روش‌های آموزش گرامر انگلیسی به کودکان

بهترین راه‌های آموزش گرامر انگلیسی به کودکان

ارتباط با کودکان و آموزش زبان انگلیسی به آن‌ها همان‌قدرکه می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد، با چالش‌هایی نیز همراه است.

‌آموزش دستور زبان، یکی از این چالش‌هاست. بااین‌حال یک معلم خوب، می‌تواند این چالش را به یک فرصت طلایی برای آموزش به بچه‌ها تبدیل کند.

در این مقاله، نکات مفید و در عین حال ساده‌ای را برای آموزش صحیح دستور زبان به کودکان گردآوری کرده‌ایم. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

کارگاه آموزش گرامر زبان انگلیسی

چرا آموزش دستور زبان به کودکان چالش‌برانگیز است؟

یادگیری دستور زبان، همیشه با حفظ کردن نکات و قواعد زیادی همراه است. از سوی دیگر دستور زبان، بر خلاف مهارت‌های نوشتاری و شنیداری، جذاب و سرگرم‌کننده نیست.

عدم علاقه افراد من‌جمله کودکان به گرامر انگلیسی
افراد مختلف مثل کودکان، علاقه زیادی به گرامر ندارند.

بنابراین کودکان و گاه حتی بزرگسالان، علاقه کمتری به یادگیری دستور زبان نشان می‌دهند.

بی‌توجهی به این موضوع و عدم ارائه راه‌حلی مناسب برای آن، می‌تواند یک آسیب جدی در فرایند زبان‌آموزی کودکان باشد.

چراکه یادگیری سایر مهارت‌های زبان، تا حد زیادی به یادگیری دستور زبان بستگی دارد. طبیعتا کودکی که دستور زبان را به‌خوبی یاد نگیرد، خیلی زود از یادگیری زبان دلسرد می‌شود. در نتیجه در این راه موفقیت چندانی کسب نمی‌کند.

پیش از تدریس گرامر این نکات را در نظر بگیرید

با در نظر گرفتن این نکات، تدریس و یادگیری دستور زبان، برای معلم و کودک ساده‌تر خواهد بود.

نکته اول: بی‌مقدمه سر اصل مطلب بروید!

به هیچ وجه تدریس گرامر را با این جمله شروع نکنید: امروز می‌خواهیم گرامر یاد بگیریم!

گفتیم که یادگیری دستور زبان خیلی برای بچه‌ها شیرین و دلچسب نیست. پس اگر تدریس را با این جمله شروع کنید، ممکن است ناخواسته بچه‌ها را بترسانید. بنابراین اصلا نیاز نیست به موضوع تدریس اشاره کنید.

نکته دوم: تمام جوانب کار را بسنجید.

گاهی شیوه آموزش گرامر در کتاب‌های درسی خیلی خوب نیست. همچنین ممکن است آموزش یک دستور زبان، تنها برای بچه‌ها گیج‌کننده باشد.

بنابراین معلم باید پیش از تدریس گرامر خوب به سوالات زیر فکر کند:

آیا شیوه آموزش دستور زبان، در کتاب درسی بچه‌ها کارآمد و قابل قبول است؟

آیا می‌توانم در کتاب‌ها و منابع دیگر، راه بهتری برای آموزش گرامر پیدا کنم؟

آموزش این دستور زبان، برای بچه‌ها مفید است یا گیج‌شان می‌کند؟

آیا دانش‌آموزان من می‌توانند این دستور زبان را به‌راحتی یاد بگیرند و استفاده کنند؟

نکته سوم: صبور باشید.

فراموش نکنید که دستور زبان نیز، همانند سایر مهارت‌ها، تنها با تکرار در ذهن بچه‌ها تثبیت می‌شود.

بنابراین پس از پایان تدریس، توقع نداشته باشید بچه‌ها گرامر را کاملا یاد بگیرند و به‌درستی استفاده کنند. سخت‌گیری را کنار بگذارید و اجازه دهید به‌مرور به قواعد زبان مسلط شوند.

نکته چهارم: انگلیسی را با زبان مادری مقایسه کنید.

به تفاوت‌های دستور زبان فارسی و انگلیسی توجه کنید. برخی قواعد زبان انگلیسی مثل حال استمراری در زبان فارسی نیز وجود دارند. بنابراین بچه‌ها به‌سرعت و از همان ترم‌های اول این گرامر را یاد می‌گیرند.

مطالب مرتبط:

تکنیک‌های ترجمه کتاب کودک و نوجوان

از سوی دیگر قواعدی مثل حال کامل استمراری (present perfect continuous)در فارسی خیلی رایج نیستند و کاربرد زیادی ندارند. طبیعتا بچه‌ها باید این نوع قواعد را ترم‌های بالاتر یاد بگیرند و زمان زیادی برای تسلط به آن‌ها نیاز دارند.

نکته پنجم: از زبان مادری استفاده کنید.

بسیاری از افراد، با استفاده از زبان مادری در کلاس زبان خارجی مخالفت می‌کنند. این در حالی است که صحبت به زبان مادری در برخی موارد، مثل تدریس گرامر، می‌تواند بسیار سودمند باشد.

تدریس گرامر به زبان مادری کودک
گرامر را به زبان مادری کودک تدریس کنید.

بنابراین معلم می‌تواند هرجا که لازم باشد، نکات گرامری را به زبان مادری تدریس کند.

نکته ششم: از اطلاعات قبلی بچه‌ها استفاده کنید.

هنگام تدریس گرامر، از دانسته‌ها شروع کنید و کم‌کم به سمت ناشناخته‌ها حرکت کنید.

به عبارت دیگر، وقتی شروع به آموزش گرامر می‌کنید، بهتر است از قواعدی که قبلا تدریس شده، کمک بگیرید. سپس به‌تدریج سراغ مطالب جدید بروید.

به عنوان مثال، تصور کنید می‌خواهید گرامر مجهول (passive) را آموزش دهید. بهتر است از قاعده معلوم (active) که از قبل در ذهن بچه‌ها جا افتاده شروع کنید. بعد از آن تدریس گرامر جدید را شروع کنید.

اینگونه ذهن کودک مطالب را با هم مقایسه می‌کند، تفاوت‌ها را شناسایی می‌کند و تشابه‌ها را با هم مطابقت می‌دهد.

راهکارهای آموزش دستور زبان به کودک

در این بخش به معرفی روش‌های ساده و مفیدی برای آموزش قواعد زبان انگلیسی به بچه‌ها می‌پردازیم. این روش‌ها به‌راحتی قابل اجرا هستند و می‌توانند یادگیری گرامر را به یکی از بخش‌های موردعلاقه کودکان تبدیل کنند.

مطالب مرتبط:

وبینار رایگان ترجمه کودک و نوجوان

تصویرسازی کنید

کلمات، مهم‌ترین راه برقراری ارتباط و انتقال مفاهیم هستند. بااین‌حال همیشه بهترین راه نیستند. گاه یک تصویر، می‌تواند از ده‌ها کلمه و کتاب گویاتر باشد. این موضوع در مورد کودکان بیشتر صدق می‌کند.

بنابراین گاهی لازم است برای کمک به درک بهتر مفاهیم پیچیده‌ای مثل دستور زبان از محتوای بصری استفاده کنید. از این طریق، قواعد دستور زبان برای کودک ملموس‌تر شده و راحت‌تر هضم می‌شود.

به عنوان مثال، نمایش فیلم‌های کمک آموزشی در کلاس، راهی ساده برای جلب توجه کودکان است. این فیلم‌ها به کودک کمک می‌کند تا استفاده از قواعد مختلف گرامر و چگونگی جمله‌سازی با آن‌ها را یاد بگیرد.

ضرورت تصویرسازی اصول گرامر انگلیسی به کودکان
اصول گرامر را برای کودکان، تصویرسازی کنید

همچنین می‌توانید از بچه‌ها بخواهید، هر کدام یکی از قوانین دستور زبان را روی کاغذ به تصویر بکشند. همه این تصاویر را روی دیوارهای کلاس نصب کنید. اینگونه هم کلاس زیباتری خواهید داشت، هم همیشه قواعد مختلف گرامر جلو چشم بچه‌ها خواهد بود.

خلاق باشید

مثال زدن، یکی از روش‌های بسیار تاثیرگذار در آموزش دستور زبان به کودکان است. زمانی که کودک با مثال‌ها برخورد می‌کند، می‌تواند قواعد گرامر را در عمل ببیند. بنابراین مثال به کودک کمک می‌کند تا اهمیت و هدف قوانین دستور زبان را درک کند.

شاید در ابتدا فکر کنید که مثال‌های خشک و کوتاهی که در کتاب‌های درسی آورده شده‌اند کافی هستند. اما اگر کمی بیشتر فکر کنید، می‌توانید از مثال‌های خلاقانه دیگری نیز استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

آشنایی با پیشکسوتان کتاب کودک به مناسبت این روز

به عنوان مثال می‌توانید از بچه‌ها بخواهید یکی از کتاب‌های موردعلاقه‌شان را به عنوان منبع انتخاب کنند. سپس از آن‌ها بخواهید یک جمله و یا صفحه کتاب را جدا کرده و نکات گرامری آن را شناسایی کنند.

استفاده از مطالب موردعلاقه کودک، روشی هوشمندانه در آموزش گرامر است. چراکه کودک از این طریق توجه بیشتری به کلاس و نکات می‌کند و تکالیفش را با علاقه بیشتری انجام می‌دهد.

لزوم استفاده از خلاقیت در تدریس زبان انگلیسی به کودکان
در تدریس گرامر به کودکان، خلاق باشید

فعالیت‌های کلاسی طراحی کنید.

هیچ چیز مثل شرکت در فعالیت‌های کلاسی و گروهی، نمی‌تواند تمرکز و توجه کودکان را در کلاس حفظ کند.

پس از تدریس هر یک از قواعد گرامر، از بچه‌ها بخواهید یک داستان کوتاه بنویسند. حتما روی استفاده از قواعد جدید در این داستان تاکید کنید.

سپس از آن‌ها بخواهید تا دو به دو نکات گرامری داستان یکدیگر را تصحیح کنند.

با این کار، حس رقابت کودکان تقویت می‌شود. حتما می‌دانید که رقابت یکی از بهترین راه‌ها برای بالا بردن انگیزه یادگیری است.

با بچه‌ها بازی کنید

آموزش دستور زبان، می‌تواند به‌راحتی به یک بازی تبدیل شود. این بازی‌های کلاس را از حالت خشک و خسته‌کننده خارج کرده و یادگیری را شیرین‌تر می‌کنند.

استفاده از بازی برای آموزش گرامر انگلیسی به کودکان
گرامر از طریق بازی کردن به کودکان بیاموزید

پانتومیم یکی از بهترین بازی‌ها برای آموزش گرامر است. با توجه به قواعدی که به‌تازگی آموزش داده‌اید، چند جمله ساده طراحی کنید. از بچه‌ها بخواهید این جمله‌ها را به صورت پانتومیم برای دوستان‌شان اجرا کنند.

به عنوان مثال پس از تدریس حال استمراری، از یکی از بچه‌ها بخواهید مشق نوشتن را با پانتومیم اجرا کند. قطعا خواهید دید که بقیه بچه‌ها با ذوق و شوق می‌گویند:

she is doing homework!

سخن پایانی

بچه‌ها استعداد فوق‌العاده‌ای در یادگیری زبان‌های خارجی دارند. بااین‌حال به اقتضای سن و روحیات‌شان، ممکن است علاقه زیادی به برخی مراحل یادگیری زبان نشان ندهند. خوشبختانه با رعایت نکاتی ساده و کمی خلاقیت می‌توان یادگیری تمام جزئیات و ریزه‌کاری‌های زبان را برای بچه‌ها لذت‌بخش کرد. در این مطلب با نکات و راهکارهایی مفید و در عین حال ساده برای آموزش کودک آشنا شدیم.

ترجمه کتاب کودک، یکی از راه‌های ارتباط با دنیای شیرین کودکان است. اگر شما هم به ترجمه کتاب کودک علاقه دارید، به صفحه استخدام مترجم مراجعه کنید.

اگر شما به دنبال مترجمان حرفه‌ای برای ترجمه کتاب کودک می‌گردید، می‌توانید با مترجمان متبحر و خبره ترجمیک همکاری کنید. برای ثبت سفارش، به صفحه ترجمه کتاب مراجعه کنید.

2 دیدگاه در «بهترین راه‌های آموزش گرامر انگلیسی به کودکان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.