بررسی تفاوت‌های میان پاسپورن و ویزا

بررسی تفاوت‌های ویزا و پاسپورت

هر جا صحبت از سفرهای خارجی و مهاجرت باشد، قطعا نام ویزا و پاسپورت نیز به گوش می‌خورد. با این‌حال، بسیاری از افراد با مفهوم این دو واژه و تفاوت‌های آن‌ها آشنا نیستند.

از این‌رو، در این مطلب با تعریف ویزا و پاسپورت و شرایط گرفتن هر یک آشنا خواهیم شد. همچنین خواهیم دید که برای سفر به کشورهای مختلف، ویزا لازم است یا پاسپورت؟

اگر شما هم قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید یا دوست دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

کدام دانشگاه‌ها برای اپلای مناسب هستند؟

پاسپورت چیست؟

پاسپورت یا همان گذر‌نامه، مهم‌ترین مدرک موردنیاز برای خروج از کشور است. در واقع اگر پاسپورت نداشته باشید، امکان سفر به هیچ کشوری برای شما وجود ندارد.

هر کشوری، یک مدرک شناسایی رسمی، تحت عنوان پاسپورت، برای شهروندان خود صادر می‌کند. اطلاعاتی ازجمله نام کامل، یک عکس جدید، تاریخ تولد و ملیت در پاسپورت قید می‌شود.

مهم‌ترین مدرک برای خروج از کشور، پاسپورت است.
پاسپورت مهم‌ترین مدرک برای خروج از کشور است.

همچنین چند صفحه خالی در انتهای پاسپورت وجود دارد که هنگام ورود و خروج از کشور مهر می‌خورد. این اطلاعات در پاسپورت‌های تمامی کشورهای دنیا، یکی هستند.

این روزها اکثر پاسپورت‌ها بیومتریک هستند. یک تراشه الکترونیکی در این پاسپورت‌ها تعبیه شده که برای احراز هویت فرد استفاده می‌شود.

ویزا چیست؟

ویزا یا روادید، تاییدیه‌ای است که به پاسپورت اضافه می‌شود. دارنده ویزا، مجوز رسمی برای ورود، خروج و اقامت در یک کشور را برای مدتی مشخص دارد. در واقع اقامت موقت و ورود به برخی کشورها، منوط به داشتن ویزا است.

تا این جا با تعریف ویزا و پاسپورت و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شدیم. دیدیم که پاسپورت را دولت کشور شما صادر می‌کند اما ویزا باید توسط کشور هدف یا مقصد صادر شود. همچنین دانستیم که داشتن پاسپورت، شرط اصلی سفر به کشورهای خارجی است. در حالی‌که سفر به برخی کشورها به ویزا نیاز ندارد.

حال در ادامه مطلب، با شرایط اخذ ویزا و پاسپورت و نکات دیگری آشنا خواهیم شد.

مدارک موردنیاز برای اخذ پاسپورت

برای گرفتن پاسپورت، باید خود شخص به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کند. البته امکان دریافت اینترنتی پاسپورت نیز وجود دارد. با مراجعه به سایت egozar.epolice.ir و بارگذاری مدارک موردنیاز، درخواست‌تان را برای گرفتن پاسپورت ثبت کنید. چند روز بعد از ثبت درخواست، پاسپورت‌تان را درب منزل تحویل بگیرید.

البته توجه کنید که برای ثبت درخواست در سامانه باید حتما مراحل احراز هویت را در یکی از دفاتر پلیس +۱۰ انجام داده باشید.

مدارک موردنیاز برای گرفتن پاسپورت
برای اخذ پاسپورت، مدارک موردنیاز را به همراه داشته باشید

برخی مدارک موردنیاز برای اخذ گذرنامه میان خانم‌ها و آقایان متفاوت است. با این حال، مدارک مشترک خانم‌ها و آقایان شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی و یا تاییدیه ثبت احوال
  • اجازه محضری از پدر یا قیم قانونی برای افراد زیر ۱۸ سال
  • شناسنامه عکس‌دار برای افراد بالای ۱۵ سال
  • ارائه دفترچه بیمه و یا گواهی اشتغال به تحصیل برای افراد زیر ۱۵ سال
  • اخذ اجازه کتبی از حفاظت یگان برای بازنشستگان نظامی که کمتر از ۵ سال از زمان بازنشستگی آن‌ها می‌گذرد.
  • تصویر بیومتریک (عکس بیومتریک در کلیه دفاتر پلیس +۱۰ گرفته می‌شود)

مدارک اختصاصی خانم‌ها برای اخذ پاسپورت

  • اجازه کتبی و محضری از شوهر برای خانم‌های متاهل
  • اصل گواهی فوت و یا شناسنامه باطل‌شده برای خانم‌هایی که همسرشان فوت شده
  • اصل طلاق‌نامه برای خانم‌هایی که از همسر خود جدا شده‌اند.

مدارک اختصاصی آقایان برای اخذ گذرنامه

  • اصل یا کپی کارت پایان خدمت و یا گواهی معافیت
  • گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان دانشجو و یا دانش‌آموز

نکته: پیش از اقدام برای اخذ پاسپورت حتما مطمئن شوید که ممنوع‌الخروج نیستید. ممکن است به دلیلی داشتن بدهی و یا ارتکاب جرم ممنوع‌الخروج شده باشید که در این صورت، حین گرفتن پاسپورت با مشکل مواجه خواهید شد.

هزینه گرفتن پاسپورت

هزینه گرفتن پاسپورت، شامل موارد مختلفی می‌شود. این هزینه‌ها هر سال مقداری افزایش می‌یابند. با این‌حال، هزینه گرفتن پاسپورت در سال ۱۴۰۰، ۱۲۵۰۰۰ تومان است.

این مبلغ شامل هزینه صدور پاسپورت، عوارض شهرداری، هزینه نیروی انتظامی، عکاسی و هزینه اداره پست برای ارسال پاسپورت می‌شود.

شماره پاسپورت/گذرنامه چیست؟

شماره پاسپورت یک کد ۹رقمی است که با یک حرف انگلیسی شروع می‌شود. این شماره برای هر فرد متفاوت است و با عنوان Passport No. در قسمت توضیحات گذرنامه درج می‌شود.

حتما شماره پاسپورت خود را با شماره نوشته‌شده در بلیطتان مقایسه کنید
حتما شماره پاسپورت خود را با شماره نوشته‌شده در بلیطتان مقایسه کنید

اگر قصد سفر هوایی به کشور دیگری داشته باشید، شماره پاسپورت در بلیط هواپیما نوشته می‌شود. فراموش نکنید که در برخی کشورها، شماره پاسپورت با تمدید آن تغییر می‌کند. بنابراین اگر پس از رزرو بلیط هواپیما، گذرنامه را تمدید کردید، حتما بلیط‌تان را به‌روزرسانی کنید.

اعتبار پاسپورت و تمدید آن

اعتبار گذرنامه، همیشگی نیست و معمولا بعد از ۵ سال نیاز به تمدید دارد. حال شاید از خودتان بپرسید که اصلا چرا باید پاسپورتم را تمدید کنم؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

عکس و همچنین وضعیت تاهل فرد، در گذرنامه قید می‌شود و باید به‌روز باشد. قطعا بعد از ۵ سال چهره شما تغییر می‌کند یا ممکن است متاهل و یا مجددا مجرد شوید.

همچنین ممکن است به علت سفرهای مکرر، دیگر پاسپورت شما جای خالی برای مهر خوردن نداشته باشد. بنابراین، حتما لازم است هر ۵ سال یک بار پاسپورت را تمدید اعتبار کنید.

اعتبار پاسپورت برای سفر باید چقدر باشد؟

قوانین و شرایط کشورهای مختلف درباره اعتبار پاسپورت متفاوت است. با این‌حال، برای ورود به اکثر کشورها، ویزا باید ۶ الی ۷ ماه اعتبار داشته باشد. در غیر این‌ صورت، امکان سفر برای شما وجود نخواهد داشت.

مدارک موردنیاز برای تمدید پاسپورت

برای تمدید پاسپورت، کافیست با همراه داشتن مدارک زیر، به پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

  • اصل گذرنامه فعلی
  • کپی صفحات دوم و سوم و همچنین صفحه دارای آخرین مهر خروج
  • اصل شناسنامه و کپی تمامی صفحات آن
  • تصویر بیومتریک

مطالب مرتبط:

ترجمه کارت واکسن برای سفرهای خارجی

پاسپورت موقت چیست؟

همان‌طورکه می‌دانید، نداشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت، یکی از موانع خروج از کشور است. با این‌حال، اگر دانشجو هستید، می‌توانید با داشتن گواهی اشتغال به تحصیل، گذرنامه موقت دریافت کنید.

گذاشتن وثیقه برای گرفتن پاسپورت موفقت
برای گرفتن پاسپورت موقت، باید مبلغی را به عنوان وثیقه قرار دهید

اگر دانشجو نیستید ولی دلیل خاصی برای سربازی نرفتن دارید هم می‌توانید از این نوع پاسپورت استفاده کنید.

فراموش نکنید که برای گرفتن پاسپورت موقت، باید مبلغی را به عنوان وثیقه بگذارید.

پاسپورت همراه چیست؟

پاسپورت همراه، زمانی معنا پیدا می‌کند که مردی همراه با خانواده خود و یا کودکی به همراه والدین خود سفر کند. در چنین مواردی، پاسپورت مرد خانواده، می‌تواند شامل پاسپورت همسر و فرزندان خود نیز بشود.

همچنین نام کودکان می‌تواند در پاسپورت والدین آن‌ها ذکر شود. با این‌حال، همه حتی شیرخواران نیز می‌توانند پاسپورت مستقل داشته باشند.

توجه داشته باشید که در صورت استفاده از گذرنامه همراه، از قوانین کشور مقصد خود باخبر شوید. چراکه این نوع پاسپورت در برخی کشورها قابل قبول نیست.

انواع ویزا

با توجه به انگیزه و هدف سفر، ویزا را به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند. به‌طورکلی، ویزاها به چند نوع دانشجویی، مسافرتی، ترانزیت، تجاری، درمانی و کاری تقسیم‌بندی می‌شوند.

همچنین ویزاها را می‌توان بر اساس تعداد دفعاتی که استفاده از آن‌ها مجاز است متمایز کرد. بر این اساس، ویزاها می‌توانند سینگل، دابل و مولتی‌پل باشند.

تعداد دفعات مختلف ورود به کشور مقصد با توجه له نوع ویزا
با توجه به نوع ویزا، شما تعداد دفعات مختلفی مجاز به ورود به کشور هدف هستید.

ویزای سینگل، تنها یک بار برای ورود به کشوری خاص قابل استفاده است. این، درحالی است که با ویزای دابل، دوبار و با ویزای مولتی‌پل چند بار می‌توان به کشور مقصد ورود کرد.

مدارک موردنیاز برای گرفتن ویزا

مدارک لازم برای اخذ ویزا، با توجه به نوع آن ممکن است کمی متفاوت باشد. با این‌حال، مدارک اصلی گرفتن ویزا را می‌توان در لیست زیر خلاصه کرد:

  • اصل پاسپورت (حداقل باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد)
  • همه پاسپورت‌های قدیمی یا کارت‌های پرواز
  • عکس بیومتریک
  • ترجمه رسمی شناسنامه و کارت ملی
  • ترجمه رسمی سند ازدواج (اگر همسرتان را همراهی می‌کنید)
  • ترجمه رسمی گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان (اگر فرزندان‌تان را با خود می‌برید)
  • گردش حساب بانکی در ۴ ماه اخیر
  • رضایت‌نامه محضری والدین برای افراد زیر ۱۸ سال که به‌تنهایی سفر می‌کنند.

مطالب مرتبط:

مراحل ترجمه رسمی سند ازدواج، تجرد، طلاق و فوت

چگونه برای اخذ ویزا اقدام کنم؟

راه‌های متفاوتی برای گرفتن ویزا وجود دارد. با توجه به زمان و شرایط‌تان یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید.

  • مراجعه به سفارت: اگر ترجیح می‌دهید به صورت حضوری و مستقیم، مراحل دریافت ویزا را پیگیری کنید، به سفارت کشور موردنظرتان مراجعه کنید.
  • مراجعه به آژانس‌های مسافرتی: اگر زمان کافی برای پروسه پیچیده اخذ ویزا ندارید، مدارک‌تان را به آژانس‌های مسافرتی بسپارید. این آژانس‌ها صفر تا صد مراحل مربوطه را انجام می‌دهند.
  • درخواست آنلاین: برخی کشورها، به صورت آنلاین ویزا صادر می‌کنند. مثلا ویزای نیوزلند و استرالیا به صورت آنلاین داده می‌شود.
اخذ ویزای آنلاین
شما می‌توانید ویزایتان را آنلاین هم بگیرید

برای اخذ ویزای آنلاین، به سایت سفارت کشور موردنظرتان مراجعه و مراحل آنلاین اخذ ویزا را پشت سر بگذارید.

  • گرفتن ویزا در فرودگاه: برای سفر به برخی کشورها، نیاز نیست از قبل ویزا گرفته باشید. کافیست مدارک موردنیاز را به همراه داشته باشید و پس از پیاده شدن از فرودگاه ویزا بگیرید. برای ورود به کشورهایی مثل لبنان، سوریه و جمهوری آذربایجان امکان استفاده از ویزای فرودگاهی وجود دارد.

برای سفر به کدام کشورها به ویزا نیازی نداریم؟

گفتیم که برای سفر به برخی کشورها، داشتن پاسپورت کفایت می‌کند. در لیست زیر کشورهایی که بدون ویزا، پذیرای ما ایرانی خواهند بود را آورده‌ایم.

  • ارمنستان
  • مالزی
  • ترکیه
  • گرجستان
  • ایالات فدرال میکرونزی
  • جزایر کوک
  • نیووی
  • دومینیکا
  • هائیتی
  • اکوادور
  • ونزوئلا

کلام آخر

داشتن پاسپورت و در برخی موارد ویزا، از ملزومات مسافرت‌های خارج از کشور است. از این رو، اطلاع از آشنایی با این مدارک، تفاوت آن‌ها و همچنین شرایط اخذ آن‌ها اهمیت زیادی دارد. در این مطلب سعی کردیم به تمامی سوالات شما در خصوص ویزا و پاسپورت پاسخ دهیم.

دیدیم که ترجمه رسمی مدارک، از پیش‌نیازهای گرفتن ویزا و پاسپورت است. شما می‌توانید با خیالی راحت ترجمه رسمی مدارک‌تان را به مترجمان رسمی ترجمیک بسپارید. برای ثبت سفارش روی این عبارت ثبت سفارش ترجمه رسمی کلیک کنید.

اگر مترجم هستید یا با زبان‌های خارجی مختلف آشنایی دارید، در صفحه استخدام مترجم رزومه خود را بفرستید و مشغول به کار شوید.

4 دیدگاه در «بررسی تفاوت‌های ویزا و پاسپورت»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.