ترجمه سریع وب‌سایت‌ها با کمک مرورگر

وب‌سایت‌ها به زبان‌های مختلفی در سراسر جهان منتشر می‌شوند. اکثر وب‌سایت‌ها از زبان‌های مختلف پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین برای مطالعه بعضی سایت‌ها (مخصوصاً سایت‌های غیر انگلیسی)، اغلب به مترجم نیاز داریم.

گوگل ترنسلیت متداول‌ترین ابزار آنلاین برای ترجمه ساده و ماشینی است، برای ترجمه تمام محتوای یک وب‌سایت باید آن را کپی و در گوگل ترنسلیت پیست کنیم. اما انجام این کار برای کل صفحه وب عملاً امکان‌پذیر نیست.

برای همین مرورگرهای وب سعی می‌کنند تا از راه‌های مختلف، امکان ترجمه صفحات وب را برای کاربران فراهم کنند. بعضی از مرورگرها مانند گوگل کروم، قابلیت ترجمه وب‌سایت را درون تنظیمات خود قرار داده‌اند و به راحتی با یک کلیک می‌توان زبان صفحه وب مورد نظر را تغییر داد. اما بعضی دیگر از مرورگرها مانند فایرفاکس برای ترجمه وب‌سایت، نیاز به انجام چند مرحله اضافه‌تر مانند نصب افزونه دارند.

در ادامه به نحوه استفاده از قابلیت ترجمه صفحات وب در مرورگرهای مختلف می‌پردازیم.

برای مطالعه مطالب بیشتر، به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

ترجمه وب‌سایت در مرورگر Google Chrome

ساده و سریع‌ترین راه برای ترجمه سایت در مرورگر گوگل کروم این است که چند تغییر جزئی در تنظیمات انجام دهید که به شرح زیرند:

  • روی سه نقطه در گوشه سمت راست بالای مرورگر خود کلیک کنید.
  • به settings بروید، روی تب «Advanced» در سمت چپ کلیک کنید.
  • به قسمت Languages بروید.
  • روی languages کلیک کنید و زبان‌های انتخابی خود را اضافه کنید.
  • برگه‌ای را خواهید دید که می‌گوید: «پیشنهاد ترجمه صفحاتی که با زبان انتخابی شما فرق دارند».
  • دکمه سمت راست آن را بزنید و تا روشن شود و این گزینه فعال می‌شود.
  • بعد از انجام این تنظیمات، هر زمان که وارد یک سایت به زبان غیر فارسی شدید، آیکن گوگل ترنسلیت را گوشه مرورگر کنار آدرس URL خواهید دید. با انتخاب گزینه options می‌توانید تنظیمات ترجمه صفحات وب را تغییر دهید و با زدن گزینه show original، به زبان اصلی سایت برمی‌گردید.
  • توجه کنید که اگر شما چندین زبان در قسمت Languages مرورگر خود اضافه کرده باشید، کروم صفحات وب شما را فقط به اولین زبان انتخابی ترجمه می‌کند. اما اگر بخواهید برای سایر زبان‌ها هم پیشنهاد ترجمه دریافت کنید باید دوباره از قسمت تنظیمات کروم وارد Languages شوید و روی سه نقطه مقابل هر زبان کلیک کنید. بعد گزینه offer to translate pages in this language را انتخاب کنید.
  • در نهایت، بعد از ورود به هر وب سایت، یک pop up کنار نوار آدرس مرورگرتان به نمایش درمی‌آید و می‌توانید از طریق آن کل وب سایت را تنها با یک کلیک ترجمه کنید.
  • در صورتی که این pop up به شما نمایش داده نشد، فقط کافی است روی صفحه وبی که می‌خواهید ترجمه کنید کلیک راست کرده و گزینه Translate to English (یا ترجمه زبان انتخابی خود) را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید ترجمه‌ای که کروم به شما ارائه می‌دهد، همان ترجمه ماشینی گوگل ترنسلیت است و دقت بالایی ندارد.

مطالب مرتبط:

چطور هر اپلیکیشن موبایل را به راحتی ترجمه کنیم؟

ترجمه وب‌سایت در مرورگر فایرفاکس

بر خلاف مرورگر گوگل کروم، در مرورگر فایرفاکس امکان ترجمه صفحات وب از طریق تنظیمات داخلی آن وجود ندارد. اما می‌توان با نصب چند افزونه (extension) در بخش add-on فایرفاکس، امکان ترجمه سایت‌ها را به آن اضافه کنید. برای نصب افزونه ترجمه به مرورگر فایرفاکس باید مراحل زیر را طی کنید:

  • روی سه خط گوشه مرورگر کلیک کرده و به بخش settings بروید.
  • روی بخش extensions & themes کلیک کنید.
  • عبارت translate را در قسمت جستجوی افزونه‌ها وارد کنید و اینتر را بزنید.
  • حالا وارد صفحه‌ای می‌شوید که افزونه‌ها مترجم فایرفاکس به شما نمایش داده می‌شوند. از بین این فهرست، افزونه‌های To Google Translate، Simple Translate، Mate Translator، Google Translate For Firefox و Translate Web Pages جزو افزونه‌های محبوب و پرطرفدارتر هستند. انتخاب هر یک از این افزونه‌ها به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید هر کدام را که می‌خواهید امتحان کنید.
  1. بعد از انتخاب افزونه دلخواه خود روی آن کلیک کنید و گزینه add to firefox را بزنید.
  1. بعد از آن یک pop up برای افزودن افزونه به مرورگر به شما نمایش داده می‌شود و باید گزینه add را بزنید.
  • در نهایت وارد تنظیمات افزونه می‌شوید و می‌توانید زبان‌های مقصد خود را برای ترجمه صفحات وب انتخاب کنید.
  • بعد از تمام این مراحل، هر زمان که بخواهید صفحه‌ای را ترجمه کنید باید روی آیکون افزونه که در انتهای بخش آدرس URL وجود دارد کلیک کنید و گزینه translate را انتخاب کنید. همچنین از بخش options می‌توانید مجدداً تنظیمات افزونه را تغییر دهید.

ترجمه وب‌سایت در مرورگر Microsoft Edge و Safari

این مرورگرها مانند مرورگر گوگل کروم دارای قابلیت ترجمه صفحات وب هستند و این کار را بدون نیاز به نصب افزونه انجام می‌دهند. مراحل فعال کردن ترجمه در مرورگر مایکروسافت و سافاری هم مشابه مراحل مرورگر گوگل کروم است؛ یعنی مراجعه به تنظیمات و انتخاب زبان‌های موردنظر و…

کلام آخر

تمام مرورگرها روی انواع سیستم عامل‌های ویندوز و مک، دارای قابلیت ترجمه صفحات وب هستند. اما این قابلیت در بعضی مرورگرها مثل کروم، مایکروسافت و سافاری به صورت built-in وجود دارد (به این معنا که در تنظیمات داخلی مرورگر امکان ترجمه تعبیه شده است)؛ اما در مرورگری مانند فایرفاکس، این امکان با نصب افزونه فعال می‌شود. در نهایت باید دقت داشته باشید که ترجمه‌های ارائه شده توسط این ابزارها ماشینی بوده و ترجمه دقیق و درستی نیست.

ترجمیک که جامع‌ترین مرکز ارائه خدمات ترجمه در کشور است، خدمات سایت و اپلیکیشن را نیز ارائه می‌دهد تا شما با اطمینان خاطر کامل، ترجمه با کیفیت مطالب مختلف را دریافت کنید. اگر هم قصد فعالیت به عنوان مترجم، نویسنده یا ویراستار را دارید، میتوانید از صفحه استخدام مترجم، در ترجمیک استخدام شوید.

یک دیدگاه در «ترجمه سریع وب‌سایت‌ها با کمک مرورگر»;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.