چگونه در دوره‌های آنلاین انگیزه‌مان را حفظ کنیم؟

اکثر افراد حداقل برای یک‌بار از دوره‌های آنلاین استفاده کرده‌اند. موفقیت در دوره‌های آنلاین نیاز به پیش‌شرط‌هایی دارد. یکی از این پیش‌شرط‌ها، داشتن انگیزه است.

مطالب مرتبط:

چگونه در دوره‌ آنلاین مثل یک حرفه‌‌ای مطالعه کنیم؟

انگیزه به تمایل و گرایش برای رسیدن به هدف اشاره می‌کند. کسب توانایی حفظ و افزایش انگیزه، مهارتی مهم در زندگی روزمره به شمار می‌آید. تنها با داشتن انگیزه کافی و مناسب می‌توانید از پس کارها بربیایید، موفقیت را تجربه کرده و سرانجام به احساس رضایت و خوشحالی دست یابید.

برای تحصیل و یادگیری، پیشرفت شغلی و … شما نیاز دارید که انگیزه خودتان را حفظ و آن را افزایش دهید.

حفظ انگیزه در دوره‌های آنلاین

آموزش آنلاین مزایای خاص خودش را دارد. در حال حاضر تعداد شرکت‌کنندگان در دوره‌های آنلاین به دلایل انعطاف‌پذیری، راحتی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و … در حال افزایش است. شما هم نمی‌توانید از این قافله عقب بمانید، چون رقبای شما در کار، تحصیل و … در حال افزایش مهارت‌ها و توانای‌هایشان با کمک دوره‌های آنلاین هستند. احتمالاً خود شما هم تا به حال به این فکر افتاده‌اید که برای افزایش سطح مهارت و دانشتان در دوره‌های آنلاین شرکت کنید.

علی‌رغم مزایای آشکار دوره‌های آنلاین، در یادگیری از راه دور، تعداد بی‌شماری چالش و مانع وجود دارد که سبب کاهش انگیزه شرکت‌کنندگان در دوره‌های آنلاین خواهد شد.

مطالب مرتبط:

۴ چالش‌ متداول دوره‌های آنلاین

برای تکمیل دوره و بهبود یادگیری شما باید با تکنیک‌های حفظ و افزایش انگیزه آشنایی داشته باشید تا بتوانید از پله‌های موفقیت بالا روید.

آیا به دنبال راه‌هایی برای حفظ انگیزه در یادگیری مجازی هستید؟ پس با ما همراه شوید.

اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید.

برای گرفتن هر تصمیمی در زندگی شخصیتان، همیشه ابتدا این سؤالات از خود بپرسید: «چرا من می‌خواهم این کار را انجام بدهم؟ می‌خواهم به چه چیزی برسم؟» به دلایل خود برای حضور در دوره‌های آنلاین فکر کنید.

هم‌چنین باید از خود بپرسید: «هدف بلند‌مدت من چیست؟ آیا من به دنبال پیشرفت شغلی یا تحصیلی‌ام؟ می‌خواهم مسیر شغلی خاصی را طی کنم؟ یا اینکه صرفاً قصد من از شرکت در دوره‌های آنلاین، افزایش اطلاعات عمومی و سرگرم‌شدن است؟»

تعیین یک هدف مناسب و دست‌یافتنی، اولین گام مهم شما برای ایجاد انگیزه و حرکت رو به جلو است. هنگامی‌که در مسیر پیش می‌روید، نقاط قوت و ضعف خود را مشخص و راه‌کارهایی برای بهترشدن پیدا کنید. همواره خود و اهدافتان را ارزیابی کنید و پیشرفت خود را بسنجید.

مثبت فکر کنید

شرکت‌کنندگان دوره‌های آنلاین نیز همانند شرکت‌کنندگان دوره‌های حضوری، ممکن است شکست‌ بخورند و نتایج ضعیفی، کسب کنند. این چالش‌ها می‌توانند سبب دلسردی، تنبلی و تعلل افراد شوند. در صورت عدم مقابله با این موانع، کم‌کم افکار منفی بر شما مسلط می‌شوند. در این حالت، فاصله زیادی با رهاکردن و انصراف از دوره آنلاین نخواهید داشت.

در صورت بروز این اتفاق، لحظه‌ای تأمل کنید و به بازنگری افکارتان بپردازید: دستاوردهای گذشته خود را مرور کنید و انگیزه‌های خود را به خاطر آورید. به افکار مثبت بیندیشید. به یاد داشته باشید که اکنون کجا هستید و می‌خواهید که به کجا برسید.

ذهنیت مثبت، پایه و اساس حفظ انگیزه و رسیدن به موفقیت در دوره‌های آنلاین است.

برنامه‌ریزی کنید

شاید برای شما هم پیش آمده که بین انجام کارهایتان سردرگم شوید و ندانید که ابتدا کدام کار را باید انجام دهید! این سردرگمی می‌تواند سبب کاهش انگیزه شما شود. بهتر است که برای رفع این مشکل راهکاری بیندیشید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برنامه‌ریزی کنید.

چه زمانی قرار است که به اهدافتان برسید؟ تعهدات تحصیلی، شغلی و … را مشخص کنید و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. سپس یک برنامه مناسب برای انجام‌دادن وظایفتان تهیه کنید. انجام‌دادن کلیه وظایفتان، مستلزم تهیه برنامه‌ای است که شما مایل به رعایت آن هستید. بنابراین، درست برنامه‌ریزی کنید.

برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا دورنمایی کلی از اهدافتان ترسیم کنید و پیشرفت خود را بسنجید. با برنامه‌ریزی، دقیقاً می‌دانید که وقت انجام هرکدام از کارهایتان، چه زمانی است. تهیه یک برنامه جامع و کامل به شما کمک می‌کند تا بین مطالعه و یادگیری و سایر کارهایتان تعادل برقرار کنید.

پس هرچه زودتر برای خودتان یک برنامه مناسب تهیه کنید.

با بقیه تعامل داشته باشید

عدم تعامل حضوری و مؤثر با دیگران می‌تواند سبب بروز احساس تنهایی و بی‌انگیزگی در شرکت‌کنندگان دوره‌های آنلاین ‌شود.

با این حال، راه حلی برای این مشکل وجود دارد. با مدرس یا دیگر شرکت‌کنندگان دوره آنلاین از طریق ویدئو کنفرانس و تماس‌های گروهی و … در ارتباط باشید! بعضی از دوره‌های آنلاین، شرکت‌کنندگان را به برقراری ارتباط با مدرس و همکلاسی‌ها با کمک تالارهای گفتمان آنلاین تشویق می‌کنند. در کل شما برای حفظ انگیزه، نیاز به تعامل با دیگران دارید.

در دوره‌های حضوری، شما از ارتباطات صورت‌گرفته، برای شبکه‌سازی و پیشرفت‌ شغلی استفاده می‌کردید. پس چرا از دوره‌های آنلاین برای شبکه‌سازی و پیشرفت استفاده نمی‌کنید؟

زمان خود را عاقلانه مدیریت کنید

در دوره‌های آنلاین، به طور کلی شما بر سرعت یادگیری‌تان کنترل دارید. می‌توانید زمانتان را بین تماشای فیلم‌های آموزشی، گوش‌دادن به فایل‌های صوتی، یادگیری و مرور دروس خود تقسیم کنید.

ایده کنترل سرعت یادگیری، بسیار ایده‌آل و رضایت‌بخش است اما در واقعیت، باید با مانع مهمی به نام حواس‌پرتی دست و پنجه نرم کنید. تا چشم برهم زنید، دقایق و ساعات ارزشمندتان را با چرخیدن در شبکه‌‌های اجتماعی هدر داده‌اید.

به عنوان شرکت‌کننده دوره‌های آنلاین، ضروری است که به اولویت‌بندی وظایف و عمل به برنامه تعیین‌شده، برای افزایش بازدهی بپردازید اما این سؤال مطرح می‌شود: آیا انجام هم‌زمان چندکار، نتیجه‌ای هم به همراه دارد؟ طبق مطالعات انجام‌شده، انجام‌دادن چندین کار به صورت هم‌زمان، دقت و انرژی‌تان را کاهش می‌دهد و سبب کاهش انگیزه شود.

وظایف خود را به کارهای کوچک‌تر، تقسیم کنید. هر کار را در زمان خودش انجام دهید. از انجام‌دادن کارها به صورت هم‌زمان، بپرهیزید.

در صورت مدیریت صحیح زمان، افزایش انگیزه‌تان روندی صعودی خواهد داشت.

از مقایسه‌کردن‌ دست بردارید

همیشه فردی وجود دارد که استراتژی‌های یادگیری او بهتر از شما باشد. آن‌ها روش‌های هوشمندانه‌تری برای مدیریت زمان دارند و نتایج بهتری در یادگیری آنلاین به دست می‌آورند. افراد بسیاری از افراد موفق تقلید می‌کنند و آن‌ها را الگوی خودشان قرار می‌دهند.

اگر دائماً خودتان را با دیگران مقایسه کنید، کم‌کم بی انگیزه می‌شوید. به یاد داشته باشید که شرایط دو نفر هیچ‌گاه دقیقاً یکسان نیست. حتی موثرترین و ثابت‌شده‌ترین استراتژی‌ها هم همیشه برای همه صدق نمی‌کنند.

شما منحصر به فرد‌اید. بنابراین، احتمالاً مسیری هم که در زندگی‌تان طی می‌کنید، با بقیه متفاوت است. پس با مقایسه‌کردن خودتان با دیگران، فرصت کشف مسیر خاص خودتان را از دست ندهید.

به جای مقایسه‌کردنِ مخرب، صرفاً از افراد موفق الهام بگیرید. به جای نگرانی در مورد اشتباهات و فرصت‌های از دست‌رفته، بر پیشرفت شخصی خود تمرکز کنید. این امر سبب می‌شود که انگیزه افزایش یابد.

استراحت کنید

شرکت‌کنندگان دوره‌های آنلاین ساعت‌ها به رایانه خود خیره می‌شوند. بنابراین آن‌ها باید به طور منظم، باید به استراحت و تجدیدقوا بپردازند. کلاس‌های آنلاین و تکالیف مجازی می‌توانند خسته‌کننده باشند! وقتی بی‌وقفه مطالعه کنید، خسته می‌شوید و درنهایت انگیزه خود را از دست می‌دهید.

هم ذهن و هم بدن شما نیاز به استراحت دارند. برای لحظاتی محل مطالعه خود را ترک کنید و هوای تازه استشمام کنید. یوگا و سایر انواع مدیتیشن‌‌ها نیز می‌توانند در رفع خستگی شما کمک کنند. با تعیین زمانِ استراحت، تمرکزتان را حفظ کنید، انگیزه خود را بازیابی کرده و بهره‌وری‌تان را افزایش دهید.

به خودتان پاداش دهید

شما باید بعد از هر کار سختی، به خود پاداش دهید، آموزش آنلاین نیز از این امر مستثنی نیست.

انگیزه خود را از طریق پاداش‌دادن به خودتان حفظ کنید. پس از اتمام هر کار فهرستتان، به خودتان جایزه دهید. لازم نیست که این جایزه، گران‌قیمت یا بزرگ باشد، گاهی فنجانی چای به همراه تکه‌ای کیک شکلاتی می‌تواند از هر هدیه‌ای، باارزش‌تر باشد.

با اهدا پاداش مناسب و خوشحال‌کننده به خودتان، نقاط عطف زندگی‌تان مثل یادگرفتن یک مبحث ساده در دور‌ه‌های آنلاین را جشن بگیرید.

یک دفترچه یادداشت تهیه کنید که در آن دستاوردهای خود را ذکر کنید. روزهایی که با حجم کاری زیادی روبه‌رو ‌اید، با کمک دفترچه، دستاوردهای خود را مرور کنید. این هم نوعی پاداش است. با پاداش‌دادن به خود، بر فرسودگی تحصیلی و شغلی، استرس و دلسردی غلبه کنید. این نکته، انکارنشدنی است که پاداش‌ها، انگیزه‌هایی باورنکردنی هستند.

گاهی فقط ادامه دهید

گاهی مواقع احساس می‌کنید که هیچ انگیزه‌ای برای انجام هیچ کاری ندارید. این کاملاً طبیعی است. همه در زندگی‌شان چنین لحظاتی را تجربه می‌کنند.

شاید نیاز دارید که استراحت کنید و به کاری غیر از درس‌خواندن و مطالعه مشغول شوید. شاید هم صرفاً باید راهتان را ادامه دهید. همیشه برای ادامه راه نیازی به انگیزه ندارید، گاهی با ادامه‌دادن مسیرتان، انگیزه خود به خود ایجاد می‌شود.

کلام آخر

هیچ دو فردی کاملاً شبیه هم نیستند. شما با دوستانتان و بقیه، تفاوت‌های بسیاری دارید. پس، احتمال این که روش‌های حفظ انگیزه شما با بقیه تفاوت داشته باشد، بسیار بالا است. سعی کنید که همه موارد بالا را براساس ویژگی‌ها و علایقتان، شخصی‌سازی کنید. از شکست‌خوردن نهراسید! شکست مقدمه‌ای برای رسیدن به پیروزی است.

دبستان ترجمیک، اقدام به برگزاری دوره‌های آنلاین مفید و کاربردی کرده است. اگر قصد کسب مهارت‌های جدید و پیشرفت دارید، به شما توصیه می‌کنیم که در این دوره‌ها شرکت کنید. برای آشنایی بیشتر با این دوره‌ها، به دبستان ترجمیک مراجعه کنید.

یک دیدگاه در «چگونه در دوره‌های آنلاین انگیزه‌مان را حفظ کنیم؟»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.