چگونه نویسنده‌ای حرفه‌ای شویم؟ بخش دوم

در پست قبلی به نکاتی برای حرفه‌ای‌شدن در نویسندگی پرداختیم. در این مطلب، نکات و ترفندهای دیگری را بیان می‌کنیم. آیا می‌خواهید که نویسنده بهتری شوید؟ پس با همراه شوید تا به بررسی ترفندهای نویسندگی حرفه‌ای بپردازیم.

برای مطالعه بیشتر در زمینه نویسندگی و ترجمه به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

از نویسندگان محبوبتان، تقلید کنید

قبل از این‌که ادامه بدهیم به خاطر داشته باشید: تقلید با سرقت علمی تفاوت‌های بسیاری دارد.

احتمالا شما به آثار نویسندگان خاصی علاقه دارید و به طور منظم آثار آنان را مطالعه می‌کنید. درباره این‌که از چه چیزی در کار آنان لذت می‌برید، تأمل کنید. سپس از این نکات، برای بهبود مهارت‌های نویسندگیتان استفاده کنید.

از نویسندگان محبوبتان تقلید کنید

آیا نویسندگان محبوبتان با اضافه‌کردن کمی چاشنی طنز به مطالب جدی، به مطالب روح می‌بخشند؟ پس چرا شما چنین کاری را انجام نمی‌دهید. آیا آن‌ها از لحن محاوره‌ای و خودمانی در نگارش مطالبشان استفاده می‌کنند؟ خوب، شما هم این روش را امتحان کنید.

با تقلید از نویسندگان محبوبتان، کم‌کم سبک منحصر به‌فرد و خاص خودتان را ایجاد می‌کنید. سبکی که متعلق به شما باشد و تاثیر مطلوبی بر خوانندگان بگذارد؛ اما برای رسیدن به آن مرحله، باید با تقلید از نویسندگان موردعلاقه‌تان، نویسندگی را آغاز کنید.

طرح کلی مطلبتان را ایجاد کنید

صفحه‌‌های سفید و خالی حتی برای باتجربه‌ترین نویسندگان نیز دشمنی قدرتمند و ترسناک به شمار می‌آید. قبل از گذاشتن قلم بر روی کاغذ، ابتدا طرح کلی مطالبتان را ترسیم کنید. تهیه طرح کلی متن، استراتژی موثری برای غلبه بر صفحات سفید و فتح قلمرهای گسترده در جهان کلمات محسوب می‌شود. تعداد بسیار کمی از نویسندگان، توانایی نوشتن مطالب جالب و تاثیرگذار بدون تهیه یک طرح کلی را دارند.

طرح کلی متنتان را ایجاد کنید

طرح کلی متنتان نباید پیچیده باشد. چارچوبی ساده برای تعیین بخش‌های متن به همراه چند جمله برای توصیف هر قسمت، کافیست. اگر موضوعی که به آن پرداخته‌اید، کمی پیچیده‌ است، احتمالا باید طرح کلی پیچیده‌تری را بنویسید.

داشتن یک طرح کلی از مطالبتان، نقشی همانند نقشه راه در سفرهای جاده‌ای را ایفا می‌کند. شما در هر قسمت از مسیر که راه خود را گم کنید، با نگاه کردن به نقشه دوباره به مسیر اصلی خود بازمی‌گردید. به خاطر داشته باشید که حتی رانندگان حرفه‌ای و باتجربه نیز گاهی از نقشه استفاده می‌کنند. پس چرا شما از تهیه طرح کلی متن در نویسندگی استفاده نکنید؟

متن خود را بی‌رحمانه ویرایش کنید

احتمالاً تا الان تصمیم گرفته‌اید که به صورت منظم و روزانه بنویسید. تبریک می‌گویم، مسیر درستی را آغاز کرده‌اید.برای این‌که نویسنده‌ای حرفه‌ای شوید، شما باید خشن‌ترین و بی‌ٰحم‌ترین منتقد متون خود باشید.

ویرایش‌کردن برای نویسندگان مبتدی بسیار سخت و دشوار است، زیرا آن‌ها برای زمان و تلاشی که برای نوشتن صرف کرده‌اند، ارزش زیادی قائل هستند. مطمئن باشید که اکثر نویسنده‌ها نیز چنین احساسی دارند. با این حال، بسیاری از نوشته‌های پرمخاطب در واقع بارها بازنویسی شده‌اند؛ بنابراین شما نیاز به نگاهی جدی و ریزبین برای ویرایش و بازنویسی مطالبتان دارید.

متن خود را ویرایش کنید

بی‌رحمانه به هرس قسمت‌های اضافی متنتان بپردازید. مطمئن شوید که هر پاراگراف، نقش خاصی را در مطلبتان ایفا کند. خودتان را جای خواننده‌هایتان بگذارید و متن را از دید آنها بررسی کنید.

برای بازنویسی‌های اولیه، هیچ ویراستاری بهتر از خودتان، توانایی ویرایش و منسجم‌کردن متنتان را ندارد.

ویراستاری خوب و حرفه‌ای پیدا کنید

برای هر سبکی از نویسندگی، همکاری با یک ویراستار حرفه‌ای، سبب بهبود مهارت‌های نوشتاری شما می‌شود. طبق تجربه نویسندگان مجرب، بهترین‌ ویراستارها افرادی هستند که به شما نشان می‌دهند چرا چیزی کار نمی‌کند، نه این‌که فقط به شما بگویند که کار نمی‌کند.

دادن اجازه به شخص دیگری برای خواندن آثارتان، برای برخی از نویسندگان به خصوص در اوایل آغاز حرفه نویسندگی، بسیار دشوار است. اما بدون توجه به دیدگاه‌ها و انتقادهای دیگران چگونه می‌خواهید پیشرفت کنید؟

ویراستار شما باید فردی امین و زبده باشد. ویراستاری حرفه‌ای اشکالات و خطاهای شما را مشخص و برای رفع آن‌‌ها شما را راهنمایی می‌کند و سبب بهبود متن شما می‌شود.

کلمات غیرضروری را حذف کنید

یکی از اشتباهات رایج در میان نویسندگان مبتدی و حتی نویسندگان باتجربه، نوشتن جملات بیش از حد پیچیده برای افزایش اعتبار متن است.

در بسیاری از موارد، جملات کوتاه‌تر تأثیر بیشتری دارند. شاید درباره داستان کوتاهی که ظاهراً توسط ارنست همینگوی نوشته شده، شنیده‌اید: «برای فروش: کفش‌های کودک، پوشیده نشده». قدرت این شش کلمه نشان می‌دهد که مختصربودن، در صورت استفاده صحیح، ابزاری قدرتمند است. لازم نیست که از عبارات زیاد و پیچیده برای رساندن مفهومتان استفاده کنید.

متن‌های حجیم سبب خستگی و دلزدگی خوانندگان شما می‌شوند.

پیشرفت خود را بسنجید

گاهی به کارهای قبلی خود نگاه کنید و میزان پیشرفت خود را بررسی کنید. با نگاه‌کردن به نوشته‌های پیشین خود، امکان بررسی نقاط قوت و ضعف آثارتان فراهم می‌شود.

هیجان‌‌زده‌‌شدن از مشاهده آثار قبلی خود و بررسی روند پیشرفت، یکی از رضایت‌بخش‌ترین قسمت‌های نویسنده‌بودن است. هر از گاهی (نه خیلی زیاد)، کارهای قبلی‌تان را دوباره بخوانید و از این‌که الان چقدر بهتر از گذشته هستید، شگفت زده شوید. شما سخت کار کرده‌اید، بنابراین به خودتان تبریک بگویید و با هدیه‌ای کوچک مثل فنجانی قهوه یا صرف زمانی در طبیعت از خودتان قدردانی کنید.

به خودتان پاداش دهید

نظرات شخصی خود را بیان کنید

اکثر مطالب موجود در اینترنت به‌طور وحشتناکی کسل‌کننده هستند. شاید دلیل این امر، این است که اکثر وبلاگ‌نویسان صرفاً به بازنشر یا بازنویسی مطالب دیگران بدون بیان نظرات خودشان می‌پردازند.

مطالب شما باید تفاوتی با دیگر مطالب موجود در اینترنت داشته باشد. بنابراین بهتر است که نظرات شخصی خودتان را هم به متن‌هایتان اضافه کنید.در هنگام نوشتن، از گفتن اظهار نظرهای شخصی خود خجالت نکشید.

افزدون کمی ادویه نظرات شخصی، سبب خوشمزه‌تر‌شدن غذای متنتان می‌شود. البته از اظهارنظرهای اضافی و توهین‌آمیز شدیداً اجتناب کنید.

تحقیق کنید

برای یافتن اطلاعات صحیح، باید با روش‌های اصول تحقیق و پژوهش آشنایی داشته باشید. استفاده از داده‌های اشتباه، سبب کاهش اعتبار سایت شما و مبتدی جلوه‌دادن شما می‌شود. استفاده از داده‌ای اشتباه، کل متن شما را بی‌اعتبار می‌کند.

تحقیق کنید

به سایت‌هایی مانند ویکیپدیا اتکا نکنید؛ از منابع معتبر مانند کتاب‌ها و مجلات موثق، سایت‌های معتبر و … استفاده کنید. اطلاعات استفاده‌شده در متن‌هایتان را با دیدی انتقادی بررسی کنید و از داده‌های مشکوک و اشتباه استفاده نکنید.

همه اشتباه می‌کنند. بیش از حد هم برای تحقیق‌کردن وقت نگذارید؛ در انجام کارهایتان از افراط و تفریط بپرهیزید.

بیش از حد کمالگرا نباشید

برای نوشتن خود وقت کافی بگذارید. متن‌های شما باید روان و یکدست باشند و بر مخاطب شما تاثیر مثبتی بگذارند.

با این حال، نباید هفته‌ها برای نوشتن مطالبتان وقت بگذارید. تمرکز بیش از حد بر روی یک متن، باعث کاهش کارایی شما می‌شود.

هیچ نوشته‌ای هرگز صددرصد نخواهد بود؛ باید بدانید که چه زمانی، هنگام رهاکردن آن فرا رسیده است. این نکته مخصوصاً در بازاریابی و تولید محتوا اهمیت بسیاری دارد ؛ زیرا معمولاً شما زمان زیادی برای تهیه پست‌های بسیار زیبا و سرشار از جملات و عبارت خاطره‌انگیز ندارید. با افزایش اعتماد به نفس، نوشتن آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود.

کیفیت را فدای کمیت نکنید اما توجه بیش از حد به کیفیت، شما را از رسیدن به ضرب‌الاجل‌ها و ارائه مطالب باز می‌دارد.

سخن پایانی

با نوشتن، جهان‌های فوق‌العاده و بسیاری را می‌پیمایید. برای ورود به جهان نویسندگی، منتظر فرصت مناسب نباشید؛ همین الان نوشتن را شروع کنید.

دبستان ترجمیک، دوره‌های آنلاین مفید و کاربردی در زمینه نویسندگی، ترجمه و ویرایش و … برگزار می‌کند. اگر قصد کسب مهارت‌های جدید و پیشرفت دارید، به شما توصیه می‌کنیم که در این دوره‌ها شرکت کنید. یکی از دوره‌های دبستان ترجمیک، دوره نویسندگی خلاق است. 

اگر هم قصد فعالیت به عنوان مترجم، نویسنده یا ویراستار را دارید، می‌توانید از صفحه استخدام مترجم، در ترجمیک استخدام شوید.

یک دیدگاه در «چگونه نویسنده‌ای حرفه‌ای شویم؟ بخش دوم»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.