راه‌کارهای انتخاب تیترهای مناسب و مخاطب‌پسند

کدام تیترها مخاطب بیشتری را جذب می‌کنند؟

امروزه تولید محتوا، از اهمیت بالایی برخوردار است. افراد زیادی در بستر اینترنت محتوا تولید می‌‎کنند. اما سؤال اینجاست که چه عاملی باعث می‌شود که مخاطب در نگاه اول مطلبی را برای خواندن انتخاب کند؟

تیتر مقاله، اولین چیزی است که مخاطب آن را می‌بیند. اصلی‌ترین هدف از نوشتن عنوان یا تیتر، جذب مخاطب است. کاربر با دیدن تیتر تصمیم می‌گیرد که مقاله را بخواند یا نه!

تیتر مقاله شما تعیین‌کننده این است که نوشته‌تان شکست می‌خورد یا پیروز می‌شود. احتمالاً شما هم وقتی با تیتری خسته‌کننده روبه‌رو می‌شوید، تمایلتان را برای خواندن ادامه متن از دست می‌دهید. بنابراین انتخاب عنوانی مناسب و جذاب برای یک مطلب از مهم‌ترین عواملی است که باعث می‌شود که کاربر بر روی نوشته شما کلیک کند!

با توجه به اهمیت بالای تیتر مقاله، شاید برای شما هم سؤال پیش آید که چگونه می‌توان تیتری جالب و مخاطب‌پسند نوشت؟ برای یافتن پاسخ این سؤال در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

اهمیت انتخاب تیتر در جذابیت متن
تیتر، مهم‌ترین عاملِ دیده شدن مقاله شما است

ویژگی‌های تیتر مناسب چیست؟

پیش از نوشتن تیتری جذاب، باید با ویژگی‌‌های آن آشنا شوید. یک تیتر مناسب با داشتن ویژگی‌های زیر مخاطب را به خود جذب می‌کند.

سادگی و قابل‌فهم بودن

تیتری جذاب در نگاه اول برای مخاطبان شما باید قابل فهم باشد. افراد کمی، عبارت‌های پیچیده و سخت را دوست دارند. سعی کنید که تیتر شما واضح و به دور از هرگونه ابهامی باشد. در تیتر خود از کلمات ساده استفاده کنید تا خواننده سرگردان نشود.

پاسخ‌گویی به نیازهای مخاطبان

یک عنوان مناسب باید به نحوی نوشته شود تا نیازی از خواننده را برطرف کند. تیتر خود به گونه‌ای بنویسید که مخاطب شما با آن ارتباط برقرار کند.

مخاطب برای تیتری وقت می‌گذارد که برای او مفید و سودمند باشد. پس برای وقت خواننده‌ها، ارزش قائل شوید.

کوتاه و خلاصه

یکی از دلایل نامفهوم شدن تیترها، بلند بودن آن‌ها است. عناوین بلند، توجه مخاطبان را به خود جلب نمی‌کند. کوتاه بودن تیترها باعث می‌شود که کاربر شما در نگاه اول معنی آن را بفهمد و جذب آن شود.

باورپذیری

یکی از اهداف اصلی در تیترنویسی جذب مخاطب است ولی نباید اغراق کرد. اغراق در عناوین باعث می‌شود که مخاطب از خواندن تیتر و مطلب، دوری کند. تیترهایتان نباید از حقیقت دور شوند و باید واقعیت‌ها را بیان کنند.

چگونه تیتری جذاب بنویسیم؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نوشتنِ تیتر خوب، ذاتی است. به نظر شما، نویسندگان ماهر و حرفه‌ای از همان بدو تولد، مهارت عنوان‌نویسی را بلد بودند؟ این تصور کاملاً اشتباه است. نویسندگی هنر است و هنر، مهارتی آموختنی!

شما با رعایت نکات زیر می‌توانید عناوین جذابی را برای مقاله‌تان بنویسید و مخاطبان زیادی را جذب نوشته خود کنید. پس این نکات را در نوشتن عنوان مقاله‌تان، رعایت کنید.

هرگز با عنوان شروع نکنید!

یکی از اشتباهات رایجی که مانع نوشتن تیتری جذاب می‌شود، این است که نویسنده قبل از هر چیز، عنوان را می‌نویسد.

برای نوشتن تیتری مناسب باید بعد از این که متن را کامل نوشتید، به سراغ آن بروید. در این مرحله شما به محتوای متن خود تسلط کافی دارید. در نتیجه تیتری می‌نویسید که مهم‌ترین مسئله را بیان می‌کند!

لحن خود را پیدا کنید

سبک مقاله شما چیست؟ با چه لحنی مقاله خود را نوشته‌اید؟ تیتر شما نیز باید همان ویژگی‌ها را داشته باشد. اگر مقاله‌ای علمی نوشته‌اید، باید در تیتر خود لحن رسمی مقاله را حفظ کنید. اگر محتوای شما طنز است، با تیتری رسمی و خشک، مخاطب جذب متن شما نمی‌شود.

مطالب مرتبط:

لحن تولید محتوا و تاثیر آن بر محتوا‌نویسی

کوتاه و ساده بنویسید

مهم‌ترین هدف تیترنویسی، نام‌گذاری مقاله است. نیازی نیست که کل موضوع را در تیتر بیاورید! جزئیات را در نوشتن تیتر فراموش کنید. در انتخاب عنوان، مقاله خود را در چند کلمه خلاصه کنید. سعی کنید که ایده اصلی را بیان کنید تا مخاطب در دید اول متوجه موضوع اصلی مقاله شود.

این را بدانید که تیتر شما حداکثر باید ۶۰ کاراکتر شود.

از کلمات پرسشی استفاده کنید

استفاده از کلمات پرسشی برای بیان موضوع، کنجکاوی مخاطب را بیشتر می‌کند. اگر موضوعتان را با یک سؤال بیان کنید، ناخودآگاه کاربر با خواندن تیتر به دنبال پاسخی در ذهنش می‌گردد.

در نهایت شما او را درگیر می‌کنید تا پاسخ سؤالش را بیابد. توجه مخاطب، اصلی‌ترین هدف شما در هنگام نگارش متن‌های مختلف است.

از اعداد استفاده کنید

آمارها نشان می‌دهند که تیترهایی که در آن‌ها از اعداد استفاده شده، بیشتر کلیک می‌خورند. طبق تحقیقات مغز انسان نسبت به اعداد حساس‌تر است. در نتیجه شما با استفاده از اعداد، توجه بیشتری را از مخاطب می‌گیرید.

اهمیت توجه به گوگل و سئو در هنگام نوشتن متن
در تیترنویسی، علاوه بر مخاطب، باید توجه گوگل را هم جلب کنید.

به اصول سئو توجه کنید

هنگام نوشتن عنوان، کلمات کلیدی مرتبط با موضوع مقاله را پیدا کنید. کلمات کلیدی در بهبود سئوی شما تأثیر بسیاری دارند. هر چه عنوان شما سئوی بهتری داشته باشد، ارزش متنتان از نظر گوگل بیشتر است. ارزش‌دهی مثبت گوگل به متن شما باعث می‌شود که وقتی مخاطب به دنبال مقاله‌های مرتبط بگردد، مطلب شما جزو اولین صفحات به او پیشهاد داده شود.

مطالب مرتبط:

چگونه کلمات کلیدی مناسب مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنیم؟

سخن پایانی

محتوا همچون ساختمان و تیترِ محتوا، نمای این ساختمان است. هر چه قدر هم محتوای درونی ساختمان قوی باشد، مخاطب در ابتدا به نما نگاه می‌کند. در صورتی که جذب آن شد، وارد ساختمان می‌شود. پس از اهمیت انتخاب تیتر مناسب، غافل نشوید!

تیتردهی مناسب از مهم‌ترین عواملی است که مخاطب را جذب مقاله شما می‌کند. نویسنده باید به نحوی عنوان را بنویسد که خواننده علاقه‌مند به خواندن مطلب شود.

ما در این مطلب ویژگی‌های یک عنوان خوب را بررسی کردیم و از روش‌های نوشتن تیتری جذاب نوشتیم. با تمرین و مطالعه بسیار، انتخاب تیتر آسان‌تر می‌شود. پس از همین الان، نوشتن را شروع کنید.

ترجمیک با ارائه خدمات تولید محتوا شما را در ارائه محتوایی اصولی و حرفه‌ای همراهی می‌کند. کافی است به به صفحه سفارش تولید محتوا مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

اگر شما هم در تولید محتوا مهارت دارید، فرصت همکاری با ترجمیک را از دست ندهید. کافی است که نمونه کار و رزومه خود را در صفحه استخدام مترجم ارسال کنید.

4 دیدگاه در «کدام تیترها مخاطب بیشتری را جذب می‌کنند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.