آموزش‌های مناسب برای کودکان

آموزش‌هایی که از کودک شما یک نابغه می‌سازد!

ذهن کودک همچون زمینی خالی و حاصل‌خیز، آماده یادگیری است. هر بذری که در آن کاشته شود خیلی زود جوانه می‌زند و به درختی تنومند تبدیل می‌شود.

ازسوی‌دیگر آموزه‌های دوران کودکی، کیفیت زندگی، شخصیت، توانایی یادگیری و حتی فرصت‌های استخدام افراد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

در این مقاله، ابتدا نگاهی اجمالی به عوامل موثر در سرعت یادگیری کودکان، خواهیم داشت. سپس آموزش‌های تاثیرگذار در پرورش ذهن کودک و شکل‌گیری شخصیت او را معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه شوید.

مطالب مرتبط:

بهترین راه‌های آموزش گرامر به کودکان

چرا کودکان سریع‌تر از بزرگسالان یاد می‌گیرند؟

عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا سرعت و قدرت یادگیری بچه‌ها را بیشتر از بزرگسالان کنند. بااین‌حال، محققان و دانشمندان موارد زیر را برای اثبات این ادعا مطرح کرده‌اند:

ساختار مغزی

به‌مرور زمان و با بالا رفتن سن، بخش پیش پیشانی مغز انسان بیشتر رشد می‌کند. رشد این قسمت از مغز، خلاقیت و نوآوری فرد را کاهش می‌دهد. در نتیجه مغز از حالت پویایی، بیشتر به حالت ایستایی درمی‌آید.

شاید به همین دلیل، کودکان اشکال جالبی در میان ابرها و سایه‌ها پیدا می‌کنند ولی بزرگسالان آن‌ها را نادیده می‌گیرند!

نورون‌های فعال

نورون‌های فعال مغز، قادر به ایجاد اتصالات جدید هستند. این نورون‌ها فرد را مستعد یادگیری بیشتر می‌کنند.

طبیعتا کودکان در مقایسه با بزرگسالان نورون‌های فعال بیشتری دارند. ازاین‌رو هنگام یادگیری از آن‌ها پیشی می‌گیرند.

تفاوت‌های رفتاری و اجتماعی

تجربیات قبلی و همچنین ترس از شکست و ناکامی، در بزرگسالان بیشتر است. همین امر، در کند کردن یا ایجاد اختلال در فرایند یادگیری بزرگ‌سالان نقش مهمی دارد.

شجاعت کودکان برای امتحان کارهای جدید
کودکان از امتحان کردن کارهای جدید و شکست خوردن نمی‌ترسند

این در حالی است که کودکان حتی در مسائلی هم که به آن‌ها آشنایی ندارند، راحت و بی‌پروا وارد می‌شوند. آن‌ها همیشه سعی می‌کنند که چیزهای جدیدی یاد بگیرند.

ویژگی‌های جسمی

کودکان در مقایسه با بزرگسالان بدنی نرم‌تر دارند. چراکه با افزایش سن و روند طبیعی پیر شدن، بدن کم‌کم انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد. در نتیجه کودکان در یادگیری ورزش‌های مختلف توانمندتر هستند.

چه آموزش‌هایی به پرورش ذهن کودک کمک می‌کند؟

نخستین سال‌های زندگی، تاثیرگذارترین و مهم‌ترین سال‌های زندگی انسان محسوب می‌شود.

بنابراین هر جامعه‌ای برای رشد و پیشرفت بیشتر، باید به کودکان و آموزش‌های آن‌ها توجه زیادی کند. به عبارت بهتر، جوامع باید نابغه‌پروری را جزء اهداف بلندمدت خود قرار دهند.

آموزش‌ها و تمرینات ساده‌ای برای شکوفا کردن استعدادهای بچه‌ها وجود دارد. این آموزش‌ها از کودک شخصیتی سالم و توانمند می‌سازند و به‌راحتی هم قابل‌اجرا هستند.

آموزش زبان به کودکان

یادگیری زبان دوم برای کودک، به‌ راحتی یادگیری راه رفتن و مهارت‌های دیگر برای او است. این در حالی است که بسیاری از والدین، تصور دیگری دارند.

یادگیری زبان، تمامی جنبه‌های زندگی کودک را تحت تاثیر قرار دهد و کیفیت آن را یک درجه، بالاتر می‌برد.

یادگیری سریع زبان دوم توسط کودکان
بچه‌ها آسان‌تر از بزرگسالان زبان دوم را می‌آموزند

تمامی فرایندهای یادگیری در مغز اتفاق می‌افتد. بنابراین، مغز نخستین عضوی است که با فراگیری زبان تقویت می‌شود.

مغز کودکان انعطاف‌پذیرتر است و به‌طورکلی آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. بنابراین، آموزش زبان به کودکان، در مدت زمان کوتاه‌تری اتفاق می‌افتد. علاوه‌‌براین، آموزش زبان تاثیر بیشتری در تقویت مراکز فرماندهی مغز کوکان دارد.

تقویت ساختار مغز کودک، نمودهای فراوانی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کودکانی که به غیر از زبان مادری، با یک زبان دوم نیز آشنا هستند، به‌راحتی می‌توانند روی موضوعات مختلف تمرکز کنند و پرش ذهنی کمی دارند. بنابراین سریع‌تر و راحت‌تر دروس و مسائل مختلف را می‌آموزند و از همسالانشان پیشی می‌گیرند.
  • دوزبانه‌بودن، ماهیچه‌های مغز را قوی می‌کنند و توانایی حل مسئله و تفکیک اشیاء و رنگ‌ها را در کودک بهبود می‌بخشد.
تاثیر بازی‌های کودکانه در افزایش یادگیری زبان به کودکان
بازی‌های کودکانه در زمینه آموزش زبان، فرایند یادگیری را آسان‌تر می‌کند
  • یادگیری زبان‌های دوم، حافظه کودک را قوی‌تر می‌کند. چراکه فرایند یادگیری زبان به طور همزمان مراکز پردازش و به‌خاطرسپاری را در مغز درگیر می‌کند. این مراکز مغز، به‌ویژه در مورد کودکان، بسیار انعطاف پذیر هستند. بنابراین، با یادگیری زبان دوم توسعه می‌یابند وحافظه‌ای قوی برای کودک به ارمغان می‌آورند.
  • تمامی این موارد، کودک را برای انجام مسئولیت‌ها و فعالیت‌هایش تواناتر می‌سازند و مسیر موفقیت را برای او هموارتر می‌کنند.

تاثیر یادگیری زبان در زندگی اجتماعی کودکان

آشنایی با زبانی خارجی بر ارتباطات اجتماعی کودک نیز تاثیر می‌گذارد. احتمالا بچه‌ای که توانایی مکالمه به زبان‌های دیگر را داشته باشد، دوستان بیشتری پیدا می‌کند. در نتیجه با فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شود و زودتر به بلوغ فکری و اجتماعی می‌رسد.

مطالب مرتبط:

وبینار رایگان ترجمه کودک و نوجوان

پس به‌طورکلی می‌توان گفت که یادگیری زبان‌های خارجی از کودک، شخصیتی بااعتمادبه‌نفس و قوی می‌سازد.

علاوه‌بر همه این‌ها، والدین با آموزش زبان‌های خارجی به کودک، در واقع برای آینده او سرمایه‌گذاری می‌کنند. چراکه افرادی که از کودکی آموزش زبان را شروع می‌کنند، تسلط بیشتری در آن به دست می‌آورند و فرصت‌های شغلی بیشتری پیش رو خواهند داشت.

به عنوان مثال، بسیاری از مترجمان جوان ترجمیک، در سنین پایین زبان یاد گرفته‌اند و خیلی زود به درآمدزایی رسیده‌اند. این افراد صرف‌نظر از سن و مقطع تحصیلی‌شان به عنوان مترجم استخدام شده‌اند و در مقایسه با همسالان‌شان درآمد خوبی دارند.

آموزش شعر به کودکان

مغز انسان همانند یک ماهیچه است که هر چه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، قوی‌تر می‌شود. روش‌های مختلفی که به ورزش مغز معروف‌اند، برای این کار وجود دارد.

حفظ شعر، شاید در ابتدا کاری پیش‌پاافتاده به نظر برسد ولی یک ورزش عالی برای مغز است. حفظ شعر، حافظه طولانی‌مدت را بهبود می‌بخشد.

ورزش‌های مغز، هرچه از سنین پایین‌تری شروع شوند، فرد برای سال‌های بعدی زندگی آماده‌تر و احتمال موفقیت او بیشتر می‌شود.

کودکانی که از سنین پایین وارد دنیای شعر و هنر می‌شوند، روحیه‌ای لطیف‌تر وآرام‌تر پیدا می‌کنند و خوش‌برخوردتر می‌شوند. این کودکان در برخورد با موقعیت‌های مختلف زندگی، رفتار معقول‌تری از خود نشان می‌دهند.

شکوفایی ذوق و قریحه، یکی دیگر از فواید حفظ شعر برای بچه‌هاست. ذوق هنری کودکان با یادگیری اشعار مناسب تحریک می‌شود و به‌مرور شم نویسندگی را در آن‌ها بیدار می‌کند.

سرگرم‌کننده بودن اشعار جالب برای کودکان
اشعار جالب و کودکانه برای کودکان، بسیار سرگرم‌کننده است

بسیاری از نویسندگان، معتقد‌ند که ذوق نویسندگی از سنین کودکی و با آموزش‌های ساده در وجود آن‌ها شکل گرفته است.

والدین و مربیان می‌توانند برای شروع، اشعار کودکانه و ساده‌ را انتخاب کنند و به کودک آموزش دهند. رفته‌رفته توانایی کود‌ک بیشتر می‌شود و می‌تواند اشعار فاخر فارسی را نیز حفظ کند. کودکان از این طریق با فرهنگ کشورشان هم آشنا می‌شوند.

آموزش ژیمناستیک به کودکان

سلامتی جسمی، از ملزومات یک زندگی شاد و خوب است. تغدیه سالم و ورزش کردن، اساسی‌ترین شاه‌کلیدهای رسیدن به این هدف هستند.

معمولا با بالا رفتن سن، افراد توانایی و تمایل کمتری به ورزش کردن و یادگیری مهارت‌های ورزشی نشان می‌دهند. در نقطه مقابل، کودکان بنابر ویژگی‌های جسمانی و روحی‌شان استعداد و علاقه زیادی به ورزش کردن دارند.

اهمیت آموزش ژیمناستیک به کودکان
یکی از ورزش‌های مفید برای کودکان، ژیمناستیک است

ژیمناستیک یکی از ورزش‌هایی است که برای بسیاری از کودکان جذاب و هیجان‌انگیز است و فواید بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال کودک با آموزش ژیمناستیک:

  • انعطاف بدنی‌اش را حفظ می‌کند.
  • چالاک‌تر می‌شود.
  • آمادگی جسمانی خوبی پیدا می‌کند.
  • برای یادگیری سایر مهارت‌ها و رشته‌های ورزشی آماده‌تر می‌شود.
  • خوش‌اندام می‌ماند و اضافه وزن پیدا نمی‌کند.

در نتیجه در ادامه سال‌های زندگی‌، کمتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرد.

اگر کودکان با مهارت‌های ورزشی آشنا شوند، در آینده برای استخدام در بسیاری از مشاغل در اولویت قرار خواهند گرفت.

آموزش موسیقی به کودکان

موسیقی یکی از مواردی است که آموزش آن تاثیر بسزایی در تقویت هوش و شکل‌گیری شخصیت کودک دارد.

فرایند یادگیری موسیقی، با درگیر کردن بخش‌های مختلف ذهن، آی‌کیوی کودک را بالا می‌برد. همچنین به‌مرور زمان درک بهتری از مفاهیم مختلف را در او به وجود می‌آورد.

فواید موسیقی برای کودکان
موسیقی برای کودکان، فواید بسیاری دارد

علاوه‌براین، موسیقی با ماهیت آرامش‌بخش خود به حفظ و بهبود سلامت روحی کودکان کمک می‌کند.

بنابراین برخلاف تصور بسیاری از والدین، آموزش موسیقی نه‌تنها باعث افت تحصیلی بچه‌ها نمی‌شود بلکه روح و ذهن آن‌ها را برای یادگیری مطالب درسی آماده‌تر می‌کند. حتی به گفته یکی از اساتید انجمن موسیقی استرالیا، عملکرد درسی و اجتماعی افرادی که از سنین پایین شروع به یادگیری موسیقی کرده‌اند، بهتر از بقیه است.

سخن نهایی

کودکان هر آن‌چه آموزش ببینند یاد می‌گیرند و این آموزه‌ها نقش عمیقی در زندگی آینده و شخصیت آن‌ها دارد. بنابراین شایسته است والدین، مربیان و مسئولان آموزش و پرورش، نگاهی آینده‌نگرانه به برنامه آموزش کودک داشته باشند. بدین ترتیب، در آینده اداره و مدیریت جامعه به دست افرادی توانا و سالم سپرده می‌شود.

پس از آموزش مناسب به کودکان غافل نشوید.

اگر شما هم با زبان‌های خارجی آشنایی دارید، برای استخدام در ترجمیک، در صفحه استخدام مترجم رزومه خود را ارسال کنید.

ترجمیک با مترجمان متخصص و حرفه‌ای همکاری می‌کند. برای ثبت سفارش در زمینه ترجمه کتاب و مقاله کودک به صفحه ثبت سفارش ترجمه مراجعه کنید.

4 دیدگاه در «آموزش‌هایی که از کودک شما یک نابغه می‌سازد!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.