چالش های دوره آنلاین

۴ چالش‌ متداول دوره‌های آنلاین

در این مطلب ۴ مشکل دوره‌های آنلاین و راه کارهای غلبه بر این مشکلات را بررسی کرده‌ایم.

در سال‌های اخیر تعداد شرکت‌کنندگان دوره‌های آنلاین به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در هر مکان و جغرافیایی که باشید، تنها با چند کلیک ساده، می‌توانید به بی‌شمار دوره آنلاین، دسترسی داشته باشید. این دوره‌ها مزایای بسیاری دارند اما مشکلاتی هم دارند.

مطالب مرتبط:

راه‌کارها و چالش‌های آموزش در دوره‌های آنلاین

احتمالاً دانشجویان دوره‌های آنلاین در مقایسه با دانشجویان دوره‌های حضوری، با چالش‌های منحصر به فردی روبرو می‌شوند. در ادامه به چهار چالش متداول برای شرکت‌کنندگان دوره‌های آنلاین و نحوه غلبه بر این مشکلات می‌پردازیم.

سواد دیجیتال

برای شرکت در دوره‌های آنلاین، به مهارت‌‌هایی در زمینه رایانه و فضای مجازی مثل توانایی کار با کامپیوتر، شرکت در کلاس‌ها، ارائه تمرین‌ها، ارتباط با معلمان و هم‌کلاسی‌ها و … نیاز دارید.

هم‌چنین باید با اصول ارتباطات آنلاین، حقوق و مسئولیت‌های دانشجویان و مربیان در دوره‌های مجازی آشنایی داشته باشید و آن‌ها را رعایت کنید.

همه شرکت‌کنندگان دوره‌های آنلاین با این مهارت‌ها و اصول آشنایی کافی ندارند و همین می‌تواند سبب ناامیدی و انصراف آن‌ها از شرکت در ادامه دوره شود.

چگونه بر این چالش غلبه کنیم

دوره‌ای را انتخاب کنید که طیف وسیعی از خدمات پشتیبانی همانند پشتیبانی فنی از طریق تلفن، ایمیل و گفت‌وگو برخط را داشته باشد. این‌گونه در صورت بروز سؤالات و اشکالات فنی، می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. حتماً قبل از شرکت در دوره، از این امر، اطمینان یابید.

معمولاً برای شرکت در کلاس‌های مجازی نیاز به سطح بالایی از دانش فنی ندارید. اگر احساس می‌کنید که اطلاعاتتان درباره کامپیوتر و فضای مجازی بسیار کم است، به شما توصیه می‌کنیم که از دوره‌ها و مطالب موجود در اینترنت استفاده کنید. با یک جست‌و‌جو ساده در اینترنت به مطالب بسیار خوبی در این زمینه دست پیدا خواهید کرد.

به توصیه‌ها و نکات ذکرشده توسط مربیان برای نام‌گذاری و نحوه ارسال فایل‌ها و … توجه کنید.

در کلاس‎های آنلاین، حتماً این نکات را رعایت کنید:

با کنایه و ایهام سخن نگویید

سؤالات و نظراتتان را صریح و واضح بیان کنید تا بازخورد خوبی هم دریافت کنید. با کنایه سخن‌گفتن، ممکن است که نتایج خوبی را به همراه نداشته باشد.

در کلاس، مشارکتی متفکرانه و معنادار داشته باشید

فقط نظرات و سؤالات مرتبط با موضوع درس را در کلاس مطرح کنید. به خاطر داشته باشید که نظرات غیر مرتبط با درس، سبب حواس‌پرتی خود و دیگران می‌شود و اختلال در یادگیری را به همراه دارد.

با احترام رفتارکنید

قوانین و اصول جاری در کلاس‌های آنلاین تفاوت زیادی با کلاس‌های مجازی ندارد. بنابراین رفتاری مشابه با دوره‌های حضوری را در دوره‌های آنلاین هم داشته باشید.

سؤال بپرسید

یادگیری آنلاین احتمالاً کمی متفاوت‌تر از حالت معمول یادگیری است. بنابراین، قبل و بعد و در طول کلاس، از پرسیدن سوالاتتان نترسید.

مسائل فنی

به عنوان یک شرکت‌کننده در دوره‌های آنلاین، در هر کجا که یک دستگاه متصل به اینترنت دارید، توانایی شرکت در کلاس را دارید.

بهتر است که از اینترنتی با سرعت و پهنای باند مناسب استفاده کنید. پهنای کمِ باند و اینترنت ضعیف می‌تواند بر سرعت اتصال و توانایی مشارکت شما در کلاس تأثیر منفی بگذارد.

چگونه بر این چالش غلبه کنیم

برای یک دانشجوی آنلاین، یکی از مهم‌ترین نکات، اتصال به اینترنت است. اگر قصد گذراندن دوره‌های آنلاین را دارید، به یک اینترنت مناسب نیاز دارید. سرویس اینترنتی با حجم و سرعت مناسب، انتخاب کنید.

اطمینان حاصل کنید که سرویس اینترنت شما دارای یک پشتیبانی پاسخگو و حرفه‌ای برای رفع مشکلات فنی شما در اتصال به اینترنت، باشد.

مدیریت زمان

بر طبق تحقیقات انجام‌شده، از مهم‌ترین دلایل انتخاب دوره‌های آنلاین توسط دانشجویان، راحتی و انعطاف پذیری زمانی دوره‌های آنلاین است. بااین حال، هنوز هم یکسری مشکلات در این زمینه وجود دارد.

احتمالاً شما در خارج از ساعات دوره آنلاینتان، یک‌سری مسئولیت‌های کاری و خانوادگی هم دارید. درواقع شما باید بتوانید، انرژی و زمانتان را بین دوره‌های آنلاین، وظایف شغلی و مسئولیت‌های خانوادگی تقسیم کنید.

کسب مهارت‌های مدیریت زمان برای موفقیت در دوره‌های آنلاین، بسیار مهم است.

چگونه بر این چالش غلبه کنیم

شما در هر روز، فقط ۲۴ ساعت دارید، بنابراین باید آن را به خوبی مدیریت کنید. برای مدیریت کارآمد زمانتان، به نکته‌های زیر توجه کنید.

شناسایی عوامل اتلاف وقت

بررسی کنید که چه عواملی سبب اتلاف وقتتان می‌شود.

اگر زمان زیادی را صرف وب‌گردی یا حضور درشبکه‌های اجتماعی می‌کنید، از ابزارهایی برای جلوگیری از این عوامل و حفظ تمرکز در زمان مطالعه، استفاده کنید. می‌توانید یک برنامه مسدود کننده در تلفن همراهتان، نصب کنید تا بعضی از اپلیکیشن‌هایتان را در زمان‌های خاصی، مسدود ‌کند. هنگامی که بخش مشخصی از درستان را تمام کردید، به خودتان استراحت دهید و به تفریحاتی غیر از درس بپردازید.

برنامه‌ریزی

یک لیست از وظایف هفتگی یا روزانه، تهیه کنید. مسئولیت‌های بزرگ را به کارهای کوچک‌تر تقسیم کنید و از لیست خود برای مدیریت و تعیین زمان انجام هر کار، استفاده کنید. به‌گونه‌ای برنامه‌‌ریزی کنید که بتوانید به آن، عمل کنید.

اگر برنامه شما زیادی سنگین و خارج از توان شما باشد، خیلی زود آن را رها می‌کنید. اگر هم برنامه‌تان زیادی سبک و آسان باشید، آن را جدی نمی‌گیرید و از ادامه‌دادن آن، منصرف می‌شوید.

بنابراین شما باید یک برنامه دقیق و متناسب با وظایف، عادات و ویژگی‌های شخصیتان تهیه کنید. شاید مجبور شوید چندبار برنامه‌تان را بازبینی کنید و آن را تغییر دهید. نگران نباشید، رسیدن به یک برنامه کارآمد و عالی، به صرف زمان نیاز دارد اما نتیجه‌ای فوق‌العاده به همراه دارد.

مطالب مرتبط:

چگونه در دوره‌ آنلاین مثل یک حرفه‌‌ای مطالعه کنیم؟

درخواست کمک از دیگران

شرکت در دوره‌های آنلاین بدین معنی است که زمان کمتری برای انجام سایر کارهایتان خواهید داشت. هنگام شروع این سفر جدید، از اعضای خانواده و اطرافیانتان بخواهید تا در انجام برخی وظایف مثل کارهای خانه، به شما کمک کنند.

انجام ندادن هم‌زمان چند کار

از انجام دادن چند کار به طور هم‌زمان، خودداری کنید. این کار سبب کاهش بهره‌وری شما می‌شود.

هر کار را در زمان خودش انجام دهید تا کارآیی شما افزایش یابد. این‌گونه پیش‌رفتن در جاده موفقیت برای شما آسان‌تر می‌شود.

حفظ انگیزه

برای تکمیل دوره‌های آنلاین و یادگیری، نیاز به انگیزه‌های قوی دارید.

وقتی در یک محیط فیزیکی توسط همکلاسی‌ها و مربیان احاطه نشده‌اید، به تعویق‌انداختن کارها، وسوسه‌انگیز و اهمال‌کاری، آسان‌تر می‌شود.

برخی افراد می‌گویند که دوره‌شان را ابتدا با انگیزه بالایی شروع کرده ولی بعداً با کمبود انگیزه روبه‌رو شده‌اند. ممکن است چنین مشکلی برای شما هم رخ دهد.

چگونه بر این چالش غلبه کنیم

فقدان یا کاهش انگیزه، ممکن است، برای همه‌ رخ دهد. خبر خوب این است که راه‌کارهایی برای رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه، آن‌ها را ذکر کرده‌ایم.

ارتباط با هم‌کلاسی‌ها و معلمان

هر چه بیشتر با افراد مرتبط با دوره‌تان ارتباط داشته باشید، تمایل بیشتری برای ادامه دوره و کسب دانش بیشتر خواهید داشت. با هم‌کلاسی‌هایتان ارتباط برقرار کرده و با هم به تبادل دیدگاه‌ها و نظراتتان بپردازید. داشتن میزانی از احساس رقابت مثبت، در حفظ انگیزه شما، تاثیرگذار است. از اساتید دوره‌های آنلاین بخواهید که شما را برای یادگیری بهتر راهنمایی کنند و منابعی برای مطالعه بیشتر معرفی کنند.

برنامه‌ریزی برای مطالعه

زمانی را برای مطالعه تعیین کنید. شما باید بخشی ثابت از برنامه روزانه و هفتگیتان را به دوره‌های ‌آنلاین اخصاص دهید. به یاد داشته باشید که هر دفعه، فقط روی یک کار تمرکز کنید و از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کنید.

استفاده از جملات مثبت

هر روز، جملات مثبت را با خود تکرار کنید. اگر برای صحبت‌کردن با خودتان از عبارات تاکیدی و انگیزه‌بخش استفاده کنید، به شما در متمرکز ماندن بر هدف و افزایش اعتماد به نفستان کمک می‌کند. شما تنها فردی هستید که موفقیت یا عدم موفقیتتان را رقم می‌زند. وقتی در مورد دوره‌ آنلاین، جملات مثبتی را به خود می‌گویید، این باورها را تقویت و از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد.

یادآوری اهداف

این امر نیز به شما کمک می‌کند تا دلیل و هدف خود از شرکت در دوره‌های آنلاین را مدنظر داشته باشید. شاید هدف شما، ایجاد یک زندگی بهتری خانواده‌تان یا رسیدن به شغل رویاییتان است. این را همواره به خاطر داشته باشید، هدف شما، ارزشمند و مهم است.

دلایل شرکت در دوره آنلاین و اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت خود را بنویسید. آن‌ها را در جایی که جلوی چشمانتان است، قرار دهید و همواره به آن‌ها نگاه کنید. می‌توانید از یکی از آشنایان نزدیکتان بخواهید که هر از گاهی، این اهداف را به شما، یادآوری و شما را برای ادامه دوره تشویق کند.

کلام آخر

مهم نیست که شما با چه چالش‌هایی در دوره‌های آنلاین روبرو اید، شما تنها فردی نیستید که با این چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

شاید یادگیری آنلاین متفاوت و عجیب به نظر برسد اما امکان گذراندن دوره‌های مورد نیازتان را در یک محیط مناسب و انعطاف‌پذیر فراهم می‌کند.

حتی اگر با چالش‌هایی روبرو هستید، باور کنید که توانایی ادامه و انجام این کار را دارید. مدیریت عاقلانه زمان و تمرکز بر اهداف، راه‌کارهای بسیار خوبی برای ادامه مسیر و تکمیل دوره‌های آنلاینتان هستند.

دبستان ترجمیک، اقدام به برگزاری دوره‌های آنلاین مفید و کاربردی کرده است. اگر قصد کسب مهارت‌های جدید و پیشرفت در زندگی را دارید، به شما توصیه می‌کنیم که در این دوره‌ها شرکت کنید. برای آشنایی بیشتر با این دوره‌ها، به دبستان ترجمیک مراجعه کنید.

نویسنده: فاطمه روستا

2 دیدگاه در «۴ چالش‌ متداول دوره‌های آنلاین»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.