روش‌هایی برای بهبود مهارت‌های نویسندگی

چگونه نویسنده‌ای حرفه‌ای شویم؟ (بخش اول)

چرا باید بنویسید؟ دلایل بسیار مهمی برای نویسندگی وجود دارد. با گسترش و توسعه تولید محتوا، برای فعالیت در اکثر زمینه‌ها شما نیاز به فراگیری اصول تولید محتوا دارید. برای تولید محتوای اصولی و حرفه‌ای، باید به مهارت‌های نویسندگی تسلط داشته باشید.

نوشتن برای بسیاری از مردم ترسناک است، به خصوص کسانی که به طور منظم‌ نمی‌نویسند. خبر خوب این است که نوشتن آن‌قدر هم که فکر می‌کنید، ترسناک نیست. تقریباً هر فردی توانایی تقویت مهارت‌های نویسندگی خود را با کمی انضباط و اشتیاق به یادگیری دارد.

نوشتن را شروع کنید

جهان نویسندگی دنیایی شگفت‌انگیز و فوق‌العاده است. کافی است که قلم خود را بردارید و کلمه‌ای بر روی کاغذ سفید روبه‌رویتان بنویسید. آن‌هنگام شعف خاصی را احساس خواهید کرد. البته درک این احساس نیازمند این است که به نویسندگی نه به عنوان وظیفه‌ای اجباری و دردناک، بلکه به عنوان پیشه‌ای جالب و سرگرم‌کننده بنگرید.

آیا می‌خواهید که نویسنده بهتری شوید؟ پس با همراه شوید تا به بررسی ترفندهای نویسندگی حرفه‌ای بپردازیم.

برای مطالعه بیشتر در زمینه نویسندگی و ترجمه به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

به اصول اولیه نوشتن مسلط شوید

برای نوشتن مطلبی فوق‌العاده و شگفت‌انگیز، حداقل به دانش و درک متوسطی از اصول اولیه نوشتن نیاز دارید.

برای نگارش یک متن حرفه‌ای، لازم نیست که مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاهی معتبر داشته باشید اما باید به املا و دستور زبان فارسی مسلط باشید.

مطالب مرتبط:

کاربرد علائم نگارشی (نشانه گذاری)

بهتر است که روزانه اندکی از زمانتان را به مطالعه کتاب‌های مرتبط با دستور زبان و نگارش اختصاص دهید. با مطالعه متون گوناگون، خودتان را در کلمات غرق کنید. به املای رایج کلمات توجه کنید.

با کمی تمرین و تلاش، به پیشرفت‌های چشمگیری در مهارت‌های نویسندگی خود دست خواهید یافت.

هیچ نویسنده‌ای، یک‌شبه نویسنده نشده است

برای بهتر‌شدن در هر مهارتی باید تمرین کنید و نوشتن نیز از این قاعده، مستثنی نیست.

متأسفانه، راه میانبری وجود ندارد که شما را یک شبه به نویسنده‌ای حرفه‌ای و شگفت‌انگیز تبدیل کند. حتی بااستعدادترین نویسندگان نیز با سال‌ها تمرین و کوشش هنر نویسندگی را آموخته‌اند. مسلماً نوشتن مطالب در وب‌سایت‌ها با رعایت اصول سئو، کار را سخت‌تر هم می‌کند.

مطالب مرتبط:

نقل‌قول‌های آموزنده برای علاقه‌مندان به نویسندگی

اگر قصد دارید مهارت‌های نویسندگی خود را تقویت کنید، نوشتن به صورت منظم و روزانه در غلبه بر ترس‌هایتان و ایجاد سبک و لحن منحصر به فردی در نگارش متون به شما کمک می‌کند. بدون ترس از قضاوت مردم بنویسید. به یاد داشته باشید که بهترین متن‌ها هم منتقدانی و بدترین متن‌ها هم طرفدارانی دارند. گاهی هم فقط برای خودتان بنویسید.

تمرین، راز حرفه‌ای‌شدن در هر مهارتی است.

به مطالعه همانند یک شغل نگاه کنید

بهترین نویسندگان، خوانندگان مشتاقی هم هستند.

مطالعه منظم و روزانه، راهی آسان برای قدم گذاشتن در مسیر پیشرفت مهارت‌های نوشتاری شماست. صرفاً فقط به خواندن مطالب شبکه‌های اجتماعی نپردازید، بلکه انواع متن‌ها همانند کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها و … را هم مطالعه کنید. مطالبی چالش‌برانگیزتر از آن‌چه را که معمولاً می‌خوانید، مطالعه کنید و به ساختار جملات، انتخاب کلمات و سبک و لحن متن‌های مختلف توجه کنید.

با دیدی ریزبین و انتقادی به مطالب مختلف نگاه کنید. خودتان را جای نویسنده بگذارید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانستید متن بهتری بنویسید.

بسیار کتاب بخوانید

هر چه بیشتر بخوانید، با دلایل اثرگذاری متن‌ها و با اشتباهات و خطاهای رایج نویسندگی آشنا می‌شوید.

تنها ننویسید

گرچه نویسندگی معمولاً فعالیتی انفرادی در نظر گرفته می‌شود، بعضی نویسندگان اهمیت بسیاری برای داشتن یک دوست و همکار در نویسندگی قائل هستند.

با همکاران یا دوستان خود صحبت کنید و ببینید که آیا فردی مایل به همکاری و مشارکت با شما در نویسندگی است. یک همکار در نویسندگی، به شما در یافتن اشتباهات، بهبود نقاط مثبت، تشویق به ادامه مسیر و … کمک می‌کند.

می‌توانید با همکارتان با هم به نوشتن متن مشغول شوید یا این‌که او صرفاً به نمونه‌خوانی و بازخوانی متن بپردازد. تعیین وظایف هر فرد به توافقات میان شما بستگی دارد، ببینید که هرکدام با چه کاری راحت‌تر هستید. حتماً توافقات و شرح وظایف هر یک را مکتوب کنید تا از احتمال بروز هرگونه سوتفاهم و اشکالات قانونی پیشگیری شود.

مکتوب کردن توافقات میان همکاران

لزومی ندارد که صرفاً از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید یک آشنا که به متن‌های شما اهمیت دهد و برای آن‌ها ارزش قائل شود هم، توانایی ایفای چنین نقشی را دارد. یک دوست نزدیک یا عضوی از خانواده‌تان که در نویسندگی قریحه و ذوق کافی هم داشته باشد، توانایی کمک به شما برای درک نقاط مثبت و منفی متنتان را دارد.

پیدا کردن شریکی در نویسندگی، راهی عالی برای اطمینان از ادامه‌دادن مسیر است.

در کارگاه یا کلاس نویسندگی شرکت کنید

اکثر مردم از ایده‌ی پیوستن به جمعی از افراد غریبه و با صدای بلند خواندن متن‌هایشان و در معرض انتقاد قرارگرفتن استقبال نمی‌کنند و این ایده را وحشتناک و هولناک می‌دانند. هر موقعیت ناشناخته‌ای دارای مزایا و معایب خاص خودش است کلاس نویسندگی نیز این‌گونه است.

پیوستن به کارگاه نویسندگی می‌تواند بسیار مفید و سرگرم‌کننده باشد. البته این اتفاق زمانی تحقق می‌یابد که در کارگاه نویسندگی حرفه‌ای و مناسب شرکت کنید. یک کارگاه نویسندگی بد و غیرحرفه‌ای حتی توانایی بیزار‌کردن شما از نویسندگی را هم دارد.

از اطرافیان یا افراد حرفه‌ای که دستی بر قلم دارند، پرس ‌و جو کنید و کلاس‌های نویسندگی باکیفیت را پیدا کنید. موضوعی را انتخاب کنید، درباره آن بنویسید، به نظرات و بازخوردهای بقیه درباره متنتان گوش دهید و سپس آن را اصلاح کنید تا به نویسنده‌‌ توانایی تبدیل شوید.

نوشته‌های موردعلاقه‌تان را تجزیه و تحلیل کنید

اکثر مردم وبلاگ‌ها یا سایت‌های خاصی را به طور منظم می‌خوانند زیرا مطالب آن‌ها برایشان جذاب و جالب است اما افراد کمی دلیل این جذابیت و کشش را متوجه می‌شوند.

تعدادی از پست‌های وبلاگ‌های موردعلاقه‌تان را مشخص و سپس از آن‌ها پرینت بگیرید. در مرحله بعد، همانند معلم ادبیات دبیرستانتان، خودکار قرمزی را بردارید و زیر قسمت‌های جالب، خط بکشید: مثل جملات خاص، تشبیه‌ها یا حتی کل پاراگراف.

هایلایت کردن مطالب جالب

بررسی کنید که چرا این عناصر را دوست دارید و آیا موضوع‌های مشترکی در مطالب موردعلاقه شما وجود دارد یا خیر. نحوه مطرح‌کردن موضوع‌های مختلف و روش انتقال پیام به خوانندگان را توسط نویسندگان بررسی کنید. با انجام این کارها، خودتان هم می‌توانید مانند نویسندگان حرفه‌ای فکر کنید و بنویسید.

مطالب مرتبط:

اهمیت تولید محتوای متنی در بازاریابی دیجیتال

به این نکته توجه کنید که در کدام زمینه قصد نوشتن دارید و درباره آن موضوعات، بیشتر مطالعه کنید. تکنیک‌های نوشتن رمانی قطور و مخاطب‌پسند با نوشتن تبلیغاتی برای وبلاگ‌ها تفاوت‌های بسیاری دارد. مطالب مختلف را بخوانید اما تمرکزتان بر روی زمینه نوشتنتان باشد تا با فوت و فن‌های آن سبک نویسندگی آشنا شوید.

بپذیرید که پیش‌نویس‌های اولیه تقریباً همیشه خام و بد هستند

خواندن مطالب نویسندگان حرفه‌ای، دورنمای نویسندگی را آسان نشان می‌دهد. پس از خواندن یک مطلب جالب و عالی، شاید تصور کنید که نویسندگان مورد علاقه شما بدون زحمت و تلاش خاصی و در مدت زمان کوتاهی، با قلمی جادویی، مطالبی فوق‌العاده را خلق می‌کنند و بقیه اوقاتشان را به مطالعه کتاب‌های مختلف در یک کافه دنج با صرف فنجان‌های خوش‌عطر قهوه می‌گذارند. خیالتان راحت باشد، نوشتن حرفه‌ای اصلاً این‌گونه نیست.

لزوم بازنویسی در نوشتن

پیش‌نویس‌های اولیه تقریباً همیشه خام و بد هستند و این اشکالی ندارد. اگر در اولین تلاش خود شاهکار خلق نکنید، شکست نخورده‌اید. توقع نداشته باشید که متون اولیه‌تان فوق‌العاده باشد. ابتدا فقط ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورید، سپس برگردید و شروع به بازنویسی و پیرایش متن خود کنید. شاید حتی لازم باشد که چندین‌بار متن‌های خود را بازنویسی کنید.

یادتان باشد که نوشتن فرایندی تکرارپذیر است. حتی بهترین نویسندگان نیز باید زمان زیادی را صرف بازنویسی مطالبی کنند که احتمالاً حتی از نشان‌دادن آن‌ها به دیگران خجالت می‌کشیدند.

ادامه مطلب را در پست بعدی بخوانید.

دبستان ترجمیک، دوره‌های آنلاین مفید و کاربردی در زمینه نویسندگی، ترجمه و ویرایش و … برگزار می‌کند. اگر قصد کسب مهارت‌های جدید و پیشرفت دارید، به شما توصیه می‌کنیم که در این دوره‌ها شرکت کنید. یکی از دوره‌های دبستان ترجمیک، دوره نویسندگی خلاق است.

5 دیدگاه در «چگونه نویسنده‌ای حرفه‌ای شویم؟ (بخش اول)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.