کدام زبان‌ها، بیش‌ترین میزان رشد را در جهان دارند؟ بخش اول

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که کدام زبان‌ها، بیش‌ترین میزان رشد را در جهان دارند؟ انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی؟ شاید هم زبان‌های دیگری که ما کمتر با آن‌ها آشنایی داریم؟

برای بررسی و تحلیل زبان‌هایی با بیش‌ترین میزان رشد، باید به عوامل بسیاری همچون بازه زمانی، تعداد متکلمان آن زبان‌ها، درصد رشد استفاده از زبان‌ها و … توجه کنیم. به عنوان مثال، زبان اسپانیایی در ایالات متحده به دلیل الگوهای مهاجرت محلی بین آمریکای لاتین و ایالات متحده اهمیت فزاینده ای دارد. اما آیا این بدان معناست که زبان اسپانیایی در حال رشد است یا اینکه اسپانیایی‌زبانان از مکانی به مکان دیگر نقل مکان می‌کنند؟

در این مقاله به بررسی کامل زبان‌های در حال رشد با توجه به عوامل مختلف می‌پردازیم. برای آشنایی با این زبان‌‌ها با ما همراه شوید.

مطالب مرتبط:

۱۵ مورد از بهترین زبان‌ها برای یادگیری در سال ۲۰۲۱

تاثیر افزایش جمعیت بر رشد زبان‌های مادری و زبان دوم

بر اساس داده‌های بانک جهانی، جمعیت زمین با نرخ سالانه ۱.۱ درصد در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۰ جمعیت کره زمین به ۷.۸ میلیارد رسید.

نرخ رشد جمعیت برای سال‌های متمادی نسبت به گذشته کاهش یافته است و از ۲.۱ درصد در سال ۱۹۷۰ به نرخ فعلی ۱.۱ درصد کاهش یافته است. با این حال، میزان جمعیت همچنان در حال افزایش است، البته با سرعتی کمتر.

افزایش جمعیت، سبب افزایش استفاده از بعضی از زبان‌ها شده است.

این رشد جمعیت یکی از دلایل رشد زبان‌ها است. به زبان خیلی ساده، افراد بیشتری در قید حیات هستند تا به زبان‌های مختلف صحبت کنند. در سال ۱۹۷۰، جمعیت جهان به ۳.۷ میلیارد نفر رسید. از آن زمان تاکنون، تعداد افراد کره زمین، بیش از دو برابر شده است.

حتی اگر هر فرد فقط یک زبان صحبت کند؛ افزایش این مقیاس جمعیتی، منجر به رشد سریع استفاده از برخی از زبان‌ها می‌شود. البته، حدود ۴۳ درصد از جمعیت جهان دو‌زبانه هستند (و ۱۳ درصد هم سه‌زبانه). بنابراین تصور کنید که افزایش جمعیت در سال‌های اخیر، چه تاثیری بر رشد زبان‌ها داشته است.

عوامل موثر بر رشد زبان‌ها

همه زبان‌ها با سرعتی یکسان در حال رشد نیستند. عوامل گوناگونی از جمله تنش‌های سیاسی، ایدئولوژی‌های مذهبی و پیشرفت فناوری بر سرعت رشد زبان ها تأثیر می‌گذارند. برخی از زبان‌ها عمدا سرکوب می‌شوند. برخی دیگر از زبان‌ها به سادگی در حال نابودی هستند، زیرا در گذر زمان ما قادر به حفظ آن‌ها نیستیم.

می‌توان به زبان لاتین اشاره کرد. زبان لاتین در ابتدا توسط گروه‌های کوچکی از مردم ساکن در امتداد رود تیبر استفاده می‌شد. با افزایش قدرت سیاسی روم، استفاده از زبان لاتین ابتدا در سراسر ایتالیا و سپس در سراسر اروپای غربی و جنوبی و نواحی ساحلی مدیترانه مرکزی و غربی آفریقا گسترش یافت.

لاتین در قرن ششم، اندکی پس از سقوط روم در سال ۴۷۶ پس از میلاد، شروع به از بین رفتن کرد. پس از قرن ششم لاتین تغییرات بسیاری را تجربه کرد. در قرن ششم، هنوز نویسندگانی بودند که لاتین را طبق مدل‌های قدیمی می‌نوشتند اما این افراد رو به کاهش بودند.

پس از قرن ششم لاتین تغییرات بسیاری را تجربه کرد.

سرانجام زبان لاتین به زبان‌های رومی مدرن مانند رومانیایی، فرانسوی، پرتغالی، اسپانیایی، کاتالان و البته ایتالیایی تغییر یافت. تبدیل زبان‌ لاتین به این زبان‌های امروزی نمونه‌ای از دگرگونی یک زبان و ایجاد زبان‌های جدید است.

در همین زمان، برخی زبان‌ها بنا به دلایلی همچون افزایش جمعیت، مهاجرت‌های جغرافیایی و … با افزایش شدید تعداد متکلمان خود روبه‌رو هستند.

تاثیر مهاجرت بر زبان‌های گوناگون

مهاجرت به کشورهای توسعه یافته از اواسط دهه ۱۹۸۰ افزایش یافته است این امر سبب افزایش تنوع زبانی و ملیتی مهاجران جدید نیز شده است. با این وجود، تفاوت‌های زبانی و فرهنگی نقش فزاینده‌ای را در تصمیم‌گیری‌ها برای مهاجرت و انتخاب کشور میزبان ایفا می‌کنند.

تحقیقات گسترده نشان می‌دهند که تسلط به زبان مقصد و توانایی یادگیری سریع آن، مهم‌ترین نقش را در انتقال موفقیت‌آمیز سرمایه انسانی به بازار کار کشورهای مقصد دارند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که اگر یک فرد خارجی زبان مادری‌اش از نظر زبانی به زبانی که باید یاد بگیرد، نزدیک‌تر باشد، برای آن فرد سازگاری و تطابق با جامعه هدف آسان‌تر می‌شود.

این امر نشان می‌دهد که توانایی یادگیری و صحبت کردن سریع به زبان خارجی جامعه میزبان عاملی مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌‌های مهاجران است.

مهاجرت سبب تغییر در رشد زبان‌ها شده است.

بر طبق تحقیقات مهاجران به طور قابل توجهی جذب مقاصدی می‌شوند که در حال حاضر میزبان جوامع بزرگ با پیشینه زبانی مشابه خود هستند. در این کشورها احتمالا فشار برای یادگیری زبان محلی بلافاصله پس از ورود، کمتر است و آن‌ها از پشتیبانی نسبی همزبانان خود بهره‌مند می‌شوند.

اغلب مهاجران در ابتدای مهاجرت در محله‌هایی ساکن می‌شوند که جمعیت زیادی از هموطنان خود نیز در آن سکونت می‌کنند. مثلا در هر کشوری، محله چینی‌ها وجود دارد. این گزاره برای مهاجران سایر ملل نیز صدق می‌کند.

در کل پدیده مهاجرت سبب افزایش نرخ استفاده از بعضی از زبان‌ها می‌شود. البته مهاجرت در به فراموشی سپردن زبان جامعه مبدا به خصوص برای نسل‌های بعدی مهاجران نیز نقش مهمی دارد.

پیش‌بینی رشد زبان‌های جهان در دهه‌های آینده

قبل از اینکه عمیقا در داده‌ها برای کشف سریع ترین زبان ‌های در حال رشد جهان غوطه‌ور شویم، چند پیش بینی نگاه می‌کنیم.

بیشترین زبان مورد استفاده در سال ۲۰۵۰ چه زبانی خواهد بود؟ یا در سال ۲۱۰۰؟ خوب، ما نمی‌توانیم دورنمای دقیقی از رشد زبان‌ها در دهه‌های آینده به دست آوریم. متغیرهای موثر زیادی وجود دارد. با این حال، ما می‌توانیم با استفاده از برخی از داده‌ها همانند آمار جمعیتی و ارقام اقتصادی پیش‌بینی‌هایی انجام دهیم.

با استفاده از مدل engco ، پیش‌بینی می‌شود که پنج زبان برتر در سال ۲۰۵۰ چینی، اسپانیایی، انگلیسی، هندی-اردو و عربی خواهند بود.

با این حال، مطالعه‌ای که توسط بانک سرمایه‌گذاری Natixis در سال ۲۰۱۴ انجام شد، پیش‌بینی کرد که زبان فرانسوی تا سال ۲۰۵۰ بیشترین زبان مورد صحبت در جهان خواهد بود که عمدتا بر اساس افزایش استفاده از آن در آفریقا است.

در همین حال، یک مطالعه ۱۵ ساله توسط اولریش آمون، زبان‌شناس، نشان داد که انگلیسی، چینی، اسپانیایی و فرانسوی زبان‌های مورد استفاده در جهان خواهند بود.

علاوه بر این، تحلیل داده‌های واشنگتن پست نشان می‌دهد که در دنیای تجارت شاهد افزایش اهمیت هندی، بنگالی، اردو و اندونزیایی به همراه اسپانیایی، پرتغالی، عربی و روسی خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که پنج زبان برتر در سال 2050 چینی، اسپانیایی، انگلیسی، هندی-اردو و عربی خواهند بود.

سخن پایانی

با نگاهی بیشتر به آینده، به نظر می‌رسد که زبان‌های پر استفاده در گذشته همچنان در آینده هم پیشتاز هستند اما احتمالا زبان‌های دیگری هم در جهان نقش مهمی ایفا می‌کنند. احتمالا در سال ۲۱۰۰ هم زبان انگلیسی، ماندارین(چینی)، اسپانیایی و هندی در سراسر جهان صحبت می‌شود. در مورد اینکه کدام یک از آنها سریعترین میزان رشد جهانی را خواهند داشت یا حتی شاید زبان دیگری چنین نقشی را ایفا کند، پیش‌بینی این امر تا حدودی دشوار است.

ترجمیک بزرگ‌ترین موسسه خدمات زبانی کشور، خدمات ترجمه تخصصی، ویرایش و تولید محتوا را با بالاترین کیفیت به شما تحویل می‌دهد. برای ثبت سفارش به ترجمیک مراجعه کنید.

اگر هم قصد فعالیت به عنوان مترجم، نویسنده یا ویراستار را دارید، میتوانید از صفحه استخدام مترجم، در ترجمیک استخدام شوید.

برای خواندن ادامه این مطلب، به بخش دوم این مقاله مراجعه کنید.

9 دیدگاه در «کدام زبان‌ها، بیش‌ترین میزان رشد را در جهان دارند؟ بخش اول»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.