آیا زبان همه چینی‌ها، ماندارین است؟

آیا زبان همه چینی‌ها، ماندارین است؟

چین با داشتن ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین کشور روی کره زمین است. همه ما می‌دانیم که چینی‌ها به زبان چینی صحبت می‌کنند. اما زبان چینی چه زبانی است؟

در واقعیت، احتمالا صدها زبان چینی وجود دارد که Wu، کانتونی و ماندارین برخی از رایج‌ترین آن‌ها هستند. علاوه‌بر این زبان‌ها، به زبان‌های متعدد دیگری هم در چین صحبت می‌شود.

در این متن به بررسی زبان‌های رایج در چین و میزان استفاده از آن‌ها می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

برای مطالعه مطالب بیشتر، به وبلاگ ترجمیک مراجعه کنید.

ماندارین

در چین، حدود ۷۰درصد از جمعیت به گویش‌های ماندارین صحبت می‌کنند. البته قابل ذکر است که گویش‌های مختلف ماندارین همیشه هم برای همدیگر، قابل درک نیستند.

هفتاد درصد مردم چین به زبان ماندارین صحبت می‌کنند.
در چین حدود ۲۹۸ زبان مختلف وجود دارد

در میان جوامع قدیمی‌تر مانند اقلیت‌ها و مناطق روستایی، ماندارین چندان رایج نیست و به زبان‌های دیگر صحبت می‌شود. احتمالا در چند دهه آینده، نسبت گویشوران ماندارین، افزایش می‌یابد.

واقعیت امر این است که زبان‌های مختلف چینی، عمدتا برای یکدیگر، نامفهوم هستند. برای مثال، فردی که ماندارین صحبت می‌کند، لزوما سخنان یک گویشور کانتونی را نمی‌فهمد.

مطالب مرتبط:

به مناسبت ۲۰ آوریل روز جهانی زبان چینی | چند نکته جالب که شاید درباره این زبان نمی‌دانستید

در واقع، حتی خود ماندارین گویش‌های متعددی دارد که تفاوت‌های بسیاری با هم دارند! گویش‌های ماندارین در تایوان و پکن و … بسیار متفاوت هستند و قابلیت درک متقابل را هم ندارند.

اکثر چینی‌ها (۷۰٪)، گونه‌ای از ماندارین را می‌فهمند.

چه زبان های دیگری در چین صحبت می‌شود؟

چین سرزمین وسیعی است و خانه ۱.۴ میلیارد نفر است. جای تعجب نیست که مردم چین به طیف‌های گسترده‌ای از زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند.

تعداد زبان‌ها و گویش‌های چین را حدود ۲۹۸ زبان می‌دانند. بیش از ۱۱ خانواده و شاخه‌های زبانی مختلف در چین وجود دارند. بزرگ‌ترین آن‌ها هم، خانواده زبان‌های چینی – تبتی هستند که شامل ماندارین، کانتونی و بسیاری دیگر می‌شود.

اما صدها زبان دیگر هم در کشور چین وجود دارد که بعضی از آن‌ها، تا چند میلیون گویشور هم دارند.

زبان‌های مختلف چین
تنوع و پراکندگی زبان‌های چین

در ادامه برخی از زبان‌های رایجی را که در چین صحبت می‌شوند، بررسی می‌کنیم. البته تعداد این زبان‌ها، بسیار زیاد است و ما فقط چندتا را مثال می‌زنیم.

مطالب مرتبط:

کدام زبان‌ها، بیش‌ترین میزان رشد را در جهان دارند؟ بخش اول

زبان‌های چینی تبتی

از جمله زبان‌های چینی-تبتی می‌توان ماندارین، کانتونی، وو، هاکا و همچنین زبان‌های دورتری مانند تبتی، برمه‌ای و … را نام برد.

زبان‌های Kra-Dai

این خانواده شامل زبان‌هایی مانند Dong، Gelao، Li و همچنین طیف وسیعی از زبان‌های تای است. زبان تایلندی، از زبان‌های خانواده تای محسوب می‌شود. با این حال، خود تایلندی معمولاً در چین صحبت نمی‌شود.

زبان‌های ترکی‌تبار

از زبان‌های ترکی رایج در چین می‌توان به اویغوری، ازبکی، قزاقی، تارتاری و … اشاره کرد. آیا می‌دانستید که زبان اولیه ترک‌های امروزی، در مقطعی تحت تأثیر زبان چینی قرار گرفته است؟

زبان‌های مغولی

زبان‌های مغولی مورد استفاده در چین، زبان‌هایی مانند مغولی، اویرات و بوریات است.

زبان‌های Tungusic

از این زبان‌ها می‌توان به مانچو، Xibe و Evenki اشاره کرد.

زبان کر‌ه‌ای

گویشی از زبان کره‌ای توسط مهاجران کره‌ای و فرزندانشان، در چین صحبت می‌شود. تعداد گویشوران زبان کره‌ای در چین، ۲.۳ میلیون نفر است.

Hmong–Mien

این خانواده زبان‌هایی مانند Hmong و Mien (بدیهی است) و هم‌چنین زبان‌هایی مانند Miao، Mien و She را دربرمی‌گیرد.

زبان‌های Austroasiatic

Palung De’ang، Wa و هم‌چنین ویتنامی، عضو این خانواده زبانی هستند. این زبان‌ها در چین توسط جوامع خاصی صحبت می‌شود.

افراد ویتنامی ساکن در چین از زبان ویتنامی، استفاده می‌کنند. البته ماندارین هم در ویتنام توسط برخی افراد، صحبت می‌شود.

زبان‌های هندواروپایی

زبان‌هایی مانند روسی در شمال چین، پرتغالی در ماکائو و انگلیسی در هنگ‌کنگ رایج است.

سخن پایانی

همه مردم چین به زبان ماندارین صحبت نمی‌کنند. فقط حدود ۷۰ درصد آن‌ها، این کار را انجام می‌دهند. بقیه به زبان‌های محلی، زبان‌های مهاجرین یا زبان‌هایی که در زمان استعمار به منطقه آمده‌اند، صحبت می‌کنند.

با این وجود، ماندارین یکی از رایج‌ترین زبان‌های اصلی روی کره زمین است. علاوه بر چین، ماندارین در چندین کشور آسیایی صحبت می‌شود. جوامع قابل توجهی از زبان ماندارین هم در سراسر جهان وجود دارد.

ترجمیک برای زبان چینی هم با مترجمان متخصص و حرفه‌ای همکاری می‌کند. اگر شما قصد ترجمه متون، قراردادهای رسمی و تجاری، ترجمه همزمان و … به زبان چینی را دارید، ترجمیک گزینه‌ای فوق‌العاده است. برای ثبت سفارش خود به صفحه ترجمه چینی مراجعه کنید.

اگر هم مترجم، نویسنده یا ویراستار دورکار هستید، با ارسال رزومه از طریق صفحه استخدام مترجم می‌توانید به ترجمیک بپیوندید.

5 دیدگاه در «آیا زبان همه چینی‌ها، ماندارین است؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.