مهارت‌های لازم و ضروری برای داشنجویان

پیش از فارغ‌التحصیلی این مهارت‌ها را کسب کنید

امروزه بسیاری از والدین، رویای دانشجو شدن فرزندانشان را در سر می‌پرورانند و برای تحقق این رویا سرمایه‌گذاری می­کنند. دانش‌آموزان نیز برای قبولی در کنکور و پیش گرفتن از رقیبان‌شان، روزها و ماه­ها تلاش و مطالعه می‌کنند.

با این‌حال، موفقیت در کنکور و ورود به دانشگاه اگرچه بسیار ارزشمند است ولی پایان راه نیست! حتی بهتر است بگوییم که ورود به دانشگاه، سرآغاز فصلی تازه از دوران یادگیری و آموزش افراد است.

مهارت‌آموزی در دوران دانشجویی تاثیر زیادی در پیدا کردن شغل مناسب و زندگی آینده افراد دارد. از این‌رو، این مطلب را به معرفی مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید در این دوران آموخته شوند، اختصاص دادیم.

اگر شما هم تازه وارد دانشگاه شده‌اید یا در میانه راه زندگی دانشجویی هستید، این مطلب را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

چگونه رزومه‌ای خوب بنویسم؟

مهارت‌هایی که هر دانشجویی باید یاد بگیرد

بی‌شک هماهنگی مهارت‌ها و رشته تحصیلی معجزه می‌کند و نودانشجویان را به افرادی متخصص تبدیل می‌کند. ولی آیا هر کس تنها به مهارت‌های حوزه تحصیلی خود نیاز دارد؟ قطعا خیر!

با نگاهی دقیق‌تر، خواهید یافت که بسیاری از مهارت‌ها میان متخصصین تمامی رشته‌ها مشترک هستند. هر فردی صرف ­نظر از رشته‌ای که در آن تحصیل کرده باید با این مهارت‌ها آشنا باشد.

علاوه­ بر این، صرف ­نظر از موضوعات فنی و تخصصی، مهارت‌های دیگری نیز هستند که یادگیری آن‌ها لازمه زندگی شاد و سالم است. این مهارت‌ها، به مهارت‌های زندگی معروف‌اند.

مهارت‌های زندگی به­قدری حائز اهمیت هستند که به ­طور غیر مستقیم روی عملکرد تخصصی افراد نیز تاثیر می‌گذارند.

با این تفاسیر، ما در این مقاله مهارت‌های موردنیاز دانشجویان را در ۳ زیرگروه طبقه‌بندی کردیم. در ادامه به بررسی هر یک از این گروه‌ها می‌پردازیم.

مهارت‌های زندگی

ورود به دانشگاه، با آغاز دوران بزرگسالی و تغییرات اساسی در زندگی همراه است. آشنایی با فرهنگ‌ها و افراد مختلف، گاه زندگی در شهری دیگر، تلاش برای کسب استقلال بیشتر، تغییر مسئولیت‌ها و… برخی ویژگی‌های دوران دانشجویی هستند. این ویژگی‌ها به­ندرت در دوره‌های قبلی زندگی دیده می‌شوند.

اگر به‌تازگی وارد دانشگاه شده‌اید یا این دوران را پشت سر گذاشته‌اید، حتما به­خوبی این قضیه را درک می‌کنید.

طبیعتا زندگی بزرگسالی فراز و نشیب‌های زیادی دارد و مهارت‌های خاصی می‌طلبد که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مدیریت زمان

مدیریت زمان، یکی از مهارت‌هایی است که موفقیت افراد را در تمامی جنبه‌های زندگی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. حتما برای شما هم پیش آمده که با وجود داشتن تسلط کافی روی کارهایتان، زمان کم آوردید و نتیجه خوبی نگرفته‌اید.

برای این که مدیریت زمان را در زندگی خود اجرا کنید، ابتدا باید با اصول آن آشنا شوید.

اهمیت برنامه‌ریزی و مدیرت زمان
افراد موفق حتما برای زمان‌های زندگی خود برنامه‌ریزی می‌کنند

برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی، از اصول مدیریت زمان هستند و ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

در ابتدا، از کارهای روزمره شروع کنید و آن­ها را به­ترتیب اولویت‌بندی کنید. سپس برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که زمان کافی برای انجام تمامی کارها داشته باشید.

مداومت و تمرین، کم­ کم برنامه‌ریزی و مدیریت زمان در وجودتان نهادینه می‌کند و بازدهی کارهایتان بیشتر می‌شود.

مدیریت مسائل مالی

مسائل مالی یکی از مسائلی است که برای اولین بار به­طور جدی در دوران دانشجویی نمود پیدا می‌کند. تا پایان عمر نیز به عنوان یک جزء جدایی‌ناپذیر زندگی باقی خواهد ماند.

احتمالا شما هم مدیریت مسائل مالی را مساوی با پس‌انداز کردن می‌دانید ولی این­ طور نیست! در واقع هر شخصی باید بداند که چطور پولش را مدیریت کند تا هم پس‌انداز مختصری داشته باشد، هم از عهده مخارج بربیاید و هم از زندگی لذت ببرد.

اهمیت مدیریت مالی
همواره هزینه‌های خود را مدیریت کنید

صرف نظر از مقدار پولی که در اختیار دارید، سعی کنید مدیریت مالی را تمرین کنید. برای شروع، لیستی از هزینه‌های ضروری و غیرضروری تهیه کنید و یک حساب پس‌انداز باز کنید.

برای این که خیالتان راحت‌تر باشد، هر ماه ابتدا پس‌انداز و هزینه‌های ضروری را جدا کنید و کنار بگذارید. سپس با خیالت راحت باقی پول‌تان را برای تفریح و لذت از زندگی خرج کنید.

همچنین یک دفترچه کوچک تهیه کنید و همه جا به همراه داشته باشید. هر پولی که خرج می‌کنید را در این دفترچه بنویسید. با این کار، دیگر آخر ماه از تمام پول‌هایتان تعجب نخواهید کرد.

داشتن اهداف بلندمدت، نکته دیگری است که در مدیریت مسائل مالی اهمیت دارد. با داشتن هدفی خاص و مشخص، انگیزه بیشتری برای پس‌انداز کردن خواهید داشت. بسیاری از هزینه‌های غیرضروری‌تان نیز حذف خواهد شد.

منظم بودن

خوشبختانه نظم و انظباط، یکی از مواردی است که به­طور جدی در مدرسه مورد توجه قرار می‌گیرد. با این ­حال، رهایی از فشار مدرسه می‌تواند دانشجویان را به­نظمی و شلختگی وسوسه کند!

ولی بهتر است بدانید که هرچه منظم‌تر و دقیق‌تر باشید، اعتمادبه‌نفس بیشتر و ذهن بازتری برای رویارویی با مسائل مهم زندگی خواهید داشت.

نظم و انضباط در رسیدن به موفقیت‌های بزرگ، نقش مهمی دارند

سعی کنید نظم را در تمامی جنبه‌های زندگی­ بگنجانید و قوانین مخصوص به خودتان را داشته باشید. بدین­ترتیب خواهید دید که تسلط بیشتری بر اداره امور دارید و کارهایتان بهتر پیش می‌روند. علاوه بر این، سعی کنید مرتب کردن اتاق و وسایل‌تان را به یک عادت تبدیل کنید. چراکه این کار تاثیر زیادی بر آرامش و تمرکز شما دارد.

برای هر وسیله جای مخصوصی در نظر بگیرید و هر چیز را سر جایش بگذارید. مرتب نوشتن جزوات نیز تمرین خوبی برای عادت به نظم و انظباط در زندگی است.

مهارت­های مشترک تمام رشته‌ها

تقریبا همه افراد پس از پایان دانشگاه، به دنبال کار می‌گردند. در بحبوحه پیدا کردن کار، مشخص می‌شود که هر کس، صرف­نظر از تخصص اصلی­­اش، باید مهارت­های دیگری نیز بلد باشد.

این مهارت‌ها در واقع پیش‌نیاز تمامی مشاغل هستند و میزان موفقیت افراد را در کارهای تخصصی افزایش می‌دهند.

یادگیری زبان‌های خارجی

تقریبا در تمامی مشاغل، تسلط بر حداقل یک زبان خارجی، امتیازی بزرگی محسوب می‌شود. چراکه کار با بسیاری از نرم‌افزارها، برقراری ارتباطات بین‌المللی، استفاده از منابع مطالعاتی غیرفارسی‌زبان و… در گرو آشنایی با زبان‌های خارجی، به ­ویژه انگلیسی است.

اهمیت یادگیری زبان‌های خارجی مثل انگلیسی
یادگیری زبان‌های خارجی، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را برای شما فراهم می‌کند

مطالب مرتبط:

کارگاه آنلاین مکالمه آیلتس

شاید فکر کنید دروس دانشگاه دیگر جایی برای مطالعه زبان باقی نمی‌گذارند. همچنین ممکن است هزینه‌های ثبت نام در کلاس زبان قدری برایتان سنگین باشد.

با این‌حال بعدها خواهید دید که در هیچ دوره‌ای به‌اندازه دوران دانشجویی برای مطالعه زبان فراغت بال ندارید. با رعایت نکات زیر، مطالعه زبان شیرین و ساده خواهد شد:

  • در اوقات فراغ‌تان، فیلم‌ها و سریال‌های زبان اصلی ببینید. تماشای فیلم و سریال، کاری سرگرم‌کننده و در عین حال موثر در آموزش زبان است.
  • احتمالا برای رفتن به دانشگاه، هر روز چند ساعت در راه هستید. در راه دانشگاه و منزل، موسیقی انگلیسی گوش کنید، کتاب داستان‌های انگلیسی بخوانید و کلمات جدیدی که آموخته‌اید را مرور کنید.
  • شاید از این مورد کمی تعجب کنید ولی ترجمه، یکی از راه‌های تقویت مهارت‌های زبان است. بسیاری از دانشجویان با یکی از زبان‌های خارجی آشنا هستند و قصد ارتقا مهارت‌هایشان را دارند. ترجمه، یک کار دانشجویی بی‌نظیر برای کمک به این افراد است.

ترجمیک، برای تکمیل کادر مترجمان خود، از مترجمان تمامی رشته‌ها و زبان‌ها دعوت به همکاری می‌کند. برای همکاری با ترجمیک روی عبارت استخدام مترجم کلیک کنید.

چگونه زبان یاد بگیریم؟
یادگیری زبان نیاز به صرف زمان و تمرین زیاد دارد
  • زبان را گروهی یاد بگیرید. با دوستان‌تان قرار بگذارید و هر کسی یک گرامر را برای بقیه توضیح دهید. با این کار هم در جمع دوستان‌تان خواهید بود هم مطالبی جدیدی یاد می‌گیرید.
  • اگر فکر می‌کنید فرصت کافی برای شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارید، در کلاس‌های آنلاین شرکت کنید. معمولا فیلم این کلاس‌ها ضبط می‌شود. هر وقت زمان کافی داشتید، این فیلم‌ها را تماشا کنید.

مطالب مرتبط:

دوره آنلاین نگارش متون انگلیسی

مهارت­های کامپیوتری

امروزه برای تسهیل بسیاری از امور از نرم‌افزارهای کامپیوتری استفاده می‌شود. بسیاری از مشاغل نیز اطلاعات خود را از طریق این نرم‌افزارها سازمان‌دهی و مدیریت می‌کنند.

آفیس، یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهایی است که تقریبا برای کار در هر جایی باید با آن آشنا باشید. این نرم‌افزار، شامل مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای سودمند و کارآمد از قبیل word، excel ،PowerPoint و… است. خوشبختانه همه این نرم‌افزارها کاربری ساده‌ای دارند و به‌راحتی آموخته می‌شوند.

اهمیت یادگیری آفیس
آفیس را حتما بیاموزید

البته یادگیری مهارت‌های کامپیوتری در دوران دانشجویی نیز خیلی کاربرد دارد. انجام بسیاری از پروژه‌های دانشجویی به کار با ورد، پاورپوینت و اکسل نیاز دارد. همچنین اگر در این نرم‌افزارها تسلط داشته باشید، می‌توانید پروژه همکلاسی‌هایتان را انجام دهید و کسب درآمد کنید.

مطالب مرتبط:

آموزش ورد

فن بیان

کلام، اصلی‌ترین راه ارتباطی انسان­ها است. پس روشن است که اگر نتوانید به‌خوبی و بااعتمادبه‌نفس کافی صحبت کنید، ارتباط موثری با افراد نخواهید داشت.

اهمیت قدرت فن بیان، در جلسه مصاحبه، صحبت با همکاران، صحبت با مشتریان و… به­وضوح خودش را نشان می‌دهد.

اهمیت مهارت‌های ارتباطی
داشتن مهارت‌های ارتباطی در پیشرفت افراد نقش مهمی دارد

پس برای این که در بازار کار، یک پکیج کامل و بی‌نقص از توانایی‌ها و شخصیت­ خود ارائه دهید، فن بیان‌تان را تقویت کنید.

کتاب‌های بسیاری در این زمینه تالیف شده‌اند که مطالعه آن‌ها مهارت‌های کلامی شما را بهبود می‌بخشد. برای آشنایی و دانلود این کتاب‌ها، به سایت فیدیبو مراجعه کنید.

مهارت‌های تخصصی

تمامی رشته‌های دانشگاهی به هدف تربیت افراد متخصص طراحی شده‌اند. بااین ­حال، برخی مهارت‌ها که تسلط در آن‌ها از افراد متخصص انتظار می‌رود، در چارت درسی دانشگاه‌ها جایی ندارند.

بنابراین، یادگیری این مهارت‌ها امتیازی بزرگ تلقی می‌شود و در بازار کار شما را از سایر همکلاسی‌هایتان متمایز می‌کند.

در این بخش به تفکیک رشته‌های دانشگاهی برخی از مهارت‌های موردنیاز آن‌ها را عنوان خواهیم کرد.

مهارت‌های مورد نیاز گروه فنی و مهندسی

  • رهبری

مهندسان، معمولا وظیفه رهبری یک تیم را بر عهده دارند و باید زیردستان خود را طوری مدیریت کنند که هدف نهایی پروژه به‌خوبی محقق شود.

رهبری کردن جنبه‌های مختلفی دارد. ایجاد و حفظ انگیزه در افراد، مدیریت بحران، نظارت و پیگیری کارها، تقسیم مسئولیت‌ها و… از جنبه‌های مختلف رهبری هستند.

Team leader and teamwork 
اهمیت مدیریت  و رهبری
توانایی مدیریت کردن افراد، اهمیت بالایی در رسیدن به موفقیت دارد

بنابراین اگر در یکی از رشته‌های مهندسی تحصیل می‌کنید، سعی کنید به مرور زمان از خودتان یک رهبر قدرتمند و خوب بسازید.

  • علوم کامپیوتری

علوم کامپیوتری، یکی از مواردی است که مهندسین بیش از سایرین باید به آن اشراف داشته باشند. به عنوان مثال برنامه‌نویسی، یکی از مهارت‌های پیشرفته رایانه‌ای است که مهندسی بسیاری از پروژه‌ها به آن نیاز دارد.

علاوه ­بر این، نرم‌افزارهای زیادی برای تسهیل کار مهندسان طراحی شده‌اند. نرم‌افزارهای شبیه‌سازی پروژه از جمله این نرم‌افزارها هستند.

این نرم‌افزارها برای پیش‌بینی چالش‌های پروژه طراحی شده‌اند و امکان موفقیت آن را افزایش می‌دهند.

برای دانلود یکی از بهترین نرم‌افزارهای مهندسی، روی عبارت دانلود نرم‌افزار شبیه‌سازی کلیک کنید.

مهارت‌های مورد نیاز گروه پزشکی و پیراپزشکی

  • کنترل اضطراب

تمامی مشاغل چالش‌ها و اضطراب مخصوص به خودشان را دارند ولی این موضوع در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نمود بیشتری دارد.

اگر مشغول به تحصیل در این رشته‌ها هستید، احتمالا پتانسیل خوبی در کنترل اضطراب و مدیریت بحران دارید. با این ­حال بهتر است با مطالعه کتاب و کسب مهارت، این ویژگی شخصیتی‌تان را تقویت کنید تا به متخصصی درجه یک تبدیل شوید.

نقش منفی اضطراب در سلامتی افراد
اضطراب در سلامتی افراد، تاثیری بسیار منفی دارد
  • ارتباط موثر با افراد مختلف

پزشکان و پرستاران به اقتضای شغلشان با افراد مختلفی در ارتباط­ هستند که از قضا در شرایط روحی حساسی به سر می‌برند. بنابراین شایسته است کسانی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند مطالعه بیشتری درخصوص ارتباط با افراد داشته باشند.

پزشکان و پرستاران اگر بدانند با افراد مختلف چگونه رفتار کنند، به­ مرور زمان مراجعان بیشتری خواهند داشت. رفتار خوب کادر درمان، روحیه بیماران را تقویت و از این نظر، فرایند درمان را تسهیل می‌کند.

مهارت‌های مورد نیاز گروه علوم پایه

  • خلاقیت

علوم پایه، همان‌طورکه از نامش پیداست، پایه و اصول علوم و رشته‌های دیگر است. بنابراین تاثیر خلاقیت متخصصین این رشته‌ها در سطح وسیع‌تری قابل مشاهده خواهد بود.

اهمیت خلاقیت
خلاق باشید!

اگر در رشته‌های علوم پایه مثل شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک و ریاضی تحصیل می‌کنید، سعی کنید همیشه به فکر نوآوری و ایجاد خلاقیت باشید. برای این کار نیازهای جامعه و کاستی­های موجود در آن را بررسی کنید. به این فکر کنید که چه ایده‌ای می‌تواند این مشکلات را حل کند.

  • علوم کامپیوتری

متخصصان علوم پایه نیز همانند مهندسان سر و کار زیادی با نرم‌افزارهای مختلف دارند. به عنوان مثال نرم­افزار گوسین در رشته شیمی، کروکودیل فیزیک در رشته فیزیک، Organon Anatomyدر رشته زیست‌شناسی و متلب در رشته ریاضی، کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای علوم پایه هستند.

کلام آخر

هر دانشجویی باید تمامی مهارت‌هایی که برای موفقیت تحصیلی، شغلی و اجتماعی نیاز دارد را بشناسد و پیش از خروج از دانشگاه بیاموزد.

از این ­رو در این مطلب، دسته‌بندی کاملی از مهارت‌های مختلفی که هر فردی به آن‌ها نیاز دارد تهیه کردیم. امید است تا با کسب این مهارت‌ها روز به­ روز موفقیت‌های بیشتری کسب کنید.

اگر برای انجام پروژه‌های دانشگاهی نیاز به ترجمه یا ویراستاری دارید، از متخصصان ترجمیک کمک بگیرید. کافیست روی عبارت ثبت سفارش کلیک کنید.

دبستان ترجمیک، یک پلتفرم آموزش آنلاین است و از افرادی که در زمینه خاصی تخصص دارند، دعوت به همکاری می‌کند. اگر شما هم به تدریس علاقه‌مند هستید، رزومه خود را در صفحه جذب مدرس بارگذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.