آموزش تنظیم صفحه در ورد

آموزش اصولی تقسیم‌بندی صفحه در ورد|بی‌دلیل اینتر نزنید

اگر با تایپ و صفحه‌آرایی سر و کار داشته باشید، حتماً برایتان پیش آمده که بخواهید در نرم‌افزار ورد صفحات را تقسیم‌بندی کنید و یا ادامه مطلب را از صفحه‌ای جدید تایپ کنید. برای تقسیم صفحه در ورد چند تکنیک بسیار ساده وجود دارد که با استفاده از آن‌ها به سادگی می‌توانید متن خود را تقسیم بندی و بخش‌بندی کنید.

استفاده از تم‌ها، رنگ‌ها، استایل و فونت‌ها در Word

کاربرد تقسیم‌بندی صفحه با ورد

منظور از تقسیم صفحه یا بخش‌بندی صفحه در ورد این است که به نرم‌افزار ورد بگویید یک بخش از متن ما به اتمام رسیده است و در حال شروع بخش جدیدی هستید. برای مثال اگر در حال تایپ یک کتاب هستید، احتمالاً می‌خواهید فصل جدید در صفحه‌ای جدید آغاز شود و یا پانویس‌ها و منابعی که استفاده می‌کنیم فقط برای آن فصل و یا آن بخش ارجاع داده شود و مواردی از این دست.

تفاوت بخش‌بندی اصولی و غیراصولی صفحه در Word

شاید با خود بگویید بعد از اتمام یک فصل از کتاب، چندبار کلید اینتر را فشار می‌دهم تا به صفحه جدیدی برسم و یا اگر متن چند ستونه دارید با چند اینتر وارد ستون جدیدی شوید. این روش غیراصولی است و معایبی به همراه دارد. از جمله این‌که اگر بخواهید بعد از تایپ پنج فصل در فصل اول کتاب تغییرات ایجاد کنید، تمام آن اینترهایی که وارد کرده‌اید به هم خواهند خورد و باید دوباره این کار را تکرار کنید. پس بهتر است با استفاده از ورد صفحه را تقسیم بندی کنید.

انواع تقسیم‌بندی صفحه در ورد

تنظیمات کلی تقسیم‌بندی صفحه در ورد در تب Layout در گروه Page Setup قرار گرفته است که در این آموزش با بخش Breaks آن که مخصوص بخش‌بندی است کار خواهید کرد.

با کلیک بر روی این گزینه هفت گزینه جدید خواهید دید که در ادامه کاربرد هریک از آن‌ها آمده است. فقط توجه داشته باشید که هرجا که می‌خواهید صفحه را تقسیم کنید، یا به عبارت دیگر، بخش جدیدی به متن اضافه کنید، باید مکان‌نمای شما در آن‌جا قرار گرفته باشد؛ یعنی ابتدا باید در جایی که می‌خواهید بخش اضافه شود کلیک کنید و سپس گزینه‌های مربوطه را انتخاب کنید.

Page

گزینه اول، Page شاید پرکاربردترین گزینه‌ای باشد که از آن استفاده خواهید کرد. همان‌طور که از نام آن نیز پیداست، این گزینه به شما اجازه می‌دهد ادامه متن همیشه در صفحه‌ای جدید آغاز شود. در این مثال ما می‌خواهیم فصل دوم از صفحه‌ای جدید آغاز شود. برای این کار در ابتدای متن «فصل دوم» کلیک کنید و گزینه Page را انتخاب می‌کنیم.

Column

این گزینه نیز مانند گزینه صفحه کار می‌کند، با این تفاوت که ادامه متن به ستون جدید منتقل می‌شود، نه صفحه‌ای جدید. ممکن است در صفحه دو یا سه (یا بیشتر) ستون داشته باشید و بخواهید متن از ستون جدید آغاز شود.

Text Wrapping

گزینه سوم، Text Wrapping گزینه بسیار جالبی است و زمانی کاربرد دارد که می‌خواهید ادامه متن بعد از تصویری که در داخل متن است ادامه یابد. در این مثال می‌بینیم که در کنار تصویر یک پاراگراف کامل قرار داشته و از پاراگراف بعدی فقط دو خط قرار گرفته است. برای اینکه پاراگراف دوم کاملاً بعد از تصویر شروع شود (با جای اینتر) از این گزینه استفاده می‌کنیم.

سه گزینه بالا هر سه در گروه Page Breaks قرار داشتند، یعنی فقط برای تقسیم‌بندی صفحه بر مبنای متن عمل می‌کنند و اصطلاحاً بخش (Section) جدیدی ایجاد نمی‌کنند. چهار گزینه بعدی در گروه Section Breaks قرار دارند، یعنی با استفاده از آن‌ها یک بخش جدیدی در سند ایجاد می‌شود که می‌تواند برای خود هدر، فوتر، حاشیه، منابع، فهرست واژگان و… مستقلی داشته باشد.

پس توجه داشته باشید که با استفاده از این گزینه‌ها، در واقع یک بخش جدید در متن ایجاد کرده و با استفاده از نرم‌افزار ورد سند متنی را بخش‌بندی می‌کنید.

Page Break

این گزینه همانند گزینه Page کار می‌کند، با این تفاوت که علاوه بر انتقال متن به صفحه‌ای جدید، یک بخش جدید هم ایجاد می‌کند.

Continuous

در این گزینه ظاهراً هیچ اتفاقی نمی‌افتد و متن جابه‌جا نمی‌شود و فقط یک بخش یا Section جدید ایجاد می‌شود.

Even Page و Odd Page

این دو گزینه هم درست عین گزینه Page Break کار می‌کنند، با این تفاوت که گزینه Odd اطمینان حاصل می‌کند که بخش جدید همیشه در صفحه‌ای فرد باشد و گزینه Even نیز اطمینان حاصل می‌کند بخش جدید همیشه در صفحه‌ای زوج ایجاد شود.

برای مثال اگر صفحه‌آرایی کتاب شما ایجاب می‌کند که فصل جدید همیشه در صفحه سمت راست یا چپ (فرد یا زوج) آغاز شود می‌توانید از این گزینه‌ها استفاده کنید.

خب دفعه بعد که می‌خواهید سند متنی خود را در ورد صفحه‌بندی و بخش‌بندی کنید، می‌توانید از این ابزارهای ساده، ولی حرفه‌ای، استفاده کرده و صفحات خود را اصولی تقسیم کنید.

ترجمیک موسسه ارائه خدمات زبانی است که سفارش‌های ترجمه تخصصی، ویرایش و تولید محتوای شما را بر عهده می‌گیرد. برای ارسال سفارش، به ترجمیک مراجعه کنید.

2 دیدگاه در «آموزش اصولی تقسیم‌بندی صفحه در ورد|بی‌دلیل اینتر نزنید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.