساکنان محلی، چه به عنوان زبان مادری چه به عنوان زبان دوم خود، فرانسوی صحبت می‌کنند. این درصد معادل کمی بیش از ۹۰۰ هزار نفر است.

تنوع فرانسوی‌زبانان در کشورهای مختلف و تفاوت‌هایشان

نقاطی که در آن فرانسوی صحبت می‌شود در سراسر جهان پراکنده‌اند. با توجه به گسترش جغرافیایی زبان و تکامل آن در طول صدها سال تنوع منطقه‌ای و گویشی قابل توجهی ایجاد شده است. برای مثال، فرانسوی آفریقایی با فرانسوی اروپایی و کانادایی تفاوت دارد.

در واقع، فرانسوی آفریقایی خود طیف وسیعی از گویش‌ها را شامل می‌شود. با احتساب آن مناطقی که زبان دوم آن‌ها فرانسوی است، این قاره حدود ۱۴۱ میلیون فرانسوی‌زبان دارد که در ۳۴ سرزمین و کشور آفریقایی پخش شده‌اند.

در حال حاضر، می‌خواهیم برخی از گویش‌های کشورهای اصلی فرانسه زبان را بررسی کنیم. فهرست زیر به هیچ وجه جامع نیست؛ اما اشاره کوتاهی به تنوع وسیع موجود در مکان‌های مختلف فرانسوی‌زبان دارد.

نان فرانسوی

فرانسوی معیار

نوع استاندارد و معیار فرانسوی است که در فرانسه صحبت می‌شود. این نسخه از فرانسوی است که معمولاً در مدارس سراسر جهان تدریس می‌شود. بنابراین، اگر شما به عنوان بخشی از تحصیلات خود زبان فرانسوی را آموخته‌اید، احتمالاً به فرانسوی معیار صحبت می‌کنید.

اگر در حال حاضر در نظر دارید فرانسوی بیاموزید، احتمالاً همین نسخه به شما آموزش داده می‌شود.

فرهنگستان فرانسه محافظ نسخه استاندارد زبان فرانسه است و مسئول ترویج و گسترش لغوی و دستوری این زبان است.

نسخه آفریقایی زبان فرانسوی

در این نسخه تلفظ می‌تواند به طور قابل توجهی با فرانسوی معیار متفاوت باشد، مخصوصاً تلفظ حرف R هم چنین حروف D,T,L و N. لحن و لهجه نیز متفاوت است.

در فرانسوی که در کشورهای فرانسوی‌زبان آفریقایی صحبت می‌شود، کلماتی وجود دارد که در زبان فرانسه معیار نیست. علاوه بر این کلمات بومی بعضی از واژگان وجود دارند که در فرانسوی معیار نیز استفاده می‌شوند اما معنای متفاوتی دارند. برای مثال، presentement در فرانسه به معنی «حال حاضر» است؛ اما فرانسوی‌زبانان کشورهای آفریقایی از آن به معنای «در واقع» استفاده می‌کنند.

پنج نوع اصلی فرانسوی در سراسر کشورهای فرانسوی‌زبان آفریقایی صحبت می‌شود. البته، در این طیف گسترده، گویش‌های بومی خاصی نیز وجود دارد. حتی در برخی شهرها، می‌توان تنوع قابل توجهی را در لهجه و اصطلاحات فرانسوی در نقاط مختلف شهر مشاهده کرد.

برای اینکه متوجه شوید، تفاوت بین کسی که به زبان انگلیسی با لهجه و اصطلاحات درباری صحبت می‌کند با کسی که به زبان انگلیسی عامیانه شرق لندن صحبت می‌کند را در نظر بگیرید.

فرانسوی آفریقایی غرب و مرکز

رایج‌ترین نسخه زبانی که در مناطق مختلف آفریقا صحبت می‌شود فرانسوی غرب و مرکز آفریقا است که در مجموع حدود ۹۷ میلیون نفر به این نوع زبان صحبت می‌کنند.

فرانسوی مغرب

فرانسوی مغرب عمدتاً توسط مغربی‌ها و بربرها در شمال غربی آفریقا صحبت می‌شود. ۳۳ میلیون نفر، چه به عنوان زبان اول چه زبان دوم، به این نوع فرانسوی صحبت می‌کنند.

فرانسوی جیبوتی

در مجموع نیم میلیون نفر به این نوع فرانسوی، که در سراسر جیبوتی و شاخ آفریقا کاربرد دارد، صحبت می‌کنند.

فرانسوی کرئول اقیانوس هند

در رئونیون، موریس و سیشل در اقیانوس هند، حدود ۱٫۷۵ میلیون کرئول به نوع خاص فرانسوی خود صحبت می‌کنند، که با زبان کرئولی همان منطقه که ریشه فرانسوی دارد متفاوت است.

فرانسوی آفریقای شرقی

در ماداگاسکار، کومور، مایوت، حدود ۵٫۶ میلیون نفر به پنجمین نوع اصلی فرانسوی آفریقایی صحبت می‌کنند.

فرانسوی کانادایی

کانادا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای فرانسوی‌زبان دنیاست. بیشتر فرانسوی‌زبانان این کشور در ایالت کِبِک و اطراف آن زندگی می‌کنند، جایی که فرانسوی توسط دولت آن منطقه استفاده می‌شود. اگرچه در بخش آموزش و رسانه نوع دیگری از فرانسوی وجود دارد.

تفاوت‌های گرامری قابل توجهی بین فرانسوی کانادایی و فرانسوی معیار وجود دارد. به عنوان مثال، استفاده از ضمیر غیر رسمی [۱]‘tu’ در کانادا بسیار رایج است.

تفاوت دیگر این است که فرانسوی کانادایی نسبت به سایر انواع فرانسوی در جهان کلمات لاتینی و اصطلاحات انگلیسی بیشتری دارد. تلفظ حرف d و t و برخی از حروف صدادار نیز در این نوع فرانسوی متفاوت است.

مانند فرانسوی آفریقایی، تفاوت معنایی نیز وجود دارد. اگر در فرانسوی کانادایی ‘plein’ هستید، یعنی سیر شده‌اید، اما در فرانسه این یعنی شما باردار هستید.

فرانسوی بلژیکی

اکثر فرانسوی زبانان بلژیکی در والونیا، در جنوب این کشور زندگی می‌کنند. با وجود این که آن‌ها با فرانسه مرز مشترک دارند اما تفاوت‌های مهمی در اصطلاحات زبانی بین آن‌ها و فرانسه وجود دارد.

عدد ۷۰ به جای soixante dix می‌شود septante و déjeuner به معنای صبحانه است، به جای ناهار. این‌ها تنها سه مورد از نمونه‌های بسیار زیاد تفاوت زبانی است، منظور را می‌رساند – اگر می‌خواهید در بلژیک به زبان فرانسه صحبت کنید، باید زبان بومی آن جا را بیاموزید.

چرا باید در مورد انواع مختلف زبان فرانسوی بدانیم؟

دانستن یا آموختن درباره تفاوت کشورهای فرانسوی‌زبان در شمال آمریکا، آفریقا، اروپا و … دیدگاه جذاب و جالبی ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه با تفاوت‌های بومی مناطق مختلف مواجه شده و پیوند خورده و در طول زمان تکامل پیدا کرده است.

حال چرا دانستن تفاوت‌های انواع فرانسوی بسیار مهم است؟ اولاً چون دانستن آن به این معنی است که شما می‌توانید نسخه درست فرانسوی را با توجه به کشور یا منطقه‌ای که در آن هستید صحبت کنید. اما این تنها دلیل نیست.

کلام آخر

یادگیری انواع مختلف زبان فرانسوی و نحوه توسعه آن‌ها راهی جذاب برای کشف تاریخ و فرهنگ کشورهای مختلف و به دست آوردن دیدگاه‌های اجتماعی وسیع‌تر است. به عنوان مثال، در کشورهای آفریقایی فرانسوی‌زبان، این راهی برای درک چگونگی گسترش و تأثیر استعمار است، در حالی که در کانادا، هویت زبانی بسیار مهم است.

همه کشورهای فرانسوی زبان دارای ویژگی‌های زبانی خاص خود هستند. بررسی دقیق این مناطق می‌تواند به ما در شناخت جهان پیرامون کمک کند.

البته بهتر است حواستان باشد که اشتباهات شرم‌آور نکنید. مانند این که بگویید باردار هستید درحالی که صرفاً به اندازه کافی شام خورده‌اید!

ترجمیک موسسه‌ای برای ارائه خدمات زبانی مثل ترجمه تخصصی، ویرایش و تولید محتوا است. برای آشنایی با این موسسه به ترجمیک مراجعه کنید.

منبع: https://www.tomedes.com/translator-hub/french-speaking-countries

5 دیدگاه در «در کدام کشورها به فرانسه صحبت می‌کنند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.